Skip to content

66 Comments

  1. Jocke_R
    Jan 24, 2012 @ 22:04

    Som sagt är inte detta segment fullt snart..

    Reply

    • Göran
      Jan 25, 2012 @ 10:55

      Är inte grejen med den här båten att den kostar hälften av de andra?

      Reply

      • swe
        Jan 25, 2012 @ 16:48

        kostar väl ungefär lika mycket som CB66 (som dessutom har trailer med i priset)

        Reply

  2. Raketen
    Jan 24, 2012 @ 22:33

    Om det blir kul och prisvärd racing. Då kommer det nog bli en poppis klass.

    Reply

  3. andreas i hp
    Jan 24, 2012 @ 22:50

    Bavaria, ja sannerligen en bomb sedan de lanserade matchserien o körde seröst nere i IMS i Spanien…
    Kul

    Reply

  4. Melges 24
    Jan 24, 2012 @ 23:01

    Får man inte en bättre beg Melges 24 för samma pengar? och då även sjukt många fler att segla med/mot på köpet?

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jan 25, 2012 @ 06:32

      Begagnad J/80 menar du väl ;-)

      Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Jan 25, 2012 @ 07:41

      Nä, Melges 24 måste det väl vara om man snackar seriöst trailerbart.

      Lite samma diskussion som när J-24, Express, Maxi Racer och X-79 kom. Varför inte köpa en H-båt, IF eller någon av de etablerade klasserna som Folkbåt lät det då? 30 år senare så är det H-båt och J-24 som är internationellt spridda men var finns de aktiva fleeten?

      Reply

      • Erik Barkefors
        Jan 25, 2012 @ 08:13

        Beror väl på ambitionsnivå och användning. J/80 går att shorthandedsegla och även att ta ut solo på en kvällstur. Familjen behöver inte få seglingsskräck om de följer med på en tur.
        Bavarian ska seglas på 3 personer, J/80 på 2-5 och Melges seglas av 2 + 3 st railkött hängt på tork över mantåget. Hur kul är det?
        När det gäller ren trailerbarhet så är nog nya J/70 en av de bästa/roligaste båtarna på marknaden men även Bavarian verkar bra.

        Reply

        • Peter
          Jan 25, 2012 @ 18:29

          Svaret på din fråga är: Skitkul !

          Reply

        • Richard D.
          Jan 30, 2012 @ 18:49

          +1

          Reply

    • Göran
      Jan 25, 2012 @ 11:00

      Kan se vissa problem med att fylla världens kappseglingsbanor med begagnadebåtar.

      Reply

  5. dag
    Jan 24, 2012 @ 23:12

    fortfarande för dyrt för att locka nytt folk

    Reply

  6. fills
    Jan 24, 2012 @ 23:47

    Give the dog a Bone

    Reply

    • Lassie
      Jan 27, 2012 @ 10:39

      Vem ska få hundben?

      Reply

  7. Peter Gustafsson
    Jan 25, 2012 @ 08:20

    Historiskt sett är det väl bara J/boats, Melges och Laser som vet hur man bygger entypsklasser i det här segmentet?

    Där jag tror det kommer att bli fight är för klubbar, eventbolag, seglarskolor och andra där man köper 4-6 båtar som inte skall kappseglas utanför den egna viken. I dessa fall så är ju robustheten viktig, och där blir det spännande att se om den här kan hålla lika bra som en J/80 eller J/92 i en ganska tuff miljö.

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Jan 25, 2012 @ 22:06

      Bavaria 35 Match hade ju ett kanonläge att bli något men de schabblade ju bort det helt med att plötsligt lansera olika kölar etc.

      Reply

  8. Per
    Jan 25, 2012 @ 11:57

    Kul båt som jag iofs inte skulle köpa. Väntar med spänning på J-70n.

    Reply

  9. Kalle
    Jan 25, 2012 @ 12:35

    Visst. Priset är lågt, men med Bavarias inköpskanaler borde de klarat ett ännu lägre pris. Sedan krävs det förstås mkt. marknadsföring…

    Reply

  10. Patrick L
    Jan 25, 2012 @ 14:52

    Om man lämnar frågan om vilka andra klasser som ryms i samma budget så är det ju en intressant fråga om detta utspel är bra eller dåligt för Bavarias varumärke. De har utökat portföljen och ambitionsnivåerna en hel del, motorbåtar, köp av Dufour och Grand Soleil och nu one design racing. Klarar man att hålla ihop det eller är det kontraproduktivt? Svaret är nog inte givet i dessa skakiga tider.

    Reply

    • Bo Bäversjö
      Jan 26, 2012 @ 09:34

      Ett svar är nog att prislappen sannolikt är helrätt just nu för att investera.

      Reply

  11. mackan
    Jan 25, 2012 @ 17:53

    Röstar på J 70. Det är nog det mest trovärdiga alternativet av dessa två. Personligen skulle jag dock vilja gå upp till Soto 30 om jag kunde!

    Reply

  12. kalle
    Jan 25, 2012 @ 20:22

    Laser sb3. Tänk om nån hade satsat på denna i stället för cb66…
    Suck

    Reply

    • Patrick L
      Jan 25, 2012 @ 21:09

      Laseragenten vågade inte?

      Reply

    • Sam V
      Jan 26, 2012 @ 10:00

      Håller med. Har någon koll på prestandan mellan SB3 och CB66? Lasern har mer segel men är lite mindre och tyngre.

      Reply

      • Pelle P
        Jan 26, 2012 @ 10:52

        Grejen är att prestandaskillnaderna är ointresanta; det viktiga hade varit att segla en klass som finns i så många länder som möjligt!
        Om man nu är one design nerd…

        Reply

        • Sam V
          Jan 26, 2012 @ 11:49

          Just det. Med all respekt, roligare att kunna segla VM i Australien än SM i Båstad.

          Reply

          • Pelle P
            Jan 26, 2012 @ 12:54

            +1 och EM i Italien!!

      • Pelle Lindell
        Jan 26, 2012 @ 10:53

        Jag tror nog CB’n bör vara lite snabbare framförallt pga. att får hänga den. Trenden med “non-hiking” (a’la SB3 och Melges 20) tycker jag känns konstig och befrämjar inte prestandan men det är klart vi blir ju alla äldre :-/ .

        B/one tycker jag känns tung med mycket måttlig rigg och liten gennaker så sportbåt är det väl knappt. Jag tror däremot den kan funka utmärkt som klubb/skol/matchracingbåt om bygget är stryktåligt nog.

        Reply

        • Peter Kross
          Jan 26, 2012 @ 11:11

          det tog lång tid att någon kommentera den relativ höga vikten. Dessutom endast 36% i kölen…

          Reply

      • Sörvik
        Jan 26, 2012 @ 12:03

        Under Kieler woche seglade cb66:an och laser sb3 på samma bana. Vi startade i olika start grupper med 5 minuters mellanrum och efter en 2 varvs kryss – läns banan var cb66:an först i mål.

        Det fanns två stora skillnader. För det första går cb66:an högre i vind. Detta gäller främst i hård vind då lasern hade mycket avdrift pga att man inte får burka den. Var lite som att föreställa sig en express med alla sittandes med benen i sittbrunnen. Även i lättvinden gick cb66:an högre men lasern var bättre att ta störd vind än cb66:an

        Det andra var undanvinden då cb66:an planar mycket snabbare och då kan gå lägre med samma fart. Sen seglas cb66:an i regel med en mycket platt viken och i lättvind lovarts-lutas båten till och med. I vissa förhållanden var skillnaden mycket stor ca 15-20 grader. När det blåste hade även då cb66:an fördel att den kunde burkas då gick den fortare.

        Reply

        • Sörvik
          Jan 26, 2012 @ 12:09

          Racen var ca 45 min långa

          Reply

        • Sam V
          Jan 26, 2012 @ 12:51

          Tack för info. Längre vattenlinje och burkning gör’t. Undrar om SRS skulle ta hänsyn till burkningsförbud.

          Reply

          • JIMMY
            Jan 26, 2012 @ 15:43

            Ja om det står så i Båttypens klassregler så gäller det även i SRS.

  13. Peter Gustafsson
    Jan 26, 2012 @ 17:51

    Här är den officiella pressreleasen som kom idag. Men är det verkligen en liten Farr 400 :-)

    Så klart slår vi de officiella kanalerna :-) Det gäller också lite nya bilder som ligger ovan. Dessa finns inte med i pressmaterialet utan publiceras nog bara här.

    Världsklass
    Bavaria presenterar nu en liten sportig entypsbåt med målet att skapa en stor kappseglingsklass spridd över hela världen. Grundreceptet är:
    Farr Yacht Design, kan entyp och snabba båtar.
    Bavariavarvet, kan tillverka kvalitet till oslagbart pris.
    Färdiga klassregler och organisation håller kostnaderna nere.

    Utvecklad av rätt designers
    B/One är konstruerad av Farr Yacht Design och har hämtat inspiration från deras senaste konstruktioner för Volvo Ocean Race och Farr 400. Framförallt ses släktskapet med den avancerade Farr 400. B/One har en avancerad uppbyggnad med en bottenkonstruktion som en stor kölbåt och en sänkbar köl med T-bulb i bly. Däckslayouten liknar den på Farr 400 med system för all segelhantering, t ex för gennaker, för att förenkla hantering.

    Båten har fyra kojer invändigt med möjlighet till kem-WC. Den låga vikten och den uppdragbara kölen ger enkel hantering på trailer.

    Strikt entyp
    Båten kommer att seglas som strikt entypsklass. Farr har en otrolig erfarenhet av att konstruera för One Design och några av de största klasserna är ritade av just Farr. Match Center Germany kommer att vara klassekreterare. Besättningsvikten är begränsad till 286 kg vilket normalt ger 3 personers besättning. Det innebär att det blir enklare att hitta besättning och alla ombord seglar aktivt. Segel är begränsade. Redan från start finns internationella event planerade och båten har redan sålts till flera länder, varav många i Europa. Kombinationen av Farr Design och Bavarias byggnation kommer göra B/One till den mest avancerade entypsbåten till det absolut mest fördelaktiga priset.

    Ett fantastiskt pris
    B/One kostar ca 251 900 SEK ink moms, fritt varv. De strikta klassreglerna håller dessutom kostnaderna på en låg nivå. Enkel hantering på trailer och möjlighet att transportera 6 båtar i container bidrar till att hålla kostnader nere. Klubbar, föreningar och även privatpersoner kommer att erbjudas förmånliga finansieringserbjudanden anpassade efter de olika behov de har.

    Skolbåt
    B/One kommer även att kunna beställas i ett skolutförande med mindre segelyta. Ett av målen med båten är att få in nya personer i segling och kölbåtssegling. Även för evenemangssegling är båten perfekt eftersom man kan vara upp till sex personer ombord.

    Reply

  14. Peter K
    Jan 26, 2012 @ 19:32

    Det finns gott om intressanta båtar i segmentet.
    Både CB 66 och Laser SB3 hör till de som känns äldre i segmentet.

    Andra båtar med bättre prestanda mer värda att titta på (i mina ögon) är;
    – Open 650*
    – Mach 6.5*, se http://mach650.com/index.php
    – K650*
    – Viper 640, se http://viper640.org
    – Melges 20
    och självklart J/70 som alla väntar på.

    *) 650 båtarna kappseglar i Frankrike i samma seglingar och är en mycket aktiv klass.

    Själv är jag stormnöjd med Vipern som jag har, den är otroligt härlig och segla och har ett mycket rimlig i pris, Rondar har nu tagit upp produktionen i Europa. Idag 180 seglande aktiva båtar och ett pris som är bara snäppet mer än Bavarian men då får man kolfiber rigg och mycket mer prestanda = mer nöje!

    Vill man gå ned i storlek är Seascape 18 helt enastående i pris och aktivitet med 150 båtar sålda på ca två år och mycket aktiv OD race “kontinentala” Europa. Mig veterligen finns det ingen i Sverige men ett par i Norge. se http://www.seascape18.com

    Reply

    • Martin
      Jan 26, 2012 @ 20:10

      Härligt med så många entypsklasser. Det är ju entyp vi vill segla. Framtiden får utvisa. Det är svårt att bortse från styrkan i en satsning från kanske väldens största båttillverkare och ett av världens främsta designteam.
      När vi ändå seglar entyp kanske vikten inte är helt avgörande?

      Reply

  15. Adrian
    Jan 26, 2012 @ 20:51

    Poblemet med j/70 är väl att den kommer kosta 50k€ vilket är två b/one.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 26, 2012 @ 21:15

      Var har du sett det?

      De siffror jag såg var $45-$50k klar för race, vilket inte är särskilt mycket dyrare än Bavarian.

      J/70 Specifications (pdf)
      J/70 Sailplan (pdf)

      Reply

      • Adrian
        Jan 26, 2012 @ 22:17

        Ja, men det betalar du i USA.
        J/80 i usa med segel 40k$, j/80 i europa med segel 38-40k$ ellerhur?
        Alltså borde det vara samma “växelkurs” för J/70n, jag ska inte dra några förhastade slutsatser men b/one borde vara ganska mycket billigare.

        Reply

  16. Dannibig
    Jan 26, 2012 @ 21:08

    Den ser ju riktigt ball ut! Och till bra pris (vad det nu är som ingår i priset). Frågan är hur lättplanad den är. Ska bli intressant att se den in action :)

    Reply

  17. Gunnar svensson
    Jan 26, 2012 @ 23:03

    Om momsen på segelbåtar (läs miljöfarkost) togs bort kan nya Bavarian bli
    intressant.

    Reply

  18. Mikael Vesala
    Jan 26, 2012 @ 23:27

    ser klart vettigt ut, bra innermudul som ger styrka och styvhet. Men som nån sa, är den inte lite tung för den lilla genakern? Kan få svårt att plana i mellanvind. Emellertid brukar små undanvindssegel och hög vikt kunna generera lysraketer, så detta kan nog bli en riktigt bra SRS-skuta i “lilla klassen”!

    Reply

    • andreas i hp
      Jan 27, 2012 @ 10:43

      Micke, din raket väger samma o säkert dubbla segelytan?
      Dessutom lika vikt i kölen men 60?cm meter djupare…
      så det är klart att det finns potential att öka segelytan på denna(underriggad)
      Men priset o dessutom med 4 kojer innuti verkar riktigt bra…
      Gillar att den är utan överbyggnad, men på bekostnad av innervolymen…
      J70 tror jag hamnar en bra bit över denna kostnad, men säkert något snabbare….

      Reply

      • Mikael Vesala
        Jan 29, 2012 @ 16:24

        På kryss är är det inte så stor skillnad 32m2 på Bav mot 37 på min.
        Skillnaden kommer på genakern där bav har 46 mot Cheetah har 102m2. Den kommer inte att bli särskillt spännande på undanvinden, om det inte blåser kuling. Men det är nog skitsamma, för svenska köpare brukar ju sukta efter trygghet och säkra kort…Dessutom mäter den troligen mycket bra i srs-beräkningsprogrammet, så den kan komma att placera sig bra på srs-seglingar..

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 29, 2012 @ 16:27

      Jag kan inte se något samband mellan små undanvindssegel och LYS-raketer?

      Både Cheetah, Melges, HP1030, J/105, J/109 eller Viper är väl exempel på båtar som kan placera sig bra i både cuper och enskilda race.

      Reply

      • Mikael Vesala
        Jan 29, 2012 @ 21:53

        Nej, Du kan ha rätt i det, det var nog ett felaktigt generaliserande. Det jag menade var att mer allroundbetonade båtar brukar få lägre srs-tal än mer extrema båtar som jag anser ofta får överdrivna förväntningar på sin prestanda. Och med den specen som B-one har bla. med liten genaker, framstår den som tämeligen allround anser jag.

        Reply

  19. Micke Ö
    Jan 27, 2012 @ 12:53

    Lite segelyta till vikten är inte alla Bavarier fabriksrevade.

    mvh
    Micke Ö

    Reply

    • andreas i hp
      Jan 27, 2012 @ 13:35

      Upplevde inte min Bavaria 35 match som fabriksrevad
      Å denna har väl inte så dåligt SA:depl?
      Men sedan finns det givitvis rena racerbåtar som är extremare…
      Detta är väl en weekendseglare oxå?

      Reply

      • andreas i hp
        Jan 27, 2012 @ 13:37

        men varför inte löpa linan ut är en bra fråga…menade jag…
        varför göra den som en sportig familje/weekend båt o inte köra racet fullt ut?

        Reply

        • Adrian
          Jan 27, 2012 @ 17:39

          j/70 Sa/Dspl: 33 resp 79
          b/one Sa/Dspl: 32 resp 78

          inte helt mkt sämre, men misstänker ändå att j70 är något lättare upp i plan med dens något bredare skepp…

          Reply

          • Peter Kross
            Jan 29, 2012 @ 01:23

            det kan vara bättre att räknar roten (SA)/ tredje roten(depl). resultat blir dimensionslöst om man betraktar depl som volym.
            Tyskarna kallar det “Segeltragzahl” som ger en hint om båtens accelationsförmåga men inte dess hastighet.

        • Patrick L
          Jan 27, 2012 @ 17:42

          För att öka användbarheten?

          Reply

      • Raketen
        Jan 27, 2012 @ 22:04

        Det är nog bra försäljnings mässigt.
        Ger köparen att sticka iväg på camping semester, samt rregattor one design. + SRS raket! ;)

        Reply

  20. Kim
    Jan 28, 2012 @ 00:22

    Jämfört med J/70 ser hon fetnosad ut. Nya trenden. Någon som kan analysera eller har mer jämförelsematerial?

    Reply

  21. Calle
    Jan 28, 2012 @ 19:41

    Vad har dessa båtar ( bavaria, j/70) som inte Melges 24 har???

    Reply

    • Adrian
      Jan 29, 2012 @ 01:00

      Ruff och inga grisar på railen…

      Reply

    • Martin
      Jan 29, 2012 @ 21:24

      Halva priset! I alla fall B/One om vi får tro vad som sagts här.

      Reply

  22. Maxi 77+ | summerat | BLUR
    Feb 5, 2012 @ 13:25

    […] En helt ny Bavaria B/One. En J/80 för 229.000:- Eller Woxéns Farr 30 för 300.000:- om man vill segla VM i Båstad. En Cayenne från 1983 för 265.000:- som behöver meckas lite. En Omega 30 med nya segel för 295.000:- En Dansk X-102 som man säkert kan pruta lite till på. Eller om man nu gillar Maxi väldigt mycket så finns det massor av Maxi 95 för ungefär samma pengar som en 77+. […]

    Reply

  23. Peter Gustafsson
    Feb 14, 2012 @ 17:30

    Reply

  24. Peter Gustafsson
    Mar 10, 2012 @ 20:46

    Ännu en blog att ha koll på om man är sugen på B/one: http://www.sail-b1.com/

    Reply

  25. kim
    Mar 28, 2012 @ 19:42

    Reply

    • Raketen
      Mar 29, 2012 @ 11:50

      Ser ut att vara riktigt bra priser för en båt med segel.
      Tillvalen ökar naturligtvis priset. Men det är väl inget nytt.

      Ser lovande ut!

      Reply

  26. kim
    Jan 1, 2013 @ 16:59

    Tyska “Mästarnas Mästare” avgjordes med B/One

    http://www.yacht.de/sport/news/bayer-ist-meister-der-meister/a75375.html

    Någon med betyg i tyska som kan sammanfatta seglarnas utlåtanden om båten i filmen?

    Reply

  27. Peter
    Jan 1, 2013 @ 21:46

    det är ett intressant segelvatten de seglade på, mitt i stan Hamburg.

    Ju vad sades om B-one?

    Jochen Schümann (3x OS-guld) tyckte att B-one är en bra båt, verkade klumpig utifrån men är ändå regattadyglig, kan seglas bra. Han nämnde att kanter behöver tejpasom man vill satsa för att runda av de. men annars är den en bra båt, tål en del och är enkel.

    Tobias Schadewald (49:er-mästare) tyckte att båten är svår att segla. Den lilla kölen gör att båten driver i sidled vid krängnig. båtten är krävande och därför rolig att segla. besättningen hade problem att få upp gennakern några gånger. båten behöver träning och då blir båten riktig rolig.

    Reply

  28. Ola Grahm
    Aug 27, 2022 @ 18:26

    Sent inlägg på gammal tråd.
    Är lite sugen på en B/One som ren dagseglare. Skall inte tävla nåt med den. Är det någon som testat den och kan ge lite feedback?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.