Skip to content

181 Comments

  1. Peter Kross
    Jan 30, 2012 @ 19:40

    Reply

    • uffea
      Jan 31, 2012 @ 10:49

      Peter, i din överskådliga tabell har S30 1,197/1,155. SRS tabellen säger 1,204/1,162. Har du en uppdatering senare än 20120125?

      Reply

      • Niklas/Tangosailing
        Jan 31, 2012 @ 12:47

        Det står olika uppgifter i listan respektive PDF:en. 1,197/1,155 i listan och 1,204/1,162 i PDF:en, båtdatabladet.

        Reply

      • Peter Kross
        Jan 31, 2012 @ 13:18

        jag ska kolla om det var en omkastning eller vad det beror på. Jag återkommer. Jag har även en fil som visar de senaste årens utveckling (sen 2008). Jag försöker ikväll att lägga in SRS 2012 och lägga ut filen här.

        Reply

  2. Andreas i HP
    Jan 30, 2012 @ 19:51

    Bra sammanställning Peter K.
    Kul att götta ner sig i siffror o kunna ostört reflektera:-)

    Reply

    • Peter Kross
      Jan 30, 2012 @ 19:53

      Jag saknar jollarna men de kommer kanske senare???

      Reply

  3. Erik Barkefors
    Jan 30, 2012 @ 20:01

    Har listat de 20 lyckligaste respektive olyckligaste ;-)
    http://segelochpaddel.blogspot.com/2012/01/srs-2012-tabellen-ute.html

    Reply

    • Peter Kross
      Jan 30, 2012 @ 20:32

      @Erik, jag får inte till ändringarna som du visar. var tog du tabellen ifrån?

      Reply

      • Peter Kross
        Jan 30, 2012 @ 20:32

        menade naturligtvis fjolårets tabell…

        Reply

      • Erik Barkefors
        Jan 30, 2012 @ 20:33

        Fixade den själv utifrån den Excelfil jag hade från förra året (och 2010…).

        Reply

        • Peter Kross
          Jan 30, 2012 @ 20:39

          hade själv en fil som användes under tabellrevisionen men tydligen finns det en del skillnader.när är filen daterad till? Kan du skicka över den?

          Reply

  4. Hasse
    Jan 30, 2012 @ 21:34

    Tröttsamt med gnäll, jag vet. Men att man höjer Nepparen i år igen (från 1,04 till 1.061) är absurt. Från 1,00 till 1,061 på 3 år… Önskar jag sett samma fartökning i verkligheten:-)

    Reply

    • Stefan P
      Jan 31, 2012 @ 08:10

      Det har väl alltid stått en Neppare på fjärden:-).

      Reply

    • Per
      Jan 31, 2012 @ 09:02

      Helt ointressant med endast denna datapunkt…frågan är hur övriga likvärdiga båtar rört sig i tabellen på dessa tre år eftersom det skett en generell omkalibrering av hela tabellen. Kan du presentera ngt case då så skall jag verkligen lyssna…tills dess…sorry.
      Med vänlig hälsning,
      Per

      Reply

      • Erik Barkefors
        Jan 31, 2012 @ 09:37

        SRS 2012/2011/2010
        Neptunkryssare 1,061/1,04/1,02
        Mälar 25 1,068/1,07/1,08
        Mustang Junior 1,002/1,01/1,00

        Reply

      • Hasse
        Jan 31, 2012 @ 21:43

        Jämför exempelvis Draken, bara pinnen upp (1,072). Visserligen smickrande men helt ärligt skulle vi inte ha en chans.

        Reply

  5. Ulf
    Jan 31, 2012 @ 09:57

    Båttyp SRS 2012 2011 Ändring
    1006 1,156 1,15 0,006
    Albin Stratus 1,177 1,19 -0,013
    Clipper 29 0,974 0,99 -0,016
    HR 312 1,072 1,09 -0,018
    OE 33 19-20 1,125 1,14 -0,015
    S 30 1,197 1,21 -0,013
    Soling 1,134 1,15 -0,016
    Stortriss Mk II 0,883 0,91 -0,027
    Ylva_____ 1,233 1,26 -0,027
    Hälsningar Ulf

    Reply

  6. Ulf
    Jan 31, 2012 @ 10:00

    Båttyp SRS 2012 2011 Ändring
    1006 1,156 1,15 0,006
    BB 10 M 1,201 1,19 0,011
    Granada 808 1,071 1,06 0,011
    Hanse 311 djup köl 1,171 1,16 0,011
    Hanse 312 djup köl 1,171 1,16 0,011
    HR 36 1,182 1,17 0,012
    IF-E 0,996 0,98 0,016
    Linjett 33 1,187 1,16 0,027
    Mistinguette 1,071 1,06 0,011
    Mixer EC 1,191 1,18 0,011
    Najad 355 1,216 1,2 0,016
    Neptunkryssare 1,061 1,04 0,021
    Nordship 808 1,071 1,06 0,011
    Polka 28 1,054 1,04 0,014
    Rhapsody Royal 1,201 1,19 0,011
    Selection 37 1,266 1,25 0,016
    X-512 1,447 1,43 0,017

    Reply

  7. Lasse Bergkvist
    Jan 31, 2012 @ 12:26

    Alltid intressant med mätetal och torrsegling! SRS blir ju bättre och bättre år för år. Ska bli skoj att se hur det går på vattnet. Har en förhoppning om att det ska bli fler kappseglande båtar i år – det är redan nu i januari 44 båtar anmälda till VM i ORCi – måste vara rekordmånga – rekordtidigt. Förra året var det 100 båtar på VM i ORCi nere i Medelhavet, tänk om det kommer lika många till Finland – en hel del mycket intressanta båtar är redan anmälda och en hel del svenskar.
    Segla allt som rör sig – vi ses på sjön! Mvh Lasse

    Reply

  8. Janne
    Jan 31, 2012 @ 12:28

    Förändrade segelmått!?
    För min båt verkar standardmåtten för gennakern vara förändrade. Förliksmåttet har minskats med ca 4%. Det gör att den gennaker jag sydde upp för 2 år sedan inte mäter in under Klassregler för Standardbåtar..

    Reply

    • Peter Kross
      Jan 31, 2012 @ 14:14

      Någon som reflerkterad över spi-avdrag?

      Det är förväntat att sportbåtar har större avdrag utan spi/gen men jag hade inte räknat med att Novan skulle finnas bland de med ca. 0,05 avdrag.

      Reply

      • Erik Barkefors
        Jan 31, 2012 @ 14:42

        Det handlar kanske om fockbåt?

        Reply

        • Peter Kross
          Jan 31, 2012 @ 15:50

          ju men det finns andra fockbåtar också som inte finns med i den kategorin…

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 31, 2012 @ 15:58

        Jag tycker Novan visar att man faktiskt tagit hänsyn till klassreglerna.

        Novan har i sina klassregler en väldigt bred spinnaker (alldeles för bred för att kunna designa en så bred spinnaker som funkar praktiskt). Dessutom har man fritt antal undanvindssegel i klassregeln. Båda dessa saker kostar naturligtvis, så ett stort spinnakeravdrag behöver inte vara fel.

        Reply

      • Jonas Caspersson
        Jan 31, 2012 @ 19:53

        Räknade ut hur stort undanvindsavdraget är i procent av SRS talet och kom fram till nedan lista…intressant att det övervägande är äldre sk fockbåtar i topplistan

        BåttypSRS 2012 USP delta usp. % USP
        Albin Nova 1,156 1,106 0,050 4,325
        Senorita Helmsman 1,102 1,055 0,047 4,265
        RS Elite 1,176 1,126 0,050 4,252
        Aphrodite 101 1,179 1,129 0,050 4,241
        Bianca 101 1,179 1,129 0,050 4,241
        Safir 1,157 1,108 0,049 4,235
        Smaragd 1,187 1,137 0,050 4,212
        Drabant 30 järn 1,102 1,056 0,046 4,174
        W 50 Nautic partial 1,174 1,126 0,048 4,089
        Winga 87 0,992 0,952 0,040 4,032
        Lotus Scandinavia 1,194 1,147 0,047 3,936
        Drabant 26 1,044 1,003 0,041 3,927
        Polaris Drabant 1,044 1,003 0,041 3,927
        J-80 1,200 1,153 0,047 3,917
        Haj, Hai 1,047 1,006 0,041 3,916
        NF 1,104 1,061 0,043 3,895
        Lord Helmsman 1,059 1,018 0,041 3,872
        Drabant 24 1,039 0,999 0,040 3,850
        Avance 36 1,171 1,126 0,045 3,843
        Kompromiss 1,093 1,051 0,042 3,843
        W 30 partial 1,093 1,051 0,042 3,843

        Reply

        • Jonas Caspersson
          Jan 31, 2012 @ 19:54

          Gahhh, jobbade länge med tabuleringen… gick åt fanders ser jag =(

          Reply

        • Peter Kross
          Jan 31, 2012 @ 21:37

          spi-avdrag 0,05 verkar vara ett tak. Det är relativt många i den gruppen jämfört med 0,049, 0,048 osv.

          Reply

        • Leif
          Feb 9, 2012 @ 16:23

          Kul att vara i topp någon gång. Det var länge sedan sist…

          Reply

  9. Johan
    Feb 1, 2012 @ 21:09

    Vilket lugn! Jag ser det som ett bra betyg åt SRS.
    Efter kraftiga förändringar med “SRS-inflation” så börjar det systemet att landa, med mindre justeringar. Med tre decimaltal så blir dessutom inte ändringar så “dramatiska” som med en hel procentenhet ger. Kanon!

    Reply

    • Raketen
      Feb 1, 2012 @ 23:38

      Nje..
      Jag är inte nöjd alls. Framför allt efter som “min” båt åkte upp flera promille.
      Jag som hade hoppats på en sänkning på flera pinnar…
      Nu måste jag hålla igen flera nysningar, så jag inte wobblar för mycket på rodret ;)

      Skoj bara.

      Tycker nya formatet på “pappret” är bättre. Det känns tydligare. Förbjudet. Inte förbjudet. Osv.

      Reply

  10. Andreas i HP
    Feb 2, 2012 @ 18:34

    Bra med att i år kan man segla med mindre storlek på segel än angivna i mätbrevet.
    Tex behöver inte alla fockar vara angivna utan maxmåttet på focken eller gennakern.
    Mycket enklare, bara att hålla sig till angivet antal segel.
    Tack SSF för det.

    Reply

    • Peter Kross
      Feb 2, 2012 @ 20:22

      vad menar du? Vår logga man in för förlängning av mätbrevet? Excelfilerna innehåller fortafarande samma uppgifter som man vill ha in.
      Måtten för fock var i alla år (även ifjol max-mått) medan alla mått krävdes för undanvindssegel, inkl. gennaker (fram till 2010 endast max-mått).

      Reply

  11. brandt
    Feb 7, 2012 @ 20:22

    vad är det som pågår!,förra året ändrar man 450 båtar!!,och i många fall 4 eller 5 pinnar!!,årets tabell är också skrämande!,vad grundar dom ändringarna på!?,och detta med spinnavdrag!,jämför tex smaragd och wasa 30,wasan är lätt,platt i botten och har planingsmöjligheter med spinnaker i hårdvind,smaragden är tung och v-bottnad,seglar på sin vattenlinjelängd,logiskt sätt borde wasan då såklart få mer avdrag,men smaragden har fått 5 procents avdrag medans wasan fått 3,5 pinnar!,varför?,Det tjötas om att svensk kappsegling vill få fler deltagare,detta är nog fel metod,jag känner flera som lagt ner och börjat med golf! som har ett rättvist handikappssystem,förr kunde man tabellen felfritt,vilket va sköj,man fick en känsla hur man låg till,nu kan man knappt sin egen båt!

    Reply

  12. Peter Kross
    Feb 8, 2012 @ 11:50

    Frågan är hur de olika faktorer i ett emiriskt system sammanväggs. SRS har tydligen blivit från att ha varit ett empiriskt system (baserad på erfarenhet , dvs. inte endast statistik) till en mätregel med empiriskt inslag.
    När det är en formel som styr i första hand så är det inte underligt att det medför en del ändringar och konstigheter. Jag räknar med att vi kommer ha ständiga ändringar åtminstone på den tredje decimalen i framtidien.

    En annan svaghet av ett mätsystem är att båttyper som inte passar modellen för formeln gynnas eller missgynnas. Då blir det frågan om hur pass den empiriska del tillåtas inverka. Även riktighet av indata har större betydelse i en mätregel än i ett empiriskt system.

    I år så fick Linjett 33 +0,03 medan Ylva och Stortriss MkII fick -0,03 (OBS! rundat).
    Annars blev det följande (rundat):

    +0,02 12 st båttyper
    -0,02 8 st båttyper
    +0,01 109 st båttyper
    -0,01 62 st båttyper
    +/- 0,00 510 st båttyper

    tittar man på utveckling över tiden så hade dagens båttyper i tabellen (endast kölbåtar) följande medel och median:
    år medel median
    2008 1,103 1,100
    2009 1,111 1,110
    2010 1,111 1,110
    2011 1,120 1,120
    2012 1,121 1,117

    2009 tillkom ett strot antal nya båttper (ca. 5% av dagens tabell) med mestadel betydligt högre LYS-tal än medel och median.

    Reply

    • Jonas
      Feb 8, 2012 @ 20:35

      Som sagt tidigare fast i andra termer…….ett lotteri fultt av subjektivitet! Vem är det som lobbar och vilka är känsliga för påtryckningar?

      Reply

  13. Ulf
    Feb 8, 2012 @ 12:24

    ett PR trick kan ju vara att lägga en deflation i SRS talen, då upplever fler ändringarna positivt :-)

    Reply

    • Raketen
      Feb 8, 2012 @ 22:34

      =)

      Reply

  14. Fredrik Lönegren
    Feb 9, 2012 @ 22:08

    Scampis (Duktiga Forslundarna har dragit vinstlott, blir troligen ännu svåra att slå).

    Reply

  15. göstav dalen
    Feb 20, 2012 @ 13:19

    JAG BLIR FÖRBANNAD,,SRSKAPPSEGLING,man måste beräkna srs talen empiriskt,det kan inte sitta ett gäng tomtar och välja ut vad båtar ska få srs tal, har aldrig varit och kommer aldrig bli en helt rättvis historia,och nu gå ner till promile är sjukt,jag lägger av med kappseglingen till denna sesongen!,de e skit,

    Reply

    • Kalle
      Feb 20, 2012 @ 13:52

      Wow
      Konstruktivt inlägg! Not!

      Personligen är jag extremt tacksam till att det inte längre är upp till några tomtar att bedömma från en höft vad en ny båt skall ha för SRS eller hur olika båtar skall förhålla sig till varandra utan att man nu gör ett seriöst försök att få lite vetenskap bakom det hela. Samtidigt har man ödmjukheten att fortfarande ha empiriska inslag för att man inser att matematik och formler inte är allt. att det sedan går att få fram ett mätbrev (och flera olika sådana) på mkt kort tid är ju bara en bonus.

      Tre decimaler är ju perfekt för att få slut på gnället kring “de stora hoppen” som egentligen bara handlar om tiondelar av knop mellan 1.18-1.19 tex.

      Om detta system får dig att lägga av med kappsegling misstänker jag att det egentlige är andra faktorer som ligger bakom ditt beslut. Att lägga av endast pga av detta nya system (oavsett om man gillar det eller ej) är ju patetiskt! Det är ju som du precis sa…ändå aldrig helt rättvist!

      Skärp dig Göstav!
      :)

      Reply

      • Peter Kross
        Feb 20, 2012 @ 17:46

        ingen skillnad mot förut mer än att det finns en formel med. Formeln följs inte till 100%. Det innebär att “även idag finns några tomtar att bedömma från en höft vad en ny båt skall ha för SRS.” (för att låna uttrycket) Det fanns även under alla tidigare år verktyg och förfarande att ta fram respittalen. De flesta båtar/båttyper har fått marginellt förändrade respittalen och som förut så finns även idag respittal som kan ifrågesättas.

        Formelverktyget kommer kanppast fungera fullt ut hur formeln än utvecklas. Orsaken till det är inte kunskap eller foremln utan indata som är förlite för att det kan ge bra resultat. Systemet kräver även idag handpålägg. frågan är då hur det sköts. hur behovet för justering identifiseras och hur man kommer fram till justeringen.

        Systemet har inte nogrannheten för 3 decimaler om man jämför mellan båttyperna. Däremot finns viss nogranhet om man jämför två båtar av samma typ med lite olika segelkonfiguration.

        Reply

    • Raketen
      Feb 20, 2012 @ 17:00

      Hcp system blir aldrig 100% rättvist. Men nära nog.
      Fördelen är att man kan välja att skaffa vilken båt man vill. Ändå vara med att tävla.

      Är det så att man tycker det är så himla dåligt. Segla entyp…

      p.s
      90% av resultaten hänger på vem som svingar rorkulten/ratten ändå.

      Reply

  16. Jonas
    Feb 20, 2012 @ 17:09

    Vet någon, det står när man söker SRS mätbrev att om kaltoppen är mindre än 10 procent av totalam mastlängden skriv mastead? Hur många med modern partialrigg tycker att dom har mastead rigg?

    Reply

  17. uffea
    Feb 20, 2012 @ 21:33

    Nu börjar mätbreven komma upp på SSF:s sida. Mätbrev E3521 Lady Helsman SRS 1.177 kan det verkligen stämma? iof fock och gennacker vad jag förstår. Men verkar modifierad enligt Lady GT i övrigt.

    Reply

  18. srsseglaren
    Feb 21, 2012 @ 19:39

    Ang. Masthead vs Partial rigg vid 10% kaltopp, så är det bara i SRS som denna benämning användes det är väll OK att dom benämner det så ? inget att fastna på.
    Det som är avgörande är om FH ändras vilket möjliggör om spinnen hissas i masttopen eller ej.

    Lady`s mättetal kan nog stämma, det är bara med en gennacker(ej två) samt focken är ej överlappande den är inte ens 100%, är tillräckligt kort för att vara självslående samt den har kortare förlik 12.2 istället för Lady Gt 12.60.
    OBS det står modifierad standard båt i brevet vilket är korrekt, den har förmodligen kvar den nedbyggda V-formade delen mellan köl och roder och är därför ingen GT.
    (Även storens P-mått är 10cm kortare)

    Reply

    • Peter Kross
      Feb 21, 2012 @ 20:35

      kolla klassreglerna för GT:

      D.2 SKROVSKAL
      D.2.1 UPPBYGGNAD
      Skrovskalet ska vara byggt i av NKF godkänd form för Lady GT eller för Lady Helmsman.

      mätbrev anger ombygd roder och bortagen skädda. Sen kan man väl alltid diskutera hur Lady Helmsman och Lady GT borde ligga inbördes…

      Reply

  19. Dannibig
    Mar 15, 2012 @ 20:27

    Finns SRS-tabellen 2012 i nåt smidigt format så man kan importera in det i vårt egengjorda anmälningssystem? Dvs i exempelvis Excel, CSV eller liknande. Och helst givetvis från officiellt SSF-håll. Jag har försökt komma i kontakt med SRS-människor på SSF via mail men inte fått nåt svar därifrån…

    Reply

    • Pelle Lindell
      Mar 15, 2012 @ 22:10

      Den kommer i csv för sailwave

      Reply

  20. Niklas/Tangosailing
    Apr 17, 2012 @ 10:04

    Ytterligare båtar har tydligen lagts till i SRS-tabellen. Arcona 410, MF-båt, Linjett 34 bland annat.

    Reply

  21. Pelle Lindell
    Apr 20, 2012 @ 12:36

    Reply

    • Erik Barkefors
      Apr 20, 2012 @ 14:25

      Bra jobbat med korta kommentarer om de olika båtarna.

      När det gäller Dehler 34 DD så är överdelen av kölen i järn och bulben i bly. Här finns en bild på kölen
      http://3.bp.blogspot.com/_kiLtqc-FT2Q/Sb5s8YYxCqI/AAAAAAAAA08/0z4aNelv2Q0/s320/Köl.jpg
      och skarven ligger ungefär i nerkant på det vita.
      Här finns ritning på kölen:
      http://www.dehlerclub.se/04_tekniska_tips/08_skrov_dack/pdf/kolritning.pdf

      Reply

    • Team Dehlerdoris
      Apr 20, 2012 @ 15:16

      Pelle L. härligt o se att ni “jobbar på”. Ser att det står “motstridiga uppgifter om kölmtrl.” för Dehler JV-båtar 39, 36, 34DD. Alla dessa har alltid haft L-blybulb som grundstandard o då ska det väl också stå “Bly” i båtdatabladet för samtliga?
      Stefan, sammanhållande Dehler Club Sweden
      http://www.dehlerclub.se

      Reply

      • Peter
        Apr 20, 2012 @ 18:01

        var väl undertecknad “Göran Olsson”…

        Reply

    • Peter
      Apr 20, 2012 @ 17:58

      Jag saknar Dehler 29 Mk II bland båtar under utredning. Viktuppgift i båtdatablad kommer från broschyr/återförsäljare men vägda båtar väger betydligt mer. Mk I har justerats medan Mk II inte justerades. Skillnad i respittal de emellan är därmed orimligt stor.
      Jag skickade synpunker till SRS-gruppens ordförande för länge sedan och utgår att det vidarebefodrades.

      Reply

    • Patrik A
      Apr 21, 2012 @ 21:42

      Jättebra, skulle önska mig en likadan för de mätbrevsbåtar som chockhöjts som min egen ?

      Reply

      • Kalle
        Apr 23, 2012 @ 18:03

        hur mycket innebär “chockhöjts” egentligen?
        /nyfiken

        Reply

        • CalleK
          Apr 23, 2012 @ 22:43

          0,021 skulle jag också kalla “chockhöjts”.

          Reply

          • Kalle
            Apr 23, 2012 @ 23:18

            suck…det är ju bara i storleken “avrundningsfel” och fartskillnaden du bör ha på en cirkelbana är ca 0,1 knop snabbare i snitt med din 0,021 “chockhöjning”. Det fixar du lätt med lite, lite bättre trim på seglen. Lite, lite smartare vägval mm mm. Iaf inget du kan skylla på om du inte vinner…
            Kom igen när ngn höjer dig med 0,06 eller mer…(förutsatt att alla andra INTE justeras förstås)…då börjar det bli lite kämpigare…0,3 knop snabbare i snitt kräver sin man/kvinna…

        • Patrik A
          Apr 26, 2012 @ 17:34

          Höjs talet 1pinne 2011 och sen ytterligare 2pinnar 2012 utan ändringar på båten så blir man ju nyfiken på anledningen..? även om det är trevligt att folk tror på en båt konstruerad 1999.
          Båten är riktigt snabb på undanvinden, men dålig på kryssen och tyvärr är ju kryssen det man tillbringar mest tid med. 950 kg i kölvikt på en 35fotare ger ju förutom en lätt båt lite speciella egenskaper som jag inte är säker på att SRSgruppen förstått.
          (skulle det kännas bättre om båten hetat “Alltiett” Peter ? sen kan jag ju tycka att 1.40 på en J111 känns väl högt även om ni tror/vet att den är snabb).

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Apr 24, 2012 @ 05:32

        Kallar man sin båt “Performance” så skall man kanske den skall gå någon procent fortare än cruisers i samma storlek ;-)

        Reply

        • Peter
          Apr 24, 2012 @ 09:39

          hur definierar du cruiser? Normala cruiser i storlek 35′ från slutet 90-tal ligger väl inte kring 1,30?

          Reply

  22. abc
    Apr 20, 2012 @ 14:38

    sortera srs-listan i bokstavsordning.
    längst ner ligger båtar som inte ska vara där.

    Reply

    • Pelle Lindell
      Apr 20, 2012 @ 16:12

      Du kan sortera listan på vilken rubrik du vill. Klicka på rubriken båttyp så sorterar listan sig i bokstavsordning.

      Reply

      • abc
        Apr 20, 2012 @ 16:24

        visst
        men när du bara klickar in dig på listan så ser det ut som att det är i bostavsordning. men det är det inte…

        Reply

        • Pelle Lindell
          Apr 20, 2012 @ 16:28

          I min värld är det ett icke-problem……

          Reply

          • abc
            Apr 20, 2012 @ 16:29

            slarver

          • Erik Barkefors
            Apr 20, 2012 @ 16:58

            Gult kort till “abc”…
            Jag tror det finns andra saker att lägga tid på än det som besökaren kan lösa själv med ett enkelt klick ;-)

          • Peter
            Apr 20, 2012 @ 18:22

            Man kan lätt få intryck att båttypen inte finns med i tabellen. Det finns en poäng.

          • Bosse
            Apr 20, 2012 @ 19:02

            Håller med, hittade inte nya First 35 och trodde den försvunnit från tabellen. Borde kanske sorteras default efter bokstavsordning.

  23. gurra
    Apr 24, 2012 @ 12:15

    Allegro 27 har fått 0.995 – referensbåten 1.0 är sänkt !
    Då skall banne mej alla få sänkt.

    Reply

  24. JIMMY
    Apr 24, 2012 @ 23:09

    Allegro 27 må ha varit referensbåt i LYS men nu är det nya tider och respitsystemet för breddsegling heter numer SRS. Lars-Olof Norlins egna Allegro 27 är inte representativ för dagens båtbestånd så istället för att ha den som referensbåt så finns nu istället en definition för vad ett visst mätetal representerar i sek/M eller knop, baserat på analyser av resultatlistor. SRS är alltså baserat på det faktiska båtbeståndet och inte på en mans specifika båt.

    Om du kollar in sjömilstiderna i användarhandledningen för SRS 2012 så ser du vad som förväntas av en båt med SRS 1,0 i år.

    http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_8180/cf_32/SRS%202012%20-%20Anv%C3%A4ndarhandledning.PDF

    Reply

    • tveksamt
      Apr 25, 2012 @ 16:53

      skulle vara intressant att se dessa analyser. hur blir det sen kopplat till formeln?

      Reply

  25. Sven-Arne
    Apr 25, 2012 @ 22:39

    Är SRS baserat på resultatlistor från gamla SWE Lys? -menar du det?
    Så det är anledningen till att våra 22or höjt så mycket.. Och jag som fått höra att det är båtens mätvärden..Mkt tveksam till SRS…

    Vissa båtar har via bloggande och mätbrev chocksänkts trots tidigare överrepresenterat för bra resultatmässigt statistik i SWE-Lys… Men då hävdas båtars mått och vikt som faktorn som styr mätetalet.

    Svenne A

    Reply

    • alex Ekberg
      Apr 25, 2012 @ 23:48

      Jag tycker grabbarna med SRS gör ett kanonjobb! Känns som att dom tagit ett stort steg iår. Det är väldigt få mättal som sticker ut.

      All cred från mig!

      Reply

      • Kalle
        Apr 26, 2012 @ 06:46

        Helt enig. Grymt stabilt detta nu.

        Reply

    • Pelle P
      Apr 26, 2012 @ 07:13

      Hur gör man när man “bloggar” ner ett SRS-tal?

      Reply

      • Erik Barkefors
        Apr 26, 2012 @ 08:50

        … eller bloggar upp SRS-talet från 1,05 till 1,073 på två säsonger?

        Reply

  26. Sven-Arne
    Apr 26, 2012 @ 23:47

    Det är komentarer av precis den typen av komentar som jag menar när man via nätet bloggar som tex på blur.se skriver en massa skit och får det att låta bra och kul att man får höjt SRS…
    Att utnämna sig själv som Gud eller mesias i SEGLING och ständigt fortsätta och maila och hacka på andra båt typers så låga SRS-tal och själv framstå som “offer”… Till det alla trevliga aldrig ifrågasättande små fina klapp på axeln mess till Pelle Lindell och andra i TK här offentligt till råga på allt..

    När man i verkligheten aldrig ens startat sin egna båt i en kappsegling..

    Precis så menar jag.

    Reply

    • Kalle
      Apr 27, 2012 @ 07:27

      Svenne A
      Nämn en enda båttyp som det är omöjligt för en kompetent besättning att vinna en SRS-segling i!
      Precis så menar jag…

      Reply

    • Pelle P
      Apr 27, 2012 @ 08:21

      Sven-Arne, måste erkänna att jag är riktigt kass på att “läsa mellan raderna”. Menar du att hackar man tillräckligt mycket kan man höja andras SRS-tal? Och vem är Gud i svenska segling? Mesias? Många åsikter utan konkreta exempel, kan dock till viss del hålla med dig om att inte nämna dom på bloggar. Det viktiga är att du och dom som har åsikter framför det till TK!!! Är det gjort??
      Jag har fått den uppfattningen att SRS (med sina varianter) är ett ärligt försök att faktiskt bestämma en båts prestanda utan att krångla allt för mycket. Blev det lite smörigt där? Inte meningen, så bäst att klaga lite då; höj alla Dehler 34:ors SRS med 0,041!!::))

      Reply

    • srsseglaren
      Apr 27, 2012 @ 08:41

      @Sven-Arne
      Vore kanske bra att ange vilken kommentar som avses ?
      SRSrespittal skall visa varje båts bästa segelegenskaper, hur var formuleringen ?
      Det gör att en båt som blir lite riktade för vissa vindar som tex safir vikt 2450kg köl 1540kg 62%, samt 34,23kvm segel får ett respittal som blir ngt högt för att kunna kvällskappsegla på mälaren ?
      Dom båtar som är mer allround kommer lättare kunna segla upp till sitt tal, så man får antingen bestämma var hur/man seglar och välja båt eller försöka göra den båt man valt mer allround tex genom att mäta in en genua till safiren.
      Vilken båt ligger fel anser du ?
      Mycket av de justeringar som görs beror till stor del på gamla fel från LYS.
      Det är en bit kvar men mycket har gjorts till 2012 som ser ut att bli det jämnaste året någonsin(min uppfattning) sedan vi började med LYS.
      All creed till SSF för det arbetet.

      Reply

  27. Thomas
    Apr 27, 2012 @ 10:00

    Var kan jag hitta SRS-talen för flerskrov?

    Reply

  28. Peter
    Apr 27, 2012 @ 11:57

    jag hade hoppats att jollarna skulle dyka upp i tabellen igen. Tråkigt om TK har beslutat att dessa inte ska vara kvar i SRS-tabellen. Jag har dock inte sett någon information till seglare om ett sådant beslut. Är det en minoritet seglare som man inte bryr sig?

    Reply

  29. Pontus
    Apr 28, 2012 @ 23:22

    Jag undrade samma sak (angående jollar) så jag mejlade TK och fick till svar att jolle-tabellen var klar och publiceras snart. (oklart när…)

    Reply

  30. Erik Barkefors
    May 15, 2012 @ 22:14

    Är det fler än jag som varken kan skriva ut eller spara SRS-båtdatabladen?

    Reply

    • Pelle Lindell
      May 15, 2012 @ 22:21

      Jag kan både spara och skriva ut…..är det fler som har problem?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      May 15, 2012 @ 22:25

      Funkar fint.

      Reply

    • Johan
      May 15, 2012 @ 22:39

      Jag kan inte spara.
      – Hört att Calle Nyström har samma problem
      Trodde att det i hans fall berodde på att han hade gjort ändringar i år redan…

      Reply

    • Johan
      May 15, 2012 @ 22:40

      Provat både IE och Chrome…

      Reply

      • Pelle Lindell
        May 15, 2012 @ 22:42

        Båtdatabladen för tabellbåtarna?

        Reply

        • Johan
          May 15, 2012 @ 23:10

          Inte provat printa, det funkar säkert, men jag öppnade min ena båt, B&R 23, E4448 och jag har ingen spara eller skicka knapp.

          Reply

          • Pelle Lindell
            May 16, 2012 @ 06:21

            Nu var det inte det den första frågan gällde men när ett mätbrev blivit behandlat så blir det numera låst och vill du ändra måste du skicka ett e-brev till matbrev@ssf.se. Orsaken till detta är att vi lätt missar ändringar annars.

        • Erik Barkefors
          May 16, 2012 @ 08:15

          Ja, det gäller Båtdatabladen. Fick ett tips av Jan Dejmo att inte klicka på länken för aktuellt blad och öppna det utan högerklicka och välja “Hämta länkad fil som…” i popupmenyn. Då fungerar det att skriva ut när jag öppnat den sparade versionen. Använder Mac 10.7.4 och Safari 5.1.7.

          Reply

  31. Naval
    May 15, 2012 @ 23:18

    Vad har tabell båten Dehler 29 racingköl om man kollar mätetal utan spinnaker som inte de två mätbrevsbåtar Dehler 29 racingköl som finns i mätbrev 2012 har eller inte har. (förutom på tok för lågt mätetal och det gäller även Dehler 34 DD tabellbåt och mäybrevsbåtar,som mäter klart lägst av alla “nya i den klassen 33-35 fotare)

    Reply

    • Peter
      May 16, 2012 @ 13:16

      Tabellbåten har felaktigt järnköl i båtdatabladet. Jag har informerat TK om detta och fick om svar att detta skulle tas upp på nästa tabellrevision. När detta ske fick jag inget svar på. Just nu kan man väl säga att ingen Dehler 29 uppfyller båtdatabladet då bulben på standardköl och racingköl är gjort av bly. I februari tog jag även upp med TK att vikten för Mk II är något högt som på så sätt påverkar respittalet. MK I har haft samma broschyrvikt som MK II har nu emn justerades medan MK II ligger kvar på broschyrvikt. Jag hade därför förväntat mig att hitta även denna båttyp bland båttyper under utredning men den saknas. Vi får väl ser när TK ser över detta. Nu finns indikationer om vikt i och med det finns mätbrev för MK II.

      Skillanderna mellan tabell- och mätbrevsbåtar är vikt och segelytan utöver kölmaterial. intressant är skillnaden mellan E4647 och E4642. Där tyder mätbrevet på att 10 kg leder till 0,005 skillnad i respit.

      Jag underar vad uppgift “Mätman: Laurent Castaing (Depl)” betyder. Mätbrevet är en SRSv men tyder anmärkning under öppen kommentar på att verifiering av endast vikt räcker till att få ett SRSv-mätbrev?

      Reply

      • Naval
        May 16, 2012 @ 14:19

        Det är mycket som är anmärkningsvärt vad gäller dessa två typer av Dehler. Olika uppgifter på kölar och förtriangelhöjd bl.a.
        Det finns en Dehler cup inbördes för svenka Dehler och där utmärker sig tydligt att 34 DD tar plats 1-3 i topp(sedan följer 29an) vilket visar att förra årets 1.25 i SRS var för lågt. I år ska dessa segla på 1.229. Båtägarna själva visar dokument på att de seglar lika med 40 fotare runt 1.28-1.30?
        29an och 34an mäter som mätbrevsbåtar för lågt. Kanske konstruktionen ligger för rätt i SRS formula och behöver justeras empiriskt.
        Finns det ingen tid över för TK att se över detta? Eller saknas intresset för TK?

        Reply

        • Erik Barkefors
          May 16, 2012 @ 15:37

          Upplägget på Dehler Cup är gjort för att inspirera Dehlerägare att delta på kappseglingar. Det handlar lika mycket om att delta på många seglingar som att placera sig i topp på några få. Lite svårt att dra slutsatser om SRS-talet utifrån det.
          När det gäller “seglar lika med 40 fotare” antar jag att det är oss på Arkö Runt 2011 du syftar på. Vi seglade lika med en Linjett 40 på en halvvind (TWA ca 80°) i 8-9 m/s. Också svårt att dra slutsatser om SRS-tal utifrån en bog på en segling. Vi kom tvåa i klassen och trea totalt efter en 606:a och en IMX40. Fast vi har placerat oss bra även tidigare med ett par totalvinster på Arkö Runt och ett antal klassegrar (Crown 31, Banner 28, NF och Contrast 33) så det är inte bara båten/SRS det hänger på ;-)
          http://dehlerdoris.blogspot.se/2011/08/arko-runt-2011-vilken-propagandasegling.html

          Reply

          • Peter
            May 16, 2012 @ 16:21

            dags att prata om entyp???

          • Naval
            May 17, 2012 @ 17:19

            Varifrån är bättre att dra slutsatser ifrån än just precis en bog under pågående race med filmbevis?
            Vad tycker du visar bättre angående prestanda?
            Om man sedan ser slutet på filmen och läser på bloggen så är ju på kryssen som ni gör det som är båtens bästa bog.
            Det är inte erat enskilda resultat och segling detta handlar om.(ta inte illa upp personligt när det inte är erat fel på något sätt utan fortsätt att vara glada grabbar)
            Det är båtens låga SRS 2012 som är felet.
            Jag har bara tittat och gjort egna noteringar i SRS och finner att Dehler 34 DD på papper mäter flera procent mindre än liknande 33-35 fotare av snarlik typ se själva tex. Arcona 340,X-35,Dehler 34s/v Dehler 35 mfl.
            Jag finner också att Dehler 29 i olika utföranden som mätbrevsbåt närmar sig i SRS-tal gamla måttstockar som Express, X-
            79, NF mfl.
            Andra kan kanske som har erfarenheter av resultat och seglingar motbevisa detta.. Jag har bara båtfakta att titta på och utifrån det en uppfattning.

        • Peter Gustafsson
          May 16, 2012 @ 17:35

          Vore intressant med lite resultat för att stödja den här spaningen?

          Dehler är fina båtar, men jag har inte sett att de åker omkring och dominerar på det sätt du beskriver.

          Reply

          • observer
            May 17, 2012 @ 00:47

            Nu är mätbrevsbåtarna Dehler 34 DD mycket riktigt (Vilket står fel i tabellbåt) Masthead rigg istället för partial rigg och detta sänker SRS 0,005 neråt.
            1,225?!?
            Finns det något som stämmer? Viktskillnader på båtar över 500 kg och uppgifter i båtdata mätbrev om järnkölar eller bly.
            Varierande mått på skrovbredd och rigguppgifter.
            Mätetalet i gamla srs/lys på 1.25 och efter vinterns uppdatering 1.251
            Nu 3 procent lägre utan att ändrat något på vissa båtar?

            Blir svårt att vara tabellbåt då! -Svårt för andra båtar också verkar det som.

        • Ove
          May 17, 2012 @ 00:47

          Naval, rött kort! Din uppenbara avundsjuka på seglarkompisar som lägger ner hur mycket tid som helst i sina båtar, har världens ordning ombord o fräscha grejer, seglar helskärpt och gör bra resultat känns inte sunt. Nu vet jag inte om just om dom här mindre Dehler 29/34 men jag känner några av dom här dehlerseglarna i regionen Södertälje, Trosa Nyköping/Oxelösund och dom är erfarna, skitduktiga och har alltid placerat sig i toppskiktet i helt andra båtar också.
          Ove

          Reply

          • Niklas/Tangosailing
            May 17, 2012 @ 09:21

            Håller med Ove. Antar att du just tänker på Anders Mathsons Dehler 29 Funny. De placerar sig alltid högt upp. Men Anders är duktig och har ofta Niklas Svensson med sig som också är en mycket duktig seglare. Kjelle Enbom med Dehler 34 DD har vunnit och placerat sig genom alla år i många olika båttyper. Men med det nya mätbrevet blir Mathson svårslagen.

          • CalleK
            May 17, 2012 @ 09:58

            Dehler 29 och Dehler 34 DD seglas även på annat håll med mycket bra resultat. En kraftig sänkning av respittalet via mätbrevsansökan känns då omotiverat.

          • Henrik N
            May 17, 2012 @ 20:38

            Spännande att min Dehler 29 som är inmätt (E4492) med gennacker och fock är snabbare än Funny (E4660) som är inmätt med genoa och spinnaker…

          • Peter
            May 17, 2012 @ 21:32

            @Henrik, Funny är 220kg tyngre. du kanske kommer också ner något med vägning. Sen kan man undra om det ska vara så i breddsegling…

      • Martin
        May 17, 2012 @ 15:21

        Som min köl rostat är knappast någon del gjord av bly :-(

        Reply

        • Peter
          May 17, 2012 @ 15:37

          enligt Dehler är kölbladet i järn men bulben i bly. Om jag förstått det rätt så ska man ange bly om någon del av kölen är gjort av bly.

          Reply

      • Leif E.
        May 17, 2012 @ 19:09

        Dehler 29 har järnköl som standard se:
        http://www.dehler.com/#/nc/29/documents.html
        Dehler 29 med racingköl har järnköl med blybulb
        Dehler 34DD har som standard järnköl med blybulb liksom Dehler 36 och Dehler 39
        Dehler 34S/V har järnköl med blybulb

        Kan det vara så att vissa båtar får lägre SRS tal när nu den empiriska delen har minskat i förhållande till den teoretiska. Känns mera robust i så fall enligt min mening. Det är ju inte golf vi sysslar med…

        Reply

        • Peter
          May 17, 2012 @ 19:27

          under configurator kan man läsa följande för Dehler 29:

          Keel (2011 Dehler 29)
          Standard keel L-shape (cast iron/lead) 1,58m
          Shallow draft keel L-shape (lead) 1,22m
          Race keel L-shape (cast iron/lead) 1,80m
          Keel not mounted, on pallet (rudder not mounted

          Fel uppgift på dehlers hemsida eller har det ändrats?

          Reply

          • Leif E.
            May 17, 2012 @ 19:49

            Här har nog webmastern varit ute och cyklat men det det är rätt i standardspecen. Jag skall påpeka felet i konfiguratorn
            för Dehler snarast. Tack för påpekandet!

    • Peter Gustafsson
      May 17, 2012 @ 10:14

      Festlig kampanj.

      Men ni måste nog fixa fram lite länkar till resultatlistor där ett antal av dessa båtar dominerar i större fält? Så kan vi andra vara med och leka experter.

      Eller har ni bara problem i hemmaklubben ;-)

      Reply

      • Nobbe
        May 17, 2012 @ 15:18

        Hej
        Seglar Dehler 34 DD Safira. Att SSF “tvingar” tabellbåtar som vill göra resultat att mäta in sina båtar är tyvärr alldeles uppenbart för mig först nu. Men varför har man inte kommunicerat detta bättre? Nu seglar tabellbåtar och rabatterade mätbrevsbåtar i samma klass. Detta leder till osämja/bryggsnack och kommer inte gynna seglingen.
        mvh
        Safira (utan mätbrev än så länge)

        Reply

        • Leif E.
          May 17, 2012 @ 19:56

          Väg Safira så kommer du att upptäcka att hon är betydligt lättare än Doris som bl.a. har rattstyrning. Full koll på vikter och segelytor
          medför ett mer adekvat mättal. Helt rätt enligt min mening.

          Reply

          • Nobbe
            May 17, 2012 @ 23:47

            Leif
            Min point är att SSF tydligt bör kommunicera att inmätta båtar får en ganska rejäl rabatt på respittalen i de flesta fall vs tabellbåt. Konsekvenserna kan dels bli att sällankappseglaren med tabellbåt får ännu mindre anledning att vara med på våra seglingar (ännu svårare att hävda sig) och att snacket börjar gå på bryggorna bland de som inte förstått upplägget. Safira är nog f ö ganska normalt bestyckad MED ratt, värmare, extra batterier, autopilot, varmvatten mm och std köl. Det skulle förvåna mig om det skiljer mycket mot andra D34. Hon åker nog upp i kranen vad det lider. Intentionen från SSF är tydlig och inget fel i det, död åt tabellbåten leve mätbreven ;-)
            //Safira

          • Erik Barkefors
            May 18, 2012 @ 09:13

            Man kanske kan vända på resonemanget och säga att SSF ger tabellbåtarna det respittal som varv/importörer påstår att de ska ha? Oxelösunds Båt & Motor som är importör av Beneteau/First har SRSv-mätt First 30. Det kostar egentligen inte så mycket men ger mycket bra info om vad en standardbåt bör ha för respittal. Gjorde fler varv/imortörer så så slapp vi skillnaden i vikt/segelyta mellan tabellbåtar och verkliga båtar.

            Någon har påstått att det inte finns någon standardbåt men det är bara strunt anser jag. I specifikationen och prislistan finns en standard och sen finns det optioner. Om någon kund väljer optioner som förändrar respittalet så är det kundens ansvar. Det kan gälla att välja en annan köl, flytta fram förstaget eller att sätta genua på en båt som har fock som standard ;-)

          • Jan Dejmo
            May 18, 2012 @ 10:10

            Möjligheten att delta med båtar som inte är kontrollmätta – standardbåtar – är något som SRS har ärvt från LYS och något som vi vill ha kvar.

            Det finns dock problem med de båtdata som standardbåtar ska överensstämma med. T.ex:
            – Från vilka källor ska vi acceptera båtdata?
            – Hur vet vi att de båtdata vi får in inte utesluter någon eller några båtar i ”leveransskick”?

            Hur stor ”rabatt” en kontrollmätt båt får på SRS-talet beror på hur den aktuella båtens data förhåller sig till båtdatabladets begränsningar. Är det liten spridning på levererade standardbåtar är sannolikheten stor att båtens båtdata ligger nära begränsningarna i båtdatabladet och att rabatten därmed blir liten. Om det är stor spridning på levererade standardbåtars data så kan rabatten bli betydligt större om den aktuella båtens data ligger långt från begränsningarna i båtdatabladet.

            För SRSv-båtar finns ytterligare en mättalsrabatt. Det vill säga för en båt som är uppmätt av en auktoriserad mätman istället för av båtägaren själv.

            Dokumentet ”Information om SRS 2012” på SSF:s hemsida är ett tips för den som vill veta mer.

            Jan Dejmo
            SSF:s Tekniska kommitté

          • Öresund Regatta, AN
            May 18, 2012 @ 11:27

            Frågan man ställer sig är ju hur lågt en Dehler 34DD kan sjunka. :-)

          • Erik Barkefors
            May 18, 2012 @ 11:41

            En flerskrovsbåt har två stabila lägen; rättvänd och uppåner. En kölbåt har bara ett stabil läge och det är på botten. Tror inte att någon kölbåt, oavsett fabrikat, sjunker längre än så ;-)

          • Peter
            May 18, 2012 @ 14:39

            @Erik, även en flerskrovsbåt kan gå till botten…. ;-)

      • Observer
        May 18, 2012 @ 10:29

        Dagens SRS rapport i Dehler träsket är 34DD neråt och leder gör Falken på smutta 1.213 strax före Doris 1.222

        Reply

        • Observer
          May 18, 2012 @ 11:53

          Fler kölar som börjat att rosta kanske och efter slipning ändrat djupgåendet?

          Reply

        • Leif E.
          May 21, 2012 @ 00:48

          Tycker nog att “träsket” börjar att torka ut nu när verkliga vikter och mått börjar att mätas in. Välseglande båtar som Dehler 29, Dehler 34DD som haft höga empiriska mättal tack vare goda resultat bedöms nu mera rättvist. Samma sak gäller ju t.ex X-332.
          Välkonstruerade båtar som seglats av kunniga seglare har varit “straffade”. När tillräckligt många inmätta uppgifter kommit in så kan ju också SRS tabellen rättas så småningom. Felaktiga viktuppgifterna i SRS standard båtdata är ju tyvärr mer regel än undantag. Nya SRS kan bli riktigt bra när allt fått sätta sig.

          Reply

          • Peter
            May 21, 2012 @ 12:16

            frågan är väl hur många båttyoer av de ca. 700 tabellbåtar kommer mätas in? Hur många inmätningar behövs för att kunna justera?
            hur fångas upp i skilnnaderna mellan välkonstruerade båtar och mindre välkonstruerade båtar?
            Hur säkerställs att formeln slår rätt med tanken på att det faktiskt inte finns så många inparameter? En låda med mycket segel seglar väl knappst lika bra som en välkonstruerad båt (trots samma måt och vikter).

            Hur påverkar ändring i systemet de som är mer sällankappseglare?
            Vad är huvudmålgrupp med SRS?

            Det finns en anledning varför en del av stora seglanationer har statistiska system för breddsegling och mätregler och entyp för lite högre nivå.

            Jag tror nog att alla önskar sig ETT gemensamt system men går det att förenar enkelheten med nogrannheten eller blri det en kompromiss? Om det är en kompromiss, var sätts gränserna?

          • SRSseglare
            May 22, 2012 @ 01:00

            Med empirisk bedömning blir väl mättalet bedömt med avseende mot alla andra båtar. Båtar med duktiga besättningar kunde bli straffade genom att få för höga mättal tyckte vissa. Men jag vet inte om det blev ett stort problem? Skulle Dehler 34DD vara ett sånt exempel???
            Hur som helst så är det väl så att mättalet med empirisk bedömning, alla fall med tiden det justeras, blir satt oavsett vad vikten i lys tabellen anger? Om det sedan i efterhand visar sig att båttypen väger betydligt mera än vikten i båtdatabladet så blir ju SRS talet med mätbrev helt galet i jämförelse mot andra båttyper där vikten stämmer ganska bra med båtdatabladet. Anledningen att så många Dehler 34 skaffat mätbrev är ju att det lönar sig extremt bra. När de första båtarna fått ner sina mättal blir ju övriga “tvingade”
            att också skaffa mätbrev. Varför finns inga Expresser med mätbrev? Alla seglar väl inte bara entyp? Kanske för att de stämmer bra mot båtdatabladet och inte får sänkt???

          • Patrik
            May 22, 2012 @ 14:50

            SRSseglaren och Leif E: Den båttyp där de flesta har skaffat SRS mätbrev är väl X-332 seglarna 12-13 st, och det skiljer c:a 300-500 kg gentemot tabellvikten. SRSv 1,214 för t.ex. X-332 Snekkja istället för 1,24 under 2011 utan att båten har ändrats. SRS- kompensation för övervikt har inget med båttypen att göra, det spelar ingen som helst roll om det är en First, X, Dehler eller J-båt. Såg att Facil 35 Hambo vägde 1200kg mer än i tabellen?? Felet ligger naturligtvis i det avvecklade LYS-systemets gamla indata. Många har nu också passat på att förse sina båtar med Code0 o fler segel o då ser ju SRS ut som det alltid har gjort för ett ovant öga. Tycker precis som Leif E. att nya SRS kan bli riktigt bra när allt fått sätta sig. Desto fler som väger o ser till att man har korrekta uppgifter via en objektiv mätman, och skaffar SRSv mätbrev desto bättre blir också systemet. Stort + i kanten till alla seriösa seglare som ser till att ha ordning på segelytor o vikter oavsett om det är entyp, ORC/IRC eller SRS. Övriga kan ju fortsätta gnälla.
            Patrik

          • srs-polisen
            May 22, 2012 @ 20:39

            snekkja har ett icke standard roder.
            hon har det djupa sportrodret.
            det finns inte med i srs-mätbrevet.

          • Peter
            May 22, 2012 @ 21:59

            här kommer det in de intressanta frågor. Det finns enligt regelverket inget modifierad standardbåt. Som mätbrevsbåt behöver man väl inte ange vilken typ av roder som finns om jag förstå tidiagre inlägg av TK rätt.

          • srs-polisen
            May 23, 2012 @ 14:34

            klart man måste uppge vad som avviker från standardbåt!
            men det är bara att protestera mot X-332 Snekkja och ta det den vägen.

          • Sam V
            May 23, 2012 @ 19:53

            Gör det då

          • Peter
            May 23, 2012 @ 21:42

            i samband med diskussion om materialbegränsning hos klassbåtar sade Jan Dejmo, “En båt som inte är klassbåt är inte klassbåt”. på samma sätt måste väl gäller en båt som inte är standardbåt är inte standardbåt.
            Mätbrevsbåtar är just mätbrevsbåtar! regelmässigt finns inget som heter modifierad standardbåt fast det markeras på mätbreven. Jag hade den frågan tidiagre upp här men då valde TK att avstår att svara.

            Personligen tycker jag att det borde framgår i mätbrevet att allt som avviker från klassregel eller standard men det kräver också att klassar en del av mätbrevsbåtar som modifierade klass- eller standardbåtar i reglerna.

  32. Niklas/Tangosailing
    May 16, 2012 @ 07:43

    Dagens mätbrev måste vara Jonas Grandérs J/109 som i skrivande stund råkar ha fått 1,494 i SRS. ;-) Den är dessutom snabbare utan undanvindssegel, då blir det 1,544 ;-)

    Reply

    • Patrick L
      May 16, 2012 @ 08:05

      Tror att detta helt enkelt är en höjning helt i linje med Peters resultat :)

      Reply

      • srsseglaren
        May 16, 2012 @ 08:30

        Var nog inne på den linjen, sönderseglad : )

        Reply

    • Peter Gustafsson
      May 16, 2012 @ 08:12

      Då vet vi hur halvhöjden på focken slår. 249 meter kostar.

      Reply

    • L-B Gustafsson
      May 16, 2012 @ 08:25

      Snabbast under 40 fot? =)

      Reply

  33. Marcus Österberg
    May 16, 2012 @ 14:09

    Hur kan E4582 hamna högre än E1246 och E3273, tabellbåten och f.ö nästan alla Dehler 34DD. Har försökt få svar av matbrev@ssf.se… Är det enbart backstagen som gör den skillnaden? Någon insatt?

    Undrande?

    Reply

    • Erik Barkefors
      May 16, 2012 @ 15:47

      De stora skillnaderna mellan de båtar du nämner är spinnackerarean 80.61 m2 som är drygt 16 m2 större än den närmast under samt att vikten är lite lägre. Sen har 4582 också 4 försegel mot 2 vilket kan ge lite höjning också.

      Reply

      • Marcus Österberg
        May 16, 2012 @ 15:56

        4 försegel är fel, det ska vara 3, vilket jag försökt underrätta matbrev@ssf.se om utan respons. Kanske det slår lite? I övrigt är enda skillnaden mellan E4582 och tabellbåt backstagen. Jämfört med E1246 och E3273 är ju även kölarna markant olika men det kanske inte slår så mycket?

        Reply

        • Peter
          May 16, 2012 @ 16:46

          för att exkludera spinnakerytan kan man väl börja att jämföra SRS usp.
          Det är just kölarna som borde slår en del emd tanken på att E4582 har 1,65m djupgående och E3273 sticker 2,2m. Sen har E4582 lite större segelyta men det borde inte slå lika mycket tycker jag. backstag ger dessvärre en relativt stor påslag. Kölvikt tas troligtvis inget hänsyn till trots att det är till fördel för E3273 då där sitter båtens vikt på rätt ställe (i kölen).

          Reply

        • Anders B
          May 17, 2012 @ 18:23

          @Marcus, 3 försegel ger ungefär +0,007, inverkan av din mycket större spinnaker motsvarar ganska precis SRS regelns uppfattning om att din köl är mindre efffektiv än en ren felköl. Med samma spinnaker som de andra två skulle ditt mättal bli ca 0,03 lägre. SRS tycker att din båt går bättre än de andra på undanvind och sämre än de andra på kryss. Stämmer det?

          Reply

      • Peter
        May 16, 2012 @ 17:42

        Erik, en jämförelse med standardbåt ser något annorlunda ut. Då har E4582 mindre segelyta på både stor, försegel och spinnaker.
        Här är även djupgående lika.
        Det som skiljer är backstag och dynor och bord urplockat (naturligtvis hos E4582). Det ger påslag på 0,006 med undanvindssegel och endast 0,002 utan undanvindssegel.

        sen slår det säkerligen säkerligen antal segel också (fast det är försegel vi pratar om…)

        Reply

        • Marcus Österberg
          May 16, 2012 @ 22:34

          Backstag och inga dynor eller bord, invägt ger 0.006 i ökat SRS-tal jämfört med std dvs några vindskiften
          rätt så…

          Reply

  34. Oscar
    May 18, 2012 @ 16:14

    Är det tillåtet att höja en sänkköl under tävling i SRS?

    Reply

    • Erik Barkefors
      May 18, 2012 @ 16:33

      Vilken sorts sänkköl tänker du på? En hissbar köl minskar våta ytan om man hissar den medan en som svänger bakåt behåller våta ytan. Den senare har oftast två andra nackdelar; den eventuella bulben blir till en effektiv broms och oftast svänger det fram ett fyrkantigt huvud ur botten…

      Reply

      • Oscar
        May 18, 2012 @ 18:08

        Jo, det fattar jag. Men det var inte min fråga hur det funkade.

        Frågan var om det var tillåtet.

        Sänkköl resp fällköl.

        Reply

        • Pelle Lindell
          May 18, 2012 @ 19:22

          Svaret är som vanligt….tala om vad du vill göra så får du ett tal anpassat efter det…

          Reply

  35. Jakob
    May 18, 2012 @ 20:17

    Förundras över hur folk orkar. Men jag förstår att det högst upp i pyramiden ovanför båthandling, speed och strategi är det tusendelarna på srs-talet som avgör =) Skönt att man seglar entyp! =)

    Reply

    • Misilen
      May 18, 2012 @ 21:46

      Det är ju det som får igång folk på Blur, vill påstå att det verkar vara det absolut viktigaste ämnet här! Så det finns väl ett behov att diskutera hundradelar! Lätt “nördigt” om jag får tycka!

      Reply

    • Peter Gustafsson
      May 19, 2012 @ 10:09

      Helt klart nördigt. Och en bra snackis både här och i verkligheten.

      Många seglare (eller i alla fall båtägarna) är väl ganska tekniska och gillar att skruva och mecka. Oavsett om det är entyp eller respit så är det kul att klura ut hur man kan få mer speed inom givna ramar och regler.

      Jag förstår de som inte går igång på det här. Men då behöver man inte ge sig in i debatten.

      Reply

      • Peter
        May 19, 2012 @ 17:01

        Betyder det att de som inte vill meka och dylikt inte heller är vällkomna att kappsegla?

        Reply

        • Sam V
          May 19, 2012 @ 22:53

          Självklart

          Reply

      • Peter Gustafsson
        May 19, 2012 @ 18:53

        Skrev jag det???

        Reply

        • Peter
          May 19, 2012 @ 19:34

          “…Men då behöver man inte ge sig in i debatten.” inte diskutera? inte låta sin röst hört? nästa steg inte välkommen på kappsegling??? bara en fundering…

          Reply

          • Roger
            May 19, 2012 @ 20:44

            Finns mycket som är förbryllande precis just nu .. När SSF TK skriver på blur.se bedjande citat varifrån ska vi ta uppgifter?

            Det olustiga i det är att det sitter tabellnördar här bl.a. som inte verkar ha något annat vettigt för sig än att lobba i eget syfte och ha synpunkter på precis allt utan att ha någon vettigt att komma med.

        • Håkan
          May 19, 2012 @ 20:28

          Vill man missförstå så gör man det.
          Man upphör inte att bli förvånad över hur folk tolkar en text.

          Reply

  36. Öresund Regatta, AN
    May 19, 2012 @ 21:19

    I ansökan står det att vi kan välja mellan partial- och mastheadrigg.
    Är det någon som hittar hur detta definieras?

    Reply

    • Erik Barkefors
      May 19, 2012 @ 21:48

      Det framgår under Steg 8 i:
      http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_7756/cf_32/SRS%20ansökan-%20instruktion.PDF
      Kortare kaltopp än 10% av mastlängden räknas som masthead.

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        May 19, 2012 @ 22:28

        Tack Erik
        Kollade våra mått och då ska det vara mastheadrigg på Dehler 34SV om det är redskapsreglernas definition på mastlängd som gäller. Det är bara Leif Englund av alla dehler 34SV som fått till detta rätt. Förmodligen för att tabellbåten inte blivit rätt.

        Reply

        • Öresund Regatta, AN
          May 20, 2012 @ 10:31

          Anders B o erik
          Jag använde förstagsinfästningen och samma punkt på masttoppen som används i redskapsreglerna och vi skulle då med god marginal ha MH-rigg. I och för sig så bör det vara väldefinierat innan det införs i regeln.

          Reply

          • Anders B
            May 20, 2012 @ 14:13

            I mitt fall hamnar jag mittemellan, dvs MH om jag mäter till mätmärket och partialrigg om jag mäter till toppunkten (= häckstagsfästet i mitt fall). Andra båtar av samma typ med mast på däck (med mindre mastlängd alltså) blir partialbåtar hur man än mäter. Hoppas SRS kommiten reder ut det här till nästa år. Om det nu är så som många (i den här tråden) påstår att det är dyrt med backstag.

          • Öresund Regatta, AN
            May 20, 2012 @ 16:01

            Lite märkligt blir det om mastlängden definieras som redskapsreglerna för en genomgående mast blir ju lättare Masthead på så vis jmf med en som står på däck. Frågan är bara vad som är rätt enligt regeln.
            Är det masthead eller partialrigg som är konservativt ikryssat så man inte har gjort fel?

          • Erik Barkefors
            May 20, 2012 @ 16:18

            Det “borde” (även här) vara en definierad punkt dvs rufftaket som är nedre mätpunkt för FH som gäller. Kan inte vara rätt att samma båttyp kan vara både masthead och partial om det finns en med genomgående mast och en med mast som står på däcket.

      • Anders B
        May 20, 2012 @ 07:55

        Hur definieras “kaltopp”? Finns inte i redskapsreglerna (RSR), finns inte i SRS regeln. Borde vara definierat med utgångspunkt i RSR storheterna.

        Reply

        • Erik Barkefors
          May 20, 2012 @ 09:05

          Övre mätpunkten för FH är väldefinierad. Kaltoppen borde (?) vara resten av maströret uppåt, eller till övre mätmärket för storseglet…

          Reply

          • Anders B
            May 20, 2012 @ 09:52

            Borde?

  37. Leif Andersson
    May 20, 2012 @ 12:15

    Det finns en A35 med två mätbrev, ett med Gennacker och ett med Gennacker och Spinnacker. Bra när man skall göra ett taktiskt val innan start. Men är det möjligt?

    Leif

    Reply

    • Pelle Lindell
      May 20, 2012 @ 12:21

      Ett normalt mätbrev och ett shorthanded….inget konstigt med det

      Reply

  38. Leif Andersson
    May 20, 2012 @ 15:34

    +1 till Pelle.

    Leif

    Reply

  39. Nobbe
    May 21, 2012 @ 22:28

    Angående SRSv brev. Hur kan det komma sig att en del båtar anger att de använder 3 försegel, men har endast angett måtten för 1? Borde ju inte gå såvida man inte har 3 identiska segel eller?? ;-)

    Reply

  40. Wrap Up 2012 - BLUR
    Dec 24, 2014 @ 22:43

    […] SRS-tabellen 2012 (180) […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.