Nexus Race Box

nexusracebox-1.jpg
New cool (and unreleased) stuff from Nexus. Plug in your polars on USB or SD-card to get target speed and time to burn at the starting line. Plus data logging without a laptop.

New Nexus RaceBOX puts tactical race software
in the hands of the recreational yachtsman

The new RaceBox gives the competitive advantage of Nexus race software in an affordable, compact and robust package. Interfacing with Nexus instruments via the Nexus Network, the RaceBOX provides sailors with a plethora of analytical information to existing Nexus instruments. A micro-processor facilitates processing abilities that were only previously only available with a stand-alone computer.

Replacing a fragile onboard computer, the racer can now load polar diagrams directly into the processor from a SD card or USB. Calculations of Polar or Target Boat Speed are then displayed by Nexus instruments where they are most useful – on deck. Coupled with GPS it will also give time-to-burn and line bias on the start. Furthermore the RaceBOX records data to the memory cards that can be easily removed for post-race download and analysis.

Dean Barker, America’s Cup skipper and co-owner of Nexus, comments “The RaceBOX gives tactical tools to the recreational club racer that have in the past been an exclusive reserve of the grand prix or luxury yacht. It is light and easy to integrate; the Nexus RaceBOX will give you the competitive edge for a fraction of the price of a laptop or a stand-alone start line timer.”

The RaceBOX is now available through the Nexus dealer network and direct to yacht builders at RRP €680 and will be available in March 2012.

Specifications

Power source: 12VDC
Power consumption: 150ma to 220ma.

Input/output: Four full duplex NMEA 0183 channels
Two solid state switches to emulate mechanical push buttons
Solid state switch to switch an external buzzer
USB type B socket
DB9/RS232 connector

59 Comments

  1. Johnny Feb 3, 2012 Reply

    Jag fick reda på att den skulle komma och helt klart ett bra alternativ om man vill slippa datorn i båten :-) Och få de data man vill ha på dom intstrument man har uppe på däck.

  2. Joakim Feb 3, 2012 Reply

    Jag gjorde en likadan box 2007 för mindre än 100 €. Och nu börjar den andra versionen vara färdig. Delarna kostar ännu mindre, drar bara 3 mA, har 64×128 LCD och 4 24 bit ADC. Tyvärr har min nuvarande båt ST60 istället för Nexus, men jag ska andå ha targets och allt data på SD kort.

    Varför är RaceBOX en separat box? Skulle det inte varir klokare att updatera FDX servern med samma funktion?

    • Claes Redin Feb 3, 2012 Reply

      Får du lust att göra en till har du en köpare här…

      • Dagseglare Feb 4, 2012 Reply

        +1

        • Jocke Feb 4, 2012 Reply

          Starta tillverkning… vill oxå ha

    • F424 Feb 3, 2012 Reply

      Joakim, här har du en sugen Raymarineanvändare till!

      • Mats V Feb 3, 2012 Reply

        Å en till! :-)

    • Johnny Feb 3, 2012 Reply

      Du tyckte precis den var dyr då blir ju en FDX klart dyrare :-(

      • Joakim Feb 7, 2012 Reply

        Jag har väl inte sagt att den är dyr. Det är klart att den kostar mycket mera än delarna (som är mycket billiga!). Det tar ju mycket tid att utveckla och testa sådana och man säljer inte så många (jämfört med tex mobiltelefon).

        Om min “SeaTalk box” blir en produkt, den kommer att kosta ~500 €. Det har redan tagit mig många månader att utveckla den och det är ganska jobbigt att sälja och ta hand om kunderna.

        Det skulle vara ingen problem att ha alt som Race Box och FDX server kan i en box med bara en (3 €) microcontroller. Jag tycker inte om att ha många boxar…

  3. SailFirst Feb 3, 2012 Reply

    Å, jag önskar också köpa en!!:-)

  4. srsseglaren Feb 4, 2012 Reply

    En till :)
    När påbörjas produktionen ?

  5. Joakim
    När du ändå är igång kan du väl fixa till en handburen navigator med trådlös koppling till NMEA för Nexus 2 så man kan byta Waypoints från railen.

  6. fills Feb 4, 2012 Reply

    Jag tar gärna också en sådan!

  7. Andreas Wettre Feb 4, 2012 Reply

    Hmm – ser ikke helt poenget… PCn nede sender ut disse dataene til instrumentene oppe og PCn gjør også jobben som kartplotter + diverse
    Tror aldri jeg kommer til å seile uten PCn – og da får jeg akkurat samme funksjonalitet med (går)dagens løsning?
    Andreas

  8. harald Feb 4, 2012 Reply

    Det har varit litet informationsutbyte med Joakim här tidigare. Jag har nog varit litet avis på Joakims modell p.g.a. den inte drar just någon ström.

    Själv kör jag med en Fit-PC2i med WinXP och Seaclear. Den drar ~450mA och är då ändå en dual-core PC med allt man kan göra med en sån;

    http://www.fe83.org/gallery/view_photo.php?set_albumName=album468&id=IMAG0082

    På däck har vi nu testat en Panasonic CF-08 10″ skärm, men helt tillförlitligt har det inte varit. Typiskt så får inte skärmen kontakt med PC:n 20 min före start. Bra har det gått utan också, precis som i Baltic Offshore Week som vi körde utan logg-givare :)

  9. Patrik Svensson Feb 5, 2012 Reply

    Kul att det händer lite, saknar dock NMEA 2000 interfacet eller varför inte WLAN om man nu tar fram ny hårdvara. Man kunde tex skicka ut data så att det kan läsas på ipads och andra skärmar. Men utmärkt med SD kort för loggning.

  10. JONAS MAGNÉR Feb 7, 2012 Reply

    Hör vad Joakim säger, men att sända Targets ut till instrumenten och logga data i NMEA hastighet, ¨då blir det nog bättre att segla med tell tails istället.

    Fördelarna är många med den nya boxen. Time to burn funktionen är oslagbar med en 5Hz GPS antenn istället för andra lösningar typ Tacktick eller Velocitek som endast använder 1 Hz position.

    • Joakim Feb 7, 2012 Reply

      Min box från 2007 använde 4 Hz GPS och loggade FDX data till USB minne och använde FDX för targets. Varifrån kom “NMEA hastighet”?

      Nexus bus är 9600 baud och SeaTalk är 4800 baud. Boda använder satser som är mycket tätare än NMEA som är bokstäver (tex 100 är en bit i NEXUS och SeaTalk men tre i NMEA). Boda är tillräckligt snabba för nästan allt. Det finns mycket mindre data på Seatalk, eftersom bara mätt data sänds (inte TWA, TWS, TWD osv.).

      Också NMEA 4800 är tillräckligt snabb för mesta. NMEA satser är ~60 bit långa altså man kan skicka ~8 packeter i sekund (60*10*8=4800) och i varje packet går det flera data (tex RMC har lat, lon, sog, cog och tid). Om väljer klokt hur ofta man sänder olika satser går det att ha de viktigaste och snabbaste 2-4 Hz och andra långsammare.

      Man måste också komma ihåg att oftast vill man ha ~10 s dämpning på allt man ser på instrumenterna och man vill inte att siffrorna updateras snabbare än ~1 Hz för att kunna läsa dom. Då är det kanske inte så viktigt med mycket snabbare data bus heller…

      Jag har tittat mycket på NEXUS loggad rå data och alltid måste man dämpa den för att ha något nytta av den.

  11. Bosse Feb 16, 2012 Reply

    Ni som verkar kunna det här med boxar,verkar väldigt lik Nexus i specifikationen.
    Vad tror ni?
    http://www.ontargetmarine.com/node/2

    /Bosse

  12. Jonas M Feb 16, 2012 Reply

    Som jag tolkar följande post på SailingAnarchy så är det samma box som packeteras som Nexus Race Box.

  13. Martin Mar 30, 2012 Reply

    Nu finns Nexus Race Box här:

    http://www.happyyachting.com/nexus-race-box.html

  14. Krister Svensson Sep 26, 2012 Reply

    Någon som testat raceboxen, funkar den som utlovat?

    • Jens Lekland Sep 27, 2012 Reply

      Efter viss leveransförsening (ca 1,5 månad) installerade jag i somras en racebox på min Farr 30. Tyvärr hann vi inte testa den innan VM i Båstad och när vi väl var på plats upptäckte jag ganska snabbt att det fanns lite programmeringsbuggar i den och vi hade inte riktigt den nytta av den som jag kalkylerat med. Vi har nu fått en ny programvara i den och nu verkar den funka som tänkt. Vill passa på att ge en liten eloge till Nexus som varit mycket tillmötesgående och hjälpsamma under “felprocessen”.
      Summa sumarum är det en produkt som jag definitivt kan rekommendera,
      dock bör man ha en viss insikt i, och kunskap om instrumentteknik för att driftsätta och nyttja systemet.
      /Jens

  15. Bosse Bergqvist Sep 26, 2012 Reply

    Hur mycket fart och höjd tappar ni om det blir strömavbrott i båten?

  16. Bosse Bergqvist Sep 26, 2012 Reply

    :-)

  17. Johan O Sep 27, 2012 Reply

    Prylhysteri !

    Jag styr snabbast om blicken är på seglen, börjar jag titta på instrument seglar jag långsammare.

    • Jens Lekland Sep 27, 2012 Reply

      Vem har sagt att du ska titta på instrumenten, du ska ha focus på just det du säger och låta någon annan ha koll på instrumenten och bara ge dig nödvändig feedback, precis som någon i besättningen ger dig info om annalkande vinby, en stor våg, styrbordsbåt som närmar sig osv…
      Att som rorsman få info om att du ligger rätt på din target speed på kryssen eller har rätt skärningsvinkel på länsen kan väl aldrig vara fel?

      • Pelle P Sep 27, 2012 Reply

        Kan bara hålla med dig Jens…

  18. Author
    Peter Gustafsson Sep 27, 2012 Reply

    Skall man vara lite seriös så tror jag det är så här.

    Seglar man entyp och kör mycket mot andra bra båtar så är detta så klart det bästa. Man lär sig vad som är snabbt, hur man skiftar växel och framför allt hur det skall kännas när det är rätt. “Det skall kännas kräm” som Collberg säger?

    Problemet med många moderna båtar är att det inte alltid är samma sak. Det kan kännas gôtt men ändå vara långsamt, eller kännas kass men ändå vara snabbt. För att återigen citera Collis; “Det skall kännans dött, men inte dött, men ändå dött”.

    Vi som inte har en stark lokal entypsfleet måste förlita oss på andra verktyg. Framförallt när man byter båt eller inte får tillräckligt med tid. Att då ha en väl kalibrerad logg tillsammans med målfarter är ovärderligt. Första säsongen så sliter man med både trim och styrning och når bara sporadiskt målfart. Andra säsongen sitter oftast trimmet men rorsman kämpar fortfarande med lägstanivån. När man kan ligga på målfart 100% av tiden kan man stänga av instrumenten för då vet man hur det skall kännas.

    Om man inte är oerhört begåvad, och har stor erfarenhet av att få båtar “up to speed” så tror jag inte man kan få fart på en modern 30-40-fotare utan hjälpmedel. Speciellt inte sportigare båtar med “smalt spår” där små justeringar gör stor skillnad. Spaningen är väl snarast att de som har erfarenhet använder dessa verktyg ännu mer än genomsnittet.

    • Anders Averdal Sep 27, 2012 Reply

      Och för oss som seglar utanför kontorstid (i mörker, dimma och ofta med långt till andra båtar) där behövs elektroniken för att hela tiden bekräfta att man ligger på 100%.

      Hos oss på Teknova har vi flera som har dedikerade uppgifter som är relaterade till siffrorna på elektroniken. En har koll på hög/låg, en fart samt håller koll på set/drift, medan övriga kallar vind, vågor och vad som händer med andra båtar omkring. En inte helt ovanlig arbetsfördelning ombord.

  19. Dan Sep 27, 2012 Reply

    Allt handlar om hur snabbt man vill nå resultat, med referensmaterial, fakta och feedback lär det gå snabbare att lära än utan. Om informationen kommer via ett tät entypssegling eller instrument kan i princip kvitta.

    Problemet är när instrumenten blir ett mål i sig självt och man glömmer kolla på omgivningen..

  20. Bosse Bergqvist Sep 27, 2012 Reply

    Två likvärdiga moderna båtar med besättningar, den ena är utrustad med den senaste tekniken (målfarter och vinklar mm) medans den andre kör på känsla, logg och GPS.
    Har någon av båtarna bättre förutsättningar än den andra?

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 27, 2012 Reply

      Allt annat lika så är det klart att den båt som har korrekt prestandainformation har en fördel. Men det är sällan det ser ut så. Oavsett om man har en Stortriss, 4 dagar och 1.500:- eller en VO70, 14 månader och 30 MKR så har man begränsningar som gör att man måste prioritera.

      I de flesta fall så är tiden den stora begränsningen, då en investering i ny båt, nya segel eller nya instrument inte ger effekt om man inte puttar in timmarna. Och det gör det svårt att “köpa sig speed”, vilket väl bevisat sig gång efter annan.

      Det är ju det som är så fascinerande med vår sport; om man har 10 kvällar med sin besättning innan den viktiga regattan. Hur disponerar man dem bäst?

      – Bottenslipning
      – Båtmeck
      – Rekrytering/besättbningsutveckling
      – Manöverträning/roller
      – Fartträning på egen hand
      – Fartträning mot andra
      – Startträning
      – Segeltester/prestandaanalys
      – Transportsegling
      – Lokal analys (väder/strömmar).
      – osv
      – osv

      Att göra allt 100% rätt går inte. Inte ens för AC- eller VO-projekt. Utan man måste vara duktig på att analysera sitt projekt, prioritera och välja bort.

      Efter att ha gjort resan med ett par båtar så har vi hittat en metod som funkar för oss. Det som tog 3 år med Novan tog två säsonger med J/109 och med J/111 så är vi “up to speed” efter en (lång) säsong.

      Några av mina tips fanns här: http://www.blur.se/2010/07/11/getting-up-to-speed/

      För ett annat gäng, med andra kompetenser, så ser metoden och processen säkert annorlunda ut.

  21. Pelle P Sep 27, 2012 Reply

    Krasst är det så här (för entypsseglare); har du inte bra/inget motstånd på träningarna så kommer du inte att ha toppspeed. Självklart kommer speeden att vara världsklass in i mellan men allt för ofta är den det inte och du tappar placeringar (“Twinames rulltrappa”!). Ett sett råda bot på det är att ha instrument; det kommer dock inte hjälpa dig ett skvatt om du inte vet VAD du SKA prestera!
    Ett annat sett är då till slut att söka upp bra motstånd! För det finns väl inga prestandadata på Expressen (som exempel)?

  22. srsseglaren Sep 27, 2012 Reply

    Intressant att den tuffaste nöten blev lättast att knäcka.
    Kan det ha berott på att ni nu börjar bli vana vid arbetsmetoden ?
    Lättare ser vilka segel som kan passa ?
    Har rollfördelningen klar vem gör vad ?

    Om det gällde att få fart på Novan idag, hade den haft Gennackrar ?

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 27, 2012 Reply

      Lätt vet jag inte. Vi hårdstartade i påsk och har sedan seglat extremt mycket. Och vi har fortfarande en del kvar att ta ut…

      Skillnader mot tidigare;

      – Under de senaste tre säsongerna så har hela besättningen jobbat hårt med att utvecklas både individuellt och som team. Så vi har en “lärande” och öppen kultur där vi snabbt sätter oss in i ny problematik.

      – Bättre fördelning av ansvaret. När J/109 var ny låg det mesta på mig. Nu har vi en bättre fördelning med en dedicerad navigatör och duktiga trimmers som äger sina frågor. Vi gör också mer själva än förra gången då vi hade input från “rock stars”. Jag tror detta är flaskhalsen i de flesta projekt där ägaren gör det mesta av jobbet.

      – Vi är trygga i metodiken. Vi vet att det är tråkigt och tar tid. Men att det ger resultat. Då är det lättare att nöta på med de timmar som krävs.

      – Att köra entyp i Spi Ouest var oslagbart och gav svar på var vi behövde lägga krutet. Här sparade vi säkert 100 timmar träning på egen hand. Vi pratade också mycket om hur vi skulle utnyttja regattan för att lära oss maximalt.

      – Så klart hade vi nytta av att ha kört J/109, men många saker är helt annorlunda. På vissa områden, som gippar t.ex., så var det bättre att glömma allt man kunde och börja om från scratch.

      Gällande Novan så vet jag inte. Den funkar kanon i standardutförande (med fock) men kanske hade man fått en mer shorthandedvänlig båt med gennaker. Fast det här var ju det roligaste (och mest skrämmande) vi gjorde: http://www.blur.se/2007/06/17/watski-skagerrak-twostar-2007-2/ Vi spikade ju klassen överlägset – men det var innan vi visste att man kunde anpassa sin båt för shorthanded :-)

      • srsseglaren Sep 27, 2012 Reply

        :-) Gilla
        Som ngn skrev 2007 “kul att läsa hur man gör på riktigt”.
        Lite annat än vår skogssegling ?

  23. Bosse Bergqvist Sep 28, 2012 Reply

    Nästa steg i utvecklingen är väl att man får köra för motor bara det står Nexus eller liknande på den.

  24. Bosse Bergqvist Sep 28, 2012 Reply

    Skönt att samtliga verkar ha en bra fredagsmorgonen:). Hade aldrig skickat om det var måndag morgon idag. Undrar om optimisten som placerade sig i topp i Norrbotten-cupen hade Nexus prylar?
    Varför riskerar svensk breddkappsegling att tyna bort. Kanske inte är dagens största problem men det kommer bli. Begränsa eller förbjud tekniken i SRS eller straffa på mätetalet.
    De seglingar som Averdal seglar utanför kontorstid körs väl i i huvudsak i ORC.
    SRS TK har verktyg att stävja så att svensk hobbykappsegling inte spårar ur:).
    Är inte bitter, tvärtom faktiskt, men reagerade på att ni svarade entydigt att tekniken ger fördelar gentemot de som inte har avancerad teknik.

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 28, 2012 Reply

      Vad är det som tynar bort?

      På Marstrand Big Boat var vi 37 båtar och över 250 seglare. En vecka senare samlade Rutgerson Cup din fantastiska entypsklass, Express, med 8 båtar och 32 seglare??

      Enligt rykten läggs Rutgerson Cup ner medan vi kommer att få ihop +50 båtar.

      Bosse, jag vet inte vad din agenda är??

      Du orkar inte ställa upp när det skall entypsseglas, men vet precis vad som är fel med SRS?

      Nu är det ju inte SSF eller TK som styr detta utan ISAf och RRS. Jag skulle snarare bli förvånad om en lokal respitregel gick in och begränsade den utrustning som ISAF tillåter och som folk använder på semestern: laminatsegel, kolmaster, dyneema, instrument, iPads, vhf, laptops, stereos, …

      Och som jag sade ovan, att få matcha mot andra likadana båtar är det som ger absolut mest (och det som då borde förbjudas?). Det är t.ex. en av anledningarna till att First 40 vinner cupen och många race, att de är tre båtar som matchar mot varandra.

      Elektroniken är ett ok alternativ för oss som inte har denna möjlighet.

    • Patrick L Sep 28, 2012 Reply

      Man kan se det på olika sätt… Jag kan bara tala för mig själv, men som halvkass seglare är det ju kul att ha lite grejor ombord att pyssla med, jag tror absolut inte det dödar breddkappseglingen – tvärtom! :)

    • Jesper Johansson Sep 28, 2012 Reply

      Det här blev ju en riktigt kul diskussion trots att ursprungsinlägget är gammalt :-) Bosse, jag tycker att du möjligen går lite fort fram i din förbudsiver, även om jag sympatiserar med syftet att behålla en bra bas i breddseglingen. Men om man ska förbjuda tekniken, vart drar man gränsen då? Får man ha logg? Vindex? Och hur blir det med alla andra saker som gör att man seglar fortare än de som inte har lagt samma pengar på sin båt, såsom nya segel, fina skotskenor med flytande skotpunkter, stummare skot, flera fall än standard etc. etc.? Jag tror att det tyvärr är så att vi måste acceptera att vissa väljer att lägga både mer pengar och mer tid på sina satsningar än andra och det är de förstnämnda som typiskt sett kommer att vara de mer framgångsrika. Om man tillhör den andra kategorin så bör man nog inse att man får fokusera på att ha kul på vattnet och försöka att använda de bättre båtarna som bra sparringpartners.

      Och det är ju inte bara i seglingssporten som mer eller mindre dyr teknik har en påverkan på resultatet, det gäller väl i stort sett alla sporter? Ta bara ett sånt enkelt exempel som löpningen där en GPS- och pulsklocka kan göra att du har presterar en mycket bättre resultat än du annars hade gjort. För att inte tala om bra skor…

    • srsseglaren Sep 28, 2012 Reply

      Tja, SRS-breddsegling är ju inte Americas Cup ?
      Vill man få upp farten på en ny båt så kanske det underlättar med mer info ?
      Alla byter ju inte båt varje år ?
      Möjligen är det svårare att komma upp i speed ju mer avancerad båten är, som man seglar ?
      Comet 31s har 1.242 och en Diva 35 ligger på samma, kanske det behövs lite hjälp för att få gång på en 31:fotare ?
      Vem vill köpa ny båt om man behöver fem säsonger för att få fart på den ?
      Kan det finnas bra exempel på vinnande båtar i SRS som inte har allt i elektronisk väg ?

      • Anders Averdal Sep 28, 2012 Reply

        Neppare som vann Tjörn Runt totalt. De har inte mycket elektronik.

        Sen kan jag nog påstå att på tex Tjörn Runt som vi vann iår där är det enskilt viktigaste instrumentet kompassen. Det har de flesta ombord. Sen loggen för att ha koll på farten, men där är jämförelser mot konkurrenter och att verkligen se vindskiften mycket viktigare.

        När du sedan pratar om korp och elitklass. Vi tränar inte mer än de flesta andra. Antagligen mycket mindre. Vår båt är oftast inte tillgänglig för träning då den är under transport till tävling hela säsongen.

        • srsseglaren Sep 28, 2012 Reply

          Tror nog jag delar din uppfattning till ungefär 100%.

          Vet inte hur du tolkat ovan ? men där står SRSbreddsegling-Americas cup `?

          Ser du lite nedåt finner du korp och elitklass ?

    • Anders Averdal Sep 28, 2012 Reply

      Ja, tekniken kan ge fördelar men endast om den hanteras rätt. Felkalibrerade instrument som används utan kunskap stjälper snarare än ger fördelar. Det tar dessutom mycket tid och kunskap att först och främst få dem att ge vettiga värden och i förlängningen att förstå när och varför man itne kan lita lika mycket på dem.

      Så det är ett entudigt svar på att det KAN ge fördelar. Men fördelar får man även från annat. Tex träning, skall vi förbjuda all segling som görs utanför tävlingsbanan?

  25. Bosse Bergqvist Sep 28, 2012 Reply

    Korpklass och elitklass alltså…så kul:).
    Är det så din agenda ser ut Peter? Tror knappast det. Visst seglingssporten skall måste utvecklas men vad är utveckling. Jag har ingen dold agenda och jag tror inte någon annan här har det heller.
    Däremot är det roligt att höra kloka åsikter och vilket forum är bättre lämpat än Blur. Tack vare Blur är jag mer förstående gällande SRS men inte SRSv.
    :)

  26. Göran Sep 28, 2012 Reply

    Garmin köper Nexus – gammal nyhet?????

    http://www.batliv.se/article.asp?newsid=5840#.UGWTlU11F8E

    • Anders Averdal Sep 28, 2012 Reply

      13 september, så det är inte så gammalt.

  27. Bosse Bergqvist Sep 28, 2012 Reply

    Att vara otrevlig gynnar ingen Peter. Tack för mig! /Bosse

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 28, 2012 Reply

      Jag är inte otrevlig.

      Men sitter man i en Express och hävdar att “svensk breddkappsegling riskerar att tyna bort” och att “hobbykappseglingen spårar ur” på grund av teknikutvecklingen, så får man nog räkna med att bli emotsagd :-)

      Tittar jag på de 10 västkustrace jag har med i min statistik, så var det i år 833 startande båtar. Det är 154 fler än 4 år sedan. Dvs 15 nya båtar per race i snitt. Så trots alla brister i respitsystem och teknik (som du anser förstör breddseglingen) så verkar korpen funka ganska bra.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.