Skip to content

26 Comments

  1. öresund Regatta, AN
    Feb 5, 2012 @ 11:30

    Jag tycker ny mast är onödigt att kosta på en äldre Maxi 77. Man kommer ganska långt med en Fathead stor och gliderfock och en stor gennaker på peke.
    Gian Pinotti(inte gennaker) och Åke Nettelblad har gjort så med sina här i Malmö.
    När vi lånade en Maxi 77 i stockholmsskärgård så tyckte jag att båtens största svagheter var ju att dra runt genuan. Det var också svårt att segla in och ut med bara den lilla storen uppe.

    Här är en bild på Åke när han planar med sin maxi trots ganska bedrövlig botten:
    http://sundetregatta.blogspot.com/2009/03/kor-man-med-gransegel-kan-man-strunta-i.html

    Reply

    • öresund Regatta, AN
      Feb 5, 2012 @ 14:54

      Rekonditionering måste absolut vara värt pengen. De gamla 70-talsbåtarna går ofta med ett fint våtslippapper att få som nya. Grymt jobb och har man stålarna så är det skönt att slippa.
      De blir ju som nya.

      Reply

  2. Erik Barkefors
    Feb 5, 2012 @ 11:50

    … eller så kan man köpa en Maxi 777 som redan från start har en meter högre partialrigg och dessutom en köl som är 1 dm djupare med “Fenix-bulb”.
    http://segelochpaddel.blogspot.com/search/label/Maxi%20777

    Reply

  3. sillstryparn
    Feb 5, 2012 @ 12:20

    En pimpning som kostar 6x mer än båtens inköpspris känns inte som särskilt lyckad: det gäller att klämma ut så mycket som möjligt med så lite pengar som möjligt.
    Att byta ut hela riggen blir per automatik väldigt dyrt: tror man skulle behålla originalriggen och jobba med seglen istället.

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Feb 5, 2012 @ 12:22

    Man säger att man sålt 4 kit, så det finns ju uppenbarligen en efterfrågan?

    Reply

  5. o
    Feb 5, 2012 @ 12:59

    Min gissning är att de som köper kitet redan har en maxi77 och vill förbättra den, då är priset på båten inte så viktigt. Men vad vet jag. Vilka är köparna?

    Reply

  6. Gunnar svensson
    Feb 5, 2012 @ 13:45

    Det måste vara värt många kr att segla om X-press, j-24,Maxi Racer, mfl
    i en Maxi 77, lite som att dra en Porsche vid röd lyset i en chippad Volvo…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 5, 2012 @ 13:59

      Fast då måste man ju göra det också.
      Lite tider från Tjörn Runt:

      Express 04:25:15
      H-båt 04:27:43
      Cumulus 04:32:39
      707 04:32:49
      Cumulus (shorthanded) 04:39:49
      Maxi Racer (shorthanded) 04:43:23
      IF 04:51:20
      Maxi 77 standard 04:54:44
      Maxi 77+ (shorthanded) 05:04:16

      Reply

  7. Johan O
    Feb 5, 2012 @ 14:12

    Kul initiativ men det kostar.
    Maxi 77 är död som entypsklass men lever i SRS seglingar. Vad är målet med denna pimpning? Att få em dopad Maxi 77+ att segla SRS med mätbrev?
    Kanske kan intresset för de enormt många båtarna öka med denna pimpning men få kommer lägga ned vad Maxi 77+ kostar. Kul om Maxi 77 väcks till liv, det finns många billiga objekt att kappsegla i SRS med till låg budget. Vid kappsegling i entyp till låg kostnad gäller givetvis Express och 606.

    Det finns även exempel på Maxi 77 med Express mast, en begagnad Expressmast går ibland att finna för några tusenlappar.
    Med en Express bom så passar även en Express stor och begagnade Expressegel som ofta har mycket kvar att ge.

    Finns även exempel på pimpade Expresser med Code-1, rodkick, rullfock och inombordare, allt detta givetvis ej tillåtet vid entypskappsegling men vid SRS med mätbrev och cruising är allt tillåtet.

    Reply

  8. Pär Johansson
    Feb 5, 2012 @ 14:18

    varför??

    Reply

    • MA
      Feb 5, 2012 @ 15:27

      +1

      Reply

  9. Stefan Blom
    Feb 5, 2012 @ 15:17

    Är det någon där ute som har stenkoll på de olika Maxi77 utföranden och deras SRS tal?

    Jag har en Maxi77 vilken följer den gamla (rätt strikta) klassregeln. Dock har jag ingen aning om den fortfarande är gällande vilket innebär att man måste förhålla sej till den om man skall ha tabell SRS?

    Man ser många som kajkar omkring med storsegel som fått lite mer kvadrat genom utbyggt akterlik på storen men jag har för mej att detta ej är tillåtet enligt klassregeln…som sagt, är det någon som har koll på detta?

    Stefan Blom

    Reply

    • Erik Barkefors
      Feb 5, 2012 @ 15:27

      Här finns måtten som gäller för std Maxi 77. Det är breddmåtten för storen du får kolla på.
      http://matbrev.svensksegling.se/files/srspdf/Maxi%2077.pdf

      Reply

      • Stefan Blom
        Feb 5, 2012 @ 15:43

        Må jag vara ingenjör men detta var jobbigt att räkna, är det typ linjärt eller är det synlig båge på seglet?

        Seglet på den gömda båten ovan ser ut att ha ett för stor utbyggnad på sitt storsegel. Så ser inte mitt ut som skall vara slaviskt efter klassregeln som det begav sej back in the days.

        Dock är det klart att båten mår bra av ett så utbyggt storsegel som möjligt. Man borde faktiskt ändra klassregeln om nu den inte tillåter detta.

        Blom

        Reply

        • Erik Barkefors
          Feb 5, 2012 @ 16:01

          Ta tag i toppen på seglet och vik ner till skothornet (längs akterliket). Vid vecket är 1/2-breddsmåttet där man mäter kortaste avståndet till förliket på seglet. Vik en gång till så får du platserna för 1/4 och 3/4-måtten och en extra vikning i toppen ger platsen för 7/8-delsmåttet.

          Reply

      • Peter Kross
        Feb 5, 2012 @ 17:21

        @Erik, kommentar i båtdatabladet hänvisar till klassregel. 2009/2010 hade vi en diskussion kring vad som skulle skrivas in i båtdatabladet. Personligen tyckte jag att varianten nu är bättre men borde innehåller länken till klassregel. Jag tycker att det är ett MÅSTE att alla ha tillgång till klassregel som klassas inom SRS som klassbåt.

        här är länken till Maxi 77-klassregel:

        http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_5759/cf_32/Maxi77.PDF

        det uppstår naturligvis alltid en konflikt när båtdatabladet inte stämmer överens med klassregel. Jag vill minnas att det var orsaken att måtten togs tydligen temporärt från båtdatabladet. Väl tydligen har Pelle ändrat sig i den punkten…

        Reply

        • Stefan Blom
          Feb 5, 2012 @ 17:40

          Frågan som vi bör resa är kanske varför man behåller såpass “gammalmodig” klassregel. Borde man inte försöka ändra denna?

          Jag har aldrig brytt mej om att protestera mot båtar i tex TR som har utbyggda storsegel då man ändå seglar ifrån de fåtal som numer ställer upp i kappseglingar, jag kan istället anse att man bör uppdatera klassregeln.

          Först kanske man skall reda ut vad som är tillåtet eller ej för en Maxi 77 SRS tabellmåt. Den 8/7 uppgiften finns inte med i klassregeln. Dock så står det att det skall akterliket inte får variera för stort samt lite luddigt avstånden mellan lattorna. Hmmm…tror fortfarande inte storseglet ovan på den gömda båten skulle mäta in (kanske är det inte heller tänkt att göra det).

          Så här står det i klassregeln.

          G.4 Storsegel

          G.4.1 IDENTIFIERING
          (a) Storsegel ska vara försett med igenkänningstecken enligt KSR.

          (b) Klassmärket ska vara i enlighet med ritning nr. NKF M77 001
          G.4.2 UPPBYGGNAD.

          (a) Uppbyggnaden ska vara: mjukt segel, enkelduksegel.
          (b) Seglets huvuddel ska bestå av vävd eller laminerad duk. Övrigt materialval är fritt.

          (c) Seglet ska vara försett med 4 lattfickor, som ska dela akterliket i 5 ungefär lika stora
          delar, som får avvika högst 75 mm från medelvärdet.

          (d) Lattorna skall vara av trä eller plast.

          (e) Följande är tillåtet: Sömnad, lim, tejp, likrep, ringar i hornen och revet, fallhornsskädda med fästanordning, cunninghamring eller -block, lattfickeförstärkning, slitförstärkning, resår och kardborre i lattfickor, ändbeslag för lattfickor, mast- och bomtravare, snörplina med justeranordning, fönster, segelidentifiering, segelmakarmärke, mätdekal, garantidekal, konturband och telltales.

          G.4.3 DIMENSIONER FÖR STORSEGEL
          Minimum Maximum
          Akterlikslängd 7722 mm 7880 mm
          Halvbredd 1520 mm
          Trekvartsbredd 890 mm
          Fallhornsskäddans bredd 115 mm
          Fallhornsbredd (tillägg gjort för likrep etc.) 135 mm
          Primärförstärkning = Fri
          Sekundärförstärkning = Fri
          Lattfickelängd = Fri
          Antal lattfickor = 4

          Reply

  10. Lasse
    Feb 6, 2012 @ 08:54

    Hej.
    Någon skrev varför? Jag håller själv på med total ombyggnad av min båt som på många sätt liknar Maxi 77+ men jag tar det ett steg längre. Renoverad inredning i ljusare högtryckslaminat, lättad inuti och så mycket som möjligt viktmässigt placerat centralt lågt samt 5cm djupare roder.
    Ny mast (Benns), 9/10del, dubbla spridarpar, det enda om är kvar original är förstagsinfästning, allt annat bytt. Komplett garderob från Gransegel, Fathead ~22kvm, Gliderfock ~20kvm, båda blir helsvart membran från H-bite. Code 0 ~55kvm samt kutterfock för hårdvind ~11kvm.

    Prismässigt ligger min ombyggnad ungefär som Maxi 77+ och jag får i princip en ny båt, det som är kvar original är skrovet, allt annat är utbytt eller renoverat. Jag har valt göra så mycket som möjligt själv utan hjälp från någon, för att se om jag klarar det, en utmaning alltså. 99,9% av jobbet har jag hittills gjort helt själv.

    Ekonomiskt är det fullständigt vansinne om man ska vara ärlig, jag kommer garanterat gå med rejäl förlust vid en eventuell framtida försäljning. Jag gör det inte för att tjäna pengar utan för att jag vill ha något att göra och testa hur mycket jag kan utan andras inblandning.
    Många, nej alla, säger “-köp en ny båt istället”. Jag kontrar med “-Alla kan låna pengar på banken och köpa en färdig båt, hur roligt och utmanande är det?”.

    Reply

  11. David
    Feb 3, 2016 @ 17:44

    Fredriksson.tv måste uppdateras för att man ska kunna komma åt allt som är skrivet. Skulle inte någon kunna kontakta någon som kan förlänga bloggen så att allt som är skrivet inte försvinner!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.