Skip to content

27 Comments

  1. JIMMY
    Feb 12, 2012 @ 00:05

    Farr 400

    Reply

  2. Andres
    Feb 12, 2012 @ 00:48

    Farr 400… Nothing elsel ike it on the market.

    Reply

  3. SilverSurfer
    Feb 12, 2012 @ 08:09

    Bavaria One

    Reply

  4. Svenne
    Feb 12, 2012 @ 10:36

    En förstäv.

    mvh
    Svenne

    Reply

  5. viktor
    Feb 12, 2012 @ 10:57

    farr 400 såklart

    Reply

  6. Kimmo L
    Feb 12, 2012 @ 11:32

    Rätta namnet: Farr 400 OD

    Reply

  7. Team Dehlerdoris
    Feb 12, 2012 @ 12:21

    OK, jag trodde det var en Grinde :-))
    //StefanK

    Reply

  8. SilverSurfer
    Feb 12, 2012 @ 14:29

    Jeg mener at have læst at lanterner skal være over dækniveau. Er der nogle som kender reglerne ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 12, 2012 @ 16:28

      Enligt ISAF Offshore Special regulations

      3.27 Navigation Lights (see OSR 2.03.3)
      3.27.1 Navigation lights shall be mounted so that they will not be masked by sails or the heeling of the yacht.
      3.27.2 Navigation lights shall not be mounted below deck level and should be at no less height than immediately under the upper lifeline.

      Normalt sett löser man detta genom att ha en masttoppslanterna och kalla dessa för “reservlanternor”. Värt att notera är att många vanliga båtar inte uppfyller kraven då lanternan sitter under fotsteget på pulpiten.

      Reply

      • Anders Svensson
        Feb 12, 2012 @ 17:27

        Nu hänger jag inte med. Varför uppfyller man inte kraven om lanternan sitter monterad under fotsteget?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Feb 12, 2012 @ 17:44

        “No less height than immediately under the upper lifeline.”

        Ett av problemen med ISAF Special Reg är att ett antal småsaker inte stämmer för vanliga båtar, vilket gör att det är svårt att utnyttja dem för mindre race inomskärs där man inte kan begära att folk meckar sina båtar. T.ex. får man inte ha det vita skyddet på mantågen, lanternor sitter för lågt, genomgående master skall sitta fast i båten, radarreflektorerna är för små, sittbrunnar är inte självlänsande eller för djupa.

        Det är därför klubbarna skriver sina egna säkerhetsregler.

        Reply

        • Pelle Lindell
          Feb 12, 2012 @ 18:23

          Just för lanternor så står det “SHOULD be at no less height than immediately under the upper lifeline” inte “SHALL…..” så man får faktiskt ha den vanliga “underfotstegs monteringen” även om det anses olämpligt

          Reply

  9. M N
    Feb 12, 2012 @ 15:10

    Life 7.5?

    Reply

  10. Fredrik Åkesson
    Feb 12, 2012 @ 16:47

    tror dessutom att just dom där led-lanternorna inte uppfyller kraven av sjöfarstverket

    Reply

  11. sillstryparn
    Feb 12, 2012 @ 18:26

    Maxi 77+

    Reply

  12. Peter
    Feb 12, 2012 @ 20:19

    Hur är det med en 3-väg topp
    lanterna i relation till regelverket? Någon som vet?
    Enligt texten borde det vara ett OK, eller läser jag fel?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 12, 2012 @ 20:33

      Det är helt ok, och det som funkar allra bäst! Vi kör så.

      Det som är bra är att de vanliga lanternorna på däck då kan funka som “reservlanternor” så slipper man ha ännu en uppsättning.

      Reply

      • /HenrikB
        Feb 12, 2012 @ 20:38

        Samt att du har lanternor för motorgång oxå… ;)

        Reply

      • Göran
        Feb 13, 2012 @ 18:19

        Håller med helt, topplanterna är det som gäller, finns numera flera godkända LED-lanternor på marknaden.

        Reply

      • LarsS
        Feb 13, 2012 @ 18:33

        Hur är det med med runtomlysande topp/ankarlanterna som “motorlanterna?

        Reply

  13. Misilen
    Feb 13, 2012 @ 19:03

    Rätt “rund” för, ny trend eller?

    Reply

    • Martin
      Feb 13, 2012 @ 21:36

      Oavsett vad vi tycker om detta så är det nog just så, detta är den senaste trenden inom yacht design, undantaget J- båtar.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 13, 2012 @ 22:02

      Nja,

      andra nya designer inom samma segment är fortfarande ganska “spetsiga”; MC 38, Ker 40, Carkeek 40GP, Soto eller de senaste från J/V.

      Reply

  14. Gert F
    Feb 13, 2012 @ 21:52

    Per Bruun var nog inte så fel ute ändå med sina Späckisar/Grindar/Marsvin/Kaskisar.
    Han kanske bara var för tidigt ute.

    Reply

  15. Raketen
    Feb 14, 2012 @ 00:10

    Nästa steg är väl en platt för alá optimist! ? :)

    Reply

  16. Raketen
    Feb 14, 2012 @ 00:11

    Nästa steg är väl platt för alá optimist! :)

    Reply

  17. Blur Sailing Team on Facebook
    Feb 14, 2012 @ 00:12

    Raketen commented on BLUR:

    Nästa steg är väl platt för alá optimist! :)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.