Shorthandedtrim?

Veckans läsarfråga…

Säsongen närmar sig och det är dags att börja fixa och förbättra båten. Jag funderar ganska mycket på vad som skulle underlätta shorthandedsegling i form av trim, beslag, manövrar etc på en båt i 30-35 storlek.

Tror du att communityn vill dela med sig av tips?

Vore givande med en sådan diskussion (inte minst inför solo racet).

More from our site

108 Comments

  1. Ulf Brändström Feb 14, 2012 Reply

    Ja jag har nog några bra tips från min fd coach Aymeric Belloir o från Tangy. Vi kanske skulle bjuda över Aymeric för ett föredrag i samband med uppladdning för 2012 shorthand säsong?
    Detta kanske i samband med några öl skulle göra kvällen skoj??
    (Aymeric är fransk proffs coach samt duktig Figaro/Mini seglare)

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 14, 2012 Reply

      Dags att återuppta “Nordic Shorthanded Forum” på båtmässan?

  2. andreas i hp Feb 14, 2012 Reply

    JAg har en fråga gällande gennakerhantering.
    På hobies mm har de gennakern i en tub.
    Men jag har inte sett den lösningen på en 35fots kölbåt.

    Är det för stor segelyta?
    Eller blir friktion o krafter för stora?

    Ulf hur gör ni på minis?

    • Ulf Brändström Feb 14, 2012 Reply

      Trasslar till det, broachar, fixar trasslet o seglar vidare-:)
      Jag gör typ så här, Bär av till 160, fall o gajar överbord, ta ner,
      Hissning är ungefär lika som när man har folk ombord.
      Man lär sig ganska fort ( man märker när man gör fel)
      Generellt tror jag att jag är bättre på ge tips hur man inte ska göra än hur man ska göra-:)

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 14, 2012 Reply

      Jag håller på att skriva ner mina tips, men ett av dem är “keep it simple”.

      Finurliga lösningar är ofta bra på pappret, men förr eller senare skiter det sig och då tar det tid att få ordning igen (typ när spinnakern fastnar halvvägs in i tuben). Kolla figaroseglarna som kör rund påse i pulpit – precis som vi körde på 70-talet. Back to basics.

      Strumpa funkar också jättebra. Men den kräver träning precis som allt annat. Alla är förbannade på strumpor efter 3-4 gånger, men när man har använt den 20 gånger så vet man hur man skall göra.

      • Martin Feb 14, 2012 Reply

        Jag skall inte kasta min förbannade strumpa ännu mao ;-)

      • Sebastian Feb 14, 2012 Reply

        För att bli vän med strumpan är trixet att aldrig dra den ned över skothornet. Mitt enkla tips är att vid nedtagning inte falla för frestelsen att dra ned hela vägen. Vid neddragning av stumpan till A2 betyder detta att endast ca 2/3 av seglet omsluts av strumpan. North Sails gjorde mina strumpor några meter för korta och skoten fästs i splitsade dynematampar för att undvika tjocka pålstekar inuti strumpan. Ändå fastnar skothornen om strumpan dras ned över skothornet.

        På detta vis kan gennaker seglas ensam eller med oerfaren besättning. Vid bankapplegling tar sättningen dock för lång tid om man skall göra allt själv. Fallen bör märkas eftersom det är svårt att känna när strumpan är topphissad.

        I peken sitter ett trippelblock som förutom tackline rymmer “oändlighetslinan” till strumpan. Linan (55 meter) är sedan neddragen i sittbrunnen. Allt funkar som sagt så länge strumpan låses ovanför skothornet.

        I övrigt har jag kopierat allt från denna artikel:

        http://www.j105.org/j105snuffer.html

        Sebastian

        • Sebastian Feb 14, 2012 Reply

          Hade jag beställt nya strumpor hade jag gjort dem mycket kortare än vad artikeln och North Sails föreslår. Föreslagsvis 1 meter kortare än akterliket och att man lätt skall kunna låsa linorna. Seglet är endå dött när akterliket är inne i strumpan. Rekommenderar även “fixed” tackline under hissning och nedtagning. Det gör inget att gennakerns halshorn är lite synlig på fördäck när peken dragits in när gennakern göms i förpiksluckan. Då har man en sak mindre att tänka på inför sättningen, och nedtagningen.

  3. Jocke Feb 14, 2012 Reply

    Har sett varianter av rull-genakrar. Nån som har erfarenhet/kommentarer?

    • Raketen Feb 14, 2012 Reply

      Det är jag nyfiken på med.
      De jag pratat med säger att det funkar bra med code- 0.
      Har sett någon variant med en bit tamp som förenklar för länsgenakrar. Dyr, enl uppgift.

      • Andreas i HP Feb 14, 2012 Reply

        kom inte selden med en rulle för länsgennaker nu?
        Skulle va kul o höra om den funkar

        • Jan-Eric Wilhelmsen Feb 14, 2012 Reply

          Den kommer ut på marknaden under april hörde jag nu på mässan i Göteborg. Funderar själv på den, GX heter den. Köpte nu en “code one” med CX-rullen. Den gamla gennakern får nytt liv med rulle istället för min ATN-strumpa.

          • Anders Räntilä Jul 11, 2012

            Har någon testat Seldéns nya GX rulle?

    • Pelle P Feb 15, 2012 Reply

      Rulle och gennaker innebär mindre segel som inte tillräckligt stora för undanvind, TWA större än 120-130°.
      Kom ihåg att Code 0 (och för all del Code 1) är segel som fungerar med vinden FÖR om tvärs, inte akter om tvärs!!
      Seldens länsgennakerrulle har jag inte hört talas om, spännande!!

      • SWE Feb 15, 2012 Reply

        Seldens nya GX rulle fungerar fint på runner gennakrar.
        Den finns i 3st storlekar och börjar lev. i april/maj.

        Den fungerar ungefär på samma sätt som Facnors ASYM FX.
        Skillnaden är att den rullar från toppsvriveln och ner.

  4. Jocke_R Feb 14, 2012 Reply

    Själv blev jag lite sugen på sandhamnracet 18e augusti. Min båt är ju inte klar till dess och expressen tror jag inte är nån hit. Däremot min fars svea gt skulle kunna var ett bra alternativ.

    Dock skulle det behövas en autopilot tror jag. Finns det några tips kring detta?

    • Per Feb 14, 2012 Reply

      Med autopilot är väl Expressen ett alldeles utmärkt alternativ. Hade valt den alla dagar i veckan om jag hade haft den kvar….suck…

      • JIMMY Feb 14, 2012 Reply

        Du hade väl ingen autopilot i din express men du gippade ju den solo med spin ändå så uppenbarligen behöver man inte ens en autopilot!

        • Per Feb 14, 2012 Reply

          Mmm…var nog lite väl extrem på den tiden :) labbade med att stå uppe på fördäck o luta båten med osurrat roder för att få den att gå dit jag ville….funkade skitbra upp till 3-4 m/s…sedan inte så bra :)

          Skulle nog rekommendera en autopilot ändå för att klara lite högre vindstyrkor i undanvind samt effektiva slag

      • Jocke_R Feb 14, 2012 Reply

        Expressen behöver ju minst 350 kg railkött för att komma framåt i 4m/s+

        • Per Feb 14, 2012 Reply

          :)
          Visst är det så (på maxkryss) men känslan/drömmen att få segla en brutalt överriggad 70-talare som var långt före sin tid i 0-3 m/s single handed o piska skiten ur ÄIRBÄNDERS o liknande vore ju asgrymt…”and worth waiting for”

          :)

          • JIMMY Feb 15, 2012

            Hey, hey, hey, Hold your horses!
            Expressen är en bra båt, bättre än AIRBENDER i många avseenden, men den kan ALDRIG piska AIRBENDER i någon vindstyrka, oavsett bog! (I alla fall på scratch, på SRS är dock en annan femma).

            “So you’ll be waitning, like forever!”

            :)

        • Micke Feb 15, 2012 Reply

          Det kanske beror lite på vem som sitter vid rodret också… :) … Tror faktiskt att expressen med små tekniska ändringar skulle vara en dräpare som 2-handed i alla fall.. Singel handed? möjligt i vindar under 7m/s..

          Man kanske skulle prova

          • Johan O Feb 15, 2012

            Att Expressen behöver folk på railen för max prestanda är kännt men glöm inte att nästan alla segel som sys upp idag är utvecklade för 4 pers i båten. North Lidingö satte ihop en Expressfock (JN-1 ?) för några år sedan med mindre buk, tanken var att använda seglet i hårdvind med besättning och med familjen vid cruising.

            Gick kanonbra, och mindre kräng. Vi gick lika snabbt med 3 pers i båten som mot båtar med 4 när det blåste över 4m/s.
            Med 4 pers i båten spikade vi alla race vid ett blåsigt rutgersson.

    • Sam V Feb 14, 2012 Reply

      Vad skaffar du för båt?

      • Jocke_R Feb 14, 2012 Reply

        En riktig strykjärnsdräpare :)

        • Sam V Feb 14, 2012 Reply

          Nu blir man nyfiken..

        • Sam V Feb 15, 2012 Reply

          Något att skriva på din blogg om ;-)

    • Sebastian Feb 14, 2012 Reply

      Provade först en enklare autopilot vilken var livsfarlig vid ensamma gennakernedtagningar. Båten får ju under inga omständigheter lova upp just som du skall ta ned, vilken båten gjorde varje gång oavsett inställning av autopilotens känslighet. Bestämde mig slutligen för en roderstockmonterad Raymarine SpX-10 linear drive. Den har inte fallerat någon gång ännu. Den kan styra under alla förhållanden, även i surfförhållanden där loggen pendlar mellan 8-13 knop. Autopiloten måste snabbt kunna tolka om situationen och jämka att högre hastigheter betyder mindre roderutslag, samt ha gyro osv. Dock ger jag inte så mycket för den handhållna fjärrkontrollen. Tiden för autopiloten att reagera på ny kursangivelse upplevs som en oändlighet när du står själv på fördäck och vill korrigera vid nedtagning. Kostnaden för autopiloten är 5-10 % av hela båtens värde men dessvärre ett måste vid ensamsegling.

      Glöm allt som inte har gyro, dator för självlärning, och hydralisk styrning av roderstocken om du skall arbeta ensam på fördäck i frisk vind.
      Här stilar Courentin Douget men sin Raymarine spx-10 i slutet av klippet:

      http://www.youtube.com/watch?v=z_ExqQ80T5g

      I lätt vind så länge båten inte kränger till på undanvinden fungerar förmodligen de enklare autopilotsmodellerna. De har såklart även tillfredställande funktion för motortransportsegling.

      • Ulf Brändström Feb 14, 2012 Reply

        Courentin kör med NKE! Han rekommenderar X5 som “spare”

        • Sebastian Feb 14, 2012 Reply

          Just det! Tack

      • Jocke_R Feb 14, 2012 Reply

        x5 är det en sån här?

        http://www.raymarine.com/ProductDetail.aspx?SITE=1&SECTION=2&PAGE=87&PRODUCT=4173

        Såg en prisuppgift på nke på typ 5700 euro vilket kändes lite i överkant. Om x5 funkar ok känns ju det som ett rimligt alternativ.

        • Sebastian Feb 14, 2012 Reply

          Det var en X5 jag provade först under säsongen. Den fungerar inte till det vi talar om. Jag hade enheten skickad för kalibrering i england och det åtgärdade bara styrremmens grepp. Inte enhetens märkliga lösningar av krängande båt på undanvind. Enheten vill finna rodersvar genom lovning vilket är katastrofalt vid genakkernedtagningar.
          Jag fick svaret att enheten lämpade sig bätte för bidevindsegling, vilken den klarar, samt hänvisning till deras dyrare produkt som klarar undanvindssegling därav kostnad runt 50′ installerad.

  5. David Feb 14, 2012 Reply

    Hi All,

    I am following these comments through Google Translate, sometimes it works and sometimes it does not.

    There is an excellent work on shorthanding tips by Andrew Evans (he has a Olson 30 symmetric ULDB) here: http://sfbaysss.org/tipsbook/index.html?id=4
    Many of the tips can be implemented economically on a modest budget.

    I am slowly improving my own boat (34′ racer-cruiser Olson 34) for shorthanding, I am converting my sails to hanks, adding a second spinnaker pole, and have experimented (very poorly) with a spinnaker sock. I have a Nexus NX2 instrument system and autopilot.

    Cheers,

    David

  6. Jonas Claesson Feb 14, 2012 Reply

    På tal om keep it simple, förr gippade man ju större tunga IOR pjäser med 2 st spinnebommar? Är det numer förbjudet? Har inte sett det på många år. Borde vara ett enkelt tipps till dom som seglar spinne shorthanded om det är tillåtet.

    • Raketen Feb 14, 2012 Reply

      Aha!
      Låter smart!

      Någon som har bilder el lite mer info?

      • Jonas Claesson Feb 14, 2012 Reply

        Dubbla snören i blåsan, sätt en extra bom i lä innan gippen, gippa med båda bommarna satta, ta bort lä bommen efter gippen.

        • Anders Averdal Feb 14, 2012 Reply

          Precis så brukade vi gippa Wasa 38an på transporter när vi körde på två man. Där var det även backstag som strulade till det. Så händerna räckte inte till allt. Funkar förvånansvärt bra.

          Har man inte två bommar så funkar det att lägga bommen på däck. Sugga spinnen. Gippa försiktigt och sen hänga upp bommen igen.

  7. David Feb 14, 2012 Reply

    In Northern California shorthand racing (and for the Pacific Cup race), the rules are modified as so:

    c. In accordance with the purpose of these races, the following equipment and practices are allowed:
    i. Autopilot and/or wind-powered self-steering gear. This modifies RRS 52.
    ii. Twin headsails set on two poles for downwind sailing. This modifies RRS 50.2.
    iii. Powered winches, hydraulics, or furling devices – only on boats that have declared this information on their
    PHRF application and have been rated accordingly. This modifies RRS 52.

  8. Rasmus tørnqvist Feb 14, 2012 Reply

    Min,tidligere, mine har en spx-5 pilot som virker bra under de aller fleste forhold, som natt og dag i forhold til den gamle ST-4000.
    Jeg pakker nesten alltid genakeren med gummistrikke for hver 1-2 meter. Det gjør det mye enklere å sette den kontrollert i mye vind. Prosedyren er omtrent slik:
    1 plassere genskeren rett bak vantene i le
    2 seter piloten med en kurs som gir ca 160 grader sann vind
    3 heiser genakeren helt til topps
    4 tack helt frem. Gummistrikkene hindre genakeren i å fylle, så jeg har tid til å ta en rask sjekk for å se at alt er ok.
    5 trekker hjem i skjøtet, og genakeren fyller og det er bare å kjøre…

    Jeg har prøvd og bruke piloten i AWD med blandet hell. Hvilken erfaring har dere?

    Jibb med genakeren er omtrent slik:
    1 strammer opp le lensetakkel så hardt jeg klar for hånd ( lensetakkelene sider helt ute i borde)
    2 løsner lu lensetakkel
    3 setter piloten til å styre 155grader
    4 slipper frem genakeren så skjøtebarmen er frem for forstaget.
    5 trekker inn all slakk i det nye skjøte
    6 gir piloten 40 grader kurs endring
    7 trekker det jeg orker i genakerskjøtet og la storseilet kommer over av seg selv
    8 la båten finne roen før jeg fintrimmer seilene på den nye kurs
    9 etterstrammer lensetakkelene.

    Nedtagning av genaker:
    1 pilot på 160 grader
    2 fallline og tackline kastes overbord så de trekkes etter båten. Det hindre engelsk mann og demper farten.
    3 Ta skjøtet og løsner tacklinen
    Trekker underliket sammen så godt det går før jeg løsner fallet, og trekker genakeren ned i cockpiten/ luken
    Å ta genakeren ned synes jeg er den enkleste jobben.
    jeg vil meget gjerne ha innspill hvis noen har en annen måte å gjøre tingene på..
    NB! Båten er en Clase Zero.

  9. Marcus Österberg Feb 15, 2012 Reply

    Någon som har råkat ut för spinnakersnurr runt förstaget vid gipp? Tips på att undvika det?

    Separata skot och gajar, erfarenheter?

    Bra spinnbomsbeslag för att underlätta böket vid masten?

    • SWE54 Feb 15, 2012 Reply

      Det har hänt någon gång på min när jag har haft lite för löst i gajen. Det är heller inte alltid någon jättepanik för när man väl har gippat storen så roterar turbulensen andra hållet och spinnakern brukar lossa igen. Men prova att ta hem lite mer i gaj och eventuellt skot, har du suggor så dra ner dom helt.

      • Ulf Brändström Feb 15, 2012 Reply

        Figaro killarna suggar ner helt, släpper fram spin ca 2m så de kan i lugn och ro få tillbaka bommen på masten. Remoten till autopiloten används från fördäck under gippen.
        Provat själv. Funkar utmärkt efter ett tag.

      • SWE54 Feb 15, 2012 Reply

        Jag har provat lite olika och det är svårt att får spinnkaern att stå bra om jag släpper fram den en bit, kan bero på att det är ett ganska kort avstånd mellan förstag och mast så det blir ganska turbulent på rena undanvindar, det kan ju även bero på formen på spinakrarna. Men med märken på skot och gaj så går det bra att gippa ganska snabbt. Har labbat lite med ett system som man kan gippa bommen från sittbrunnen, principen funkar men jag ska bara byta lite prylar för hanterbarheten.

        • Erik Barkefors Feb 15, 2012 Reply

          Det fanns ju Gippomatic för länge sedan. Fungerade tydligen inte speciellt bra även om tanken var god!
          http://www.arolyth.se/txg.html
          Kanske läge för någon hempulande soloseglare att utveckla idén?

          • Jocke Lindholm Feb 16, 2012

            Jag gjorde exakt det för en 15 år sen. En T bom med led mitt emellan mast och förstag (svårt att beskriva) Fick lite bidrag och tog patent men orkade aldrig med att pröva att få ut den på marknaden. Trodde nog också att genakrar skulle slå ut marknaden. Funkade utmärkt att segla solo-spinnare med, men hann aldrig med att pröva i hårt väder. Bommen skrotad men ritningar och patent papper finns i nån lådda…
            Hlsn Jocke Lindholm

        • SWE54 Feb 15, 2012 Reply

          Den funkar nog inte så bra på riggar med “raka” spridare eftersom den glider fram och tillbaka i beslaget på masten. Jag labbar lite med “dipp” metoden och dubbla linor i spinnakren. Gajarna går igen om block istället för igenom klon i bommen och är alltid kopplade. Dom går sedan till “fasta” suggor och upp till fallvinscharna. Skoten är som dom brukar med justerbara suggor. Det kan trassla lite med blocken i spinbommen och kanske skulle man göra ett helt nytt ändbeslag med inbyggda block.

  10. Stefan Kolmodin Feb 15, 2012 Reply

    Kolla filmklippet i vänster nederkant, skall fungera bra.
    http://www.facnor.com/uk/products/asym_spi_furlers/default.asp

  11. Staffan Sollerhag Feb 15, 2012 Reply

    55 knop och fulla ställ känns inte så genomtänkt. Att sedan dra upp en gennaker på det är väl inte så genomtänkt. Gick inget vidare som jag såg det:)
    Vill inte dissa alla som delar med sig av lösningar vid gennaker/spinnaker segling, jättefina tips för oss amatörer. Men för att inte skrämma bort oss med mindre erfarenhet så måste man väl på så här korta ben som Jimmy’s soloseglingar erbjuder kunna segla utan spinnaker. Min G1 är på 34 kvm och spirar man den under 5-10 NM så misstänker jag att man förlorar mindre än det jag tjänar i LYS på att delta utan. Eller, har jag fel???

    • ulf Brändström Feb 15, 2012 Reply

      Det nya SRS-systemet inför 2012 där man till i år har infört båtindividuella avdrag för segling utan undanvindssegel betyder nog i själva verket att det kan vara mer gynnsamt att starta utan undanvindsegel.
      Detta är en mycket bra lösning som kommer att gynna bredden på shorthandsegling och framför allt solo segling.
      Man behöver nu inte alls alla tekniska prylar för att hävda sig i en solosegling,
      Och som vi tidigare sagt
      ” Kappsegling i all ära men Soloseglingen som vi vill genomföra handlar om att utmana sig själv, om äventyret, och om gemenskap seglare emellan. Kort och gott det” franska” sättet att segla och umgås”

    • JIMMY Feb 15, 2012 Reply

      Tror du har helt rätt staffan, spirad genua är nog underskattat.

      Har man fockbåt och en Code0 eller liknande på rulle fungerar det ofta förvånansvärt bra att saxa och plattlänsa med dessa segel, men då kan man inte tillgodogöra sig “spinnakeravdraget” i SRS.

      Det är fascinerande att se hur Figaroseglarna hanterar sina båtar solo, men det ligger många timmars träning bakom detta så majoriteten av vår svenska flotta är inte i närheten av dessa killar och tjejer. Min erfarenhet från double handed race i vindstyrkor över 8-10m/s är att många tvekar att sätta spin. Framförallt om benet inte är så långt och/eller det innefattar gippar mm, man tar inga risker helt enkelt. Den vindstyrkan kan man nog sänka ett par sekundmeter till för solosegling så jag tror inte att vi kommer att se så många spinnakrar uppe i över 7-9m/s på vår solosegling och det kommer då såklart att löna sig att anmäla sig utan spinn oavsett om man har fock eller genuabåt.

      Men återigen gällande “Solo Challenge” så är kappseglingsmomentet, redskapet och hur proffsig man är på att hantera spinnakers etc solo av ringa betydelse. Det handlar bara om att segla solo, om äventyret runt detta samt att träffa nya sköna människor. Dock lämnar vi brajan i frankrike men tar kanske till en öl istället! :)

      • Jesper Hoffstedt Feb 15, 2012 Reply

        Jag tror att vi i ‘Solo Challenge 2012 menar lite så här http://www.teamhoffstedt.se/2011/06/hemsegling-del-3-lite-franskt/. En baguette, benen i kors, balanserad båt och en lina på rodret. Fabien på bilden seglade Mini Transat 2007 helt utan vindinstrument. Större delen av 1000-mila kvalet gjorde han dessutom utan autopilot. Och har vi tur får vi se honom i en träneppare på Solo Challenge. Även då utan autopilot.

  12. Author
    Peter Gustafsson Feb 15, 2012 Reply

    Kom ihåg att man förlorar shorthandedrace på att ställa till det för sig. Små misstag kostar massor av tid och energi, och det är ytterst sällan man kan göra stora klipp med fräcka manövrar :-)

    Med det sagt, så tycker jag det är relativt enkelt att gippa en stor gennaker i lätt/måttlig vind. Även med en billig autopilot.

    Men man måste så klart träna. Det är bättre att lägga tid på att träna än att mecka kluriga lösningar. Tid på vattnet är det som räknas, oavsett om man seglar solo, på två eller med fullt gäng.

    Blåser det mer kan det mycket väl vara så att man drar der strumpan, gippar och drar upp strumpan igen. Man förlorar inte mycket. Framförallt inte mot de som har lindat den runt förstaget.

    På ett solorace som det som planeras kan man mycket väl köra utan spinn.

    När det gäller rullar för stora gennakrar som inte har förstag så tror jag inte det är klarlagt hur bra det funkar. Ser jättenbra ut i reklamfilmerna, men många av proffsen (ex Loki som vann Sydney Hobart) väljer bort det då det fortfarande är osäkert. Det är en sådan sak som funkar bra 9 gånger av 10, men 10:e gången så reder man fan inte ut det om man är själv. Mitt tips är att vara lite försiktig.

    På nya Blur blir det vanliga strumpor till gennakers (A2 + A5) och rulle till Code 1 som ju har ett ordentligt dyneemaförstag som man kopplar i rullen. I mitt fall en ProFurl.

    • Janne E. Feb 15, 2012 Reply

      Träna?!
      =)

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 15, 2012 Reply

      Mmm… kolla in ungdomarna i Artemis Challenge som kört igång träningarna i sina Figaros. 25-28 knops vind, kolsvart och minusgrader.

      http://www.youtube.com/watch?v=r9BlSgpt31w
      http://www.artemisoffshoreacademy.com/teamblog/view/a_baptism_of_ice/

      • JIMMY Feb 15, 2012 Reply

        Mmm… fast träna gör man om man vill vinna race och har man vinst som främsta mål så tycker jag man är fel ute för det kan bara vara en vinnare av alla som deltar så risken är stor att man blir besviken.

        Segla för att det är kul (och sen får man se hur långt det räcker).

        • Staffan Sollerhag Feb 15, 2012 Reply

          Helt rätt Jimmy.

        • Ted Lundberg Apr 3, 2012 Reply

          +1

        • Raketen Apr 4, 2012 Reply

          +1

      • Author
        Peter Gustafsson Feb 15, 2012 Reply

        Tränar gör man för att det är roligt när ens segling funkar och det inte skiter sig så ofta :-)

        Ett bra exempel. Så fort det är läge på transporter eller familjesegling så åker min gennaker upp. Vill man gippa själv så är det ofta ingen som har något emot det. Dels blir det mycket kul segling, men man har också gjort ett antal sättningar och gippar själv och vet vad som är kritiskt och om det är något man behöver ändra.

        Segla solo är skitkul. Oavsett om man är ensam på havet eller kör race på kul tillsammans med andra.

        http://www.blur.se/2011/07/25/blur-nohanded/

        • JIMMY Feb 15, 2012 Reply

          Verkar som vi har olika definitioner på ordet “träna”… ;)

    • Klas Feb 15, 2012 Reply

      En fråga till Peter:

      Vad är det för skillnad på en Code1 och en A5? Material? Form? Vindregister?

      • Author
        Peter Gustafsson Feb 15, 2012 Reply

        Jag håller på att skriva en artikel om undanvindsgarderoben. Men lite snabbt:

        A2 = TWA 130-170 upp till 16-24 knop med fokus på läns. 155 m2 Superkote 75-60. Strumpa.

        A5 = TWA 100-130 och ner till TWA 170 när det brallar eller man är shorthanded. 110 m2 Superkote 90. Strumpa.

        C1 = TWA 60-110 upp till 14-16 knop. 65% halvbredd. Fokus på lätt vind. 95 m2 Aramid ZL06. Rulle.

        http://www.na.northsails.com/tabid/23017/Default.aspx

        • Klas Feb 15, 2012 Reply

          Mera frågor.

          Är A2 avsedd för planande farter eller depl. fart?

          Vilken halvbredd har A5? Insydd dyneema i förliket?

          Är det något i formen på C1 som hindrar den att bli effektiv på djupa vinklar vid 20+ knops vind?

          Skälet till frågan är att valet mellan en A5 eller C1 som komplement till A2.

          • Pelle P Feb 15, 2012

            Båttyp?

        • Author
          Peter Gustafsson Feb 15, 2012 Reply

          A2 blir en kompromiss. Om A2 på J/109 var designad för att gå riktigt lågt så blir den här lite mer öppen för att både kunna köra lite VMG i lätt men också plana iväg när det blåser.

          A5 har väl 80% halvbredd och är en vanlig gennaker utan dyneema. http://www.blur.se/2011/07/25/blur-nohanded/

          För att vara effektiv på djupa vinklar så måste gennakern rotera ut i lovart + vara djup för att bli stabil när det brallar. C1 har ju ett rakt förlik och så lite buk som det går och kommer inte att funka när det blir platt (om det inte är superlätt och man genererar massor av egen vind :-)

          På J/109 har vi bara haft A2 + A5 och aldrig saknat code. Å andra sidan har vi haft genua fast den har legat i land vid shorthanded. Hade jag varit tvungen att välja två hade jag lätt valt A2 + A5. A5 har varit ett vapen i många race och det är sällan vi varit avundsjuka på code-seglarna.

          Det ser så klart olika ut beroende på båt, var man seglar och om man vill vara allround eller ha en edge i vissa förhållanden. Vi har valt att ha en riktigt stor A2, och då måste vi kunna växla ner när det blir brant eller blåsigt.

          C1 blir en extra krydda i vår garderob. J/111 är lättdriven och klarar sig säkert bra med fock i många förhållanden, men med C1 skulle man kunna få till något riktigt spännande i riktigt lätt vind.

  13. Mackan Feb 15, 2012 Reply

    Ett tillägg till diskussionen om gennaker för singlehanded/cruising.
    JAg har kikat en del på sk Top Down fuler. Förenklar så är det en “vanlig” undanvindsgennacker som sitter monterat på rulle. Mellan rulle och toppsvirvel sitter det en vridstyv lins, vilken seglet rullas upp runt. Ser otroligt smidigt ut! Missar dock en del av möjligheten att trimma gennakern, då halshornet blir mer låst vid peket. Visst kan man ha en trimlina i botten av rullen, men det blir väl inte så smidigt med en rulle hänga och dingla under seglet.
    Jag hoppas kunna testa denna lösning på min Express i framtiden. Tillsammans med lite annat som jag fixat på båten under årens lopp kan ddet bli en riktigt singlehanded killer!
    Angående express och mycket vind så instämmer jag, den är inte kul i mycket vind. Men jag har en fock som är lite planare än de vanliga kappseglingsfockarna, och är inte heller rädd för att reva storen. Så, upp till 10m/s fungerar faktiskt ganska bra!
    Hoppas kunna va med på någon solosegling framöver.

    /Mackan och expressen Blåst

  14. Björn Feb 15, 2012 Reply

    Hej,

    Seglar min Mustang (den riktiga) med en hemsnickrad kopia av Facnors Asym-FX med en asym.spinnaker. Se “http://mustangseglare.blogspot.com”. Gå till S10 Mustang Sally.
    För mig har det fungerat bra, behöver endast gå upp på däck(med autopilot) för att dra ner rullen efter att ha rundat upp på kryssen.
    Jag seglar båten i kappsegling antingen som shorthanded eller doublehanded(om brorsan är med) :-).

    S10 Björn Göransson

    PS. Så här kan en pimpad “gammal” båt se ut. Vinnare av SRS-cupen i Östergötland 2011 DS.

    • Anders Svensson Feb 15, 2012 Reply

      Hej Björn,

      Den där rullen som du gjort själv.

      Du är inte sugen på att visa mer i detalj på din hemsida hur du gjort den?

      /Anders

  15. Rasmus tørnqvist Feb 15, 2012 Reply

    Der er mye skriving rundt medvind seiling. Bra det, men jeg savner tips og erfaringer med lengre soloseiling. Den riktige utfordring kommer når man seiler solo over flere dage. Selv sprengte jeg en grense da jeg seilt Bergen- Shetland Race solo første gang.

    Hvilken erfaringer har dere med feks. Soverytme, mat, navigasjon osv?

    For min egen del drikker jeg feks aldrig kaffe eller andre koffeinholdige drikke, spiser lite eller intet sjokolade eller annet snop. Spiser mest nøtter og tørket frukt som snacks. Sover eller hviler gjør jeg når der er anledning uavhengig når på døgnet det er. Men mest i løpet av natten og da ikke mer enn 20-25 minutter av gangen, før jeg tar en rask kontroll av horisonten rundt samt seiltrim. jeg sover i cockpiten eller i stikkkøyen med en sovepose over seilklærene. AIS- alarmen står på 2 nm og piloten- alarmen på 15 grader avvik hvis piloten styre etter AWD.

    • rasmus tørnqvist Feb 16, 2012 Reply

      Ulf B.
      Hvordan sov og hvilte du under transat`en?
      Fik du mulighet for å sove mer enn 20-30 min.? Det kunne virkelig vere interessant å høre om dine erfaringer.

      • Ulf Brändström Apr 3, 2012 Reply

        Jag sover vanligtvis 10-20 minuter åt gången.( Sitter.) När jag vaknar ställer jag klockan på 20 min ifall jag råkar somna när jag styr ( bra säkerhets grej)

    • Svea-Jonas Apr 3, 2012 Reply

      Att sova något överhuvudtaget är oförenligt med sjövägsreglerna. Jag kan inte förstå att detta aldrig diskuteras.

      • Erik Barkefors Apr 3, 2012 Reply

        När Sverieg skulle gå med i EU så intervjuade hade Rapport (eller Aktuellt) några intervjuer av personer i Paris vad de tyckte om Sveriges chanser att dra nytta av medlemskapet. Svaret blev att Sverige kommer att få problem – för ni följer reglerna ;-)
        Kanske samma orsak till varför solosegling är så stort i Frankrike…

        • Svea-Jonas Apr 4, 2012 Reply

          Skulle inte vilja säga att det har att göra med var nånstans man bor. Här var det två nordbor som diskuterade. Kanske är det OK att vi i handelssjöfarten tar oss 30 min lur då och då? Hoppas inte soloseglarna väljer att sova samma tider.

          • Claes Redin Apr 4, 2012

            Jag har på öppet hav vid flera tillfällen mött handelsfartyg som inte reagerat på min närvaro (seglande 35 fotare), inte svarat på radio och det varit tomt på bryggan. Så min erfarenhet är att man inte kan lita på yrkessjöfarten och att de inte alltid är så professionella.

            Grundregeln för oss som seglar är just att hålla kurs och inte börja vingla hit eller dit då det blir svårare för handelssjöfarten att planera sin rutt. Normalt har dom ju järnkoll och justerar i god tid någon grad.

          • Raketen Apr 4, 2012

            Var det inte Telefonica som skrämde upp en stor båt, strax innan Auckland?
            Båten “sov nog” :)

          • Svea-Jonas Apr 4, 2012

            Som seriös nautiker är det tråkigt att mötas av sådana här kommentarer. Och jag förstår inte vad det är ni menar. Menar ni att det är ok att lämna båten utan utkik? Företagsekonomiska skäl och slapp lagstiftning gör att en stor del av världens sjöfart bemannas av människor från tredje världen. En del av dessa människor har bristfälliga yrkeskunskaper och språkkunskaper. Troligen är det därför de ibland agerar underligt. Men att lämna en brygga obemannad är nog ytterst sällsynt. Man möts av dessa påståenden men hur kan ni veta att det är så? Har ni några bevis?

          • /HenrikB Apr 4, 2012

            På W2s för ett par år sedan var jag synnerligen när att bli rammad av en tysk lastbåt strax norr om Öland. Trots upprepade försök att få kontakt på VHF blev jag tillslut tvungen att väja i sista sekund (jag tror det finns vittnen till mina utgjutelser över fartyget och dess helt tomma brygga på kanal 16…). Jag såg rätt in på bryggan, som väl var ca 20 meter bort, tomt.

          • Calle P Apr 5, 2012

            Det är mycket vanligt på öppet hav att fragtfartyg har medioker bemaning på bryggan. Jag har själv erfarit det vid upprepade tillfällen.
            Jag skulle tro att det är vanligare med sovande eller berusade personer på fraktfartyg än på nöjesbåtar.

            Föresten får inte kustbevakningen borda båtar större än 10 m för nykterhetskontroll? Undrar om dom nyttjar den rätten på yrkesfartygen? När polisen åker vägfärja passar dom på att nykterhetskontrollera peronalen då?

      • Raketen Apr 4, 2012 Reply

        >Svea Jonas.
        Jag tror att 99.9% av ensamseglarna sköter sitt sovande på¨ett väl avägt sätt. Självbevarelse driften sköter det per automatik.

        Ingen sover nog där trafiken är hög. Man beräknar nog sin “tupplur” på både sin och ev mötande trafiks, fart. Utgår från sikten och får en ungefärlig tid man säkert kan sova. Innan behöver kliva upp och kika ut.
        Så skulle jag själv göra. (har dock ingen erfaren het av det själv)
        Om man sen seglar på Atlanten, där man kanske ser 1 båt i veckan. Tycker jag att risken är tillfreds ställande låg.

        Är man 2 i båten. Finns ingen som helst anledning att inte har utkik.
        Jag tror inte heller att någon sover, utan utkik längs våra kuster. Då saknar man självbevarelsedrift helt enkelt.
        Det finns stollar, i hela världen. Inom alla områden. Det kommer man aldrig ifrån. Gäller bara att hålla sig undan! :)

        • Svea-Jonas Apr 5, 2012 Reply

          Kanske jag också skulle börja resonera som du? Vilka fler regler är ok att bryta mot? I alla fall inte kappseglingsreglerna!

          • en annan jonas Apr 5, 2012

            Du tycker att enssmsegling är fel, det har vi nog alla förstått nu. Men vart vill du komma? jag tror inte att det här är rätt forum om du vill ha medhåll…

          • Raketen Apr 5, 2012

            Det finns otroligt mycket detaljerade regler kring luft, väg och sjöfart. Naturligtvis ska man förhålla sig till dom efter bästa förmåga.
            Men, utan gott omdöme, är vilken regel som helst. Helt värdelös.

            Att blanda in kappseglingsreglerna i denna diskussion, vet jag inte om det är riktigt jämförbart.
            Jo, jag har brutit mot KSR flera ggr. Av misstag. Tagit mitt straff. Seglat vidare..
            Är jag dålig människa för det?
            Då är nog alla som kappseglar det med…

          • Claes Redin Apr 5, 2012

            Svea-Jonas
            Om du jobbar/har jobbat på bryggan på ett handelsfartyg som trafikerar Svenska vatten vill jag börja med att tacka dig och dina kollegor. Det är mycket sällan som det vi nu diskuterar inträffar och motsatsen är det vanliga, dvs att handelsfartygen har bra koll och med små kursjusteringar tidigt smidigt undviker problem.

            Dessutom är det en hel del fritidsseglare som har dålig koll på var och hur snabbt ni kör och därför inte sällan skapar onödiga närsituationer kring hamnar och i trånga passager. Måste vara jobbigt och frustrerande.

            Det vi talar om här är drivna kappseglare, extremsportare kan vi nog kalla dem som tänjer på gränserna när det gäller uthållighet och där man, normalt med radarvarnare och andra hjälpmedel, behöver ta en väl avvägd sovpaus på kanske 20 minuter. Det kan inte jämföras med att inte ha uppsikt från ett handelsfartyg.

            Till sist, det är inga andrahandsberättelser från mig utan jag har varit nära dessa båtar och särskilt de mindre har jag haft bra sikt in på bryggan och förvånats över att det varit tomt.

          • Svea-Jonas Apr 5, 2012

            Det är ett brott mot reglerna, det är helt klart.

            I händelse av en olycka när du inte har koll på vad som händer kommer du att riskera dina räddares hälsa, en del av dessa är människor som inte har bett om att få vara med om det.

            Det går inte att utifrån se vad som händer på en fartygsbrygga. Däremot spelas samtal, manövrar mm in på VDR:en (black box).

  16. Gillan Mar 30, 2012 Reply

    Kanske inte rätt ämne men jag chansar:
    Om jag skall välja spinn, gennaker eller inte till en tung långkölad båt(36fot <8ton) inför shorthandedsegling som TJ och Bohusracet, vad föreslår ni då… ni som har lite erfarenhet?

    • Gillan Apr 1, 2012 Reply

      Nähä :-( , inget intresse eller så syns inte frågan?
      Är det ngn som vet eller har förslag på i vilket forum man kan diskutera och få tips i ämnet Segling/kappsegling/shorthandsegling?
      mvh/Peter

      • Erik Barkefors Apr 1, 2012 Reply

        Prova på http://www.blur.se fast allra bäst är kanske att maila Peter och fråga om han kan starta en ny tråd i ämnet.
        Både spinnaker och gennaker har styrkor och svagheter men gennaker anses nog som lite enklare tack vare att den kan gippas utan att gå upp på däck.
        Att hissa och ta ner är ingen större skillnad på s/g oavsett om du har strumpa eller ej.
        En rullgenua/fock gör att det är mindre risk att s/g tvinnar sig fast runt förstaget.
        Ny design på gennakers gör att man kan gå djupare ner mot länsen än tidigare (efter mycket träning…).

        • Gillan Apr 1, 2012 Reply

          Tack för svar, jag tänkte nog lite som så att på en långkölad båt måste ha långa sträckor för att tjäna in det högre srs-talet med spinnaker/gennaker då båttypen över 4-6m/s når sin maxfart rätt snart med bara fock/genua.

          Kanske är det bara lönt om man inför ett race ser att det mestadels skall bli lätta vindar. I hårdare vindar kan det ju strula lättare och är banan kort är det kanske inte lönt alls.

          Vad tänker ni om det resonemanget, någon erfarenhet?

          • JIMMY Apr 1, 2012

            Jag hade tidigare en Mamba 311 (inte direkt känd för att vara en undanvindssläde) med en rätt stor spinnaker på nära 100 kvm och det gick fortare i alla vindar tills dess att man inte vågade ha den uppe längre vilket normalt inträffade runt 12 m/s då kaltoppen var ostagad. Då fick man sätta uppe en midre “fractional” spinnaker istället.

            Även om båten inte går så mycket fortare med mycket segel på hård undanvind så blir surfarna i vågorna längre vilket gör skillnad i längden. Om det sedan är försvarbart i mätetal i dessa vindstyrkor är svårt att säga men upp till 8 m/s så var det helt klart det med Mamban.

            Självklart blir vinsten mindre om man strular till det och banan är kort.

          • Pelle Lindell Apr 3, 2012

            Använder man spinnakern lönar den sig nästan alltid, även på tunga båtar, ligger den ändå i säcken är det givetvis bättre att lägga den iland och segla på ett lägre respittal. Jag kan ha helt fel men jag tycker det känns som att du inte är komfortabel med att köra spnnare på två och letar efter argument för att inte göra det. Kom ihåg att det enda argumentet som behövs är att det inte känns rätt för er men det är också tillfredsställande att pressa gränserna lite grann.

          • Raketen Apr 3, 2012

            Sitter själv inför funderingar om spinnare eller riktig undanvinds gennacker.

            Något jag funderar på, är om inte gennackern kommer att komma mer i användning vid vanlig familje segling.
            fick en kommentar på ett annat forum om att man kanske blir snabbare totalt. Då gennackern kommer användas när man även seglar med regeringen (frugan :)

            Det är väl alltid race, även på väg mot naturhamnen? ;)

          • Roger, NF "Magda" Apr 4, 2012

            En stabil spinnare med strumpa fungerar bäst! lite jobbigare i hårdvind men toppen i lätt undanvind. (varför “kryssa” i medvind?) ;-)

            Sail on

          • Gillan Apr 5, 2012

            Nej, jag har allt tänkt segla med allt som bjuds allteftersom båten och vi (2) ombord blir förberedda, strumpa(royal marine?) är väl det vi kommer att köra med till en början.

            Med 8/10 rigg (tidigare 3/4) har man ju möjlighet att hissa lättv spinn i topp eller i hårdvind en mindre till förstagsfästet.

            En långkölare från -47 ligger man väl inte å skär med, så på länsen går gennakern bort gissar jag…eller?

            På kryssen i lättvind hade det också varit kul att ha något större än en fock, gärna ngt som funkar ner till halvvind.

            Har inget peke i dagsläget och avståndet från rullen till främsta möjliga infästning är 20-25cm. Hade varit intressant att veta vilken konstellation man skall satsa på framöver och som då ger bäst utdelning.
            Gissar att en diskussion med segelmakare är en bra väg att gå, vad har ni här anars för erfarenhet å tankar kring äldre flytetyg.

      • Pelle Lindell Apr 1, 2012 Reply

        Det är väl en omöjlig fråga att svara på för svaret måste komma från en själv……rent prestandamässigt är en vanlig spinnaker säkert att föredra men är du/ni komfortabla med att hantera den? Vår approach är att köra shorthanded med precis samma setup som vi kör fullbesättning (dvs symmetriska spinnare utan strumpa, genua, förstagsprofil, backstag). Det funkar bra för oss med typ 30 års kappseglingserfarenhet var men det är kanske inte rätt metod om man inte är van att köra spinnare i 12 m/s ens med full besättning. Man skall inte vara rädd att pressa sig lite men jag tror det viktigaste är att vara ärlig mot sig själv, sin seglarkompis och sina egna förmågor när man väljer hur man skall segla och sedan utvecklas under vägen

  17. srsseglaren Apr 2, 2012 Reply

    Det kan även vara avgörande hur stora ytor ? hitills nämns långköl men ingen båttyp eller spinnacker storlek ? Upp till runt 70 kvm kanske man kan komma undan med att segla utan strumpa shorthand, ngt större ytor i lätta vindar,Yngre armar tenderar att bli ngt snabbare.

    Finns det ngn bra gennacker ? många båtar använder lite äldre design på gennackrar som ioch för sig fungerar men tappar en hel del i prestanda jmf med spinnacker.

    • Gillan Apr 5, 2012 Reply

      Hej,
      Jo jag upptäckte häromdan att spinnaren som följde med båten var en assymetrisk sådan, mätte liken till 13,76, 12,30 och 7,73, halvbredden är inte mätt, är det bredden på halva höjden eller? gissar att det är ganska avgörande för vilken modell det det är på´n.
      Båten är 10,73(8,90) br2,65 dj2,0 å väger närmare 8t.

      • harald Apr 5, 2012 Reply

        Det är måttet mellan halva längden på sidoliken som gäller.

        • Gillan Apr 7, 2012 Reply

          Halvbredden är ca6,80m, UL=7,73m.
          Vad för typ är denna då? och hur seglar man den? Någon vits att segla den på spinnbom alls.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>