Tung research?

Sociala medier är klurigt, framförallt när man som företag vill använda dem i sin marknadföring. Det gäller att engagera sina läsare och kunder utan att bli påträngande eller ytlig. Man blir också en del i en kultur där man delar information med varanda, men där man också ger cred till den som publicerade först.

Detta funkar oftast bra när man lånar något spännande på blur.se. Och jag lämnar tipstack till de sajter där jag hittar bra innehåll. Självlklart.

Normalt brukar gänget på hamnen.se vara bäst i klassen på att producera sitt eget material. All cred för det. Men just idag verkar de inte ha orkat ända fram, utan klippte bara in det de hittade på blur.se.

hamnenfb.jpg

Så dagens tips till Facebook-ansvarig på hamnen.se är att använda “Share”-knappen som finns under varje artikel ;-)

13 Comments

  1. Team Styrbord Feb 17, 2012 Reply

    Man brukar väll lägga en länk…inte bara klippa och klistra.

  2. Lars Feb 17, 2012 Reply

    Look who is talking.
    Blur.se är väl numera nästan bara klippa klistra.
    Bara det är hårt jobb nog!

  3. JIMMY Feb 17, 2012 Reply

    Jag kan förstå hur du känner men du om någon borde veta hur mediesamhället fungerar. Vad är skillnaderna mellan båt-bloggar och kvällstidningar där man också kan läsa om samma nyheter var dag?

    Vi läsare söker oss till de medier som är mest uppdaterade och tänker knappast två ggr på vem som publicerade “nyheten” först och mig veterligen är det inte praxis att man anger detta genom det som du refererar till som “tipstack”, eller länk, såvida det inte är egenproducerat material förstås.

    Det kan säkert kännas otacksamt i bland men i gengäld har medierna, dvs du inom svensk segling, otroligt mycket makt så det är väl myntets framsida.

    Du är grym på att hitta intressanta saker runt om på internet och samla allt på ett mycket snyggt och bra sätt på Blur.se så se det som smicker när andra lägger upp samma film eller annan media. Huvudsaken är att du vet vad dina läsare vill ha.

    PS. Den 7/2 kunde man på SA läsa om “rollin’ j’s” med en bild på en nyckläckt j/70. Samma bild dök sedan upp på Blur den 10/2, dock utan tipstack till SA eller länk till j/boats, tung research? ;)

    • Peter Kross Feb 17, 2012 Reply

      Jimmy,ja, vad kan man säga, du har en poäng i det.

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 17, 2012 Reply

      Jag vet precis hur det funkar och är rådgivare åt ett antal företag när det gäller sociala medier och vad man gör och inte gör.

      Det finns bra mekanismer för att “dela” intressanta saker som både ger cred åt källan och underlättar för de läsare som med stor sannolikhet följer både blur, search och hamnen.

      På samma sätt så klipper man inte ut en hel artikel och åter-publicerar. Man klipper in ett citat och så länkar man till den andra sajten så att de också får trafik. Typ Strömberg-artikeln ovan.

      Men det är ingen stor sak.

      Jag har fått kritik 2 eller 3 gånger på 5.000 inlägg, och då så klart sett till att personen i fråga fått sitt namn + länk med. Det kostar så lite.

      När jag får material från J/boats eller andra båttillverkare så tycker jag inte att jag behöver uppge källan. Framför allt inte när man skall gissa på vad bilden föreställer :-)

      • JIMMY Feb 18, 2012 Reply

        Ok, då var det ett dåligt påhopp av mig eftersom det gällde att gissa vad bilden föreställde och då handlade ju inte din artikel om samma sak som den på SA, den råkade bara ha samma bild. Ledsen för det.

        Bra också att du har rett ut att om källan är en båttillverkare så tycker du att man inte behöver uppge det.

        Men vad jag inte riktigt har greppat än är hur jag som bloggare undviker att det ser ut som jag “lånat” något utan att ge “cred till den som publicerade först” om jag inte var medveten om att någon annan faktiskt hade publicerat samma material innan mig? Det vore ju mycket olyckligt!

        Vi tar ett exempel; SA gjorde en artikel om KER 46 den 6/2 och i slutet av artikeln står det “Share this article: Perma Link” som pekar på:
        http://www.sailinganarchy.com/article.php?get=8764 vilket gör deras artikel lätt att dela så att de också får “cred”.

        På blur.se kunde vi den 15/2, alltså nio dagar senare, läsa en artikel om KER 46 med samma innehåll, (plus en film från youtube) http://www.blur.se/2012/02/15/sweet-ker-46/#more-29772 , allt mycket snyggare presenterat än på SA. Om jag nu inte vetat bättre så skulle jag lätt ha kunnat tro att du ursprungligen hittat materialet och hela idén till din mycket snarlika artikel från SA!

        Nu vet ju jag att så inte är fallet då du har förklarat att du alltid ger “tipstack”. Men om grundregeln är att man gör detta, då måste man ju också utgå ifrån att om det inte är gjort, som i fallet med inläggen på Facebook av hamnen.se, så var de helt enkelt inte medvetna om att någon annan redan publicerat samma material tidigare, eller?

        Som sagt, sociala medier är klurigt!

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 18, 2012 Reply

      Det heter “sociala” medier och i det ligger mycket av de oskrivna regler som finns. Jag brukar dra parallellen att det som funkar på en fest eller i en bar, funkar också på sociala medier.

      Till exempel kan man inte ställa sig på en pall på den lokala segelklubben och läsa upp en pressrelease. I alla fall inte om man vill vara en i gänget. Man man kan visa snygga bilder på sin senaste båt. På samma sätt funkar det ju online.

      Skall vi dra paralleller till det vi diskuterade ovan, så skulle det kunna vara så här.

      Ponera att vi är på en lite större fest. H&M senaste designkollektion är en snackis och bilderna på plaggen finns lite här och där. Någon visar upp dem för sina polare, men sannolikheten är stor att många andra har dem. Bilderna fortsätter cirkulera och det är egentligen ointressant var de kom ifrån precis innan.

      Men om Marie har varit i New York och hittat lite unika modebilder, som hon visar för sina vänner. Behöver hon uppge vem hon fick dem av? Om det var en kändis så kommer det kanske upp, annars säger hon att hon fick dem i NY. Wow tycker folk.

      Men om Sofi tar bilderna och visar dem fem meter bort 10 minuter senare så kan hon inte säga “kolla vad jag hittade” Då är det naturligt att berätta att Marie hade med sig dem från NY. I annat fall lär Marie bli lite sur.

      Efter 2-3 steg så är det ingen som kommer ihåg vem fan som hade bilderna från början.

      Svåra saker.

      Facebook funkar precis som i det verkliga livet. Man behöver inte ge cred till någon, men man får ett rikare socialt liv om man gör det.

      • Kim Feb 18, 2012 Reply

        …”Efter 2-3 steg så är det ingen som kommer ihåg vem fan som hade bilderna från början.”

        Det var Marie som hade med de från New York.
        Cred till henne.

  4. Author
    Peter Gustafsson Feb 18, 2012 Reply

    Jimmy, vi behöver inte göra någon stor sak av detta.

    Hamnen.se ligger på plats 430 över de som länkar hit, att jämföra med din egen blogg, samst.se, som är nummer 13. Och du har ju koll på hur det funkar.

  5. Svenne Feb 18, 2012 Reply

    En öl tack !

  6. Claes Redin Feb 18, 2012 Reply

    Bra att lyfta upp nätetikett.
    Oavsett detaljerna här är det bra att det luftas så att bilder och info kan forsätta delas och spridas på ett juste sätt.

  7. Jørgen Gundersen Jul 22, 2016 Reply

    Har du sett Team Magic sin side? https://www.facebook.com/Team-Magic-274009123532/

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.