Testa båtar?

Diskussionen har ju varit uppe ett par gånger, att man borde testa båtar på riktigt? Ofta blir det ganska ytligt då det är brist på plats i tidningen och man vill inte stöta sig med annonsörerna. Alla båtar seglar helt ok och är trevliga att bo i.

Vi har ju skojat om att man borde ha ett “Blur Testing Team” på båtmässorna. Åtta man i fullt sjöställ & flytväst, redo på bryggan med en genomsur genua 1 och en opackad spinnaker. En kille kokar pasta på spisen, ner med genuan, packa spinnakern, alla tar av sjöställen, på med dem igen och upp med genua och spinnaker på fördäck. Ta tid. Utvärdera.

Skämt åsido.

Nu har jag fått frågan från Search Magazine och jag skall hjälpa dem att testa båtar. Så nu är det skarpt läge.

Vad är det ni vill ha ut av en riktigt bra båttest? Vad borde man göra annorlunda?

Jag har också funderat lite på siffror. Vad kan man hitta för bra nyckeltal för att jämföra båtar. Det finns ju ett antal vedertagna baserade på segelyta, deplacement, rätande moment och annat, men hur mycket förstår den vanlige seglaren?

More from our site

71 Comments

  1. Werner Feb 21, 2012 Reply

    I often miss some words about the arrangement of fittings

  2. Martin Feb 21, 2012 Reply

    Det viktigaste är ju hur båten är att segla i olika väder. Inte lätt att få till om man som båttestare ha en eftermiddag på sej. Om det finns nån riktigt genomtänkt detalj är ju alltid kul att få reda på. Efter som jag är stor och lång är måtten på kojerna alltid intressanta.

  3. Ascot Feb 21, 2012 Reply

    Hur är båten att röra sig i när det lutar 15 – 20 gr. Finns det handtag att hålla sig i, håller bordet att gå på, funkar diskhon? Det är några saket som man tvivlar på när man tittar in i nya båtar. Båten måste gå att använda innvädigt även när det lutar och skakar, inte vara som en husvagn som ska ställas upp innan man kan gå in i den.

  4. LA Feb 21, 2012 Reply

    försök om möjligt jämföra seglingsegenskaper mot en referensbåt.
    provar man nya 37-fotare kan det vara intressant att veta hur de testade båtarna seglar mot tex. en first 36.7. (eller x-37, dehler 36, ja ni fattar)

    man kan välja ut några olika VÄLKÄNDA båtar i olika storlekar som referensbåtar för att folk som läser kan bilda sig en bättre uppfattning.
    det blir ett bättre test helt enkelt.

  5. Clifford Feb 21, 2012 Reply

    Jag skulle önska en tydlig uppdelning mellan fakta (alla intressanta mått och farter och vindvinklar mm) och dina subjektiva omdömen. Dina intryck är ju klart intressanta för en kappseglare men inte lika relevanta för en ren familjeseglare, så försök inte tillgodose alla smakinriktingar som CG och de andra göbbsen gör.

  6. Martin Feb 21, 2012 Reply

    Ett båttest måste vara opåverkat ,dom som provar båten och mediat där testet publiceras får inte ha några knytningar till varvet eller agenten som till exempel att annonsmaterial från testat varv också skall finansiera till exempel en webbsida eller en tidning där testet publiceras.
    Med andra ord då blir det som idag 2 sidor av svammel

  7. Sebastian Feb 21, 2012 Reply

    Jämförande seglingstester är värdefullast. Som när Segling testade 35-fotare och det visade sig att Dehler var snabbaste kryssbåten oavsett besättning. Testen Campus vs Elan var också bra. Test utan referens blir aldrig detsamma!

  8. Krull Feb 21, 2012 Reply

    Kul Idé men svår att göra rättvis gissar jag. Många av de tester som jag sett är ofta baserade på båtar med helt olika typer av segel i olika skick. Att segla en mkt fin bra båt med äldre segel mot en annan båt med nya segel ger ofta en helt skev känsla om båtens egentliga prestanda. Samma sak gäller nog faktiskt med besättningsvikt då vissa båtar är designade för mer fläsk i lovart.
    Många tester körs shorthanded och är det tex en 40fots båt bör den nog ha med sig minst 8st fullvuxna för att kunna köras så som designer/segelmakare har planerat för. Om man kan göra tester enligt ovan med nya jämförbara segel och samma vikter börjar man nog komma någonvart. Att dessutom kunna offra tiden för att köra i flera vindregister ger en mkt bra bild på det hela. Vill man addera ännu mera proffsighet ber man Johan Barne att installera sig med sina datorer och sensorer för att få reda på optimal heel angle vmg etc…. men nu blev det nog lite väl mkt teknologi :)

  9. Stefan A Feb 21, 2012 Reply

    Det vore kul med lite tester på mer racing-betonade båtar. Känns som om övriga tidningar täcker in cruisingdelen mer än väl.

    Kanske skulle ni kunna göra ett test under en tävling också så att det blir lite riktigt action. ;)

    Sen skulle det vara nice med mer video-tester à la Top Gear och AMS. Vet inte om det är för komplicerat kanske..?

    //S//

  10. Martin B Feb 21, 2012 Reply

    Har vi inte redan sett för mycket testande från de som tror sig kunna allt!
    Att jämföra båtar är extremt svårt och kräver förutsättningar som inte går att åstadkomma, lite av vad Krull beskriver.
    I slutändan handlar det ju om testarens personliga smak och tyckande.
    Mitt tips: Testa själv utifrån dina behov och krav, det finns inga proffs som kan göra det åt dig!

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 21, 2012 Reply

      Så klart skall man testa själv om man nu skall köpa.

      Men jag älskar att se biltester på TV och webben. Trots att jag inte skall köpa någon. Och jag åker inte runt på helgerna och provkör för skojs skull heller. Jag uppskattar både de vetenskapliga där man mäter allt möjligt och de där Top Gear kör ikapp med flygplan eller försöker fly från en stridsvagn.

      • Sebastian Feb 21, 2012 Reply

        Jag, det är sant. Man vill jämföra och jämföra data trots att man inte är intresserad.
        Du frågade efter nya mått?
        Shorthandedmått dvs hur många personer är nödvändiga för att segla ett race i 8 meter med gennaker/spinnakersättning. J109 3 personer, J105 2,5 personer, J80 2 personer, X362 med spinnaker 4 personer, X35 5 personer, ILC 40 7 personer osv….

        • Ewaluvan Feb 21, 2012 Reply

          Finns det nåt shorthandmått för NF?

        • Peter Feb 22, 2012 Reply

          Hej kompis
          alla båtar som du nämner har väll halkat runt på Östersjömaran
          eller nått å 2star med i genomsnitt endast två själar….. eller
          ja för 7 på en ILC 40 är det 3 som lagar mat då eller ???
          annars så ser jag fram i mot Peters tester från en kappseglares synvikel

        • Jeppe Feb 22, 2012 Reply

          Shorthandedmått måste vara relevant för många!

          • Peter Feb 22, 2012

            Absolut…. vad är jobbigt för shorthand seglare
            storleken, genua, backstag, ratt, spinn
            listan kan säkert göras lång men att räkna antalet gubbar för att segla i 8 meter käns inte så proffsigt

      • Jonas M Feb 21, 2012 Reply

        Det hade varit undehållande att se ett test där en valfri fritidsbåt skall ta sig undan en kustkorvett eller ubåt. Eller kanske jämföra höjegenskaper mellan en bra kryssbåt och helikopter…

        Får du dessutom tag på ett par underhållande tokar för programmet så kan det bli en given hit! :-)

  11. Joachim Feb 21, 2012 Reply

    I all båthantering är kontakt med land allra farligast så testa på riktigt hur båtarna är att manövrera vid till- och utläggning?
    Hur lätt/svårt är det att komma åt och kontrollera/stänga/öppna genomföringar?
    Hur är det att använda nödarrangemang för styrning?

  12. Thomas Lundgren Feb 21, 2012 Reply

    Jag som seglar (och arrangerar) SXK:s 24-timmars seglingar funderar ofta på om man inte borde testa båtar under en 24-timmars segling. Alltså allt ifrån kasta loss, tuffa för motor, sätta segel, segla fort, laga mat under gång, leva ombord, sova ombord, hitta saker mitt i natten, göra manövrar i mörker, man-över-bord-övning och en massa annat. Att mäta i nyckeltal tror jag är svårt men att mäta upplevelsen ifrån 0% (kunde inte vara värre) till 100% (otroligt fantastiskt suveränt bra) för 20 olika saker man gör med och i en båt vore att testa den på riktigt. Men så skall man ha den tiden också… :/

  13. Hansen Feb 21, 2012 Reply

    Kika lite djupare på tekniska lösningar och infästningar. Då menar jag inte däcksutrustning utan innermoduler / inredning, samansättning däck och skrov, vant och kölförstärkningar. Sitter motorn kvar efter grundstötning i 8 knop tex. Dimensionering är också intressant och tillverkningsmetod.

  14. nemo Feb 21, 2012 Reply

    Se till att de som testar faktiskt tillhör målgruppen för produkten!

    Att låta herrar i övre medelåldern (med ömma knän, stel rygg och en längtan efter en Malö) testa en Elan 210, kommer aldrig att ge en rättvisande bild, vare sig av båtens brister eller styrkor.

    Omvänt tror jag inte att det är rätt att låta ett gäng adrenalin-törstande 25-åringar testa en Malö…

  15. Adrian Feb 21, 2012 Reply

    Jag vill testa en Malö! =D
    /Ungtuppen

  16. Sam V Feb 21, 2012 Reply

    Shorthand kontra fullbesättning, under riktiga förhållanden.
    Sen tycker jag att en detalj som vatteninflöde under t ex kryss och regn är viktigt. Nedgångslucka, luckgarage, möjlighet till sprayhood och hur den fungerar, både i nedfällt och uppfällt läge, även under segling, hantering av fall & linor under sprayhood, fördäckslucka under cruising resp racing. Detaljer som skapar irritation om de inte funkar optimalt. Vilket är sällan.

  17. Stefan P Feb 22, 2012 Reply

    Jag vill läsa om känslan i seglingen ger. Känner man fartökningar, talar båten om när den behöver skotas om, kan man känna vattnet strömma genom rodret. Inredning blir mer subjektiv där måste varje testare utifrån sina referenser ge sitt intryck. Lite som Automobil var i början av sin karriär.

  18. Pelle P Feb 22, 2012 Reply

    Skepparn, vad är det typ av båtar? Std-båtar eller one-offs?
    Oavsett är jag med! Börjar vi med HR 62 eller AC45???

    • Mattias Bodlund Feb 22, 2012 Reply

      Glädjer mig som ett litet barn ;) Skall bli kul.

      • Pelle P Feb 22, 2012 Reply

        :)

  19. Micke Ö Feb 22, 2012 Reply

    Hej

    När man läser båttester så står det ungfär lika. Det saknas grabbräcken med mera.
    Man skulle kunna ta en Båttest och ta bort vilken båt det gäller så skulle kunna få till en ny gissa båt. Jag är helt säker att det skulle inte vara lätt eller?

    mvh
    Micke Ö

  20. Author
    Peter Gustafsson Feb 22, 2012 Reply

    Mycket saker man måste få koll på :-)

    Precis som med bilar så tror jag det är viktigt att hitta sin stil, så får folk själva avgöra om man gillar Top Gear eller Håkan Mattson på DI. Det är ju inte bara konsumentupplysning utan en hög grad av underhållningsvärde också.

    Tittar vi på båtar så gör ju Oliven & Morin lysande inslag med mycket humor och Curt Gelin har ju en ohotad position som stortestare. Då är det viktigt att Search hittar sitt sätt att göra det på så att det känns rätt för dem och deras läsare. Och då kanske det är lite mer passion för själva seglingen… lite mer inspiration än Sverker Olofsson… lite mer skön segling på havet och lite mindre ankarspel och backövning i hamn? Och det funkar ju för mig också!

    Att göra jämförande tester är jättesvårt. Jag var ju med när man gjorde 37-fotstesten i Lysekil, och trots att alla visste förutsättningarna så skiljde det extremt mycket på segel, instrument och förberedelser. Man kan få indikationer, inte mer. Då tror jag nästan mer på att hitta nyckeltal som indikerar skillnaden mellan båtar.

    Gällande shorthanded så är jag av den uppfattningen att man kan segla vilken båt som helst på två. I alla fall av de båtar vi har här hemma. Sedan är det lite olika utmaningar i en 707 och en Baltic 50.

    Bra input i alla fall – keep it coming.

    • Bo Bäversjö Feb 22, 2012 Reply

      Klart att det är kruxigt att vara testpilot. Båtarna skiljer ganska mycket, som vi sett i tidagere SRS diskussioner, mycket även som nya. Men det går. Och man får notera det som skiljer från std båten ( om nu en sådan finns ) precis som biltestarna gör.

      Önskemål. Ny design mot gammal, skiljer det något i prestanda? Tänker på båtar i 32 fots klassen som ett exempel. X-332, First 31.7, Elan 310, Dehler 32, Dehler 33, Contrast 33 osv. Bara exempel, men äldre konstruktioner mot nya, skiljer det något i seglingsupplevelsen, eller är det bara säljsnack att T-kölar är vassare än vanliga osv.

    • Dagseglare Feb 22, 2012 Reply

      Nyckeltal kan vara avseende prestanda men också funktion, tex.
      TWA vid optimal VMG uppför och utför
      Fart genom vattnet i förhållande till LVL på halvvind
      Vindstyrkor för rev/segelskifte
      Fri höjd under bom vid gipp och slag
      Hur länge orkar man sitta/stå som rorsman vid tex 20 gr lutning
      Hur många gånger slår man knän och fötter illa eller snubblar i och ur sittbrunn under segling
      Hur halt är däck och rufftak

      • Per A Feb 22, 2012 Reply

        Där har vi ett komplett testande,sedan som vissa skrivit tidigare.
        Hur är det att leva i den? får semester packningen plats?

  21. viktor Feb 22, 2012 Reply

    - jmfr segling med kända segelbåtar
    – semestertest
    – nån slags test för att verifiera utlovade prestanda (polar, RM30 osv)
    – Fart i ordentligt havsmotsjö
    – laga mat o gå på toa i havssjö
    – skippa de neutrala betygen med 3 plus och 3 minus
    – läs och få inspiration från ViBilägare som har mycket proffsiga biltest

    ….tidskrävande samtliga punkter och därför ingen annan gör det men något som verkligen höjer kvaliteten på testet.

  22. Nickepicke Feb 22, 2012 Reply

    Dels tror jag man måste testa och utvärdera en båt utifrån hur den är tänkt/designad. Vilken är målgruppen, användningsområde, fokus? Man måste så att säga betrakta en båt med rätt glasögon. Precis på samma sätt som att man måste jämföra smånbil mot småbil och SUV mot SUV…

    Dels tror jag det är viktigt att dela på fakta och känsla som flera här har noterat.

    Skulle också gärna se ett mer strukturerat upplägg. Båttester idag är ofta ett svammel där det blir helt omöjligt att jämföra över tid. Motormännens biltester har en klockren struktur vars tanke man gärna kan kopiera.

    Relevanta områden/struktur för båt kan vara:
    – Byggkvalitet (blir ju en bedömning, men nog så viktig)
    – Ekonomi
    – Seglingsegenskaper eller prestanda (till stora delar en bedömning igen). Man kan ändå genomföra vissa bestämda moment, tex sättning/nedtagning av undanvindssegel, stagvändning, start/stopp under segel, manövrering som går att jämföra över tid.
    – Säkerhet.
    – Boende

    Någon gång per år skulle man kanske samla båtar i samma “klass”/målgrupp för en kappsegling. För jämförbarhet skulle då “grundmodellen” seglas.

  23. Svein Feb 22, 2012 Reply

    Det hadde vært kult å installere akselerometer og annet måleutstyr i båter for å teste etablerte sannheter. Tilhengere av moderne og tradisjonelle skrogformer bruker samme argumenter om sikkerhet etc. når de skal argumentere for sitt syn. F.eks. blue water cruisers bør være langkjølede vs flatbunnet: Objektive mål på båtens bevegelser i åpen sjø skal være mulig å måle gjennom akselerometer. Krengning, vindvinkel, fart, krefter som virker i de ulike planene synes jeg hadde vært interessant informasjon.

    • Dagseglare Feb 22, 2012 Reply

      Kanske hitta en helt lugn vik. Kör i fem kn och stäng av motorn. Hur långt glider hon till farten är nere på en knop?

  24. Erik Barkefors Feb 22, 2012 Reply

    Bra med en faktaruta med alla vanliga mått förutom själva texten. För mig som är 195 cm är det intressant hur långa kojerna är. Många varv har angivet djup för alternativa kölar men inte vikt i dessa fall och inte ens ÅF kan svara!
    Ta gärna ett kort med en person i “medellängd” (ange längd) som står bredvid salongsbordet (under segling) och sitter på navplatsen. Då får man en uppfattning om utrymmet.
    Majoriteten köper nog båtarna för att familjesegla i första hand och kappsegling i andra hand (det gäller i alla fall under förhandlingarna med regeringen…). Så din idé om shorthandedhantering är bra. Lite trist att köpa en 34-fotare som visar sig omöjlig att familjesegla eller transportsegla solo.
    Segling (nr 2/2006) gjorde en prisjämförelse vad båtarna kostar färdiga för segling och då visade det sig att man var tvungen att lägga på 88′ på en Bavaria 33 och bara 9′ på en Dehler 34DD. Så spika gärna en grundutrustning och ange vad man får betala då…

    • Ewaluvan Feb 22, 2012 Reply

      Fattar inte riktigt, men hur räknar man fram ett shorthandmått?

      • Erik Barkefors Feb 22, 2012 Reply

        Mitt 1,38 angående NF ovan var mer skämtsamt. När det gäller NF så har den självslående fock och är mycket stabil på rodret så roderlås eller autopilot fungerar bra. Det fungerar att hissa/ta ner spinnare solo men vid gipparna är det bra att ha hjälp – därav 1,38 personer ;-)

  25. Fred Feb 22, 2012 Reply

    För de som kan tyska så gör tidningen Yacht mer långtgående tester än de svenska.

    – I varje större båt test så redovisas tre-fyra alternativ i samma storleksordning med pris mått/ + och – etc.
    – Med en formel räknas “sportigheten” av båten fram med hänsyn till vikt, segelyta kölviktsförhållande etc för att få en bild båttypen.
    – Vid test av flera likvärdiga båtar görs sammanställningsblad likt biltester.

    • Raketen Feb 22, 2012 Reply

      Tysk nogranhet även vid båt tester mao. :)

  26. Ulf Palm Feb 22, 2012 Reply

    Knivigt detta. Att testa båtar är inte som att testa t.ex. bilar där utbudet är helt annorlunda och det finns praktisk möjlighet att faktiskt köra igenom en hel drös varianter på en eftermiddag. Med båtar förhåller det ju sig så att det helt enkelt inte låter sig göras att samla ihop tio nya 40-fotare och provköra dem under en helg. Det finns helt enkelt inte. Därför tror jag man helt skall skippa den approachen att försöka jämföra båt mot båt och köra en helt annan grej. För att kunna jämföra A med B krävs det ju att man faktiskt seglat båda hyfsat nära inpå varandra i tiden.

    Som jag har förstått har du skapat BLUR-bloggen för att få fler att kappsegla med de båtar de faktiskt har. Låt då det bli DIN utgångspunkt för hur DU testar båtar, d.v.s. hur är den testade båten att kappsegla. I det ingår ju naturligvis alla delar av en kappsegling; naturligtvis sjäva racet men också till- och hemsegling (som ofta görs shorthand), övernattning (som ofta blir knôkat), navigation i mörker, instumenplacering, fixa mat kl 02:00, byta kläder i överbrytande sjö, gå på dass i 25 m/s, m.m. (oj, vad det drar iväg).

    För mig är det oerhört viktigt hur en båt känns, och ATT den känns, när man seglar den. Därför tycker jag att det måste vara en annan “basparameter” när man går in i ett test.

    Faktarutor är alltid bra. Själv är jag 196 cm så kojlängder och ståhöjd är alltid intressant (även om jag för länge sedan gett upp att kunna stå rak i något under 40 fot) men det ingår ju i “kappseglingskonceptet” ovan.

    Kort sagt; låt din egen blog bli utgångspunkten för hur DU testar.

  27. Pelle P Feb 22, 2012 Reply

    Ny fråga till skepparn; vad är Search`s ide? Nya båtar, gamla båtar, flera båtar samidigt, kolfiber vs trä?, båtar och deras ägare mm???

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 22, 2012 Reply

      De har massor av idéer, jag har massor av idéer – därför är det viktigt med er input.

      Vi kommer säkert inte att revolutionera båttestandet, men det är ändå kul att få en lite egen twist på det hela.

  28. Team Styrbord Feb 22, 2012 Reply

    Vänta in en hård kuling eller helst en storm….åk ut på havet, kryssa med båten i grov motsjö ett dygn. Funkar det att laga mat, sova, gå på muggen etc. Och om båten håller hyffsat ihop efter testet….. så är den bra.

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 22, 2012 Reply

      Det beror nog på hur man definierar “hyffsat” :-)

      • Team Styrbord Feb 22, 2012 Reply

        Jo..den defenitionen är ju som man säger, rätt…. flytande :-)

    • Anders Dahlsjö Feb 22, 2012 Reply

      Med ett gäng fakirer som gastar :-)

    • Bosse Feb 22, 2012 Reply

      Inte ens Volvooceanrace fixar det….

  29. Pelle P Feb 22, 2012 Reply

    Lite beroende på vad det är för båt så kanske man ska ha olika “testare”; testar du Najad 550 så tar du med dig revisorn medans skiffseglarn får ta sig an MC38:an!!

  30. Johan S Feb 22, 2012 Reply

    Min personliga erfarnhet är att efter att ha seglat lite olika båtar så vet man ganska bra vad som funkar, ändå tar det ett tag att verkligen “boa in sig” i en ny båt. Jag tänker att man kanske kan defineiera ett antal scenarier som man regelmässigt kör igenom, antingen i expressfart, eller verkligen testar över längre tid (två dygn)? Samma scenarier för varje testad båt, fast med lite olika konfigurering beroende på båtens storlek och tänkta användning. Utifrån detta observera vad som funkar och inte funkar. Inte klanka på dåliga detaljer, utan komma med förslag på hur saker kan förbättras (för hemmapularen eller kanske tom konstruktören/varvet).
    Personligen tycker jag att det skulle vara intressant med ganska blandade scenarier t.ex.:
    -Regntestet. Laga middag, borsta tänderna och krypa till kojs i naturhamn. (var blir det blött, var gör jag av blöta prylar, går det att laga mat med stängd rufflucka)
    -Kryss i smalt sund på två personer
    -Dagskappsegling med halvvana seglare
    -Racepimpning, hur kan man tänka om man vill race på “hög SRSnivå” med den här båttypen.
    -Helgsegling med polarna (hur håller jag 5 telefoner, två ipads och en dator laddade)
    -Helgsegling med barn 4-12 år

    Ja, du förstår principen, ett par scenarier som antingen körs live eller med nån form av torrkörning/simulering.

    Johan

  31. Misilen Feb 22, 2012 Reply

    Ta in någon specialist (yrkesman) som är van att testa båtar, nån som lever på det och inte är subjektiv (sorry Peter men du kommer alltid att förknippas med J-Boat). Vi har allt för många amatörer som tror sig vara experter i allt. Eftersom båtförsäljningen i princip är lika med noll, är jag fundersam om detta skall göras som ett konsumenttest. Ingen verkar ju köpa nytt ändå! Gör som Segling och testa 70-talsbåtar, eller upphittade dito! Det verkar ju vara trenden!

    • Erik Barkefors Feb 22, 2012 Reply

      Före jul behövde man ta till bägge händernas fingrar för att räkna antalet sålda Beneteaubåtar (First, Oceanis, Sense) som ska levereras i Sverige under våren. Förhoppningsvis blir det fler order under våren. Så noll är det inte även om nivån är långt från det glada 70-talet ;-)

  32. Per L Feb 22, 2012 Reply

    Search är ju rock’n roll så självklart måste även testerna vara rock’n roll. Försök hitta nya infallsvinklar där ni gör saker med båtarna som kanske är lite nyskapande eller bara snyggt/fränt/kul. Eller tester där läsaren kan lära sig något som han/hon kan ta med sig till sin egen båt. Gelin i all ära men här har ni en helt annan målgrupp. Våga vara annorlunda. Tabeller, mått och statistik kan vi få från andra källor.

  33. Kocken Feb 22, 2012 Reply

    Jag vet vilken roll jag skall ha… ;)

  34. Raketen Feb 22, 2012 Reply

    Jag skulle vilja se mer tekniska detaljer. Konstruktions lösningar osv. Sedan är det nog viktigt att vid tester och omdömen, vad för kund båten är avsedd för.
    Själv ser jag gärna Blur testa racers, racer/cruisers och cruisers/racers. (både gammalt å nytt)

    Sedan är det kul att se hur båten fungerar att skifta blöta segel under gång osv :)

    Annars så törstar jag efter mer varvsreportage, tekniktester osv här på Blur.

  35. Richard D. Feb 22, 2012 Reply

    Självklar grej (dock kanske inte alltid lätt att få till) är att segla båten vid mer än ett tillfälle/förhållande.
    Ganska tröttsamt när t ex Segling testar i 1-2 m/s och konstaterar typ att; den här lådan kan nog vara attans snabb när det brallar i..

  36. Niklas Feb 23, 2012 Reply

    Jag tror att det blir himla intressant om ni beskriver båten utifrån vad ni känner för den, kanske utifrån att man ska tävla med den. Det tror jag är en viktig aspekt för Search Magazine. Hamnen har ett kul-perspektiv, och det är kul och intressant. Om ni har synpunkter för som rör semester i respektive båt, så är det av intresse för Sittbrunnens läsare, så det kommer jag nog att citera och länka till.
    Det viktiga är att ni är ärliga utifrån er själva. Då kommer era tester att vara värda.

  37. Anders R Feb 24, 2012 Reply

    Top Gear på havet helt enkelt, det där har vi ju pratat om tidigare =)

  38. curt gelin Feb 24, 2012 Reply

    Vänta och se alla goda seglare och läsare! Mycket gott på G till de ledande tidningarna i år plus nya djupa och breda tag med en nice surprise till vinkel som snart blir offentlig.
    M a o: Stay tuned – köp papper.

    Curt Gelin

    • ulf Brändström Feb 24, 2012 Reply

      Varför ska man köpa papper?

      • Misilen Feb 25, 2012 Reply

        Heja Curt! De e proffsen som skall göra jobbet!

        • Ulf Brändström Feb 25, 2012 Reply

          Är det inte bra när man kan läsa vad “proffsen” skriver på paddan istället för bara i pappersform? Om de ledande tidningarna inte hänger med i utvecklingen kommer de med största sannolikhet bli akterseglade, sedan ska vi inte glömma att ”I Sverige konsumeras varje år omkring 750 000 ton papper för läsning. Det motsvarar nästan 100 kilo per person! Över hälften används till dagstidningar – papper som i de flesta fall bara blir delvis lästa och snart slängs eller lämnas till återvinning. Energikostnaderna för att producera pappersmassa, tillverka och frakta tidningspapper, trycka och leverera tidningar, och sedan återvinna returpapper är enorma. ”

    • Raketen Feb 25, 2012 Reply

      Köper gärna snyggt och välskrivet papper. :)

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 25, 2012 Reply

      Alla format har sin tjusning. Problemet är att de svenska båttidningarna kör samma format som för 20 år sedan, medan Yacht, Yachting World och Seilas jobbar på att förmedla sitt budskap i andra kanaler.

      Du var ju själv med och gjorde testen i Norge. Men jag konsumerar den på tyska:

      http://tv.yacht.de/video/F%25C3%25BCnf-Yachten-um-elf-Meter-im-gro%25C3%259Fen-Vergleichstest/8b33e54c1f1aee4fb9e1725f73eb15ca

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>