48 Comments

  1. Posted February 23, 2012 at 15:49 | Permalink

    Det kan bara bli en flipp.

  2. Martin
    Posted February 23, 2012 at 15:53 | Permalink

    Utseendet spelar mindre roll. Tycker att innehållet i Segling barar blir mer och mer utspätt. Hoppas det blir en uppryckning där…

  3. Posted February 23, 2012 at 16:12 | Permalink

    Tror att Search Magazine har skapat lite kalla fötter.

  4. jacob
    Posted February 23, 2012 at 16:28 | Permalink

    Gillar att fokus ligger på FÖRSÄKRING

  5. Posted February 23, 2012 at 16:38 | Permalink

    Vinna eller försvinna?

  6. Stefan A
    Posted February 23, 2012 at 16:39 | Permalink

    Ser ju fin ut.

    Nu var det ju kanske inte själva designen som gjorde att min prenumeration på Segling inte förnyades i och för sig. Snarare var det en brist på ambition att röra sig in i ett nytt mediaklimat där man kombinerar ett snabbt nyhetsflöde på nätet med fördjupande artiklar i ett magasin. Och där verkar det ju inte ha hänt speciellt mycket.

    Man kanske borde slå ihop sina påsar med Hamnen eller Seilas så att det blir lite ordning på torpet?

    //S//

  7. Posted February 23, 2012 at 17:12 | Permalink

    Är det bara layouten eller också innehållet som är vassare?
    Skulle innehållet förbättras kanske jag får omvärdera och börja läsa tidningen igen…

  8. Stefan
    Posted February 23, 2012 at 17:13 | Permalink

    Det är inte omslagssidan som är måttstocken om det blir en bättre tidning…. För mig är, än så länge, Seilas nr 1

  9. JV
    Posted February 23, 2012 at 17:36 | Permalink

    Search Magazine rockar !

  10. Posted February 23, 2012 at 17:49 | Permalink

    både älskar och hatar nya loggan …

  11. Bus
    Posted February 23, 2012 at 19:33 | Permalink

    Snyggt och allra bäst den kritiska artikeln till sammanslagning mellan SSF och SBU. Så skall kritisk granskande gå till. Det blev en bra motvikt till den ensidga centrala megafonen som med alla till buds medel vill trumma igenom sammanslagningen.

    • MA
      Posted February 23, 2012 at 20:10 | Permalink

      Helt underbart skrivet! Intressant att Båtlivs chefsredaktör tillika ordförande i Kommunikationsgruppen, Lars-Åke Redeen även driver det produktionsbolag som ger ut Båtliv…Jäv eller? Denna grupp har haft ett möte…

      Jag var själv med i en grupp, geografigruppen, trodde att vi skulle diskutera förutsättningar för en ev. sammanslagning. Så var inte fallet, blev snart varse att det var ingen tvekan om att det skulle ske en sammanslagning. Jag vill givetvis inte vara delansvarig för svensk kappseglings undergång, varför jag drog mig tillbaka.

      • Kenneth Björnfot
        Posted February 24, 2012 at 00:49 | Permalink

        Ohoj seglare !
        på något sätt hamnade detta i vad redaktören för segling har för personliga åsikter om en eventuell sammanslagning med SBU ! han har ett egen intresse att vara kanal för SSF, även om han säger sig kunna vara utan den. Jag har haft tidningen segling sedan dag 1, och gillar den ! det är ju förvisso den enda rena seglingstidningen vi har.
        Om ett sammangående så bör vi komma ihåg att den enkät klubbarna besvarade om att göra ett samgående mellan SSF-SBU så svarade ca 90% av de dubbelanslutna klubbarna ja, ca 80 % av enkelanslutna SBU och ca 70% av enkelanslutna SSF svarade ja, då behövs det inte diskuteras förutsättningar utan hur det kan göras !

        Jag tror, på fullt allvar att ett sammangående tar död på förklenande kommentarer om Lantmännen från vår sida och vad nu motorbåtsfolket kallar oss vet jag inte, förmodligen finns något motsvarade, lakanskakare ?…vi kommer att kappsegla som vanligt och de som gillar båtfrämjande kommer att få en massa nya medlemmar genom att 90% av de medlemmar som är enkelanslutna till SSF inte kappseglar.

        • Misilen
          Posted February 24, 2012 at 07:10 | Permalink

          Nu var frågan i enkäten (jag utgår från att du menar den första enkäten) formulerad på detta vis;

          - Hur är er klubb/förenings ståndpunkt till ett fortsatt arbete mot ett gemensamt intresseförbund för medlemmar i SSF och SBU om det ansågs positivt att utvärdera ett samgående. 

          Många klubbordförande trodde det handlade om ett eget intresseförbund och om det handlade om att utvärdera ett ev. samgående.

          Som man frågar får man svar, själv svarade jag ja, men är inte positiv till samgående

          • Kenneth Björnfot
            Posted February 24, 2012 at 20:30 | Permalink

            Hej
            ja, jag menar den enkät som skickats till klubbarna, dvs första, jag hoppas att det var styrelsen i er klubb som svarade ja ? hur många är många klubbordf ? SSF har 435 klubbar, av dessa är ca 55% redan dubbelanslutna till SBU !
            jag tillhör själv en sådan klubb och jag kommer att segla precis som vanligt…frågan är om det blir bättre eller sämre för klubbarna ? bättre eller sämre för de nya distrikten ? bättre eller sämre för ett nytt stort förbund gentemot beslutsfattare inom politik och idrott ?
            om man vill så finns massor av info att ta del av på SSF hemsida: http://www.svensksegling.se/Forbundet/SamgaendeSSF-SBU/

        • Ola
          Posted February 26, 2012 at 23:59 | Permalink

          Vad är det för enkät du hänvisar till? Det finns vad jag vet ingen “officiell” enkät utskickad, med kommunicerat utfall?

          Eller är det “Stockholmsenkäten” Du hänvisar till? Där 48 klubbar svarade? Den visar isfåfall på nåfot märkligt. Titta på antalet “aktiva seglare” i klubbarna.

          Man skall nog vara försiktig med vad man hänvisar till.

    • Posted February 23, 2012 at 20:17 | Permalink

      Är det inte så att Segling också talar i egen sak?

      Vid en sammanslagning så är det väl inte helt otroligt att en ny organisation tar kommunikationen i egna händer, oavsett om tidningen heter Båtliv eller något annat. Detta skulle vara ett bakslag för Segling som har haft en särställning som SSFs primära kommunikationskanal.

      Så fighten mellan Segling och Båtliv känns bara som ännu ett internt inlägg i debatten.

      • MA
        Posted February 23, 2012 at 22:30 | Permalink

        Jovisst, med en avgörande skillnad. Hade Joakim H varit den som satt som ordförande för kommunikationsgruppen och själv ägde Lantmännens förlag och hade gräddfilen in, med en upplagsökningspotential med 200 tusen ex!

        Du är väl fortfarande sur på Joakim sedan Royal Blue diskussionen och har väl knappast varit den största förespråkaren för Segling.

        • Ulf Palm
          Posted February 24, 2012 at 09:28 | Permalink

          Själv var jag tidigare litet tveksam till tidningen som jag tyckte hade varit på ett lutande plan rätt länge. Royal Bluediskussionen blev för mycket för mig. Det blev ingen ny prenumeration. Får väl köpa ett lösnummer om ett tag och se om det blev någon uppryckning.

      • Posted February 23, 2012 at 23:03 | Permalink

        Så klart finns det skillnader i sak, men bägge parter har de facto ett egenintresse i hur en sammanslagning går.

        Personligen hade jag ju tyckt att det vore roligare om någon tog kommunikationsfrågan på allvar i stället för att debattera upplagor och hur många som läser varje tidning.

        Men det kanske bara är symtomatiskt för hela den här cirkusen…

        • Posted February 24, 2012 at 23:31 | Permalink

          Men nog är det bra att NÅGON lyfter fram det faktum att ordförande i kommunikationsgruppen också är den person som har egen ekonomisk vinning av att det skall bli på ett visst sätt. Det hade ju kunnat lyftas fram här på Blur eller av Search (nej, visst ja, de har ju också SSF på kundlistan) men nog känns det ganska upplyftande att Segling kritiskt tar upp frågan trots att Joakim/Segling riskerar att stöta sig med SSF?

          • Misilen
            Posted February 25, 2012 at 08:14 | Permalink

            +1

            Det blir nog bra med dig i den nya styrelsen!

  12. Sunden
    Posted February 23, 2012 at 19:47 | Permalink

    En sak kan vi nog alla enas om… att den kan bara bli bättre

  13. Raketen
    Posted February 23, 2012 at 20:10 | Permalink

    Hoppas verkligen att den gamla -80tals layouten helt är borta.
    Ser frächt och inspirerande ut. Hoppas innehållet följer samma bana.

    I vilket fall, så kan det nästan inte bli sämre än den gamla trötta, Segling.
    Gott jobbat, fortsätt så!

    Sanrt är det vår, med tillhörande plask vid iläggnings platsen.

  14. Dannibig
    Posted February 23, 2012 at 20:31 | Permalink

    Ser inte typsnittet i loggan ut att vara hämtat från ett gammalt vindsurfingmagazin från början på 80-talet som skulle försöka se lite crazy och ungdomligt ut?

  15. Niklas
    Posted February 23, 2012 at 21:52 | Permalink

    Är världens enklaste jobb att sitta hemma som amatörkritiker och klaga och gnälla på det mesta. Gör en egen tidning vettja!

  16. Johan Törnblom
    Posted February 23, 2012 at 22:20 | Permalink

    Solklar flop så länge man inte byter chefredaktör. Joakim Hermansson har suttit länge och har hittills visat klar nonchalans mot kappseglingarna på Östkusten. Analyser och artiklar om tex Gotland runt har varit skrattretande dåliga.

    Hur svårt kan det va? Åk ut till tävlingarna, prata med oss seglare och skriv. Klart jobbigare än att sitta hemma på redaktionen men enda sättet att få kvalitetra.

    Snygg layout dock!

    • Lars M
      Posted February 23, 2012 at 23:20 | Permalink

      Jag tycker att segling var klart mycket bättre när Bengt Jörnstedt var redaktör. Men, jag hoppas att dom rycker upp sig ett par snäpp nu!

    • Anders
      Posted February 26, 2012 at 22:41 | Permalink

      Fast Joakim kappseglar aktivt, bl.a. Gotland Runt.
      Vart med och vunnit Faerderm totalt mm
      Så inte sitter han bara bakom skrivbordet inte.
      Men han har svårt att besöka varenda vik i hela Sverige för att skriva om ljummen folköl och grillad korv.

      • O
        Posted February 26, 2012 at 22:43 | Permalink

        Å fan. Då är bara dålig på sitt jobb då.

  17. Posted February 24, 2012 at 10:24 | Permalink

    Tunnare innehåll än det som levererats de senaste åren får man leta efter. Hoppas det blir bättre nu annars kommer den nog försvinna tyvärr.

  18. Carl Peter Carlsson
    Posted February 24, 2012 at 13:57 | Permalink

    Jag tycker att det saknas en tidskrift som med djup och bredd skriver om kappsegling i Sverige. Det är ju faktiskt underbetyg till proffsen, att bloggar som Blur lockar fler aktiva kappseglare än övriga tidskrifter. Ingen annan stans förs diskussion (och debatt) om kappsegling på bredden. Visst är det häftigt att se fräcka bilder från någon regatta i 100 miljoners klassen, men är det svensk kappsegling? Nej, anser jag! Svensk kappsegling heter SRS, Express, Melges 24, 606, m.fl, inte RC44, VO70 och OS. Skall vi få fler seglare och bredare elit så skriv om det. Åk ut och gör referat från svensk segling.

    • Johan
      Posted February 24, 2012 at 15:32 | Permalink

      Det håller jag med om. Men Americas Cup, OS och VM tycker jag absolut man ska följa. De är ju där Segelsporten kan nå bland de som bara är allmänt sportintresserade, tror jag!

      Jag gissar att OS-seglingarna är väl så TV-mässiga som längdskidåkning och skidskytte. 18-Foot Skiff gör egna TV-reportage efter varje segling, har live-tracking osv. Se http://wp.me/pSvZL-NC

      Vad har inte Ben Ainslie och Paul Elvström gett segelsporten i form av upmpärksamhet i GB och Danmark genom sina OS-medaljer? De är nog t om välkända hos allmänheten i Sverige.

      Magnus Wallén och Fredrik Lööf är nog ganska exempel på gångbara namn hos den lite breda sportpublikeni Sverige, gissar jag!

      • Feffe
        Posted February 25, 2012 at 07:13 | Permalink

        Vem är Magnus Wallén ?

        • Misilen
          Posted February 25, 2012 at 08:12 | Permalink

          De är nog en sammanslagning av Hans Wallén och Magnus Woxen, det är ju så populärt med sammanslagningar nu ;-)

    • Misilen
      Posted February 24, 2012 at 21:35 | Permalink

      Vårlig blir säkert lösningen ;-)

      • Misilen
        Posted February 24, 2012 at 21:36 | Permalink

        Båtliv skall det vara,

    • Misilen
      Posted February 25, 2012 at 08:19 | Permalink

      Vassego och starta den tidningen, några har försökt men misslyckats! Ni som hänger här är bara en mindre bråkdel av de som nöjessåker i sina båtar, därför måste dessvärre seglingstidningar bli breda! Är det någon som har koll på Searchs finansiella status?

  19. Bus
    Posted February 24, 2012 at 22:08 | Permalink

    Och då SBU och SSF styrelser bestämmt sig hur det blir med tidningarna. Odemokratiskt ja!. Trodde faktisket att en medlem som betalar sin avgift skall kunna få samma tillgång till service. Mkt märkligt att lägga ett förslag att gamla medelmmar från SBU skall få tryckt tidning som SSF medlemmarna skall vara med och finasiera. Men så blir det när medlemsavgifterna bantas för att förslaget till sammanslagning till varje pris skalll vinna gehör.

    Saxat från årsmöteshandlingarna
    Tidningen Båtliv/Segling
    Tidningen Båtliv kommer att distribueras till samtliga medlemmar i digital form. Klubbmedlemmar som idag får
    tidningen Båtliv distribuerad i tryckt form kommer att få det även i fortsättningen.
    De enkelanslutna SSF-medlemmarna som idag inte har tidningen ges möjlighet att få den gemensamma tidningen
    distribuerad i tryckt form till ett pris av 100-105 kr inkl medlemsavgift och för familj 120-125 kr.
    Besparingar i budget kan göras genom minskade distributionskostnader då fler beräknas välja enbart digital tillgång
    till tidningen.
    SSF:s funktionärer som idag får tidningen Segling distribuerad till sig kommer att få den gemensamma
    tidningen distribuerad till sig i tryckt form.
    Styrgruppen har ambitionen att alla medlemmar ska ha samma villkor beträffande tidningen inom tre år
    efter en ev. sammanslagning.

  20. Andreas
    Posted February 25, 2012 at 10:25 | Permalink

    Segling och Båtliv är precis lika ointressanta och förlegade. Fantasilösa och gubbiga föreningstidningar. En ny form/layout lurar endast ett fåtal. Hoppas båda försvinner så att den minimala annonsmarknad vi har i Sverige blir tillgänglig för nya kreativa aktörer att utveckla. Search är ett ljus i tunneln.

    • Lars M
      Posted February 25, 2012 at 17:47 | Permalink

      Håller inte med, Segling må ha sina brister men den är ändå 100 ggr (minst) bättre än Båtliv!

      • Jonas
        Posted February 25, 2012 at 18:50 | Permalink

        Och vad säger det….hade det inte varit för att man älsker segling (inte tidningen) och bara vill ha något i brevlådan, helst varje dag, hur många hade prenumererat då. Tror inte att det gått en gång de senaste åren utan att man slått igen sista sidan besviken. Mer båt reportage, mer kappseglings rep, bilder intervjuer.

        • Lars M
          Posted February 25, 2012 at 22:47 | Permalink

          Båtliv skulle jag inte vilja få i brevlådan varje dag :-)

      • Raketen
        Posted February 26, 2012 at 20:36 | Permalink

        +1

  21. hugo
    Posted February 26, 2012 at 14:34 | Permalink

    Lägg ner tidningen
    glassiga presentationer är hela segel sverige full av, men ingen levererar
    det som inte står i seahourse, SA eller catsailingnews finns inte
    hugo

  22. Raketen
    Posted February 26, 2012 at 20:43 | Permalink

    Har bläddrat och läst nya numret ett par ggr. nu.
    Tycker den var helt ok. Som sagt, den försöker nå ut till alla i seglings Sverige.
    Vilket igentligen är problemet. Det blir lite “tunt” för alla målgrupper tror jag.
    Däremot så är sista numret ett lyft, för mig iaf. Så premunationen får rulla på.

    Är dubbelansluten, så jag får båtliv oxå. (tror den heter så)
    Den bläddrade jag igenom vid köksbänken, lade den sedan direkt i återvinningen. Säkert en bra tidning för rätt person. Men inte för mig.

  23. Posted February 26, 2012 at 21:55 | Permalink

    Kappsegling är superkul, men segling är mycket mer än så och mer att likna vid en livsstil. Seglare består av en brokig skara människor som har ett gemensamt intresse, nämligen segling!
    Segling kan bedrivas på många plan och innfattar också sjöliv. Den som älskar segling gillar att läsa det mesta som skrivs – Om det är bra och intressant skrivet!
    Jag tycker detta nummer av Segling är ett steg åt rätt håll!

    Vore lite enahanda om det bara handlade om (nördig) kappsegling! Långfärd och ensamsegling kan vara väl så intressant, för att inte tala om strapatser och expeditioner som t.ex. Rolf Bjelke & Debora Shapiro genomfört!!

    Seglandet, seglande flytetyg och sjöliv är underbart på många sätt!
    Med förhoppningar om FÖRDEVIND!
    Janne Hird

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>