Skip to content

63 Comments

  1. Magnus
    Feb 24, 2012 @ 22:48

    Saknas väl bara en J/111….vad kan den få för GPH tal? 580? Lägre?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 25, 2012 @ 10:31

      ~570 är en kvalificerad gissning.

      100 båtar till start och inte ett enda utdragbart peke. Kanske inte funkar så långt norrut ;)

      Reply

      • Stefan P
        Feb 28, 2012 @ 09:49

        Vart tog de där gulliga små händerna vägen?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Feb 28, 2012 @ 09:57

        Det blev för plottrigt… bättre att folk skriver vad de tycker :-)

        Reply

  2. Mats V
    Feb 24, 2012 @ 22:58

    Ryssland och Schweiz också representerade. Men ännu ingen dansk dynamit – lite märkligt.

    Reply

    • Joakim
      Feb 25, 2012 @ 10:05

      Det borde ännu komma en XP38 från Danmark, en Salona 37 från Holland, 2-3 tuffa båtar från Italien, 2-3 TP52, en GS42R (inte den finska), 1-2 IMX40, kanske flera X-41, 1-4 tyska båtar och flera finska båtar. Och en polska besättning söker efter nån 40-45 fot båt att hyra. Några tips?

      Jag skulle inte längre vara förvånad om vi har 100 båtar 1.3. när avgiften ska höjas, men det kan också vara att större båtar bryr sig inte så mycket om förhöjningen.

      Största (kölbåt) VM på Östersjön någonsin? Blir det även om lika många båtar som förra året (119): http://www.scor.hr/regate/2011e/orcwc.htm

      Jag tror att den svenska XP38 har GPH <600, inte 620. Det finns ingen skrovfil ännu, men jag tror att veolia vet bättre.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 25, 2012 @ 10:27

      IMX-40 Gertrud är till salu enligt rykten. 2:a i Norge förra året och en helt ny garderob från Elvstrøm. Borde gå att chartra.

      Sedan ligger det väl ett par båtar i Norge (IMX-40 + GS42R).

      Reply

      • Joakim
        Feb 25, 2012 @ 11:20

        Tack Peter, men alla dom är ganska långt borta från Helsingfors.

        Reply

        • kim
          Feb 25, 2012 @ 11:45

          Zakela är väl osåld och ännu till salu?
          ¨

          Reply

          • Calle K
            Feb 26, 2012 @ 09:01

            Jajamen! Zakela/DataCom är fortfarande till salu med en omfattande segelgarderob. En riktigt bra båt som med rätt hand har alla chanser att komma långt i Helsingfors och självklart andra seglingar /CK

      • Peter Gustafsson
        Feb 25, 2012 @ 11:25

        Inte om man skall träna lite i Polen först :-)

        Reply

  3. large
    Feb 24, 2012 @ 23:01

    Saknar ostkustens SRS dominant La dolce………

    Reply

    • Anders
      Feb 26, 2012 @ 10:17

      Absolut, var är du Per L ;-)

      Reply

  4. Misilen
    Feb 25, 2012 @ 09:53

    VM? NM snarare!

    Reply

    • LA
      Feb 25, 2012 @ 10:37

      vilka kölbåtar “får” segla vm då tycker du?

      räknar du bort detta pga att seglare från jordens alla hörn inte kommer till finland så är du nog emot alla andra kölbåts-vm också.

      Reply

    • Sam V
      Feb 25, 2012 @ 10:44

      Suck. Man kan ha åsikter om vilka som har VM-status likväl som SM. ORCi är en regel som har en hyfsad global spridning så VM-statusen är motiverad. Och att vanliga dödliga får en möjlighet med sina egna båtar att segla mot internationellt motstånd, med amatörer och proffs blandat är väl bara positivt. Att de flesta deltagarna är från närområdet är naturligt då det väl mest är jollar och miljardärer som seglar globalt.

      Reply

    • Mats V
      Feb 25, 2012 @ 10:54

      Kom igen, Misilen. Sluta gnäll, damma av din Misil och var med på största kölbåtsmästerskapet på lång tid. Oavsett om några Japaner är med eller ej. ;-)

      Reply

  5. Peter Gustafsson
    Feb 25, 2012 @ 11:13

    Sorterade på preliminära GPH:

    TP 52 — Wolfpack Trucknor — NOR-12000 Thomas Nilsson GPH 463,9

    J/V 42 Racer — Elena Nova — GER-6500 Christian Plump GPH 523

    Landmark 43 — DataCom — SWE-9 Robert Carenfelt GPH 545

    FinnFlyer 42 — Avantime 2 — SWE-1 Erik Haglund GPH 556

    XP 44 — Xenia — GER-6544 Ralf Lässig GPH 561.6

    Evento 42 — Silva Hispaniola — GER-5611 Dennis Gehrlein GPH 573.0
    Grand Soleil 42R — Amserv — EST-550 Juss Ojala GPH 573
    J/V 42 II — Quebramar — SVK-1 Peter Mosny GPH 575.3

    First 40 CR — Bella del Mare — FIN-11329 Tapani Sura GPH 582
    XP 38 — Audi Ultra — FIN-xxxx Teemu Kekkonen GPH 5xx
    XP 38 — Veolia — GER-6688 Torsten Bastiansen GPH 587
    XP 38 — Harriet II — SWE-4 Johan Delin GPH xxx
    Akton 395 — Lady Bird — EST-299 Karl-Hannes Tagu GPH 589

    IMX 40 — Epsilon Nemo — SWE-33 Hans Broman GPH 590
    FinnFlyer 36 — Blue Café — FIN-10927 Kimmo Lautanen GPH 597.9
    FinnFlyer 36 — Signe — FIN-11344 Jaakko Eskola GPH 599,8

    FinnFlyer 36 — VindUngen — FIN-11369 Palle Eklund GPH 600
    Grand Soleil 43 — Sylvia — EST-478 Aare Kööp GPH 603,8
    First 40.7 — Aida — SWE-5365 Lennart Evrell GPH 605
    Salona 37 — Feelgood — SWE-104 Martin Nilsson GPH 607
    Elan 410 — Take Off — SWE-48 Jörgen Wennberg GPH 607.9

    Arcona 400 — Aquamarine — FIN-100 Kalle Luoto GPH 610.1
    X-412 — Xantus — FIN-11036 Jonas Geust GPH 610,6
    FinnFlyer 34 — Nornan IX — FIN-1232 Gert Sundholm GPH 611.2
    Salona 37R — Satisfaction — SWE-77091 Mikael Karlsson GPH 612
    IMX 38 — Kind of Magic — FIN-15476 Ilmari Absetz GPH 614,5
    Salona 37 — XXX — FIN-11399 Jukka Nieminen GPH 615
    Salona 38 — Audi Quattro — FIN-xxxxx Jani Lehti GPH 615
    IMX 38 — Hilja — FIN-8838 Mikko Sajaniemi GPH 616
    First 36.7 (mod) — Team Arken Zoo — SWE-88 Patrik Forsgren GPH 618
    X-35 OD — My-Car — RUS-535 Sergey Musikhin GPH 619.1

    Arcona 340 — Katariina II — EST-646 Aivar Tuulberg GPH 620
    Finngulf 37 — Stella — FIN-10094 Vesa Särkikangas GPH 621
    X-37 — Morning Breeze — SUI-5370 Bruno Frank GPH 621.9
    Salona 40 — Nella — FIN-11040 Jorma Gustafsson GPH 623
    First 36,7 — Nea Nora — FIN-10579 Jonne Tukia GPH 626,1
    Dehler 36 SQ — Shakira — SWE-248 Christer Cederblad GPH 627
    First 35 — Cherie — EST-633 Ivar Aru GPH 627,6
    Arcona 340 — Calliope — SWE-42 Magnus Holm GPH 628
    First 36,7 — Silva — EST-407 Imre Marmor GPH 628.1
    X-362 sport — Perfect Excuse — SWE-4766 Stefan Peterson GPH 629

    Bavaria 35 Match — Troy — FIN-11397 Joakim Majander GPH 630
    Dehler 34 SV — Casper — FIN-11034 Henrik Andersson GPH 630
    J-35 — Jumpin´Jack Flash — FIN-9335 Juha Korhonen GPH 633.7
    Contessa 39 — Anna Nimue — FIN-11855 Kari-Pekka Tarko GPH 634
    T-34 — Sugar — EST-678 Mihkel Kosk GPH 634
    Jeanneau OD 35 — Penelope — FIN-8197 Kai Valtari GPH 635
    First 36.7 — Merepärl — EST-406 Jaan Akermann GPH 635,9
    X-362 sport — Xantippa — FIN-10362 Mikko Leino GPH 638.4
    Jeanneau OD 35 — Red Hot — EST-453 Jaanus Hannes GPH 638.7

    X-332 sport — Boxer — SWE-334 Mats Victorin GPH 642,1
    X-34 — RelaX — FIN-11134 Matti Jaskari GPH 642.2
    X-34 — Xilia II — FIN-11534 Leif Nordström GPH 642,3
    X-34 — Brigitta-X — EST-606 Alexander Karboinov GPH 644.5
    First 34.7 — Jazz — EST-465 Martin Loopere GPH 648

    First 34,7 — Katarina Jee — EST-464 Mart Tamm GPH 650.8
    X-332 sport — patent3 — GER-5533 Jürgen Klinghardt GPH 650,8
    Finngulf 331 — FinnFUN — FIN-10810 Tom Finell GPH 651
    Salona 34 — Audi Q — FIN-11078 Hannu Niemelä GPH 651
    First 34.7 — Adele — EST-467 Aleksander Zolotov GPH 652.2
    Dehler 33 Classic — Ramdata — FIN-8856 Sakari Laulajainen GPH 654.7
    X-332 — Epsilon-Explorer — SWE-16532 Per Lundqvist GPH 655
    X-332 — dat wor et — FIN-7540 Esa Mach GPH 655,9
    EF 34 — Astraia — FIN-9661 Jussi Pietinalho GPH 656
    X-332 — Xelina — FIN-12332 Nils Rostedt GPH 657
    Ridas 35 — Victoria — FIN-11311 Timo Caravitis GPH 659
    Dufour 34 — Emira — SWE-584 Ove Hägg GPH 659.2
    Dufour 34e — Ingenvinner — FIN-11404 Marko Unhola GPH xxx

    Dufour 34 — Ilmarinen — FIN-10314 Pauli Wetterstrand GPH 660.1
    X-332 — Alexia — FIN-10434 Staffan Eriksson GPH 664,7
    X-332 — Phoenix — FIN-18905 Pekka Halonen GPH 666,1

    Elan 340 — Matilda — EST-631 Tanel Kurs GPH 674.6
    Beneteau 25 Platu — Lutfisk — FIN-134 Olavi Hakola GPH 675.3

    Beneteau 25 — Maori — EST-672 Oleg Egipte GPH 680
    Rondo 33.2 Lifestyle — Valkyrian IV – Kotipizza — FIN-8979 Teddy Weber GPH 680.9
    First 31,7 — Kumitursas — FIN-10969 Jussi Heikonen GPH 682,3
    First 31.7 — Miss Piggy — FIN-10103 Juha Riikonen GPH 683.2
    Swan 37 — Tarantella II — FIN-107 Leif Ramm-Schmidt GPH 685.1

    Elan 31 — Merinna — FIN-9858 Jyrki Santaholma GPH 690
    Siesta 32 — Low — FIN-2847 Juhani Railo GPH 699

    Reply

  6. Backe
    Feb 25, 2012 @ 17:24

    Entyp för fan!!!

    Reply

    • MA
      Feb 25, 2012 @ 19:03

      +1

      Reply

    • Team YXI (Mårten)
      Feb 25, 2012 @ 19:13

      +1

      :-)

      Reply

      • Calle
        Feb 26, 2012 @ 08:47

        Ni väljer alltså ORCi vm i Finland före att få segla entyp på hemma plan i Malmö?

        Reply

    • Raketen
      Feb 26, 2012 @ 20:51

      Fler typer, är roligare än att vara en ensam typ.. ;)

      Reply

  7. Per X Lundqvist
    Feb 26, 2012 @ 20:33

    Nu 85 anmälda! Dags att gissa var GPH-gränsen kommer att ligga mella start- grupperna?

    Reply

    • Joakim
      Feb 28, 2012 @ 07:39

      Nu 95! Och jag har ännu >10 “säkra” båtar på min lista.

      Reply

      • Joakim
        Feb 29, 2012 @ 07:55

        100!
        Ännu 12 “säkra” båtar på min lista och några timmar före avgiften ska höjas.

        Reply

    • Mats V
      Feb 29, 2012 @ 09:32

      630?
      Personligen tycker jag 640 vore bra. ;-)

      Reply

      • Joakim
        Feb 29, 2012 @ 10:00

        Av 100 ~55 har <630. 630 är altså för högt, eftersom stora klassen borde inte ha mera båtar än lilla. ~38 båtar har <620 och ~20 <600. Det väntas ännu ~10 båtar till <600 eller åtmistone <620.

        Reply

        • Mats V
          Feb 29, 2012 @ 10:53

          Klasserna bör bli lika stora – båtstorlek skall inte ha någon betydelse. Startlinjer etc anpassas. 625-630?

          Reply

          • Stefan P
            Feb 29, 2012 @ 11:03

            Jag hoppas på 625, 630 vore mindre bra då får vi mäta ner eller upp båten. Eller också kanske chansa på att vara långsammast i största klassen och hoppas på några rejäla omstarter.

          • Joakim
            Feb 29, 2012 @ 11:08

            Stora klassen har altid varit mindre. Större båtar behöver mera plats på startlinjen och banan. I Cres 56 vs. 63 och i Flensburg 20 vs. 32.

          • Mats V
            Feb 29, 2012 @ 12:11

            Stefan,
            Blir du minsta båt i stora klassen så är det bara att bromsa rejält i början så får du fri vind snabbt. Jag har övat och det funkar. ;-)

        • Per X Lundqvist
          Feb 29, 2012 @ 21:43

          Kan det bli tre grupper?

          Reply

          • Mats V
            Feb 29, 2012 @ 23:24

            NoR säger två.

  8. rake
    Feb 27, 2012 @ 10:45

    Måntro man skulle täckas delta även om seglen inte är allra nyaste, men ivret för tävlingen övervinner det mesta?

    Reply

    • Mats V
      Feb 27, 2012 @ 11:30

      Så är det för många av oss, så kom igen bara!

      Reply

    • Pelle P
      Feb 29, 2012 @ 10:15

      Vänd på det så här istället; efter VM är ni som besättning så mycket bättre att slitaget på utrustningen är mindre fartnedsättande än vinsten av att vara med!!!

      Reply

      • Gustaf Dyrssen
        Mar 8, 2012 @ 07:25

        +1

        Reply

  9. Sam V
    Mar 1, 2012 @ 16:23

    115 anmälda!

    Reply

  10. Lasse Bergkvist
    Mar 1, 2012 @ 20:00

    Ja, svårt att inte kommentera! 157 dagar kvar till start – redan 115 båtar anmälda från 11 nationer! NM , troligen lika med Nordiska Mästerskapen, kan vi nog inte kalla det längre? Riktigt bra Världsmästerskskap i Havskappsegling! Det lär bli riktigt häftiga starter med 60-70 båtar på linjen i lilla klassen och 50-60 i stora klassen. Med finetuningen som har skett av mätregeln de senaste två-tre åren så finns det ett stort antal mycket duktiga besättningar och bra båtar som kommer att göra upp om medaljerna. Ser att extremt svårslagna Prospect of Whitby ( byggd -73?) är anmälda, tror jag bettar på dem i lilla klassen. I stora klassen så är TP 52 mina favoriter. Ska bli skoj att vara där – dags att slipa botten en gång till!

    Reply

    • harald
      Mar 1, 2012 @ 22:44

      Och duh, vi får inte delta när vår GPH är 750. Vi skulle ju smiska dem alla, så som vi gjort alla år tidigare.

      Reply

    • Stefan P
      Mar 2, 2012 @ 14:15

      Prospect of Whitby segla bra och är oslagbara när de kan glida på vattenlinje och bautaspinnaker. Men i andra förhållanden finns alla möjligheter. Minns för några år sedan på GR då det gick upp för oss att bamsebåten som hela tiden låg bredvid oss var Prospect som vi såg i resultatlistan lite trist att skåda den blå spinnakern försvinna i fjärran.

      Reply

  11. Joakim
    Mar 2, 2012 @ 15:39

    Prospect of Whitby har seglat bra även på W/L banan: http://www.avomeripurjehtijat.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=422&Itemid=1

    Men den har fått ~10 sec/m “straff” jämfört moderna 35 fot båtar sedan 2009. Och det finns Patent3, som har vunnit allt i Tyskland (också 2010 VM). Scugnizza, som var fjärde 2011 och många andra.

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Mar 7, 2012 @ 21:09

    >60 finska båtar innebär att de måste köra kval?

    http://www.orc.org/rules/Green%20Book%202012.pdf

    6.3 A maximum of thirty (30) yachts per country and no more than fifty (50) yachts from the hosting country will be accepted in a Championship unless expressly waived by the ORC. For the ORC International World Championship, the Organizing authority and the ORC may set upper and lower GPH limits. For the Classes Championship yachts conforming to the class rules are eligible.

    Reply

    • Mats V
      Mar 8, 2012 @ 12:46

      ORC godkänner nog att de överskrider antalet. Borde då innebära att det är >50% chans att en finne vinner? ;-)

      Reply

  13. Pelle Lindell
    Mar 7, 2012 @ 21:49

    Verkligen kul och imponerande att samla ett så stort fält.

    Reply

  14. Jan
    Mar 10, 2012 @ 08:22

    Och nu kan man också anmäla sig till tune-up inför VM, nämligen Baltic Offshore Week som är av förkortat format i år p.g.a. VM:et.
    http://www.bow.fi/

    Reply

  15. Mats Heidvall
    May 4, 2012 @ 12:33

    Nu är det 127 båtar på listan. Enfant Terrible Farr40:an som vann senaste WM.

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    May 18, 2012 @ 09:37

    CLASS SPLIT DETERMINED IN

    2012 AUDI ORCi WORLD CHAMPIONSHIP

    Large fleet of 128 entries prompts a new innovative format to determine 2012 Class A and Class B World Champions and improvements to venue logistics

    Based on the entries received by 1 May 2012, organizers at the Merenkävijät Sailing Club (MSC) and the Offshore Racing Congress (ORC) have announced the split between Class A and Class B entries in the 2012 Audi ORCi World Championship to be held in Helsinki over 4-11 August.

    Competitors with a 2012 ORC GPH (General Purpose Handicap) rating of 614.9 sec/mile or less will race for the Class A World Championship title, and those with a 2012 GPH of greater than or equal to 615.0 sec/mi will race for the Class B World Championship title. At the current entry level of 128, this puts over 40 boats in Class A and over 80 boats in Class B – figures are not exact yet, as some teams listed their 2011 GPH figures in their entries.

    The large number of entries has prompted MSC to create two separate course areas for racing Class A and Class B that are south of the event venue on Särkkä Island. But the difference in the numbers of entries in each class has also prompted a racing format for Class B that while new for an ORC championship, is not unusual for other championship events in large one-design fleets: the creation of Gold and Silver heats.

    The format will operate like this: before the start of racing, Class B will be divided equally by selecting alternate boats from the entry list in order of GPH into two groups, called Heats, that will race in a Qualifying Round over the first three days of competition. These three days will include one offshore race and from 3 to 4 inshore races. Organizers have said it will be the intention of the Race Committee to have the Qualifying Round consist of a maximum of 5 races, including 1 offshore race and 4 inshore races, although weather may determine some modifications to this plan.

    Cumulative results from each Class B Heat will then be used to determine the top half teams that will advance to the Class B Gold Heat, and the bottom half to race in the Class B Silver Heat. The remaining races of the event will then be held within each fleet, with points carried from the Qualifying Round added to new results to determine the top half of the final results from the Gold Heat. The remaining places will be determined from the final results in the Silver Heat.

    For example: 81 Class B boats would be divided by their GPH in two Heats in the Qualifying Round (41 in Heat 1 and 40 in Heat 2). After this Qualifying Round the top 20 from each heat will qualify for the final Class B Gold Heat and rest of the boats will sail in the final Class B Silver Heat. By the end of the event the boats in the final Class B Gold Heat will compete for overall places 1 – 40 and boats in the final Class B Silver Heat will compete for overall places 41 – 81.

    “We learned from the 2011 World Championship last year in Cres that putting 60 offshore race boats on a starting line is very difficult,” says ORC Chairman Bruno Finzi. “It is difficult for the race managers, and compromises the quality of the racing for the competitors. Since we are allowed only two World Championship titles to award from ISAF, we have agreed with organizers from Merenkävijät to adopt this format to have two separate course areas for the inshore courses and a split Class B so that the competitors and the race managers can have the best possible racing.”

    “We are confident this format will work well,” says MSC Manager Pekka Lopmeri. “Our Principal Race Officers will be Leena Meisalo and Jan Kolster, who both have large-fleet experience, and their teams stand ready to manage the courses in each race area.”

    Significant improvements have also been made to the event venue to help accommodate the huge increase in entries from what was anticipated in the original planning. More floating piers are being provided by the City of Helsinki, and overflow dockage arranged in the nearby area of Valkosaari if needed. Support pontoons are being provided at the waterfront at Hernesaari, close to where parking is available for 50 support vehicles.

    And regular ferry services will be available to the event’s island venue at Särkkä from Kaivopuisto, where a public Race Village will be built, and Hernesaari.

    For more information and the latest list of entries to the 2012 Audi ORCi World Championship, visit the event website at http://www.orciworlds2012.com.

    Reply

  17. Anders Eriksson
    May 18, 2012 @ 11:46

    128 team från 16 nationer varav 62 finska, 32 svenska, 19 estniska
    44 i klass A, 84 i klass B
    34 X-Yachts, 15 First, 7 Salona
    2 guldmedaljer…

    Så sjukt kul det kommer att bli!

    Reply

    • Anders Eriksson
      May 18, 2012 @ 11:53

      Ps. Vi har redan tjingat guldet i klass B, men i klass A är det fortfarande helt öppet ;-)

      Reply

      • Peter
        May 18, 2012 @ 15:43

        underskatta inte “Cala Ventinove”. utöver en hel del andra kandidater kan långsamaste båten (enligt GPH) vara giftig.

        Reply

    • Anders Eriksson
      May 18, 2012 @ 12:15

      Reply

  18. Mats V
    May 18, 2012 @ 15:29

    Någon som listat ut hur den initiala splitten i klass B kommer göras? Blandade gph i resp grupp eller en snabb och en långsam?

    Grattis i förskott, Anders! ;-)

    Reply

    • Jonas
      May 18, 2012 @ 16:15

      @Mats: Det står beskrivet i Peters inlägg ovan
      “Class B will be divided equally by selecting alternate boats from the entry list in order of GPH into two groups”

      Reply

      • Mats V
        May 18, 2012 @ 17:11

        Det är det lilla ordet “alternate” som trixar till tolkningen lite.

        Reply

        • Anders Eriksson
          May 18, 2012 @ 18:01

          Jag tolkar det som en GPH-sorterad lista där man tar varannan båt till respektive grupp. Två lika snabba grupper alltså.

          Reply

          • Jonas
            May 18, 2012 @ 19:59

            Ja, så tolkar jag det också: Anmälningslistan sorterad efter GPH och så ta varannan båt. Så har det gått till på de mästerskap jag seglat med stora fält. Dock har de varit i *nt*ps-klasser så det har sorterats på segelnummer eller bow no. eller liknande.

          • Mats V
            May 21, 2012 @ 09:58

            Konfirmerat av arrangören att så är fallet. Även konfirmerat att alla seglingar i kvalet måste räknas (max 5 st).

            Detta gäller alltså bara oss c:a 85 småskuttar i klass B. De 40 större båtarna i klass A är redan igenom sitt kval; via plånboken… ;-) Seglingen som seriös “sport” har en bit att gå – undantaget OS-klasserna. Men vi i klass B får mer spänningsfylld segling för anmälningspengen!

          • Peter Gustafsson
            May 21, 2012 @ 10:02

            Ni lär bli ännu fler snart. Spot-priserna på bly har rusat i höjden då många vill vara största båt i lilla klassen :-)

          • Mats V
            May 21, 2012 @ 11:45

            He he…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.