Skip to content

69 Comments

  1. alex Ekberg
    Feb 28, 2012 @ 10:00

    Hallå! Kan dom inte försöka få ihop en doublehandedklass iår igen?
    lars, vi kör väl DH endå?

    Reply

    • large
      Feb 28, 2012 @ 13:10

      Yes!

      Reply

      • alex Ekberg
        Feb 28, 2012 @ 13:15

        Great! Jag har just mailat ksss :)
        Vi kanske får be peter att marknadsföra och fixa en preliminär anmälan här på blur, så kan vi åminstånde bli en inofficiell klass ;)

        Reply

        • Johan S
          Feb 28, 2012 @ 17:18

          På DN+ var idag en artikel om ÅF OR. I artikeln stod att läsa att de räknar med 300 båtar, och att en genomsnittlig båt har 10 personer i besättningen. Ni får inte dra ned snittet för mycket, då korvförsäljningskalkylerna i kras… Själv tänkte jag segla på en båt en bra bit under genomsnittet. I alla fall vad avser besättningsstorlek.

          Reply

        • Göran
          Feb 28, 2012 @ 18:20

          Det borde inte vara några problem med DH, i inbjudan punkt 2.9 står det ju att minimikravet på besättningsantal är 2 personer men det innebär ju inte att det blir en ren DH-klass.

          Reply

          • Erik Barkefors
            Feb 28, 2012 @ 18:23

            Det är ju lite skillnad mellan att segla double och konkurrera med andra double mot att segla mot de med 8 man på railen…

        • alex Ekberg
          Feb 28, 2012 @ 20:53

          Om fler är sugna på att segla doublehanded så är ni välkommna att kontakta mig. Jag sammanställer och försöker påverka ksss. Eller så kör vi endå, fixar några sjyssta priser och dekaler till båtarna så vi lätt känner igen varandra!
          alex@ekbergmarinservice.se 072-2360236

          Är det ok Peter att jag stjäl lite uppmärksamhet för denna sak här?

          Reply

          • Fredrik
            Mar 2, 2012 @ 17:37

            Jag hjälper gärna till att driva DH frågan. Kan man få ihop 5 båtar (i samma klass) så skall det väl inte vara så svårt att ha ett pris till bästa DH båt. Eventuellt skulle det gå även om DH båtarna är i olika starter (så länge de kör samma regel), men det kan ju bli lite jobbigt om några startar på lördag och andra på söndag. Som sagt, samla namn så hjälper jag gärna till och driver frågan.

          • alex Ekberg
            Mar 2, 2012 @ 21:25

            Fredrik. Du har mina kontaktuppgifter ovan. Hör av dig så kan vi snacka om detta!

          • alex Ekberg
            Mar 13, 2012 @ 13:14

            En grupp på facebook för oss som vill göra nåt kul av Åf och doublehanded. http://www.facebook.com/groups/311032535616872/

    • Peter Gustafsson
      Feb 28, 2012 @ 20:59

      Definitivt. Blur.se är ju “officiell mediapartner” för shorthandedseglarna :-)

      Jag tror också att det är saker på gång kring en shorthandedcup på ostkusten. Stay tuned – lanseras på fredag.

      Reply

  2. Mats V
    Feb 28, 2012 @ 10:13

    Det bli ganska ensamt på havet för ORC i seglare med högt GPH….

    Reply

    • per X lundqvist
      Mar 1, 2012 @ 22:06

      se det positiva. Man kan kombinera sist i mål med totalseger! Det kommer helt klart vara möjligt!!!!

      Reply

      • Mats V
        Mar 2, 2012 @ 09:09

        Ska du bränna krutet runt Gotland, Per? ;-)

        Reply

        • Pelle P
          Mar 2, 2012 @ 10:01

          Eller så ska han/dom ladda in mer krut, förfina det och trimma in nya soldater… + skaka liv i gamla soldater. Kan inte vara fel att ha en topplacering på GR i bagaget när man seglar VM.

          Reply

          • Mats V
            Mar 2, 2012 @ 12:46

            Såklart. Bara avis som inte får loss tid till allt kul. Men vi kommer mentalt laddade till VM!

          • Pelle P
            Mar 2, 2012 @ 12:50

            Mats V, jag räknar iskallt med att ni tar en topplacering på VM, det har ni gjort förr!!!! Lycka till!!
            Är det du eller din besättning som inte har tid med GR?

        • Per X Lundqvist
          Mar 2, 2012 @ 17:15

          Bra fråga. Vi är lite kluvna. ÅF OR är ju en del av SM i ORCi (Stockholms DM) men det spelar ju mindre roll. att ha kul är viktigare. Vi kommer nog dessutom inte ha samma gäng ombord på båda. Om det blir en ORCi grupp till ÅF OR så blir det rätt utspritt och trist med SRS båtarna 1 dygn före. Men kanske hinner vi ifatt nån Accent på slutrakan…Ligger vi bra till efter bandelen på SM så kör vi ORCi annars blir det SRS. Vi får se.

          Reply

          • Mats V
            Mar 2, 2012 @ 20:27

            Precis så tror jag att flera kommer resonera, Per. ORC I båtar med höga GPH lär nog fundera en extra gång och i flera fall istället segla SRS med majoriteten av snarlikt prseterande båtar. Kluven till om det är rätt tänkt av KSSS – kanske svårt få till på annat rättvist sätt.

            Tack, Pelle P! Vi ska försöka ryta som den mus vi blir i H-fors…

  3. Carl Falk
    Feb 28, 2012 @ 10:56

    Själv tror jag att start inne i Stockholm med målgång i Sandhamn kommer bli helt fel!
    Hur gör man då om man har grejer (segel, osv) inne i Stockholm och kanske ska sticka direkt efter målgång?
    Känns inte så lockande att först gå 40 nm in i Stockholm och sen ungefär samma sträcka ut igen!

    Reply

    • Niklas/Tangosailing
      Feb 28, 2012 @ 11:22

      Ni får väl sätta “shore teamet” i arbete med att frakta ut era prylar till Sandhamn medan båten seglar runt Gotland :-)

      Reply

    • Sunden
      Feb 28, 2012 @ 13:34

      KSSS ordnar en container där man lämnar in sina saker som skall till Sandhamn, sedan kvitterar man ut sina saker i Sandhamn. Så inga problem med den delen av logistik. Säkerligen är det så att det utrymmet är begränsat så “lättningen” måste till största del vara gjord innan man kommer till race village.

      Reply

    • Marcus Österberg
      Feb 28, 2012 @ 14:48

      Finfint för oss från förorten Västerås. Då tar det bara 12 timmar till start och sen ligger båten redo för semesteråka. Hoppas på stor container.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 28, 2012 @ 18:31

      Har man Stockholms stad som sponsor så borde man få loss en vägfärja där man både kan ställa containrar (300 båtar blir mycket prylar) + eventuella team-släp? Går till Sandhamn för målgång och sedan till nåt bra ställe på fastlandet.

      Reply

      • Johan S
        Feb 28, 2012 @ 20:39

        Jag har hört att Happymobilen kommer att köra skytteltrafik Stockholm-Stavsnäs med teamens prylar, och på så sätt finansiera Blur3!?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Feb 28, 2012 @ 20:44

        Låter som en affärsidé för en ambitiös junior med drakkrok :-)

        Reply

      • Carl Falk
        Feb 28, 2012 @ 21:14

        På det sättet är det bra med teamsläp!

        Reply

  4. sillstryparn
    Feb 28, 2012 @ 11:11

    Skvalpigt lär det i alla fall bli.
    Det sportsliga får vika för kommersen.
    En del av charmen med GR är ju Sandhamn innan start.
    Dessutom är det mycket häftigare att bränna rätt ut på havet än att guppa omkring bland Vaxholmsbåtar.
    Vet att många inte gillar när man gnäller, men jag kan inte låta bli: GR är ju tradition (precis som Fastnet): vårda detta!

    Reply

    • Janne E.
      Feb 28, 2012 @ 13:38

      Änna som Tjörn runt…
      En fin tradition!

      Reply

  5. Erik Barkefors
    Feb 28, 2012 @ 11:17

    Nisse Virving som seglat NF mm är nog en mycket bra källa för vindar inomskärs.
    Prova också med F18 raidseglarna som är vana att leta vind eftersom det ger så stort utslag i fart.

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Feb 28, 2012 @ 11:27

    Reply

    • T
      Feb 28, 2012 @ 12:16

      Lustigt att man kallar det ‘Statlig Sponsoring’ när det är Stockholms Stad som står för fiolerna…
      Sponsrar man genom att ta dom extra kostnader som med nödvändighet uppstår (bryggor, bajamajor, bevakning och allt annat) eller får KSSS en bunt pengar i handen? Eller kanske både och?
      /T

      Reply

  7. Pelle P
    Feb 28, 2012 @ 12:00

    Kan inte hålla mig; efter uttalandet i Resume/DN kan man undra om vi sysslar med tävling eller utsmyckning.
    “Bilder av segelbåtar framför Slottet och Gamla stan som kablas ut över världen ger oss fler turister i framtiden”…
    Sen ska man inte förringa det att det skjuts till mycket pengar och seglingsmässigt ser jag framemot detta. BIG TIME!!!
    Spännande utmaning med skärgårdetappen + ordinarie GR!! Hoppas det blåser från kl 10.45 på lördagen!!

    Reply

  8. F424
    Feb 28, 2012 @ 12:46

    Är det verkligen raka spåret Sandhamn-runt Gotland-Sandhamn?
    Shorthandedklass???!

    Reply

  9. Ronny G
    Feb 28, 2012 @ 12:49

    Jag tycker det nya formatet verkar spännande. Ingen kan väl påstå att starterna för om åren var lyckade ur ett logistiskt pespektiv. Start på alla möjliga konstiga dagar så att man fick en upphackad vecka. Transport ut till otillgängligt Sandhamn och start långt ute på ett ännu otillgängligare hav. Jag tror detta är helt rätt för publiken och sponsorer och därmed även framtiden.
    Seglingsmässigt hoppas vi såklart på vind – men så är det väl alltid. Jämför när de gamla Volvo Ocean-båtarna seglade in i Göteborg – var det lyckat eller skulle mål och start förlagts 5 NM utanför Vinga?
    KSSS kanske inte slår huvudet på spiken redan i år med exakt rätt format – men någonstans ska man ju börja.
    Ett problem som vi berörde ovan var transport av packning, segel mm till Sandhamn från Stockholm. Jag läste någonstans att KSSS skulle ombesörja sådant – dock oklart i vilken omfattning.

    Reply

    • BD Fisken
      Feb 28, 2012 @ 13:41

      … för att inte tala om hur otillgängligt rundningsmärket Gotland är ;-)

      Reply

  10. Göran
    Feb 28, 2012 @ 13:04

    Tror det här kan bli riktigt bra. Lite skvalpande i innerskärgården får man ta innan havet breder ut sig. De flesta på BLUR vill ju att vår sport skall marknadsföras bättre och här gör man verkligen ett försök.
    Ser fram emot den 30/6.

    Reply

  11. Anders
    Feb 28, 2012 @ 13:32

    Skitkul att starta inne i stan! Får hoppas på sköna vindar så man får bra skjuts förbi alla öar.

    Tycker det är riktigt kul att man vågar pröva lite nya grepp i vår kära sport. Förra året körde vi ett litet kund/anställda-jippo nere i Nacka Strand i samband med starten, uppskattat och kul att se stor-kärrorna susa förbi nära kajen. I år tänkte jag vinka till kajen från egen båt :)

    Lägger man ut bryggor mm för alla båtar inne i stan? Vad säger krogarna ute i Sandhamn, de måste ju tappa en hyggligt stor inkomstkälla?!

    Reply

  12. Finngulf
    Feb 28, 2012 @ 14:38

    Samma tanke som Anders ovan det måste bli ett jättetapp i Sandhamn. Bageriet med alla beställningar innan start. Hela Sandhamn är proppfullt GR veckan, normalt med familjer i tenderbåtar som är kvar under racet. Även “svansen” som följer med kommer nu vara på Skeppsholmen. (Alla tjejer som vill träffa en solbränd GR seglare)

    Reply

  13. Melin
    Feb 28, 2012 @ 14:56

    Väntar min tredje matros och skickade länken om ÅFOR till frugan med [Ämne: Skulle funka men blir tajt], jag fick följande svar…:
    “Det beror på vilket datum vi får. Har du tur blir det först 9-10. Ett problem är ju om det råkar sätta igång av sig självt innan bara…men vem till vara med om sitt barns födelse när man kan segla Gotland runt…;-)”

    Vad tycker ni jag ska svara…

    Reply

    • Martin
      Feb 28, 2012 @ 23:53

      Vilken förstående och bra hustru! Var rädd om henne!!! Lagar hon god mat oxå?

      Reply

    • Anton
      Feb 29, 2012 @ 08:26

      Var med om något liknande för 2 år sedan , dock han min lilla princessa ut precis innan start så jag fick åka direkt från BB ut till Sandhamn.

      Vad händer iår , jo racet startar 1 vecka tidigare och helt plötsigt missar man födelsedagen.

      Jag är klyven.

      Reply

      • Erik Barkefors
        Feb 29, 2012 @ 09:56

        Det är inte många år som barnen är små så ta vara på dom – sen blir pappa bara en plånbok och då kan du segla (om det blir pengar över…).

        Reply

        • Raketen
          Mar 3, 2012 @ 20:42

          +1 :9

          Reply

    • Anders Averdal
      Feb 29, 2012 @ 21:39

      Du får planera gökandet bättre!

      Reply

  14. Calle K
    Feb 28, 2012 @ 15:38

    Kan bara säga att det var riktigt kul och spännande att starta inne i Stockholm förra gången – massor av publik (Kastellholmen, Djurgården, Statsgårdskajen, Oxdjupet mm nästan fullt utmed kajer etc) och tenderbåtar som följde med en bra bit ut mot Vaxholm. Verkade vara uppskattat bland publiken och “peppande” för alla kappseglare. Ser fram emot nästa start. / CK

    Reply

  15. Stefan P
    Feb 28, 2012 @ 16:25

    Jag är fortfarande tveksam till att starta ett havskör med 40 nm buskrace. Vi får utvärdera efteråt. Hoppas bara att våra finska vänner mäktar med den här extra logistiken annars tappar tävlingen en hel del av de mest kompetenta båtarna.

    Reply

    • Anders Averdal
      Feb 29, 2012 @ 21:40

      Norrmännen gör det på Faerdern, de har ca 1000 deltagare. Så djävla fel kan det inte vara. Och det är kul!

      Reply

  16. Calle
    Feb 28, 2012 @ 16:43

    Några av toppseglarna från Gullviverallyt & Roslagsearace som i till vissa delar har samma bansträckning är en bra källa till till snabbast väg ut till Sandhamn. Tex Johan Tuvstedt, Patrik Forsgren, Anders Wennberg eller Kent Wretman Gransegel. Annars är nog Nisse Virving den som har bäst record både från Roslagen searace och Gullviverallyt.
    / Calle

    Reply

  17. Team Styrbord
    Feb 28, 2012 @ 17:00

    Kul….

    Reply

  18. Göran Säwensten
    Feb 28, 2012 @ 18:36

    Antal anmälningar första dagen:
    Gullviverallyt: 134 båtar
    ÅF Offshore: 3 båtar
    Undrar vilket race som är kuligast?

    Reply

    • kiw
      Feb 28, 2012 @ 20:02

      Antagligen bägge två om man gillar kappsegling

      Reply

  19. larsa
    Feb 28, 2012 @ 20:08

    Jag läste fel:
    09:00 Hamnen i Stockholm öppnas för förtãring
    :)

    Reply

  20. Anders F
    Feb 28, 2012 @ 21:35

    Hej

    Vi bör för seglingens skull se med öppna ögon på nyheter. Mer intresße (läs mer mer publik) ger mer för seglingen – gör ert bästa för sporten. Skulle gärna stara i Sandhamn, men har aldrig startat i Sthlm så med öppna ögon – fest och segling!

    Västerårare

    Reply

  21. Tobbe
    Feb 28, 2012 @ 22:07

    Kan nog bli hur kul som helst! Förutsatt att det finns vind, men det brukar ju alltid göra segling roligare:-)! Sandhamn behöver dessutom ruskas om lite…kanske det här hjälper?
    Jag tycker Lage Larsson är ett bra alternativ som källa för väder/segling genom skärgården!

    Reply

  22. Peter Gustafsson
    Feb 29, 2012 @ 22:01

    Flerskrov? Står inget men de kanske räknas som SRS (det finns ingen övre gräns i år).

    Är det någon som har räknat på tiderna?

    Vi startar antagligen 11.00 lördag och det finns en stor chans att man landar i Sandhamn måndag kväll? Målet för lilla SRS-klassen är ju total line-honours + att vara före TP52:orna. Men med 24 timmars försprång så borde det gå :-) Man hinner i alla fall dricka många pilsner innan regattamiddagen onsdag kväll…

    Reply

    • Börje
      Mar 4, 2012 @ 21:58

      Oj så du menar och att du seglar runt på ca 50 timmar? Inte illa du måste ha en snabb båt eller dålig självinsikt?

      Reply

      • Erik Barkefors
        Mar 4, 2012 @ 22:16

        2,5 dygn med 5,16 knop i snitt så är ni runt Gotland så helt orealistiskt är det väl inte. Har bara seglat Gotland Runt en gång och då tog det ganska precis 72 timmar på len 415 nm långa banan som var upp och rundade Svenska Björn. Det ger en högre snittfart än vad Blur2 behöver ha med en långsammare (1,229) båt. Så kör så det ryker och ni hinner in före Seglarbaren stänger ;-)

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 4, 2012 @ 22:26

      Från Sandhamn senast 20:30 (då en eventuell omstart går, troligtvis tidigare). Startar jag i morgon kväll 20.30 så pekar min routing på att jag är i mål 51 timmar senare vilket motsvarar måndag 23.30. Snittfart 6,5 knop.

      Sedan har jag seglat tillräckligt många Gotland Runt för att vet att det kan ta precis hur lång tid som helst.

      Och ja, det är en snabb båt. Och dålig självinsikt ;-)

      Reply

  23. Lasse Bergkvist
    Mar 3, 2012 @ 21:02

    Hur svår kan logistiken vara?
    Skidade Vasaloppets Öppet Spår i söndags – 9600 deltagare som i Sälen lägger en ombytesväska i container + att man lägger sina överdragskläder i en påse som kastas på snön precis vid starten. Efter målgång 90 kilometer bort åker man buss två km till en skola där 9600 personers grejer ligger i nummerordning – bara att ta sina väskor, duscha, ta abonnerad buss tillbaka och hämta inlämnade skidor = Klart! Om logistiken känns tung så tror jag att Mr Bauer på Vasaloppet lånar ut ett par gubbar som kan hjälpa till!
    Det blir likadant ut från Stockholm som från Sandhamn : det är de seglare som är på tårna som kommer att lyckas bäst – precis som vanligt. Lycka till alla på ÅF Offshore Race- segla vackert!

    Reply

    • Johan
      Mar 13, 2012 @ 15:12

      Sydney-Hobart funkar likadant trots olika start och mål.
      Blir lite struligt om man bryter och hamnar i Eden medan ens prylar ligger i hamnskjulet i Hobart.
      – I ÅF fallet kanske man kunde ha hämtplats i Stavsnäs för alla grejor ?

      Reply

  24. Peter Gustafsson
    Mar 22, 2012 @ 09:29

    14 båtar anmälda (+ 4 classic). Bara en i ORCi. Kanske lite färre än förra året?

    http://www.ksss.se/sv/Kappseglingar/Regattor-2012/AF-Offshore-Race-28-juni—4-juli/Deltagarlista/

    Reply

    • Per X Lundqvist
      Mar 22, 2012 @ 23:23

      Jag tror dom flesta är hyggligt medvetna om när anmälningstiden går ut. Varför stressa? Om man inför en “early bird-rabatt” på 500 pix så blir nog bilden en annan.

      Reply

      • Anton
        Mar 24, 2012 @ 09:50

        Jag väljer att avstå i protest och hoppas att starten flyttas tillbaka till Sandhamn där den hör hemma.
        Stämningen dagarna före start ute i Sandhamn är oslagbar.

        Reply

        • Per X Lundqvist
          Mar 24, 2012 @ 19:31

          Vi kan inte annat än hålla med. Men – ett Race är ett race oavsett var start och mål ligger. Det är bara när man avsiktligt lägger 6 timmar halvvind vi avstår under 2012 (typ Huyndai Cup 2011).

          Reply

          • U Lundell
            Mar 24, 2012 @ 20:54

            Även ett inställt race är ett race.

            /Uffe

    • Sir
      Mar 24, 2012 @ 19:52

      Peter, ska inte du segla Tjörn Runt? Du har väl inta anmält dig än väl?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 24, 2012 @ 19:58

      Det var en jämförelse mot förra året, vilket skulle ge en indikation.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.