Skip to content

43 Comments

  1. Sam V
    Mar 15, 2012 @ 14:06

    Gilla!

    Reply

    • Jonas
      Mar 15, 2012 @ 22:21

      Bra Peter!

      707 är väl värd lite hjärt lugn räddning för att återupplivas.

      Reply

      • Lobuz
        Jun 18, 2018 @ 20:20

        Vi är ett gäng som vill modifiera 707 och bygga nya formar för att få en splittrans ny båt
        Om intresse finns inga problem att få fler båtar

        Reply

  2. Johan
    Mar 15, 2012 @ 14:09

    mmm… 707… många goda och roliga minnen med den…

    Reply

  3. Jonas
    Mar 15, 2012 @ 14:11

    Notera att den de testade i tidningen hade självskotande fock, se bildtexten

    Reply

    • Johan
      Mar 15, 2012 @ 14:24

      Den självslående focken kom ett par år senare och har konkurrerat ut den självskotande :D

      Reply

  4. srsseglaren
    Mar 15, 2012 @ 16:16

    17.44 knop i en 707 LOL.
    Kan inte få nog av den filmen.
    Om det är OK så belönas den 707 som lyckas filma 20 knop,GPS med en flaska BRUT !!!

    Priset gäller för 2012, Upp till bevis

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 15, 2012 @ 16:36

      Ett delpris i “The Blur Speed Challenge 2012” :-)

      Vad behöver vi göra med J/111 för att få en flaska bubbel? De är ju tacksamma de där Nexus-givarna när det gäller att spara en bra toppfart. Men den räknas.

      Jag fick rådet att kanske sätta två givare på var sin sida på aktre halvan av botten om vi nu skulle köra hårt. Verkar vara ett trick från mini-svängen där TWA blir konstig när man tappar farten. Lösningen blev i stället att köra TWA till autopiloten baserat på SOG. Många nya trix.

      Reply

  5. 707 SWE 33
    Mar 15, 2012 @ 16:55

    Gött att höra från andra att 707 inte är en utdöende båttyp.
    en nyproducerad 707 med lite förbättringar vore kanske något häfftigt;)

    //707 swe33

    Reply

    • Erik J
      Mar 15, 2012 @ 17:41

      Utdöende???
      Tja, är inte det konstig?
      Här i vassdraget är det några; så fulla av hål efter riggändringar; att en sil borde vara sjuk av avund.

      ….men flyter gör dom efter en snabb TR eller en snäll torsdagssegling…..

      (inga segel# nemd…)

      Reply

      • Johan
        Mar 15, 2012 @ 17:53

        Hål gör båten ännu lättare :)

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Mar 15, 2012 @ 18:02

        Reply

        • 707 SWE 33
          Mar 15, 2012 @ 18:29

          Innovativ lösning. Inga problem att slipa bottnet iaf ;)

          Reply

          • Erik J
            Mar 15, 2012 @ 18:43

            ….liknar en golfbolll…..dimples is the thing…..

        • srsseglaren
          Mar 15, 2012 @ 18:50

          Jaha, är det så en IRC vägning går till ; )

          Reply

        • Fredriksson
          Mar 15, 2012 @ 20:49

          Xter är fortfarande still going strong, alltid i topp i Tjörn Runt.

          Reply

          • Erik J
            Mar 15, 2012 @ 21:04

            Jag vet….Jan & co…;-)

            Host. Det var inte jag som nemde segel# 10…*lol*

  6. Noel Barkelius
    Mar 15, 2012 @ 17:44

    Fina båtar!

    Hade själv en Dominant Race för några år sedan. Plastade i liners, flyttade ut röstjärnen till skrovsidan och byggde ny mast. Med fatheadstor och topphissad spinnaker blev det en båt som var svinkul att segla. Även en utmärkt cruiser.

    Har även haft nöjet att plana fram med en 707. Stadigt och fint.

    Båda båtarna har snabba linjer.

    Man blir nostalgisk

    Reply

    • Erik J
      Mar 15, 2012 @ 18:45

      ….gött för dej, Noel ;-)

      Nostalgi betyder ålder………

      Reply

  7. jonas w
    Mar 15, 2012 @ 19:48

    Klart före sin tid. De tre 707or som seglar i falkenberg går väldigt bra när det blåser lite mer. Fatheadstor hade säkert gjort gott.

    Reply

  8. Sonny Oskarsson
    Mar 15, 2012 @ 20:20

    Kul att se sin bror på blur.se Båten hette Toker hade en Dominant Race rigg ett tag med dubbla Trapetser då vann den det mesta….

    Reply

  9. Tomas
    Mar 15, 2012 @ 21:01

    707 med fathead finns i alla fall en, den jag och farsan sålde innan vi hissat nya seglen, SWE 62. Nån som vet hur det gått får den?
    http://www.707.sailfast.se/res/Renovering1/swe62renovdel01_01.jpg

    Reply

  10. Janne E.
    Mar 16, 2012 @ 08:23

    Underbar båt, jag hade nr 78 (Linus på linjen)… Den kappseglade vi flitigt med i början på 80-talet, det blev även helg och semesterseglingar upp till 3 veckor i den båten, den va ju stor då… :-)
    Vi var i Skagen och vi drog även upp till Oslo en gång när vi hade en schysst undanvind dit, en jävla kryss ut igen men va skoj vi hade… :-)

    Reply

  11. Svenne
    Mar 16, 2012 @ 09:27

    Skruvade ihop en 707:a som min första båt, tände på någon profilritning i ett seglarblad.
    Högt ställda förväntningar eller snarare förhoppningar som infriades, seglade inte med genua.
    Seglade i scandicap och det var viktigt att tömma båten inför kappsegling.
    Segelnr blev 104 (ost), fanns visst redan en på västkusten men det visste jag inte då. Frågade tillverkaren vad man skulle ha för nr och svaret blev 104, klassklubb och inmätning hade jag ingen kunskap om då (annat än scandicap).

    Hur bra var den då ?
    Tja, föll för frestelsen och köpte en Dominant 95 förra sommaren så det är väl ett gott betyg. Vet inte hur 95 seglar än men den har inte 707 svaghet utan nu kan jag sitta rak i ryggen men får huka mig då jag står i kajutan.
    Perfekt för en åldrande seglare.

    mvh
    Svenne

    Reply

    • Gustav
      Mar 16, 2012 @ 22:00

      Var ligger din 95:a och vad heter den? Jag seglar 95:an Chinook i Göteborg (tidigare år i Östergötland). Köpte min av samma anleding, efter några år i en 707:a ville jag ha en liknande men större :) Den gillar hårdvind men är väldigt trög i lättvind.

      Reply

      • Svenne
        Mar 17, 2012 @ 08:51

        Det står Sinkadus på aktern, så det får väl vara namnet tills jag vet vad det står för.
        Trög i lättvind, det kan jag tänka mig. Har ett vissst tålamod med lättvind så det gör inte så mycket.
        Ska bli kul första gången en 707:a seglar om, det ser jag fram emot.

        mvh
        Svenne

        Reply

      • Jan-Eric Wilhelmsen
        Jun 9, 2012 @ 23:06

        Ligger i Björlanda väl? Har en D-78 i just den hamnen.

        Reply

        • Gustav
          Jun 10, 2012 @ 09:52

          Japp, på brygga S. Blir inte så aktivt kappseglande då jag har problem att hitta besättning, några torsdagar + bohusracet & tjörn runt blir det minst.

          Reply

  12. David
    Mar 17, 2012 @ 08:52

    En skakig filmsnutt från milleniumskiftet. 2/3-delar in i filmen tutar det i rätt bra längs med land. Farten stannade dock på beskedliga 13 knop. Det snabbaste vi sett på GPS:en är 16,9.

    Om tiden tillåter kommer vi sannolikt att stoppa ner båten i vattnet i år efter 8 år på land.

    http://youtu.be/5U9-gj1BIck

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 17, 2012 @ 09:19

      Najs. Klart ni skall lägga i den – att ha den på land känns inte rätt.

      Reply

    • Anders B
      Mar 18, 2012 @ 11:19

      Små båtar ger större upplevelse! Vilken seglingskänsla

      Reply

  13. 707 Exter 36
    Mar 18, 2012 @ 02:34

    Har standard segel 3DL North, ruggigt bra.
    De är några år och på översyn hos North Gbg just nu.
    Har provat andra tillverkare och tycker skillnaden är klar.

    Reply

  14. srsseglaren
    Mar 18, 2012 @ 11:40

    @Donk @Exter@707seglare

    Kul att se och höra lite 1:a hands info, hur väl håller en 707 på kryssen jämfört med en bra X-press och en bra Scampi ?
    Blir det tung hängt/tröttande fysikst ?
    Kan man vara vass på kryss med två ?
    Den smala kölen utan direkt profil samt kort sett från framkant akterkant verkar behöva en del fart för att få full effekt tack vare bulben så blir det möjligt att segla med genua 1 ganska länge användes den över 9 m/s ?

    Undanvinden har alltid varit behållningen med 707, 16,9 på en båt från -70 talet säger en del.

    Reply

    • niclas
      May 14, 2012 @ 10:59

      Gammal tråd, men här är några intryck.

      Seglade SWE69 aktivt under några år på -90 talet.
      Båten köptes med serisöt profilerad köl, dock ver båten mjuk i botten och kölen svängde extremt. Ut med dom hembyggda bottenstockarna och vi byggde nya med bonocell och vävd matta. Efter sparktest så rörde sig kölen fortfarande, nu upptäckte vi att kölen satt i någon form av sikaflex. Av med kölen och i med epoxi och talk så var det problemet ur världen.
      Generellt är kvaliten väldigt ojämn på byggena och någon form av skrov/botten-översyn är nödvändig. Öven någon from av röstjärns stötta är nödvändig för att kunna sätta riggen, något som fullkommligt förstör den extremt lilla mängd av komfort som fanns innan.

      Vi jobbade extremt mycket med däcklsayout då båten kräver all vikt på lovarts reling och skall seglas upprätt. Häck, vagn och fintrim skot på relingen. Krysskotning av genua och fock till dom gamla fina Andersson winsharna på taket (dom med winchhantaget under kvarnen) Harken minsta rulle nersäknt i fördäck så man slapp fram på däck för att riva försegel (all vikt för om tvärs är ajjabajja på hårda undanvindar). En rolig grejj som vi expermineterade med var uppxäling på spinnakerfallet, detta havererade dock på marstrandregattan -97.
      Vi hade också en väldigt tidig version av en tacktick kompass med lift/head kopplade till knappar för inställning av medelvind på relingen, eftersom båten accar snabbt och slår fort så utnyttjades varje litet vindskifte.

      Seglen köptes av herr Ottoson på den tiden han hade eget loft, redan då på prehistorisk tid var han otroligt duktig och hjälpsam. Riktigt bra fart i dom grejjerna.

      Båten seglade väl upp till sitt lys med sammtrimmad besättning och bra ordning på grejjerna och bra segel, i lätt vind gick den väl så fort som de snabbaste expresser och andra 70 talskonstruktioner vi mötte. I extremt lätt vind var man beroende av fri vind då brist på masthöjd gjorde den känslig för skitvind, men pga låg vikt och relativt mycket segel upplevde vi den lite överraskande som väldigt konkurrenskraftig. Vid mer vind så omvandlade man overpower till överhöjd, väldigt praktiskt.

      Öppna bogar över 12-15m/s så planade båten, också väldigt praktiskt.

      Undanvinden är ett kapitel för sig och här är båten extremt underhållande, lättkontollerad och accelererar iväg i varje liten puff. Vår logg gick tyvärr ur vattnet vid 12-13 knop men därifrån gick det segla MYCKET fortare, båtar vi planat förbi har vittnat om hela kölcordan uppe ur vattnet. När båten planar blev den extremt stabil och lättkontrollerad, dock fick man skyndsamt flytta exakt all besättningsvikt längst bak för att båten inte skulle går rakt igenom vågorna när man planade.

      Den endra riktigt kassa bogen är lätt läns då man lätt blir överkörd.

      En välskruvad 707 är en riktigt SRS-raket och det lilla formatet gör att även en seriös satsning konstar som en genua och en stor till en 45 fotare. Otroligt lärorik båt som ger mycket seglingsupplevelse, man får dock räkna med att vara blöt från det man kliver i båten tills man kommer hem.

      Som en känd Cumulus-BKSS seglare något frustrerat utryckte det “den var lika snabb som oss på kryssen och gick dubbelt så fort på undanviden, det inte göra något åt det” är talande för prestandan.

      SWE 69 är såld till mariestad och den har endast setts sporadiskt sedan dess, snabb djävla båt om någon får händerna på den.

      Reply

      • Johan
        May 14, 2012 @ 18:18

        Det där med
        “vi expermineterade med var uppxäling på spinnakerfallet, detta havererade dock på marstrandregattan -97.”,

        kunde du inte lika gärna säga att
        “innan vi ens seglat båten hade vi satt på uppväxlat spinnakerfall. Efter första seglingen med uppväxlat spinnakerfall tog vi fram kniven och skar bort det, för det fungerade inte.”

        Det är så jag minns det, så här 15 år senare :)

        Reply

        • niclas
          May 15, 2012 @ 19:39

          vi seglade då minst vener race med det isf..

          Reply

      • Lobuz
        Jun 18, 2018 @ 20:25

        69 är ombyggd och modifierad
        hör av dig så får du höra mera.
        2017 2 plats i Torsö rund.
        Collberg fick stryk.

        Reply

  15. 707 Exter 36
    Mar 18, 2012 @ 23:10

    För vår del blir det både ja och nej på frågorna och en del långa förklaringar.
    Men fatheadstor och fock skulle förmodlingen göra båten mer rättvisa för att slippa genuans alla nackdelar specielt på 707,an som inte är konstruerad för det seglet.
    Vill du provsegla SWE 36,an när den kommer i sjön.
    ring gärna 0760 244 077 eller maila jan.nilsson@marstrandyachts.com

    Reply

  16. Göran J
    Mar 22, 2012 @ 08:53

    Hej Svenne och alla andra 707 seglare.
    104 ost är fortfarande igång i och runt Kanholmsfjärden med samma ägare de senaste 11 åren (månne ett rekord). Mkt kärlek och lite omvårdnad. Du skulle känna igen dig i allt, alla dina fina trimfunktioner och förbättringar finns kvar. Lite nyare segel inkl genaker. Fortsätter och tampas på med H-båtarna i klubbseglingarna. Någon här på forumet som har erfarenheter av att seglat både 707 och CB66? Länge gått och trånat på en dylik och nu verkar dom ha ramlat under 100 tkr på beg. Markanden.

    Reply

    • Svenne
      Mar 24, 2012 @ 07:13

      Köpte en beslagssats och skruvade på, det som jag möjligen hittade på själv var skotningen till focken. Funkade väl hyfsat då man kunde skota på båda sidor och att vinschar inte behövdes.
      Skrov och däck är plastat av Kuling Marin i Åkersberga, bra att veta inför eventuell försäljning eftersom amatörbyggda båtar kan anses som för tunga.
      Vi kanske rent av ses på böljan

      Lycka till med fajten mot H-båtarna.

      mvh
      Svenne

      Reply

  17. 707 v2.0
    Aug 18, 2017 @ 20:40

    Snart 707 v 2.0 ombyggd stäv, Ny profil på köl och roder.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.