Skip to content

73 Comments

  1. Erik Barkefors
    Mar 16, 2012 @ 07:52

    Mycket bra initiativ! Enkelt och billigt per båt om man gör på det sättet. Det blir dessutom en korrekt vikt istället för en teoretiskt beräknad vikt utifrån konstruktörens tänkta form på båten som vid IRC/ORC.

    Tänk på att SRS ändrat lite i vad som ska ingå i vägningen till 2012:

    APPENDIX 2 – UTRUSTNING OMBORD VID VÄGNING
    Appendix 2 gäller endast för standardbåtar och mätbrevsbåtar. För klassbåtar gäller klassreglerna. Ap2.1 Endast följande utrustning får finnas ombord om inte båtdatabladet, SRS-mätbrevet eller SRSv-
    mätbrevet anger annat:
    a) Rigg
    b) I den utsträckning följande segel är tillåtna: Ett storsegel, en fock eller genua, en spinnaker eller gennaker samt tillhörande säckar och/eller kapell
    c) En uppsättning skot och suggor för varje tillåten typ av segel
    d) Nedgångsluckor
    e) Fast monterad utrustning
    f) Fast monterade instrument
    Följande utrustning får finnas ombord om den är obligatorisk enligt båtdatablad, SRS-mätbrev eller SRSv-mätbrev:
    g) Sprayhoodochsittbrunnskapell
    h) Inom-ellerutombordsmotormedhögst10literdrivmedel
    i) Dynor tjocklek minimum 5 cm i alla kojer
    j) Bord
    k) Pulpitochmantåg
    l) Kokanordning, komplett installation
    m) Toalett, komplett installation med septiktank
    n) Kojeriförpik
    o) Ettellerflerabatterier
    p) Förtöjningsgods såsom ankare, kätting, ankarlina, förtöjningslinor och fendrar max vikt 1.5%
    av deplacementet

    Reply

    • LGP
      Mar 16, 2012 @ 14:49

      Jag hållermed om att det är ett utmärkt och efterföljansvärt initiativ. Däremot är jag tveksam till om IMS/ORC utgår ifrån konstruktörens tänkta form på båten vid skrovberäkningar. Jag utgår ifrån, att man fortfarande utgår ifrån “verkliga” skrov vid beräkningarna.

      Reply

      • Mats V
        Mar 16, 2012 @ 17:29

        Du kan inte likställa ORCi och IMS. Mycket stor skillnad idag.

        Reply

        • LGP
          Mar 16, 2012 @ 19:46

          Vad jag förstår är mätning enligt IMS input till ORC.

          Reply

    • Patrick L
      Mar 16, 2012 @ 17:59

      Förvisso är det bättre att väga än att räkna fram deplacement, men i avsaknad av våg/kran tycker jag det har fungerat bra att räkna fram det med skrovfil och mätta fribord. Det stämmer ganska bra ändå och det borde det ju göra om skrovfilen och måtten är rätt. Det är vare sig billigt eller enkelt att väga en 10-tonsbåt.

      Reply

    • Team Dehlerdoris
      Mar 26, 2012 @ 10:42

      Varmvattenberedaren och vattentankar skall vara tomma vid vägning. Inte alla som tänker på att också tömma 20-30 liter ur VV beredaren. På vissa båtar är det “mekkigt” då man också måste lossa slangar för att kunna tömma helt.
      Stefan

      Reply

  2. Västeråsvägning?
    Mar 16, 2012 @ 09:58

    Finns intresse av att göra motsvarande i Västerås? Skicka ett email till marcus_osterberg@hotmail.com

    Reply

  3. Jan Larsson
    Mar 16, 2012 @ 14:28

    Väga båt i Norrköping
    Norrköping Segel Klubb har införskaffat en våg för väging av båtar.
    Vägningen kan ske under bockkran (via slip från sjön eller från vagn vid landtransport)
    norrkopingsegelklubb.com

    Reply

  4. andreas i HP
    Mar 16, 2012 @ 15:24

    Nyfiken
    Om jag väger med sittbrunnskapell o sprayhood samt drag o kätting osv för 1,5% av depl.
    Får jag då ta ut detta eller delar av detta vid kappsegling?
    Det låter ju som en potential att sänka SRS ytterligare? Vem kollar detta?
    vi pratar om 75kg på 5 ton osv.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 16, 2012 @ 15:41

      Vad tror du själv?

      2 ÄRLIG SEGLING

      En båt och dess ägare ska tävla i överensstämmelse med erkända principer för sportsmannaanda och rent spel.

      http://www.oaxensbk.se/attachments/014_Kappseglingsregler%202009-2010.pdf

      Andra tips om du ändå skall bryta mot reglerna är att segla med andra segel än de inmätta. Ta med några extra gennakers eller byta bulb. Vem skall kolla detta?

      Reply

      • Pelle P
        Mar 16, 2012 @ 16:57

        Nu vaknade skeppar´n…

        Reply

      • Andreas i HP
        Mar 16, 2012 @ 21:47

        Nä så varför har vi regler som säger 75 kilo ankare o förttöjningsgods vid inmätning?

        Bättre då att säga att
        båten tom samt att man sedan lägger till 25 kilo för förtöjning/ankring.
        Känns mer realistiskt?
        Sprayhood o kapell?!

        Inmätta segel eller mindre är väl tillåtet om de ej är fler till antal.

        Jag tycker det är olyckligt att SRS säger att det är Ok väga båten med full utrustning som jag vet att ett flertal tar ut vid racing.
        Många med mig tar bort sprayhood o sittbrunnskapell….
        (jag mätte flytläge på båten utan kapell o sprayhood o 60 kilo ankare osv…)

        Reply

        • Pelle Lindell
          Mar 17, 2012 @ 00:08

          Suck…..jag rekommenderar att läsa SRS-reglerna appendix 2.1 en gång till….speciellt meningen “Följande utrustning får……om den är obligatorisk……” I min värld betyder obligatorisk utrustning att man inte lägger den i land ;-)

          Reply

        • Team Dehlerdoris
          Mar 17, 2012 @ 19:40

          Andreas, nu förstår jag inte hur du menar. Är sprayhood en obligatorisk utrustning på en HP 1030? Isåfall ska den ingå i vikten och självfallet vara med på race.
          Jag kan försäkra dig om att om man följer SRS klassregler vid vägning så “ekar det” ombord.
          Tycker dock att det är lite synd att man (=SRS Klassregler) inte har samma vägningskondition som ORCi.
          På min blogg finns en redovisning/story när Doris vägdes enl. SRS Klassregler 2011.
          StefanK
          http://www.dehlerdoris.blogspot.com

          Reply

          • Andreas i HP
            Mar 17, 2012 @ 21:13

            På vilken båt ÄR sprayhood obligatorisk utrustning?
            I appendix står följande
            “Appendix 2 gäller endast för standardbåtar och mätbrevsbåtar. För klassbåtar gäller klassreglerna. Ap2.1 Endast följande utrustning får finnas ombord om inte båtdatabladet, SRS-mätbrevet eller SRSv-
            mätbrevet anger annat:”

            Så som jag läser det FÅR följande utrustning vara med vid vägning.
            Men jag ser väldigt få båtar som seglar med sprayhood o sittbrunnskapell!
            Detta gäller inte oss, utan jag läser ovan regler o undrar hur den som skrivit dessa har tänkt.

            Det står inget ovan att det skall vara obligatorisk utrustning, men jag skall läsa hela appendix i kväll eller imorgon, kanske står det mera där?

          • Andreas i HP
            Mar 17, 2012 @ 21:21

            Kanske skall förtydliga mig lite till
            SRS tabellbåtar har oftast deplacement på en tomvikt/konstruktionsvikt.
            Men om jag tar ut mätbrev är alltid den vägda båten tyngre, speciellt om jag får ha 1,5% av depl i ankare o sprayhood,sittbrunnskappel, osv….

            Alltså kommer det alltid öna sig att väga båten då den ej kan vara lika lätt som tabellbåten= alla vägda båtr får lägre SRS…alltså en kostnadsfråga, betalr jag mätbrev o vägning = lägre SRS.
            //a

            Jag tycker det är olyckligt att alla som väger sina båtar då EJ jämnför vikt med tabellbåten.

            //A

          • Jakob
            Mar 17, 2012 @ 21:30

            Håller med angående vägningkonditionen då den är något oklar i srs. Men antar att respitsystemet går från folkrace (då de flesta körde med standarddeplacement) till något seriösare. Sen finns det ju entyp…

          • Peter
            Mar 17, 2012 @ 22:51

            Som jag ser det så saknas en del uppgifter i mätbreven och båtdatabladet.

            “Följande utrustning får finnas ombord om den är obligatorisk enligt båtdatablad, SRS-mätbrev
            eller SRSv-mätbrev:
            g) Sprayhood och sittbrunnskapell
            h) Inom- eller utombordsmotor med högst 10 liter drivmedel
            i) Dynor tjocklek minimum 5 cm i alla kojer
            j) Bord
            k) Pulpit och mantåg
            l) Kokanordning,….”

            detta kan väl bara tolkas att allt som listas ska finnas i mätbrev och båtdatabladet. Annars får det inte vara med vid vägning. Det är väl bara a) till f) som får vara med om det inte framgår i båtdatabladet/mätbrev och då är det rigg, segel och fastinstallerade instrument och utrustning.

        • Team Dehlerdoris
          Mar 17, 2012 @ 22:19

          Tycker SRS Klassregler är väldigt tydliga på vad som ska ingå vid vägning. Inga problem alls.
          Däremot så är s.k. broschyrvikter, och inte minst optimistiska polardiagram väldigt luddigt i vilken kondition som de är relaterade till.
          Tillverkare/säljare följer inte heller RSR när det gäller skrovlängd och bredd i många fall då relingslister o förstagsbeslag inräknas i måtten.
          Tillverkare/säljare bör självfallet ha realistiska vikter/mått, polardiagram som en “maxad” tabellbåt ska kunna ha när man beställer båten som “standardbåt/tabellbåt”.
          StefanK
          http://www.dehlerdoris.blogspot.com

          Reply

          • Peter
            Mar 17, 2012 @ 22:55

            man får kanske ha förståelse att tillverkare kanske ha andra intressen än just kappsegling. båtbredden och längden kan kanske även hänga ihp med transport och dylikt. Tänker i saqmband med det på gubben som byggde sin båt på bakgården. När han var klar fick han inte ut båten. båten var ca. 4 cm för bred…. ;-)

  5. LGP
    Mar 16, 2012 @ 21:49

    Var hittar Ni utrustning som kan mäta båtar upp till 8 ton? Var kan man hyra? Vilken kostnad? Vilken mätnoggrannhet har en sådan utrustning? Kalibrerad?
    Vilka krav ställer SRS (SSF) på utrustningen för att acceptera mätresultatet?

    Reply

    • Pelle Lindell
      Mar 17, 2012 @ 00:32

      Det finns massor med firmor som säljer elektroniska hängvågar i alla storlekar upp till 100 ton och mer. En av de billigare är http://www.vetek.com. En bra tiotonsvåg med 2 kg upplösning inkl. fjärrkontroll, kalibrering och moms kostar i runda slängar 20.000. Generellt kan man säga att nogrannheten på en sådan våg, om den inte misshandlas och kalibreras regelbundet är någon promille av mätområdet dvs man kan vänta sig att en 10-tonnare visar rätt inom +/- 10-20 kg. Man brukar kunna hyra på maskinuthyrningsfirmor för en tusenlapp eller två per dag men idag är det så “billigt” att köpa så den marknaden är nog lte på utdöende.
      “Kvalitetskontrollen” på en vägning ligger på mätmannen och tekniska kontoret ifrågasätter normalt inte en vägning utförd av en mätman utan litar på han använt lämplig utrustning och metod.

      Reply

    • Tobbe
      Mar 17, 2012 @ 07:47

      Det finns en våg från just Vetek i Norrköping att hyra. Det klarar upp till 9 ton.
      Det anlände segelklubben i dagarna så jag har inga mer detaljer i dagsläget. Om intresse finns går det bra att höra av sig så förmedlar jag kontakt.
      torbjorn.x.lindqvist ‘at’ gmail.com

      Reply

  6. Lasse Bergkvist
    Mar 17, 2012 @ 20:58

    För tio år sedan hade Svenska Seglarförbundet en våg – kolla där.
    Gällande kommentarerna om att ta lägga in saker för vägning och ta ut när man kappseglar – lägg ner! Min käre Far, Arne Bergkvist, som har kappseglat sedan 1947 har som ordspråk: man ska vinna på överlägsen fart och skicklighet. Den sammanfattar allt! Hur smakar “segerölen” om man vet att man har fuskat? Kan inte vara något vidare.
    Väg med det som ni kommer att kappsegla med – träna intensivt och ha roligt på banan!
    Mvh Lasse

    Reply

  7. Erik Barkefors
    Mar 17, 2012 @ 21:20

    Här finns lite bilder från i höstas när vi hyrde Seglarförbundets våg och vägde fyra båtar på en dryg timme (plus transportkörning). Enda problemet var att den ordinarie kranen havererade dagen innan så vi fick i alla hast leta reda på en kranförare hos motorbåtsklubben. Oket på den kranen var ingen höjdare när vi lyfte med mast på…
    http://segelochpaddel.blogspot.se/2011/10/vaga-batar.html

    Båtarna på bilderna är Dehler 34DD Doris, min Maxi 777 och Z 31:an Umsepuffen.

    Reply

    • LGP
      Mar 17, 2012 @ 21:30

      Du skriver att bl a följande ingick vid Er mätniing; “Alla segel ombord enligt båtdatabladet: 1 stor + 3 försegel o skot + 2 spinnaker o ett spinnskot (Kol-stor UK tapedrive, G1 North3DL, G3 Boding Kol/Technora, G3,5 Gran D4 Aramid, Gran Spinn 0,75, Hårdvindspinn 1,5oz) Vi har klart lätta segel end. 2 fockar med taffeta(enkel).”
      Om jag förstår SRS rätt bör endast stor, en fock samt en spinnaker varit med.

      Reply

      • Erik Barkefors
        Mar 17, 2012 @ 22:02

        Det var andra regler förra året… Då skulle man ha med de segel som skulle med i Mätbrevet. Nu är det stor, 1 st genua och 1 st spinn/genn.
        Tycker att det är lätt att förstå SRS Klassregel vad som ska vara med vid vägning. Och självklart så tar jag inte ur något som var med vid vägningen inför ev kappsegling. Snarare att bilen (Volvo 945) var ganska full med saker som normalt ligger i båten men inte fick vara med vid vägning.

        Reply

      • Team Dehlerdoris
        Mar 17, 2012 @ 22:03

        LGP, vägningen var helt i enlighet med SRS Klassregler 2011 eftersom vägningen också gjordes 2011.
        2 fockar + en spinnaker till en vikt 29,7 kg ska avräknas för SRS Klassregler 2012, vilket också är gjort.
        StefanK
        http://www.dehlerdoris.blogspot.com

        Reply

        • LGP
          Mar 18, 2012 @ 10:06

          I förra årets regel står att ett segel av varje typ fick finnas ombord vid vägning. I de flesta (alla?) fall är den skrivningen helt ekvivalent med årets text.
          Naturligtvis litar jag på Er om Ni säger att det var praxis förra året att alla segel fick vara med. Att det utbildas en praxis, som inte helt stämmer med regeltexten är ett generellt problem för oss, som inte tillhör den innersta kretsen, och som då inte helt kan tillgodogöra oss regeln.
          I övrigt uppskattar jag Er beskrivning över allt löst som måste plockas bort inför vägning. Det är kanske inte alla som tänker på det.
          Mitt intresse i denna debatt på BLUR är att försöka förstå hur regeltexten tolkas. Jag försöker lära mig.

          Reply

          • Pelle Lindell
            Mar 18, 2012 @ 11:59

            Avsikten med förra årets regel (som för övrigt funnits med i många år) och årets är den samma….dvs man får ha ett segel av varje tillåten typ (storsegel, fock/genua,spinnaker) ombord vid vägning, inte hela segelgarderoben. Eftersom regeln uppenbart inte var tydlig nog förtydligade vi den till i år.

            Det är dessutom så att SRS är ett breddsystem och många av valen vi gjort i regelverk och konstruktion av systemet är gjorda med det perspektivet, dvs. det skall vara så enkelt som möjligt för den normale båtägaren samtidigt som vi får en rimligt god kvalitet på respittalen. Det hade varit enklare för oss som administrerar SRS att göra ett mer väldefinierat respitsystem med fler indata och mätpunkter på båten men det hade inte förenklat för breddseglaren.

            Tycker man som arrangör eller båtägare att en mer väldefinierad beskrivning av båten är väsentligt finns utmärkta alternativa respitsystem som tex. ORCi (och dessutom entyp ;-) )

  8. Pelle Lindell
    Mar 17, 2012 @ 21:23

    SSF har en 5-tonsvåg kontakta kansliet om ni vill hyra den

    Reply

  9. Team Dehlerdoris
    Mar 18, 2012 @ 21:30

    Bra att ni har ändrat texten “ett segel av varje tillåten typ”, både jag o mätmannen tolkade fel när vi läste SRS Klassregler 2011. Även om det stått så länge som var det ju riktigt jäkla luddigt..
    Kul att få lära sig nå´t nytt igen.. ;-)
    Pelle, SSF:s krönta våg är väl godkänd för 10 ton, så stod det på den som vi lånade i Stockholm i alla fall.
    Seglarhälsningar
    Stefan
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  10. Alex ekberg
    Mar 26, 2012 @ 06:08

    Hej! ni som kontaktat mig ang vägning mellan 8e och 18e maj.
    Min mailserver har strulat över två veckor och en del post har försvunnit. Dom säger att dom jobbar på att få tillbaka all post, men för att va på den säkra sidan är det bra om ni mailar igen.

    //Alex

    Reply

    • Alex ekberg
      Mar 26, 2012 @ 13:15

      Supporten trodde idag att mailen kommer tillbaka i morgon. Jäkla struligt livet blir när sånt här strular, Börjar nästan förstå att myndigheter hänger kvar vid blanketter och post!

      Reply

  11. alex Ekberg
    Apr 9, 2012 @ 18:07

    Hej! Det finns fortfarande rum för ett par båtar till den 28e.
    Det finns även chans att väga vid ett senare tillfälle om intresset blir tillräckligt stort.

    Reply

    • alex Ekberg
      Apr 9, 2012 @ 18:21

      Gränsen på 8ton finns inte heller längre, den är på 10ton nu.

      Reply

  12. L-B Gustafsson
    Apr 10, 2012 @ 21:24

    Våg, västkusten

    Fick idag veta att Varbergs Lyft & Transport håller på att köpa en våg. Jag skall väga min båt, First Class 10, i början av nästa månad och då skulle han ha den hemma. Jag kan inte svara på vad maxvikten blir, återkommer när jag vet mer eller ring honom och visa intresse för större våg.

    Reply

    • Anders Dahlsjö
      Apr 11, 2012 @ 07:05

      Jag är gärna med och väger och delar kostnad om det passar tid och plats.

      Reply

      • L-B Gustafsson
        Apr 11, 2012 @ 23:13

        Min vägning blir i Träslövsläge prel. 2/5, men det tar ju inte särskilt lång tid för honom att åka norröver med lastbilen.

        Reply

    • L-B Gustafsson
      May 3, 2012 @ 21:04

      Vägde min båt igår i Läjet.
      Magnus på Varbergs Lyft & Transport har köpt en 20tons krokvåg +-10kg, kalibreringsprotokollet visade ett fel på 1-2 promille (2-20ton). Hans största bil lyfter inte så mycket men han planerar att även hyra ut enbart vågen.

      Reply

  13. Nobbe
    Apr 11, 2012 @ 09:27

    Frågor angående V-brev och segel.
    Ska man ta med samtliga segel som ev kan tänkas användas vid kappsegling?
    Hur påverkas mätetalet? Om man har tänkt att använda regelns 3 tillåtna segel. (+tillåtna storm & hårdvindssegel) och lämna resten hemma vid kappsegling.

    Reply

    • Team Dehlerdoris
      Apr 11, 2012 @ 18:34

      Nobbe det står tydligt här i SRS Klassregler del III Appendix på sid 5-6; http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_7479/cf_32/SRS%20KR%202012%20-%20M%C3%A4tbrevsb%C3%A5tar%20v2b%20_2011-12-07_.PDF

      Det mekkigaste kanske är att tömma dieseltanken och VV-beredaren så att mätmannen blir nöjd.

      Apropå dieseltanken så har jag satt dit en rätt bra grej på Doris, titta här;
      http://www.dehlerdoris.blogspot.com

      Seglarghälsningar
      Stefan

      Reply

      • Peter
        Apr 11, 2012 @ 22:46

        Det är skillnad mellan vad man får ha om bord när båten vägas och vad man får ha ombord under segling.

        PelleL har svarat tidigare på frågan om vad som gäller för SRSv, dvs. vad som måste anges i ansökan.

        Det finns även uppgifterna på SSF’s hemsidan.

        http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_7756/cf_32/SRS%20ansökan-%20instruktion.PDF

        där kan man läsa under steg9:
        “Om du ansöker om ett SRSv-mätbrev så måste alla segelmått verifieras av en licensierad mätman, alternativt en segelmakare som är licensierad att mäta sin egen produktion.”

        med andra ord måste man anger alla segel som man vill använda för kappsegling för SRSv. För vanlig SRS räcker det med de största segelmåtten och max antal ombord. Då kan man välja mellan tävlingarna.

        Ifjol gav det inget straff om man valde fock, genua och spinnakerstagsegel. någon som har sett om det har ändrats till iår? Någon som har sökt provmätbrev i detta syfte?

        Reply

        • Peter
          Apr 11, 2012 @ 22:48

          lite tillägg… även detta tagen från steg 9 men under försegel:
          “Det antal försegel som kommer att användas under SRS-kappsegling måste specificeras under försegel. Du lägger till fler försegel genom att klicka på ”Lägg till försegel”. Ansöker du om ett vanligt SRS-mätbrev kan du ange samma mått för övriga segel som det största flera gånger, förutsatt att alla mått faller inom det för det största.
          Ansöker du om ett SRSv-mätbrev måste alla segel mätas (av mätman) och specificeras var för sig.”

          Reply

          • Nobbe
            Apr 12, 2012 @ 17:30

            Jag tänker inte på vilka segel som ska finnas ombord vid vägning, det framgår ganska klart numer. Frågan är snarare hur/om mätetalet påverkas om jag mäter in hela min racegarderob. Tex mina försegel G1L, G1M*2, G2, G3 & G4. I ett vanligt SRS-brev behöver man ju bara ta med måttet på de största seglet. Jag kommer aldrig använda dessa 6 segeö samtidigt under kappsegling. Då tänker jag använda 2 G + 1 fock (enligt SRS regeln).

          • Peter
            Apr 13, 2012 @ 13:26

            om du inte deltar på SRSv-tävlingar eller avser att tävlar i renodlade SRSv-klasser kommer du säkerligen få en höjning på några tusendelar (kanske något mindre än 0,01) för ökat antal segel. Sen blir det kanske en sänkning med nån tusendel för SRSv.
            Jag skulle dock vilja säga att höjningen på några tusendelar är mer på det mentala planet.

  14. Backe
    Apr 12, 2012 @ 21:15

    Nu kommer den! ENTYP!!!

    Reply

    • alex Ekberg
      Apr 12, 2012 @ 21:36

      För i entyp mäter man inte segel och väger båtar ;)

      Reply

      • Erik Barkefors
        Apr 13, 2012 @ 06:46

        Jo – många entyp vägs också. Vid J/24 VM i Malmø så fick minst en båt åka hem igen efter fusk med köl/barlast. Om jag minns rätt så hade en båt lagt bli i de fastplastade bottenstockarna…

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 12, 2012 @ 21:45

      Kolla in reglerna för vissa entypsklasser, så är de i många fall inte enklare än SRS.

      Ta X-35 som exempel, som skall vägas med full dieseltank – som besättningen sedan tömmer innan det skall kappseglas :-) Smart.

      http://www.sailing.org/tools/documents/X352006_CR_Appendix_h8_161106-%5B3729%5D.pdf

      Reply

      • Ludvig Axling X-35
        Apr 12, 2012 @ 23:19

        det är bara en mätteknisk sak.
        X-35 vägs med full tank, sedan dras 42kg av från båtvikten.
        det är väl smidigast att göra på detta sätt.

        ja man får tömma tank vid race i isaf offshore spec reg cat 4.
        i cat 3 står det att man ska ha soppa för 8 timmars gång.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Apr 12, 2012 @ 23:48

        Fast det måste ju vara stökigt att få ut 38 liter soppa ur tanken efter invägningen som sedan skall släpas i dunkar till bilen eller lägenheten man hyr? Sedan tillbaka igen och hällas i innan man skall hem igen.

        Jag hatar allt det där släpandet…

        Reply

        • Peter
          Apr 13, 2012 @ 07:30

          det är väl bara köramed motor en fin vända en fin vår eller sommardag… ;-)

          Reply

  15. Backe
    Apr 12, 2012 @ 21:48

    Inte för att påverka eller förbättra sitt mätetal

    Reply

  16. Backe
    Apr 12, 2012 @ 21:52

    det är klart en dansk som skrivit klassreglen

    Reply

  17. alex Ekberg
    May 3, 2012 @ 22:06

    Vi hade tur med vädret och dagen blev lyckad.
    En normal produktionsbåt verkar åka omkring med ca 10% övervikt och vissa mer. Sen hade vi båtar som Jimmys Pac-man som är nästan onödigt lätta ;)

    Jag har några som inte hann till denna dag, så det finns visst intresse för en senare dag. Förslagsvis tidigt i juni. Hör av er om fler är intresserade då vi får ner kostnaden ju fler vi blir!

    //Alex

    Reply

  18. Fredrik H
    May 8, 2012 @ 09:16

    Vi skulle vilja väga båten före Watski. Vet någon om det kommer finnas nån möjlighet till detta (förutom att själv hyra vågen)?

    Reply

    • Erik Barkefors
      May 8, 2012 @ 12:17

      Tänk på att SSF har minst 10 dagars handläggning av mätbrevet så det är bråttom för att garanterat hinna…

      Reply

      • Oscar
        May 8, 2012 @ 12:24

        Var det inte max 10 dagar??

        Reply

        • Patrick L
          May 8, 2012 @ 12:28

          Du hittar info om detta på

          http://svensksegling.se/Batteknik/Matbrev/

          Just nu:
          “Observera att expeditionstiden för ny-och omregistreringar ligger på ca 2 veckor från det att vi erhållit nödvändiga underlag!”

          Reply

          • Fredrik H
            May 9, 2012 @ 22:37

            Hmm..tack för infon. ser ut att bli tajt. vi får segla lite snabbare bara helt enkelt

  19. Johan O
    May 8, 2012 @ 13:06

    Entyp känns väldigt enkelt, vi mäter vikten även på t.ex. Expresser och mäter in men enligt samma premisser och med samma våg.

    Reply

    • Oscar
      May 8, 2012 @ 13:30

      Så det finns bara en våg då som kan mäta en Express??

      Varför ska man behöva mäta när alla är ju exakt lika…??

      För det är dom ju…

      Reply

    • Erik Barkefors
      May 8, 2012 @ 14:25

      Hur mycket skiljer vikterna på Expresserna? Är det andra mått som också diffar?

      Reply

      • Oscar
        May 8, 2012 @ 14:42

        Ingenting, det är ju entyp!!

        Alla är EXAKT likadana, det är därför det kallas entyp…såå himla bra!

        Reply

  20. Johan O
    May 8, 2012 @ 14:57

    Det skiljer en del i vikt mellan båtarna, det finns en minvikt som alla måste överskrida. Vikterna ligger mellan 1780kg och 1810 för de äldre samt 1820-1860 för de nyproducerade som fått 40kg extravikt.
    Nya och gamla Expresser vinner varannat år.

    Reply

    • Erik Barkefors
      May 8, 2012 @ 16:35

      30-40 kg differens är mycket bra på handupplagda båtar i den storleken!

      Reply

  21. Micke
    May 8, 2012 @ 15:15

    Nej Oscar det finns inte bara en våg som kan väga expresser det förstår du nog själv men Expressförbundet äger sedan början 2000 en kalibrerad våg som används till till just expresser. Sannolikt blir kontrollvägningarna ännu bättre om man använder samma våg till alla båtar dvs förutsättningarna blir ännu bättre för att båtarna håller rätt vikt.

    Reply

    • Oscar
      May 8, 2012 @ 16:09

      Jo det fattar jag, men blir så trött på att det finns de som tycker att alla ska segla entyp. Faller ju på dess orimlighet!

      Reply

    • Anders Svensson
      May 8, 2012 @ 16:25

      Varför skulle resultatet bli bättre om ni använder samma våg?

      Är vågen kalibrerad skall den ge samma resultat som en annan kalibrerad våg. Annars har ni ju fel på vågen.

      Sen, den här med entyp. 80kg kan det skilja mellan två båtar.
      Det motsvarar ytterligare en gast….. eller en gast mindre…..

      Reply

      • Peter
        May 9, 2012 @ 01:36

        en gast placeras förhoppningsvis där vikten behövs medan samma vikt i skrov ger mindre nytta… ;-)

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.