Solosegling | Laser vs Swan 65

Harken Solo Challenge måste vara årets fenomen.

För bara ett par veckor sedan satt folk runt köksbord på olika ställen i Stockholm. Jag kopplade ihop några av dem och nu har man skapat Sveriges första ordentliga solorace. Många var lite tveksamma till om de skulle locka några båtar, men nu har man 54 båtar anmälda. Otroligt!

Och vilket gäng sedan. De hårda killarna skall köra bjässarna Refanut och Who Walley (Swan 65). I andra ändan aav skalan har vi Laser och F-18. Helrätt.

Jimmy Hellberg sammanfattar på Hamnen.se.

Båttestaren Curt Gelin ställer upp med sin folkbåt och är ett av de mindre bidragen så här långt tillsammans med en F18 katamaran.

På andra sidan av skalan har vi två giganter, den ena är 63-fotaren Refanut, en klassisk havskryssare ritad av Sparkman & Stephens från mitten av 50-talet med skeppare Fredrik Wallenberg.

Den andra är en Swan 65 vid namn ”Who Valley” med Petter Holmberg vid rodret. Inte nog med att dessa herrar ska baxa runt varsin båt på nära tjugo meter och 35 ton helt allena ombord, de har dessutom anmält sig att segla med undanvindssegel! Där kan man prata om utmaning!

Vilka är sugna på att dra igång något liknande på västkusten?

More from our site

55 Comments

  1. F424 Mar 21, 2012 Reply

    Jag är på :-)

  2. Raketen Mar 21, 2012 Reply

    Det verkar hur kul som helst!

    Har själv svårt i år. Önskar man kunde anmäla sig till nästa år redan nu! :)

  3. Peter K Mar 21, 2012 Reply

    Självklart…
    det finns många kul race nu, så det gäller att hitta en ledig “slott”.
    önskar redan att man kunde vara på två eller tre ställen vissa helger.

    • Per Mar 22, 2012 Reply

      60 båtar anmälda nu…och listan verkar vara förlängd till 70 båtar max!!! – fan va roligt. Vilket dj-a drag det kommer bli på partyt på kvällen!!! :)

      • Team Styrbord Mar 22, 2012 Reply

        Jo, det blir 60 glada laxar som sitter på klubben och firar….

        • Micke Ö Mar 22, 2012 Reply

          Hej

          Det ska bli super kul.

          Undrar om det blir kaos i Sandhamn när man ska lägga till?

          Är det någon som har koll på om det är hur man startar?

          mvh
          Micke

          • Erik Barkefors Mar 22, 2012

            Jaktstart med långsammaste först – men t ex 1,2610 resp 1,261 så blir det inte många sekunder mellan…

  4. Henrik N Mar 22, 2012 Reply

    …hårdingarna åker Swan 65 och tunnisarna (?) kör Laser eller F18? Eller tvärt om kanske om man nu alls skall kategorisera?

  5. ulf Brändström Mar 22, 2012 Reply

    Lars Hedman kommer med en Swan 59a, även han med spi!

    • BD-Fisken Mar 22, 2012 Reply

      Heja Laban….

  6. SWE54 Mar 22, 2012 Reply

    Jag är med…!

  7. Jesper Hoffstedt Mar 22, 2012 Reply

    En stor eloge till Ulf, Jimmy och alla andra som gjort detta möjligt. Det här blir garanterat årets festligaste kappsegling! The sun is shining and the sea is correct…

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 22, 2012 Reply

      +1

      Är inte det här “årets eldsjälar”, “årets lyft” eller “årets arrangör” så vet inte jag.

      Kanske ångrar KSSS att man inte nappade. Eller så är man glada att slippa ta ansvar för säkerheten när massa 60-fotare drar runt solo i skärgården :-)

    • Peter K Mar 22, 2012 Reply

      Håller 100% med Jesper…
      Seglingen behöver denna typ av eldsjälar och denna typ av “innovation” för att åter börja växa. Tack Ulf, Jimmy & Co.

  8. Per Mar 22, 2012 Reply

    Underbart att en Swan 65:a anmäler sig hos Järfälla Brädseglingssällskap (JBSS)

    Det är nästan för bra för att vara sant ;)

  9. Stefan Kolmodin Mar 22, 2012 Reply

    Ryktet säger att familjen Widstrand kommer till start med två skärgårdskryssare!

  10. Anders Dahlsjö Mar 22, 2012 Reply

    Solo på västkusten?
    http://www.k2varberg.se borde vara det perfekta valet av bana om man får tro pollen som gjordes. Men då måste de öppna för soloseglare! Men det ställer kanske mer krav på säkerhet? Tyvärr kan jag inte vara med den helgen då jag seglar i St Moritz.

    • Hans Mar 22, 2012 Reply

      Finns redan solo på västkusten. PBR (Bohusracet) har ju öppnat för solo-anmälningar/eget pris:

      “SOLO seglare ärvälkomna att anmäla sig och har ett eget pris att segla om. Blir det fler än 3 så sätter vi upp ett vandringspris.”

      • SWE54 Mar 22, 2012 Reply

        PBR kan vara lite väl långt för många att köra solo, särskilt om man gör det som “nybörjare”. Tanken var väl att starta ett eget solo race tillgängligt för alla möjliga båtar.

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 22, 2012 Reply

      Problemet är att Bohusracet VILL man segla på två för det är ju det som är själva grejen. Ytterst få väljer att kasta iland sin gast för att få segla solo i stället. Och renodlade soloseglare finns det få/inga på kusten.

      Dessutom tror jag få väljer Bohusracet som sin första solo-utmaning :-)

      K2 Varberg kanske är bättre? Eller Poly-Skagen. Eller ett nytt fånigt race a la Stockholmsvarianten. Jag vill ändå soloträna, så varför inte T&R Käringön med bra fest i augusti nångång?

      • Gustav Mar 23, 2012 Reply

        T&R Kärringön, jag är på!

  11. Micke Mar 22, 2012 Reply

    Kul!
    Kanske borde konfigurera expressen för solo segling också, inte bara entyp :)…

    • Kalle Mar 22, 2012 Reply

      Vad behöver fixas på Expressen för att göra den redo för solosegling? Det är ju bara att köra!! ev komplettera med en roderlåsning så du kan hissa, gippa och ta ner spin…om det känns för bökigt anmäl utan spin. Hade jag haft kvar min Express hade jag anmält mig direkt. Tänk en Express i en skön sommaraugustibris….solo…piska båt efter båt….kan det bli bättre? :)
      Go for it! faktiskt förvånad att inte fler Expresser har anmält sig

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 22, 2012 Reply

      Gummicord till rorkult. Check.

  12. Micke Mar 22, 2012 Reply

    någon bra variant på lättmonterad och borttagbar självslående focklösning skulle nog vara bra på expressen.. idè någon?

    • SWE54 Mar 22, 2012 Reply

      Om du kan få svetsat fast travarstycken på benen så kan man ju sätta allt på 2 små skenor på däck. Jag har sett lösningen någonstans men kommer inte ihåg var just nu..

    • Kalle Mar 22, 2012 Reply

      Helt fel Micke! Varför självslående fock? Testa o slå själv några ggr med befintlig fock på Expressen så lär du dig snabbt hur du skotar o tajmar själv i slaget.
      Självslående = långsammare = why?

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 22, 2012 Reply

      Funkar fint att slå själv med 105% fock på både J/109 och Baltic 50. Borde funka på Express ;-)

  13. Author
    Peter Gustafsson Mar 22, 2012 Reply

    Då har vi Erik Lindgren i sin Baltic 50 Spirit på listan.

    Efter att ha seglat den på W2S förra året kan jag intyga att den är en “handful”. Efter refit på Baltic har den fått peke och ny stående rigg. SRS okänt men ett tips är runt 1.57.

  14. niklas Mar 22, 2012 Reply

    Jag avundas den iver som finns för detta i Sverige. Tror inte det skulle bli alltför populärt i Finland, när tex twostarracet bara får en handful seglare med. Borde man komma över till er och delta i detta i stället? Låter skoj!

    • ulf Brändström Mar 22, 2012 Reply

      Niklas. Vi tycker det skulle vara grymt skoj med finska deltagare!!! Nu är förvisso anmälan full men vi jobbar hårt med att försöka utöka den.

      • JIMMY Mar 22, 2012 Reply

        Uffe det är ju inget problem än då bara hälften av deltagarna har betalat in, och det är ju betalningen som styr turordningen på anmälningslistan… ;)

        • Ola Danielson Mar 22, 2012 Reply

          Skulle betala in idag men fick meddelandet “*
          Det Bank- eller PlusGiro du angivit är felaktigt och/eller är
          bindestrecket felplacerat.”
          Jag har provat att flytta om bindestrecket, ta bort mellanslagen men det fungerar inte ändå.

          Vad är problemet?

          • Per Mar 22, 2012

            Jag skrev in numret helt utan bindestreck och fick det att funka. Jimmy…det här var den andra inkl mig som haft problem….värt att kolla upp kanske?
            mvh
            Per

          • JIMMY Mar 22, 2012

            Johan Granath ringde mig och hade samma problem. Att ta bort bindesträcket löste det även för honom.

            “Pengar rullar in som det ska, det går bra nu!”

    • JIMMY Mar 22, 2012 Reply

      Niklas du är mer än välkommen!!! Seglar du hela vägen från Finland för att vara med i vårt solorace så står vi för anmälningsavgiften!

  15. David Mar 22, 2012 Reply

    Is ‘Helrätt’ Swedish for ‘fuck yeah’? Google Translate fails here! Sounds like a great event, have fun guys!

  16. Author
    Peter Gustafsson Mar 22, 2012 Reply

    David; this is going to be an international hit. At least in media.

    60 boats of all sizes. Some of them >60′
    60 solo sailors, most of them a bit crazy
    Swedish archipelago = hard = http://www.blur.se/2009/08/16/tjorn-runt-demolishon-derby/
    A really tight inshore course
    Some late night parties in Sandhamn

    What can go wrong here :-)

    • David Mar 22, 2012 Reply

      Thanks Peter, I’ll pass this on the the San Francisco SH community, many of whom are crazy.

      Still I need to know what ‘Helrätt’ means, I think it might be important.

      Sail safe!

      • David Mar 22, 2012 Reply

        By the way, I am in the middle of reading Röde Orm by Frans G. Bengtsson (in English: The Long Ships), now I want even more to sail in Sweden!

        • alex Ekberg Mar 22, 2012 Reply

          Fly over and sail the solochallenge. I´m not able to sail so you may use our boat!
          I guess “helrätt” is “absolutly right”

          • David Mar 22, 2012

            Thanks loads, maybe next time — we are busy this Spring getting ready to Doublehand from California to Hawaii in the Pacific Cup.

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 22, 2012 Reply

      Helrätt; “absolutely right”;
      right on, way to go, fuck yeah, …

  17. Large Mar 23, 2012 Reply

    California-Hawaii Doubblehanded, vilken grej.

    Vad blir det översatt till Svenska förhållanden?
    Borde vara Sandhamn-Gotska Sandön.

    • Patrick L Mar 23, 2012 Reply

      Sandön? Jag tänker mer Stockholm – Oslo – Stockholm. Två gånger.

      • Large Mar 23, 2012 Reply

        Oslo är ju nordens Leningrad…….
        ; )

        • Patrick L Mar 23, 2012 Reply

          :) Jag tänkte mer på längden. Köper Sandön som mål men då får man dra ett par gånger via St Petersburg först.

    • David Mar 23, 2012 Reply

      The Pacific Cup race (San Francisco to Kaneohe, Hawai’i) has full crew and doublehanded divisions. The 2010 edition had 14 doublehanded and 40 crewed boats. See http://pacificcup.org/

      There is also a single handed race to Hawai’i, also on even-number years, from San Francisco to Hanalei, Hawai’i. In 2010 there were 15 entries. See http://singlehandedtranspac.com/

      Aloha!

  18. Kalle Mar 23, 2012 Reply

    78 båtar anmälda nu!!!! Helt galet kul!!! Men killar Jimmy och Ulf…ni måste ju bara fixa så alla kan få vara med! De som hamnar utanför “de 60″ kanske kan få vara med o starta i alla fall så får de fixa hamnplats själva? Borde ju inte vara några problem att klämma in varken 80-90-100 (som jag tror att det definitivt kan bli om ni låter anmälan vara öppen ett tag till) båtar i Sandhamn givet att Gotland runt är flera ggr större.

    • JIMMY Mar 23, 2012 Reply

      Största problemet är inte hamnplatser utan snarare säkerhetsaspekten. Det är ju inte så värst höga säkerhetskrav i detta race så därför kommer vi ha säkerhetsbåtar på banorna och desto fler deltagare desto större blir apparaten med personal, budget etc. Allt kostar som bekant pengar.

      Men tro mig, vi jobbar på att kunna ta emot fler! :)

    • Ulf Brändström Mar 23, 2012 Reply

      Ja det skulle vara superkul om vi i sverige lyckas köra det största Soloracet 2012 i europa-:)
      Det är nog möjligt men det är viktigt att vi kan fixa säkerheten för alla, inte bara på banan utan oxså när alla ska lägga till osv.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>