J/70 | segeltester

j70sailtests-8.jpg
Nu har North och Quantum varit ute ett par dagar på Narragansett Bay med de två första båtarna och fler segelmakare skall få chansen de närmaste dagarna. Sedan tar det slutgiltiga beslutet om vilka mått man skall ha i klassregeln.

j70sailtests-6.jpg

j70sailtests-1.jpg


j70sailtests-2.jpg

j70sailtests-3.jpg

j70sailtests-4.jpg

j70sailtests-5.jpg

j70sailtests-7.jpg

More from our site

19 Comments

  1. alex Ekberg Mar 22, 2012 Reply

    Jag skulle gärna huka mig lite i slagen och sänka bomen……

    • Adrian Mar 22, 2012 Reply

      Man kan ju tycka det för det ser lite knas ut. Men det ger ju väldigt bra sikt vilket är nice.

  2. Stefan Kolmodin Mar 23, 2012 Reply

    Helt rätt – lägre och gärna längre bom för att bättre matcha båtens stil. Ger ju en mindre och mer långlivad akterrunda oxå.

  3. Stefan A Mar 23, 2012 Reply

    Himla fin liten båt det där. Ser ut att gå som ett skott också.

    //S//

  4. Author
    Peter Gustafsson Mar 23, 2012 Reply

    Hela stilen med segelplan och skrovlinjer är ny och kritiken mot J/111 var densamma; lite för lite segelyta på kryss, för kort/hög bom och inte tillräckligt aggressiv SA/D.

    Det är väl bra att man har sitt eget designuttryck. Ryktet säger att Alan Johnstone med J/111 och J/70 har fått jobba helt på egen hand utan “överrock” och så långt tycker jag han har lyckats helt ok.

    Det ryktas också om en storasyster i den nya serien.

    • Pelle P Mar 23, 2012 Reply

      J126?

  5. per Mar 23, 2012 Reply

    Diggar den skarpt. Egentligen hade man inte behövt något annat.

  6. Johan Mar 23, 2012 Reply

    Lite som en 707 á fast i modern tappning!

  7. Henrik N Mar 23, 2012 Reply

    Nice!

  8. Large Mar 24, 2012 Reply

    Skulle mycket väl kunna bli min downsizing båt, när ungarna inte vill hänga med mig längre……
    Men då måste den vara godkänd för ÅF/ WS2S.

    • alex Ekberg Mar 24, 2012 Reply

      Utmaningen är väl att hålla intresset uppe för tjejerna istället. Då kanske alternativet j-70 är ett perfekt komplement till arconan…. J-70n till ungdomarna så får farbror glida vidare med arconan….;)

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 24, 2012 Reply

      I min värld är downsizing och ÅF/ WS2S två helt olika saker :-)

      Det är inte så mycket storleken på båt som avgör, utan komplexiteten när den skall ha så många användningsområden som möjligt. Allt det som gör en J/70, CB66 eller Melges attraktiv försvinner när den skall ha flotte, radarreflektor, AIS och VHF-antenn i masttoppen. Sedan skall man ha olika segelställ. Då kan man nästan lika gärna ha två båtar…

      Sedan kan det vara kul att köra stora race (eller att segla över Atlanten) i små båtar, men det är en anna sak.

      • Large Mar 24, 2012 Reply

        Tycker J 70 ser betydligt mer havsgående ut än en CB 66……..

        • Leino Mar 25, 2012 Reply

          +1

          • Pelle Lindell Mar 25, 2012

            Om någon nu skulle vara så tokig att man vill ta en J/70 offshore så är väl förutsättningarna att en J/70 skall kunna uppfylla OSR cat 3 typ exakt lika med 0. Skall man nu prompt segla havskapp med små båtar hade ju jag valt en båt byggd för det dvs. en Mini 650 ;-)

          • Linus S Mar 25, 2012

            Vår 7 meter långa miniton har mätt in i Cat 3 minst tre gånger nu så det lär väl inte vara helt omöjligt att få en J/70 likaså. Men det är ju lite grejor som ska in…

            http://teamraknas.blogspot.se/2011/07/good-to-go-for-af-offshore-race.html

        • Large Mar 25, 2012 Reply

          En Mini tror jag inte är en bra båt för WS2S eller ÅF, tar förmodligen tvärstopp när vinden dör ut…..

  9. Mackan Mar 28, 2012 Reply

    Hej!
    Tycker J70 verkar helrätt. Ser skoj ut att segla. Ska bli mycket intressant att följa utvecklingen. Det jag funderar på är hur den kommer stå sig mot Melges 20 och 24, CB 66, SB3 mfl. hur robust är konstruktionen? Har J70 en chans i Sverige är den stora frågan? Gissar att man kommer försöka sälja den som skol båt till klubbar som i USA. Ett bra sätt att få in nya seglare i sporten utan att behöva äga båten själv.

  10. Jeppe Mar 28, 2012 Reply

    Tycker också den ser väldigt rätt ut. Trailerbar + att den går att masta på utan kran. Innebär att man inte är beroende av klubbar & kranar. Modern med lagom spännande seglingsegenskaper.
    Det enda jag saknar är kanske lite komfort men man verkar inte kunna få allt i en båt ;-)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>