J/70 | segeltester
Nu har North och Quantum varit ute ett par dagar på Narragansett Bay med de två första båtarna och fler segelmakare skall få chansen de närmaste dagarna. Sedan tar det slutgiltiga beslutet om vilka mått man skall ha i klassregeln.
alex Ekberg
Mar 22, 2012 @ 21:34
Jag skulle gärna huka mig lite i slagen och sänka bomen……
Adrian
Mar 22, 2012 @ 23:52
Man kan ju tycka det för det ser lite knas ut. Men det ger ju väldigt bra sikt vilket är nice.
Stefan Kolmodin
Mar 23, 2012 @ 09:32
Helt rätt – lägre och gärna längre bom för att bättre matcha båtens stil. Ger ju en mindre och mer långlivad akterrunda oxå.
Stefan A
Mar 23, 2012 @ 09:40
Himla fin liten båt det där. Ser ut att gå som ett skott också.
//S//
Peter Gustafsson
Mar 23, 2012 @ 09:44
Hela stilen med segelplan och skrovlinjer är ny och kritiken mot J/111 var densamma; lite för lite segelyta på kryss, för kort/hög bom och inte tillräckligt aggressiv SA/D.
Det är väl bra att man har sitt eget designuttryck. Ryktet säger att Alan Johnstone med J/111 och J/70 har fått jobba helt på egen hand utan “överrock” och så långt tycker jag han har lyckats helt ok.
Det ryktas också om en storasyster i den nya serien.
Pelle P
Mar 23, 2012 @ 16:39
J126?
per
Mar 23, 2012 @ 10:33
Diggar den skarpt. Egentligen hade man inte behövt något annat.
Johan
Mar 23, 2012 @ 15:55
Lite som en 707 á fast i modern tappning!
Henrik N
Mar 23, 2012 @ 19:20
Nice!
Large
Mar 24, 2012 @ 05:41
Skulle mycket väl kunna bli min downsizing båt, när ungarna inte vill hänga med mig längre……
Men då måste den vara godkänd för ÅF/ WS2S.
alex Ekberg
Mar 24, 2012 @ 09:44
Utmaningen är väl att hålla intresset uppe för tjejerna istället. Då kanske alternativet j-70 är ett perfekt komplement till arconan…. J-70n till ungdomarna så får farbror glida vidare med arconan….;)
Peter Gustafsson
Mar 24, 2012 @ 09:54
I min värld är downsizing och ÅF/ WS2S två helt olika saker :-)
Det är inte så mycket storleken på båt som avgör, utan komplexiteten när den skall ha så många användningsområden som möjligt. Allt det som gör en J/70, CB66 eller Melges attraktiv försvinner när den skall ha flotte, radarreflektor, AIS och VHF-antenn i masttoppen. Sedan skall man ha olika segelställ. Då kan man nästan lika gärna ha två båtar…
Sedan kan det vara kul att köra stora race (eller att segla över Atlanten) i små båtar, men det är en anna sak.
Large
Mar 24, 2012 @ 16:30
Tycker J 70 ser betydligt mer havsgående ut än en CB 66……..
Leino
Mar 25, 2012 @ 09:37
+1
Pelle Lindell
Mar 25, 2012 @ 17:02
Om någon nu skulle vara så tokig att man vill ta en J/70 offshore så är väl förutsättningarna att en J/70 skall kunna uppfylla OSR cat 3 typ exakt lika med 0. Skall man nu prompt segla havskapp med små båtar hade ju jag valt en båt byggd för det dvs. en Mini 650 ;-)
Linus S
Mar 25, 2012 @ 20:48
Vår 7 meter långa miniton har mätt in i Cat 3 minst tre gånger nu så det lär väl inte vara helt omöjligt att få en J/70 likaså. Men det är ju lite grejor som ska in…
http://teamraknas.blogspot.se/2011/07/good-to-go-for-af-offshore-race.html
Large
Mar 25, 2012 @ 18:55
En Mini tror jag inte är en bra båt för WS2S eller ÅF, tar förmodligen tvärstopp när vinden dör ut…..
Mackan
Mar 28, 2012 @ 09:01
Hej!
Tycker J70 verkar helrätt. Ser skoj ut att segla. Ska bli mycket intressant att följa utvecklingen. Det jag funderar på är hur den kommer stå sig mot Melges 20 och 24, CB 66, SB3 mfl. hur robust är konstruktionen? Har J70 en chans i Sverige är den stora frågan? Gissar att man kommer försöka sälja den som skol båt till klubbar som i USA. Ett bra sätt att få in nya seglare i sporten utan att behöva äga båten själv.
Jeppe
Mar 28, 2012 @ 10:36
Tycker också den ser väldigt rätt ut. Trailerbar + att den går att masta på utan kran. Innebär att man inte är beroende av klubbar & kranar. Modern med lagom spännande seglingsegenskaper.
Det enda jag saknar är kanske lite komfort men man verkar inte kunna få allt i en båt ;-)