Diva 24 DC

diva24_dc_23C.JPG
Ännu en liten sportig dagsseglare, den här gången i Diva-familjen.

diva24_dc_23A.JPG

DIVA 24 DC Skapad för seglingsupplevelser

Diva har alltid varit synonymt med fina seglingsegenskaper, enkel hantering och innovativa lösningar. Den nya Diva 24 har allt det positiva med en Diva, nedkokat till ett koncentrat för att bjuda seglingsupplevelser. Här är fullt fokus på seglingsegenskaper, komfort på däck och enkel hantering.

Diva 24 är optimerad för dagsegling. Utvecklad för dagar fyllda av aktiv segling med en sittbrunnsplanering som en effektiv kappseglingsbåt. På en båt optimerad för komfortabel dagsegling är naturligtvis sittbrunnen det viktigaste ombord, Diva 24 har två stycken. Akterut en effektiv brunn där rorsman har högsta komfort under segling och själv når alla funktioner på klassiskt Diva vis. Den främre brunnen ger plats åt en aktiv besättning så väl som en oöverträffad komfort för de som bara vill åka med och njuta.

Sann segelglädje
Divabåtar är kända för att bjuda sina ägare härliga seglingsupplevelser. Nya Diva 24 blir inget undantag, här finns erfarenheter alla våra modeller inbyggda. Båten bjuder hanterbarhet som ingen annan båt i storleksklassen. Ett modernt lättdrivet skrov med linjer som ger maximal fart på kryss såväl som undanvind gör ingen besviken. En effektiv köl som sticker djupt i nedfällt läge ger höjd och stabilitet. Konstruktionsmålet har varit att oavsett erfarenhet skall seglaren känna största seglingsglädje i nya Diva 24 DC. Surfa fram i 14 knop med gennaker eller spinnaker. Eller njut av lata dagar där solen flödar och att bara vara på sjön är det viktigaste. Glid fram bekvämt halvliggande i den trygga främre sittbrunnen optimerad för komfort.

Diva 24 är en ny sorts båt som erbjuder nya möjligheter, en båt du lätt seglar ensam men med plats och trygghetskänsla för vänner, barn eller barnbarn. DIVA 24 DC tar dig in i vikar dit ingen annan når. Får du lust att övernatta på din favorit ö finns möjlighet till fyra fullängdskojer, pentry och wc.

Inombordare och trailerbar!
För dig som drömt om att kombinera en välseglande båt med känslan av en klassisk snipa att tuffa ut med har vi skapat en till synes omöjlig kombination. Med en liten dieselinombordare får du den trygga känslan av dieselmotorns gång och samtidigt en trailerbar segelbåt.

Nära naturen
Segling är nära naturen, att känna den friska vinden skapa kraften som driver båten genom vattnet fram mot nya mål, är något av seglingens höjdpunkter. Med Diva 24 kommer du närmare natur och vatten. Det smidiga formatet gör att du känner kontakt med havet och den vikbara kölen ger ett grundgående på 30 cm och du får drömviken för dig själv. Som seglare kan du uppleva hela arkipelager i utskärgårdarna som tidigare inte var möjliga att nå. Trailerbarheten ger också möjligheter att besöka exotiska platser som norrlands sjöar, Finlands fantastiska sjösystem eller ta en tur i Egeiska havet. I Diva 24 kan du bo i båten även på vägen under långresan. Med Diva 24 DS blir allt möjligt!

Längd över allt 7,54 m
Skrovlängd 7,26 m
Bredd 2,54 m
Djupgående ca. 0,28 / 1,86 m
Deplacement ca. 1000 – 1300 kg beroende på utrustning
Vikköl ca. 300 kg Segelytor:
Storsegel 17,50 kvm / 18,7 kvm
Fock 10,3 kvm / 11,8 kvm
Kojer 4 st.
Rekommenderad motor 5 kw / 6 hk

diva24_dc_23G.JPG

29 Comments

  1. carl-johan callin Apr 4, 2012 Reply

    Prix facile?

  2. Jonas Apr 4, 2012 Reply

    Haha, trodde det var en annons på en beggad Daycruiser från åttitalet när jag såg rubriken :-)

  3. Per Apr 4, 2012 Reply

    Inte fel att utan erfarenhet kunna surfa fram i 14 knop:).

  4. Martin W Apr 4, 2012 Reply

    Specen ligger ganska nära en express fast lättare. Och som en förstorad Campus. Kul med nya mindre båtar!

  5. Erik Barkefors Apr 4, 2012 Reply

    Lyx-Campus!

  6. Large Apr 4, 2012 Reply

    En förlängd Campus 7.4 med annan däckslayout…
    Hoppas inte Divas varumärke späs ut för mycket.

  7. Mikael Apr 4, 2012 Reply

    Vad är skillnaden mot Campus 7.4? Och varför? Var man inte nöjd med den båten? Denna verkar lite smalare (2.54 mot 2.59) så det är väl inte samma plugg?

  8. srsseglaren Apr 4, 2012 Reply

    Trevlig båt med hög sittposition(fri sikt) för rorsman och tillbaka dragna trimmfunktioner gör att denne hanterar båten bra akterifrån, men räcker ballasten 300 kg för R-alternativets 30,5 kvm ?
    Ganska djup med 1,86.

    För Comet 26 blev nog barlasten för liten se http://batnytt.se/2012/03/22/test-av-comet-26-i-vekaste-laget/

    Kanske kan kompletteras med invändiga barlasttankar ?
    En bulb blir lite fel på vikkölar ?

  9. Johnny Apr 4, 2012 Reply

    Peter peter………………………. Ny tråd. PLS

    Lägg ner Volvo Ocean Race…. ? Eller..

    • Oscar Apr 4, 2012 Reply

      Absolut inte! Men det är fruktansvärt intressant. De som inte finner spänning i detta leg, så vet jag inte vad som ska krävas. Men det är klart att det är tråkigt när båtar pajjar men så länge som inga människor blir skadade så är det bara att köra.

      Alla offshore race är en kombination av att pusha båt och besättning till max. dock kanske man ska säga till proffsen att de pushar båtarna för hårt. Mange Olsson har något känt citat om just det, som jag inte minns men få seglingstävlingar får mig att kolla nytt media material 5 ggr/24h.

      Men lägg absolut inte ner VOR!

      kolla bara hur många de engagerar i VOR spelet! VOR är precis vad seglingssporten behöver! Kommunikations mässigt så har de satt benchmark för hela seglingssporten. AC är på G även dem. men kanske inte lita väl många haverier i både AC och VOR.

      Ses på sjön!

      • O Apr 4, 2012 Reply

        Jättespännande. Verkligen. Nästan som Idol.

        • Sam V Apr 4, 2012 Reply

          Kul kommentar. Konstruktiv.

          Men visst har VOR sorgligt stora problem med hållfastheten, värt en egen tråd. Vetifan om det kan tillföra något, men det kan vara givande att ventilera.

          • o Apr 5, 2012

            Å, varje kommentar måste vara konstruktiv. Som din.

        • Fredrik Södergren Apr 11, 2012 Reply

          Det där var faktiskt roligt sagt.

  10. kalle Apr 4, 2012 Reply

    Vad finns det för dieselmotor på 6hk?

    • Large Apr 5, 2012 Reply

      Tvåtakts utombordare……

      • Magnus Eriksson Apr 5, 2012 Reply

        “Inombordare och trailerbar!
        För dig som drömt om att kombinera en välseglande båt med känslan av en klassisk snipa att tuffa ut med har vi skapat en till synes omöjlig kombination. Med en liten dieselinombordare får du den trygga känslan av dieselmotorns gång och samtidigt en trailerbar segelbåt.”

        ?

    • Harald Apr 5, 2012 Reply

      Jag är också mycket nyfiken på vad det är för 6 häst diesel. Jag har sökt med lykta efter något och det närmaste jag kommer är Kubota OC60 som används i Mastervolts Whisper-seriens maringeneratorer. Det är en 36 kg aluminium-motor med balans-axel som bevisligen marinerats.

      Vår Finn Express är ju en 27,5 fotare och har en 6,5 häst yanmar 1GM som original. Alla motorer på marknaden idag är väl minst 10 häst och jag skulle inte villa ha en så stark motor, frestelsen blir för stor då tror jag. Hellre då en motor som är en “startmotor” och som orkar ladda batterier.

      Den där Kubotan får man väl för ca 20 papp med elstart.

  11. srsseglaren Apr 5, 2012 Reply

    Hade inte 1gm 7,5 hk orginal ?

    Kan 5,4 hk vara nära nog 6 hk alternativet ?
    I så fall kanske denna kan duga ? http://www.maltemanson.com/resources/1/pdf/Lombardini/Vattenkylda/LDW442%20CRS.pdf
    D:o samt Kubota OC 60 på 5,6 hk finns hos Malte Månson
    Eller så blir det en begad Yanmar 1gm på 7,5 som börjat tappa lite av effekten ?

    Ett annat problem blir den fällbara kölen på 1.86, borde innebära att drevet hamnar ganska långt bak ?

    Kanske kan kombinera en OZ-drive med diesel generator ?

    • harald Apr 5, 2012 Reply

      Kombinerat med en elektrisk motor var vad jag var ute efter också. Den där LDW442 är inte intressant, den väger 70kg!

  12. gurra Apr 5, 2012 Reply

    Miniton hette det på 80 talet, någon som minns….
    Jag seglade S2 6.7 , en amerikanska,

  13. Eva A. Apr 8, 2012 Reply

    Hur länge kan ni hålla på?
    Man kan ju som jag, försöka ta reda på fakta!
    Men jag kanske har missförstått hela idén med ett sådant här forum.
    Angivelsen i hk och kw är en rekommendation för utombordare.
    Dieselmotorn som blir tillval kommer att bli en av marknadens lättaste på ca. 10 hk.
    Inombordaren med segelbåtsdrev kommer mycket riktigt att ligga relativt långt akterut.
    Detta bl.a. för trailerbarhet. Skrovets form är dock anpassat för att bära motorns vikt med denna placering.
    Enligt uppgift delar den många komponenter med Campus 7.4 men får även i mina ögon en helt annan inriktning.
    En perfekt båt för mig och mina 3 barnbarn att ge oss ut på äventyrssegling med.
    Men ni har väl glömt eller förträngt vad som en gång fick er att börja segla!

    Så glad för en kvinnlig Seglarförbundsordförande
    Eva

    • Anita B Apr 10, 2012 Reply

      Eva du har nog missförstått hela ide´n med detta seglarforum där man fritt kan tycka om båtar o segling. Vilket kön nya ordf. i SSF har tycker jag är helt egalt, det viktiga är att det är rätt person.
      Det finns nog bättre forum för kvinnokamp än Blur.se
      Anita

      • Eva A. Apr 10, 2012 Reply

        Du har naturligtvis rätt
        Såg bara så få innlägg från kvinnor och efter att ha hamnat
        På sidan efter att ha sökt på diva 24 (såg den i segling)
        Blev jag tagen av inläggen.
        Men ovilja att ta reda på fakta är ju verkligen inte en könsfråga
        Eva A.

        • srsseglaren Apr 11, 2012 Reply

          Om du tagit reda på fakta så varför inte dela med dig av info om vilket dieselmotoralternativ med segeldrev som det blir ?
          En anledning till disk. är nämligen att de kända fabrikaten inte ser ut att få plats, utan en förhöjd låda i sittbrunnen ?
          Bukh Dv10L med sin 42 cm i höjd gick väll ur produktion 2003 ?

          • Eva A. Apr 11, 2012

            Är helt övertygad om riktigheten i dina måttuppgifter.
            Ja jag frågade om motorval, även om jag upplever mig mer som seglare än grytgubbe. Fick inget svar då man sa sig vara i “upphandlinsstadiet”?!
            Hoppas på en tvåcylindrig.

  14. Mackan Apr 10, 2012 Reply

    Låter ju intressant med dieseln! Är det sanat att det finns en motor som väger in på 10kg? Låter ju helt otroligt! Rätt tänkt av tillverkarna, vi vill ju inte släpa runt på massa järn i onödan. Hur mycket effekt ger den?

    Mackan

    • kim Apr 10, 2012 Reply

      Läs en gång till.
      Effekt 10 hk står det ju.
      Vikten (10 kg) har du nog önskat dig fram till på egen hand.

  15. Raketen Apr 10, 2012 Reply

    Oavsett vad man tycker om båten är bra för sin smak, eller ej.
    Så tycker jag att det är kul med fler båtar från Sverige. Hoppas
    att så mycket som möjligt tillverkas och slutmonteras här hemma.

    Rock on!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.