Skip to content

123 Comments

  1. Niklas/Tangosailing
    Apr 11, 2012 @ 11:26

    http://www.x-yachts.ch/uploads/Xp_33_Specification_April_2012_0404_-_TB.PDF

    Längd: 9,99
    Lvl: 8,86
    Br: 3,21
    Djup: 1,90/2,15
    Depl. 4400kg

    Storsegel: 34,4 m2
    Storsegel carbon rig: 37 m2
    Genua 106%: 38,2m2
    Spinnaker AP: 90m2

    Reply

  2. Jan-Olof
    Apr 11, 2012 @ 11:51

    Det är väl helt naturligt att X-34 ersätts av en Xp-33. Så vad är det om mindre båt? Det är väl marginellt?

    / JanO, X-412 PrimeX

    Reply

    • Joakim
      Apr 11, 2012 @ 12:32

      Kanske, men X-34 kom väl bara för fyra år sen. X-37 och X-332 hade mycket längre livslängd. Det blir också ganska stor lucka mellan XP-33 och XP-38.

      Konstigt att XP-33 är smalare än X-332/X-34 och de flesta nya båtar medan XP-38/44 är bredare än äldre modeller.

      Reply

  3. Per
    Apr 11, 2012 @ 12:20

    Blir nog en fin-fin båt även om jag inte är helt frälst i torpedkölar.

    Reply

  4. Görgen
    Apr 11, 2012 @ 12:27

    Hej
    Hmm…. börja likna bil-design …. alla ser mer eller mindre lika ut, det är bara några mindre detaljer och linjeföring som skiljer dom åt ….tycker jag.
    Är det dagen moderna teknik och dataprogram som styr och spottar ut linjeritningarna eller finns det någon kvar som finlirar för hand??
    men men…..förr i tiden så “kopierade” dom också när det poppade upp en vinnande design, så inget nytt under solen .

    Reply

  5. Sam V
    Apr 11, 2012 @ 12:38

    Äntligen! Ser väldigt lovande ut. De hade kunnat hoppa de trendriktiga slagen i skrovet och t-kölen men kul att de återvänder till den storlek de är bäst på!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 11, 2012 @ 12:44

      Frågan är väl om de kan få till priset?

      Jag vet inte, men det kändes som att X-99 och X-332 var relativt prisvärda på sin tid och man fick snabbt till volymer, men X-34 blev ganska dyr. Och Xp 38 är väl väldigt dyr i sin storleksklass?

      First 34.7 var väl nästan identisk med den här, och sålde inte alls. Svårt segment, men X-yachts kanske kan klara det med sitt varumärke.

      Reply

      • Sam V
        Apr 11, 2012 @ 12:54

        Har varit i kontakt med X-yachts tidigare om just en mindre entyp liknande 35 och 41, förslag X-31. De svarade då att det inte var aktuellt, främst just pga svårigheten att få ekonomi i den storleksklassen.

        Nu verkar de satsa på R/C-konceptet istället vilket kanske är säkrare. Men som du skriver kommer den nog bli relativt dyr. Fast en båt i den storleken räcker rätt långt, man får plats med alla bekvämligheter samtidigt som storleken är hanterlig.

        X-yachts har historiskt varit skickliga på att få ut stora volymer på kort tid, t ex 99:an och 35:an. Men det har varit entyper. Får se om de räcker till nu.

        Och att påstå att denna är identisk med 34.7 är vääldigt svårt att hålla med om för en X-yachts-sucker som jag, även om måtten är snarlika ;-)

        Reply

      • Sam V
        Apr 11, 2012 @ 13:06

        Såg just resten av renderingarna, det verkar vara ett klart prestandaperspektiv på båten med en inredning snarlik 99:an och 35:an. Luktar som om de lägger ned sin racingserie 35 och 41.

        Kan/vill de få 33:an till entyp?

        http://www.x-yachts.com/seeems/137557.asp

        Reply

        • Pelle Lindell
          Apr 11, 2012 @ 16:05

          Verkar osannolikt med två olika kölar och kolrigg/alurigg?

          Reply

          • Sam V
            Apr 11, 2012 @ 16:32

            Du har nog rätt vilket jag tror är ett misstag. Entyp är ett bra försäljningsargument, vill man ha en 33-fots racer finns det andra båtar som är både billigare och snabbare. 33:an blir varken en efterträdare till 332/332S, som bekväm racer/cruiser, eller 99 och 35, lite mer spartansk entyp.

            Någon har nog räknat på det och de ser väl en potential i att kunna optimera. Fast jag hade hellre sett en bekvämare inredning och entypsregel, det bästa från 332 och 35.

      • Peter Gustafsson
        Apr 11, 2012 @ 13:15

        Det ante mig att X-seglarna inte skulle acceptera en sådan jämförelse :-)

        Firsten är en mycket fin båt, speciellt i våra lätta vindar och kan fås riktigt billigt i UK. Flera är på väg till Sverige under våren. Den största kritiken var just toan där framme.

        Xp 33 vs First 34.7 (uppdaterade)

        Längd: 9,99 vs 9,99 m
        Lvl: 8,86 vs 8.73 m
        Br: 3,21 vs 3.37 m
        Djup: 2,15 vs 2 m
        Depl. 4400 vs 4520 kg i broshyren

        Storsegel: 34,4 vs 35.3 m2
        Försegel: 28,2 vs 35 m2
        Spinnaker AP: 90 vs 91 m2

        Reply

        • SilverSurfer
          Apr 11, 2012 @ 13:33

          Xp 33 Jib er 28.2, ikke 38.2.
          First 34.7 har genua.
          Den danske First 34.7 vejer 5.140 iflg. websejler.

          Men ellers er de ret ens :-)

          Indretning er jo altid en smagssag, men selve salonen i First 34.7 manglede hygge efter min smag. Toilettet fremme synes jeg derimod er OK. På Firsten giver det jo et godt “vådrum”.

          Reply

        • tomas
          Apr 11, 2012 @ 14:11

          Firsten är 9,99

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Apr 11, 2012 @ 14:19

          Uppdaterat. Ganska lika i min bok :-)

          Reply

        • Joakim
          Apr 11, 2012 @ 16:37

          Också Dehler 32 är ganska lika. 121 000 € är ganska mycket för en liten båt. Dehler 32 har väl ~85 000 € baspris i Tysklan.

          Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Apr 11, 2012 @ 19:40

          Aha, var det därför man sänkte SRS-talet på First 34.7. Toan var kasst placerad, undrade just varför.

          Den passar väl ganska bra in i ett segment som Archambault och JPK är i.

          Reply

  6. Feffe
    Apr 11, 2012 @ 12:39

    Ser ut som en HP1030, lite smalare kanske.

    Reply

  7. Large
    Apr 11, 2012 @ 13:05

    Tror inte på planlösningen med två akterkabiner och toaletten fram, annars ser den fin ut.

    Reply

  8. Tor
    Apr 11, 2012 @ 13:08

    Kjempe spennende, håper de klarer å holde prisen nede… Slik at det kan vokse fram en stor flåte. X-35 prisene har jo stupt de senere årene på bruktmarkedet(finn.no nå 800.000 NOK for en 2007 modell, nypris var vel rundt 1.8MNOK). Så prisen må vel en god del ned før kjøperne skal velge en mindre og dyrere båt.

    Reply

  9. SilverSurfer
    Apr 11, 2012 @ 15:55

    Interessant er det at man rammer vægte og dimensioner meget nært X332 og X 332 S, som jo stadig kan vinde internationalt. Deplacement som X332 S, Kølvægt som X 332. Det kan vel kun være en forbedring. Storsejlet er vist identisk med 332. Måske en lidt billig løsning at lave kølen af jern fremfor stål/bly, men det er vel et prisspørgsmål.

    Vedr. Peke/Sprit har jeg et spørgsmål:
    Er det nogen speciel grund til at peket altid (dog ikke på Club Swan 42) sidder i styrbord? Jeg er klar over at man normalt kommer til mærket på styrbord halse, men så længe peket kan trækkes frem fra luv er det vel OK ? Og så kan det vel sidde i den side man foretrækker ?

    Reply

    • LarsS
      Apr 11, 2012 @ 16:42

      Coreolis-effekten? :-)

      Reply

      • SilverSurfer
        Apr 11, 2012 @ 17:39

        Tak for et konstruktivt svar. Kan jeg gå ud fra at du har checket australske og new-zealandske både inden du svarede ?

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 11, 2012 @ 17:45

      Jag tror det är som du säger, att man vill köra tackline och dra ut peket från lovart och då behövs det mindre kraft när alla linor går i pekets riktning.

      Jag upplever också att det är enklare att se att allt är rätt kopplat när peket sitter i lovart vid en normal rundning. Framförallt då det är indraget.

      Reply

      • SilverSurfer
        Apr 11, 2012 @ 18:03

        Det første forhold er nok uden praktisk betydning hvis linerne er ført fornuftigt, men jeg kan se ideen i at det er lidt mere synligt hvad som er koblet (og enklere at komme til) når peket er indraget.
        Overvejer at indbygge peke, så det er ikke blot teoretisk….

        Mange tak.

        Reply

  10. Hauke
    Apr 11, 2012 @ 16:08

    Reply

  11. Calle P
    Apr 11, 2012 @ 16:40

    För tung också torpeden i järn. Hur tänkte dom där???

    Reply

    • Torgeir
      Apr 11, 2012 @ 18:23

      Ja, nesten 50% tyngre enn X-99

      Reply

    • D35 Aurora
      Dec 14, 2012 @ 11:13

      Absolut dags att peta in en rostfri pinne i köl-brasan för att hålla värmen i vinter, eller hur!?
      Så: den djupa (ca 2m) frågan är väl ändå om de smakat på T-spriten eller tagit sig ett Järn?
      Eller är de också köpta av Hanse?
      Var är Blyets Beskyddare?
      Var är L-formens Lakejer?
      Hur många Xp33 kommer ses stilla guppa, fast-trasslade i T-kölen som flöten på danska “bundgarn”?
      Eller har även X insett att 50-60 KSEK kan användas bättre än att reducera våta ytan med några dm2 ?
      Så många frågor, vi i T-järngänget håller andan och väntar på svar :-)
      /Mats

      Reply

      • Team Dehlerdoris
        Dec 14, 2012 @ 16:37

        Mats, eftersom du skulle sätta dit tyskt skotsystem så vet jag inte om vi kan ha dialog om resten.. ;-) Men okey då!
        -Hanse har inte köpt X-Yacht(inte än men fritidsbåtsvarv är nog billiga just nu..)
        – Kelp-cutters borde vara option på Xp33. Funkar säkert på bundgarn också.
        -L-kölens lakejer finns nog samlade på ett klart shysst varv som bygger Arcona. Kolla på; http://piano-swe27.blogspot.se/2012/12/det-handlar-om-kolar.html
        Samt på J-boats hos Johnston:s i US. Har själv en viss förkärlek till L-köl med blybulb (precis som min namne Qviberg), inte minst för att slippa rost när man “testar tilläggning” i skärgården. Har inte tänkt att byta köl på Doris iallafall. Möjligen en lätt 0,5 oz spinnaker(runner) till W2SB 2013?
        Fast f-n vet? Senast med Arcona 400:an så hade vi spinnare i < 1 sjömil på hela resan…
        – Köldjup är en sak se´n beror det till stor del också på var kölen sitter och hur långt den sticker fram om man lyckas komma ända intill perfekta förtöjningen.
        Mats, har du bestämt dig om "tysk skotning"?
        Stefan K
        http://www.dehlerdoris.blogspot.com

        Reply

        • D35 Aurora
          Dec 15, 2012 @ 12:08

          Hej!
          Tack för värmande kommentar, nej tydligen är jag liiite obeslutsam om det tyska…
          Främst om det funkar tillräckligt snabbt att justera o släppa när man seglar med få händer. Man får nog se till att lossa handtaget när man skotat hem i byig vind…kan riktigt känna hur jag inte vill att det trasslar sig runt handtaget när 41 m2 trycker till…
          Men det är väl en vanesak?
          Grundtipset är nog att det tyska blir årets julklapp till mig själv:-) måste vart grymt snäll i år:-)))
          Och förresten så har jag också läst teorin om L-kölens bättre egenskaper för tvärströmning. Kul med båtkonstruktion, att så många olika egenskaper som ska balanseras och uppenbarligen kommer det ändå fram lite olika svar, även om båtarnas lösningar nog ändå blir allt mer lika inom respektive segment.
          /Mats

          Reply

          • Team Dehlerdoris
            Dec 15, 2012 @ 12:58

            Mats, man behöver ju inte släppa så mycket lina från en winsch som med en 1:6 talja antar jag. Selde´ns nya winschar borde vara ett stort + om man kör storen på tyskt sätt antar jag också.
            Vi hade Harken Magic block på vår NF och Contrast 33 Blåsningen. 1:6 eller automatiskt 1:12 (när man släppt lite efter viss överskotning).
            Harken har tydligen skippat denna skitsmarta lösning som då var tänkt att funka med storsegel upp till 25 kvm. En lite större modell hade varit en riktig hit. Harken kanske ville sälja winschar istället?
            Tycker att det är lite synd att behöva winscha storen på så pass små båtar som 33-35-fotare. När det gäller storskotstaljor generellt så måste trissorna vara rejält stora och dessutom är kullager ett krav. Att köra glidlagrade fiolblock, där några av trissorna dessutom är små är svettigt men inte ovanligt på äldre båtar.
            Det vore kul om du tipsade med lite bilder sedan på; http://www.dehlerclub. se (vårt Forum), om hur julklappen funkade.
            När det gäller kölar så har jag nu fått ett fultips av Piani-Anders B. på min blogg om hur man förbättrar L-kölen ytterligare.
            Seglarhälsningar
            Stefan K

        • D35 Aurora
          Dec 15, 2012 @ 16:21

          Stefan,
          Det 1:8 system med dubbla haländar som följde med båten är nog inte så tokigt i sig, friktionen känns helt OK och i lättvind kan man dra båda ändarna samtidigt så blir det 1:4. (vet inte om 34 S/V har samma?)
          Utväxlingen kan ändå upplevas lite på gränsen vid enhands-skotning för att kunna ta hem fullt på kryssen utan att lova upp.
          Mest är jag nog ändå ute efter att minska mängden tamp i brunnen och att komma åt skotet lite lättare än framför den stora ratten. Får se om jultomten tycker det är värt två nya 40-vinschar och div block, hrmm…
          Bilder utlovas på dehlerclub, inkl Harken windward-vagnen som verkar ursmart om mekanismen bara är robust.
          Har hört att det ev finns lite barnsjukdomar på reverserande manuella vinschar av annat fabrikat, vet inte hur allvarliga eller om de är åtgärdade nu?
          Inom parentes vill jag nog ändå skota focken på de främre 46-vinscharna, kommer åt dem rätt bra, även solo.
          /Mats

          Reply

          • Henrik
            Dec 15, 2012 @ 16:39

            Funderade mycket på storskotning förra vintern, den orginal 6-skurna taljan på Dehler 33:an ville jag göra något åt. Tänkt först skaffa 1:4-8 med dubbla haländar, men det blev 1:4 med fintrim 1:4, dvs 1:16 istället. Största fördelen är att det blir inte så enormt långt skot som trasslar ihop sig på durken. Det är enkelt att ta hem knappt 35 m2 med 1:16 med en hand. Kullager hjälper förstås till. Denna gång blev det spärrblock på tjocka linan, det ångrar jag verkligen inte. Skulle nog vilja ha det på fintrimmet också.

          • Team Dehlerdoris
            Dec 15, 2012 @ 16:48

            Harken windward är helt OK, men den är rätt tung vilket märks vid slängipp. Vi kör med justerlinan ihopknuten nu o det är faktiskt väldigt lätt att släppa loss justerlinan i lä vid uppvagning till lovart.
            Selde´ns winschar ska fungera väldigt bra, efter vissa problem 1:a året. Min kompis Bernt fick nya winschar av Selden till sin 32:a.
            Lite shysst redovisning på Dehlerclub:s “Forum” vore toppen, det är säkert intressant för många.
            Stefan K
            http://www.dehlerclub.se

          • Peter Gustafsson
            Dec 15, 2012 @ 16:51

            Vi har haft 1:6 + fintrim 1:4 på både J/109 och J/111 vilket har fungerat alldeles utmärkt. Spärrblock på bägge.

        • D35 Aurora
          Dec 15, 2012 @ 17:06

          Tack för bra tips – nu blev det svårare :-)
          Alltid gott att bli förvirrad på en högre nivå och dessutom få en anledning skjuta upp julpyntet, ha ha…
          /Mats

          Reply

          • Anders Nilsson
            Dec 16, 2012 @ 09:22

            Om du är intresserad så samlade jag det vi har ändrat på Grynet Dehler 34 SV i förhållande till standard i ett inlägg redan 2008. Vi kör fortfarande så här för det funkar riktigt bra. Layouten tog jag med mig från vår First 31.7 så varvet byggde och levererade båten så här. Leif Englund kopierade den när han beställde sin utom storskotet som han gör som ni.
            Det gillas av killarna ombord som varit med på en Dehler 35 som var standardutrustad.
            http://sundetregatta.blogspot.se/2008/09/grynet-en-del-av-vra-lsningar-s-hr-lngt.html

          • Team Dehlerdoris
            Dec 16, 2012 @ 12:43

            Anders, är det OK om jag lägger in några av dina storskots-bilder på dehlerclub.se? Den lösning som du har på Grynet ser ju både konventionell och väldigt bra ut. Det är en del som undrar över bra storskotslösningar när storsegelytorna börjar dra iväg uppåt > 35kvm.
            Om du har fler bra tekniska lösningar så maila gärna bilder till mig på stefan.kindeborgQgmail.com så lägger jag in dom under Råd & Tips på dehlerclub.se
            Seglarhälsningar
            Stefan K
            http://www.dehlerdoris.blogspot.com

        • D35 Aurora
          Dec 16, 2012 @ 11:26

          Anders,
          Inget nytt under solen, inser jag. Alla era ändringar ser ju väldigt vettiga och bra ut för sitt syfte, som jag förstår det främst kappsegling och tursegling med besättning.
          För mig måste det också funka för solosegling (och även med sol-slö besättning, jag kan ev vara den ende här på Blur som har det?!) Suggor mm ser då fortfarande rätt ut men lite frågetecken ändå för skotlösningen som ger rätt kraft men en hel del tamp framför ratten, och svårt att komma åt med vagnen i lä, trots långa armar. Funderar lite mer på detta i-landsproblem :-) det är ju ändå tid kvar…fast nu e man grymt sugen!
          /Mats

          Reply

          • Anders Nilsson
            Dec 16, 2012 @ 12:38

            Skotvagnen vi har är en så kallad Harken windward sheeting system så den släpper automatiskt lä linan. Det har jag glömt skriva.

          • Anders Nilsson
            Dec 16, 2012 @ 12:57

            Vilken ändring som vi har gjort tycker du försämrar cruisingsegling på 2 jämfört med standardutrustningen?
            Dippgipp med spinnaker ändrad till end-to-end?
            24ggr utväxling på storskotet istället för 8ggr?
            75% så långt storskot på 6ggrx4ggr som 8ggr?
            Dubbelkommando på linorna till kick, Cunningham och spibomnedhal?

            Här får du nog fundera igen.

          • Anders Nilsson
            Dec 16, 2012 @ 13:01

            och så har vi 40 winschar på rufftaket istället för 32 och 46 till genuaskotwinsch istället för 40 (går att uppgradera till 44ST).
            Jag tror faktiskt att vi har en bättre cruisingkärra också.
            :-)

          • D35 Aurora
            Dec 16, 2012 @ 13:44

            Som sagt Anders, jag tycker allt det ni gjort ser kanon ut även för cruising, väldigt lärorikt och bra för mig att se.
            Ni seglar nog på en annan nivå, men era lösningar är säkert rätt för mig också. Det var just bara åtkomligheten på skotet från rorsmanspositionen som jag inte kände blev bättre.
            /Mats

  12. Per
    Apr 11, 2012 @ 16:46

    Reply

  13. Magnus Eriksson
    Apr 11, 2012 @ 18:18

    Helt i min smak och stil.

    Reply

  14. andreas i hp
    Apr 11, 2012 @ 19:22

    hej
    kul att nordiska båtar satsar men jag tror 90m2 spinneblir väldigt liten om båten skall väga 4,5 ton
    ingen riktig planing på undanvind. Skall man ha utskjutbart peke så tror jag en lättare båt är fördelaktigt
    hälsningar från hemsedal…

    Reply

  15. Peter
    Apr 11, 2012 @ 20:01

    Är det inte långsamt dags att skriva om DH så att båtar med assymetriska segel har en chans? Bra initiativ från Haderslev som för övrigt gör sina skrov i Polen som många andra. Med deras inköpsvolymer på riggar och utrustning borde de kunna hålla ett hyfsat pris. Frågan är väl snarare om de vill….

    Reply

    • SilverSurfer
      Apr 11, 2012 @ 20:17

      Jeg er ikke sikker på at der er belæg for at sige at asymmetriske spilere vurderes forkert under DH. Jeg tror at der er større problemer mellem den traditionelle lange slanke/lette danske sejlbådstype og den internationale racer/cruiser-type som kapsejles i de fleste andre lande.

      Og til diskussionen om prissætning af X-yachts, så virker det ikke som om der er råd til at sætte prisen ned:
      http://minbaad.dk/sejl/nyhed/archive/2012/31/january/article/x-yachts-har-underskud-paa-14-mio-kroner/

      Reply

  16. kalle
    Apr 11, 2012 @ 20:39

    Tung

    Reply

  17. Team Dehlerdoris
    Apr 11, 2012 @ 22:26

    Jättekul med nytt från X-Yachts!
    Lite märkligt X-Yachts helt släppte segmentet c/r 302/332 för c:a 10 år sedan. Fältet blev helt fritt för typ Dehler, First, m.fl. Sedan kom X-34 för 4 år sedan, tyvärr lite för dyr för sin storlek jämfört med konkurrenterna.
    Hoppas denna Xp33 hamnar i samma prisläge som Dehler 32, runt 1,1M för en flygfärdig båt.
    Jämför lite mått med vår Dehler. Ser att bredden är exakt lika, kölvikten(lika), krysstället(lika) och längden(Xp 17cm kortare, men Dehlern har lite fallande stäv..) är i princip samma som Dehler 34DD. Vikten om vi nu pratar broschyrvikt så är det också i princip samma. Djupgående är samma(men L-köl i bly på Dehlern)
    Den stora måttskillnaden är att Xp33 har 15kvm större spinnaker och att Dehlern har en 150% genua vilket ger 10-12 kvm större segelyta upwinds.
    Xp ser riktigt snygg ut hoppas dom lyckas med denna c/r. Båten ser ut att vara klart allround, alltså inte bara en “undanvindslåda”.
    Akterskeppet heller inte för utdraget åt sidorna, vilket säkert förbättrar lättvindsegenskaperna på denna fockbåt.
    Vore kul o se interiören o framförallt hur toaletten är placerad..:-)).
    Spännande!
    Stefan
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

    • Large
      Apr 12, 2012 @ 05:55

      Du lyckas alltid se likheter med din egen Dehler…….suck!

      Reply

      • Team Dehlerdoris
        Apr 12, 2012 @ 11:50

        Jo, Large visst är det väl alltid lite kul att jämföra nya båtar med befintliga o det var busenkelt att se likheter i mått/vikt ,det är rätt slående lika. Förhoppningsvis så går utvecklingen framåt också fartmässigt. En standard Xp33 är inte en renodlad racer o den hamnar rimligen i ungefär samma SRS klass som Dehler 34DD, Dehler 32/33, X-332, Finngulf 33 c:a 1,23-1,26. De uppenbara skillnaderna är förståss att det är olika båtar. En jämförelsetest med Dehler 32 vore skitkul att se, tror inte slutpriset skiljer speciallt mycket mellan dessa båtar när allt väl är på plats.
        Stefan

        Reply

      • Anita
        Apr 12, 2012 @ 18:50

        Large verkar mest drabbad av jantelagen me o hugga på andra som är väldigt nöjda med sina egna båtar, säger bara suck. Det är väl riktigt kul att folk jämför med båtar man känner till väl när det kommer nytt i precis samma storlek. Tycker precis som Stefan att Xp 33 är snygg. Den ser väldigt snabb ut i alla fall tycker jag om man nu får tycka något bland alla suckande proffs på Blur.
        Anita B.

        Reply

        • Kalle
          Apr 13, 2012 @ 08:31

          Anita, oavsett ämne/fråga så är svaret från StefanK alltid NF eller Dehler. Det är som ett mantra NF NF NF… Dehler Dehler Dehler

          Reply

          • Erik Barkefors
            Apr 13, 2012 @ 08:37

            Du glömmer Banner 28, J/24 och Contrast 33 ;-)

        • srsseglaren
          Dec 16, 2012 @ 15:19

          Undrar om jantelagen kan appliceras här ?
          En Arcona 340 hamnar riktigt högt på en önskelista bland roliga båtar ?
          Varför inte en Arcona 340 med inredning lite mer åt J 105 hållet ?
          Dehler sålde tidigare en variant som kallades “Nova” en ljus inrednings -lösning som var ngt före sin tid ?
          2013 kanske kan ge svar på vilken av Dehler 34,HP 1030 och Arcona 340 samt kanske XP 33 som drar det längsta strået vid kappsegling ?

          Reply

          • Team Dehlerdoris
            Dec 16, 2012 @ 22:10

            srsseglaren +1.
            Arcona, Dehler, J, First o X bygger skitfina båtar i “lågvolym” mer eller mindre nischade och som alla är en mix av komfort o racing. Det finns andra båttyper också åt både det ena o andra hållet som tur är.
            Nu är ju Arcona 340 / Dehler 34SV(35) betydligt större båtar än Xp33 på alla sätt. Är Xp 33 snabbaren än dessa så har man verkligen lyckats. Xp33 är storleksmässigt mer jämförbar i storlek med den mindre Dehler 34dd, Finngulf 33 eller X-332, dock inte komfortmässigt kanske?
            Möjligen kan “X-factorn” bidra till säljsucce, jag har själv klar förkärlek till välgjorda X-designs, Xp33 ser riktigt fin ut.
            Stefan K
            http://www.dehlerdoris.blogspot.com

          • Team Dehlerdoris
            Dec 16, 2012 @ 22:45

            Båtnytt eller Segling, vem blir först med att anordna “One of a kind” igen.. för 32-35 fotare? Det lär ju inte saknas intressanta jämförelseobjekt.
            Stefan K

          • srsseglaren
            Dec 17, 2012 @ 06:52

            +1
            “One of a Kind” artiklarna blev ju lästa några gånger, ngt av det mest intressanta när man gick i båtbytar tankar.

            Tänk om man kunde få till ngt liknande igen :-)

    • Joakim
      Apr 12, 2012 @ 06:29

      Yacht viste redan, att den kostar 121 000 €, vilket är nästan 50% mera än Dehler 32.

      Reply

      • Joakim
        Apr 12, 2012 @ 14:07

        Såg just prislistan. ~150 000 € utan segel och elektronik sjösatt i Danmark. Troligen mer än 50% dyrare än Dehler 32 med samma utrustning.

        Reply

        • Jan-Olof
          Apr 13, 2012 @ 10:13

          BMW är också 50 % dyrare än Skoda. OBS !Därmed inte sagt att Skoda är 50 % sämre.

          Reply

          • Stefan A
            Apr 13, 2012 @ 10:33

            Bara 50% plastigare… ;)

            //S//

          • Joakim
            Apr 13, 2012 @ 10:46

            Jo men XP-33 verkar vara plastigare än Dehler 32 och Dehler 32 tillverkas i Tyskland vs. XP-33 troligen i Poland, åtminstone delvis.

            X-Yachts har otroligt bra varumärke för att kunna göra detta.

      • Peter Gustafsson
        Apr 12, 2012 @ 14:11

        Ouch!

        Har du lust att maila över till peter@blur.se

        Reply

    • Stefan
      Apr 12, 2012 @ 07:46

      StefanK, du glömde att jämföra även NF mot Xp 33…

      Reply

  18. Backe
    Apr 11, 2012 @ 23:47

    Mmm för tung!

    Reply

  19. Niklas/Tangosailing
    Apr 12, 2012 @ 15:09

    Reply

    • F424
      Apr 12, 2012 @ 15:41

      9 knop på halvvind i 10 m/s. Inte illa.

      Reply

    • Anders B
      Apr 12, 2012 @ 16:58

      Lika snabb som X35? Lite snabbare i lättvind, lite långsammare i hårdvind. Polardiagrammet indikerar SRS 1,33.

      Reply

    • Erik Barkefors
      Apr 12, 2012 @ 17:24

      Ser ut att vara betydligt mer allround än många andra nya båtar med ambition mot kappsegling t ex Archambault 31, First 30 och Elan 310. Med X i namnet och Anders SRS-tal så kan nog båten öppna en nisch om de håller priset på 1,1’€ även för fler än de första båtarna!

      Reply

  20. Peter Gustafsson
    Apr 12, 2012 @ 15:47

    Mer från marknadsavdelningen. Trendsetter?

    X-Yachts always produce a winning 10m formula

    X-Yachts first 33 footer, the X-102, was launched in 1981. She won the official World Championship for ORC Offshore racing yachts (The Three Quarter Ton Cup) a total of 7 times in the eighties! A total of 250 X-102s and X-3/4 Tons were built.

    The next 33 was the X-99 which formed a ‘one design’ Class and achieved official ISAF Recognized Class status. More than 550 were delivered and the class is still active in Northern European countries.

    Later the X-332 and X-342 also became very popular with close to 450 of these two models sold.

    More recently in 2007 the X-34 was launched. She is an attractive and very comfortable cruiser/racer and enjoys great winning qualities. She performs very well under most handicap rules, especially under IRC whilst maintaining impeccable sea keeping for the dedicated cruiser. The X-34 is set to remain in the production portfolio alongside her new younger sister.

    The new Xp 33 will become a new trendsetter

    The new 33 ft X-Yacht benefits from the X-Yachts latest composite technology. The hulls are laminated in a full sandwich construction using vacuum infusion to establish the best ratio between the vinylester matrix and the structural fibres.

    This lamination technology was introduced back in 2008, when the X-65 was developed and is now utilized in all the new Xp models. These include the Xp 44 (launched April 2011), the Xp 38 (launched August 2011), and the all new Xp 50, which is due for launch in April 2012.

    A fast yacht depends on a good level of stability to carry enough sail. This stability can come from a number of sources, mainly hull beam and a low centre of gravity.

    Increasing hull beam at the waterline increases the stability by generating more buoyancy on the leeward side. Increasing hull beam above waterline allows the crew weight to move further to windward.

    This route to stability is not without cost though. It also increases the wetted area of the hull making it slower in light airs and the increased beam above water only helps when the crew are hiking, not when you are sailing short-handed or when things go wrong. For this reason X-Yachts have always been focussed on keeping the yachts’ centre of gravity as low as possible. Using advanced lamination techniques and efficient structural solutions, they can keep more weight in the keel where it belongs.

    X-Yachts is well known for producing good all-round performers and the new X-Yacht models are seen as market leaders! Some sailors love to get the adrenaline running on the race course. Others just like to cruise in a yacht that performs well and responds to good trimming and seamanship. By providing the perfect balance between sailing performance and practical solutions, X-Yachts are able to cater for both!

    The Xp 33 is lighter than many production competitors. In addition to the lamination technology described, every detail has been investigated and analysed in the pursuit of the right weight-practicality balance. Above deck the halyards and trim lines are exposed to keep the structure simple and light. There are no hull windows and limited deck hatches to simplify the deck whilst maintaining enough light and access.

    Below deck you will find a very functional and lightweight interior. The structural bulkheads are made from plywood securely bonded to hull and deck but the furniture is partially crafted in composite materials. This “simple but effective” approach to the Xp 33 will be the key driver to her performance.

    The X-99 offered superb sailing performance back in 1985 when it broke the “norm” for modern yachts’ sailing performance. Compared to her, the new Xp 33 is expected to sail almost 10% faster VMG (velocity made good) against the wind in medium wind speeds and between 10 and 15% faster on a broad reach in medium to fresh wind speeds, according to X-Yachts’ VPP tests.

    Xp 33 will have almost 70% higher stability enabling her to carry her 15% larger sail plan much more effectively (full racing main and asymmetric spinnaker). That, blended with an increase in waterline length of almost one meter, gives the Xp 33 that extra boat speed potential, which once again, will set the standard in the 10 meter performance yacht market.

    Carbon fibre retractable bow sprit is standard as is the composite tiller. The yacht comes with aluminium mast and boom with discontinuous rod rigging as standard. A slightly taller carbon mast is available as an option for increased stability and sail area.

    As standard, the keel is a cast iron ‘T-keel’ configuration with a draft of 1.90 m, with an option to upgrade to a 2.10 m deep composite keel with a lead ‘T’ bulb.

    The deck lay out facilitates an under deck furling head stay drum (optional) and the standard anchor compartment can accommodate an optional anchor winch.

    The all new Xp 33, expected to launch by the end of 2012, springs from the original X-Yachts DNA delivering thrillingly sailing performance!

    The introduction price of the first 30 Xp 33’s is Euro 101,900. They are all expected to be delivered before summer 2013.

    Reply

    • Clifford
      Apr 12, 2012 @ 21:16

      Vad tröttsamt med denna sorts mång-ordiga pressrelease. Det hade ju räckt att de skrivit att de tidigare gjort framgångsrika båtar i 10 m klassen, att X-34 inte riktigt blev så lyckad och att de gör ett nytt försök. Den nya båten byggs på samma sätt som alla andra moderna båtar och vill du få bra med prestanda i båten får du betala rejält mer än det angivna standardpriset…

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 12, 2012 @ 21:24

      Haha… bra sammanfattning :-)

      Reply

  21. large
    Apr 12, 2012 @ 16:22

    interiören kommer att avgjöra om den lyckas eller inte, jag gillar konceptet med 10 m båt, djup köl, peke och rorkult.
    Kommer den att vara snabbare än min Arcona 340 är jag intresserad!

    Reply

  22. Peter Gustafsson
    Apr 12, 2012 @ 17:10

    Snabbräknade på en standardbåt med det man behöver för aktiv segling + inredning till förpik + septitank + varmvatten. Sjösatt & klar hos X-yachts = 1.3 millar med 25% moms. Tillkommer gör segel och instrument.

    Hur mycket extra en kolmast och djup kostar är inte specat i listan.

    Reply

    • Öresund regatta, AN
      Apr 12, 2012 @ 22:38

      Kan man inte räkna med att det kostar som på konkurrenternas?
      – ca 150 000kr i tillägg för kolmast
      – ca 60 000kr för blybulb köl

      – 230 000kr för en komplett segelgarderob

      typ slutar på ca 1.75 miljoner

      Reply

  23. srsseglaren
    Apr 12, 2012 @ 20:57

    Segmentet 32-34 fot är nog en bra storlek där man börjar få plats med riktiga kojer både i för och akter, samtidigt som storleken på segel gör dom smidiga att hantera.
    År nog lite små impad över både Dehler 34:ans och Arconan 340:ans framfarter på banorna, X-332 går riktigt bra på kryss trots åldern.
    Dehler 29 verkar segla förträffligt hur är känslan för Dehler 33 ? börjar den bli för gammal eller är den ngt vek med endast tre meter bredd ? seglar bra men inte lika vass som d:o ?
    Provsatt nya Dehler 32 på mässan men fann det svårt att sitta utan att slå i huvudet i undersidan av däcket ?

    Reply

    • Henrik N
      Apr 13, 2012 @ 19:28

      Har själv en Dehler 29 -07 och upplever den som minst lika rymlig som 32:an och flera på pappret andra större båtar. Akterruffen är magnifik för mina 197 cm och betydligt rymligare än t.ex. motsvarande på X-34. Dessutom kan jag sitta i salongen utan att som du skriver, slå huvudet i undersidan av däcket.
      /Henrik

      Reply

  24. Nobbe
    Apr 13, 2012 @ 08:54

    > 10% snabbare än en X-99. SRS > 1,35 på en 10m båt? :-) A 31, Sun Fast 3200, 34,7 mfl hann före X med några år….

    Reply

    • Erik Barkefors
      Apr 13, 2012 @ 09:42

      Det svåra är nog inte att rita/bygga en snabb båt utan att få till kombinationen snabb och användbar.
      I mitt tycke är X-332 ett av de bästa exemplen på lyckade kombinationer som också fått lovord av både seglare och båttidningar för att de är lätta att hitta grundtrimmet och fungerar både till kappsegling och cruising.
      Jag hoppas att X-båtar lyckad med Xp33:an så den blir en värdig uppföljare till succén X-332!

      Reply

      • F424
        Apr 13, 2012 @ 09:57

        Som vanligt kan man välja två av lätt, stark och billig, men inte alla tre. Att köpa en Xp33 med järnköl känns ju lite som att köpa en Ferrari med tvåtaktare?

        Reply

        • Raketen
          Apr 13, 2012 @ 21:52

          He, he
          Finns ännu inget som spöar vikt/effekt jämfört med en 2-taktare.
          (bortsett turbinmotorer)

          Reply

          • srsseglaren
            Apr 14, 2012 @ 04:29

            Kanske skulle vara wankel då ?
            Då brukar de istället bli problem med tätningarna ?

        • Dan
          Apr 13, 2012 @ 23:05

          Precis,

          2 taktare har nästan dubbla effekten per cylinderkubik och dessutom mindre gyroeffekt samt lägre motorvikt. Isåfall blir det bra ;-)

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Apr 13, 2012 @ 10:21

        Fast X-yachts är väl knappast Ferrari?

        Snarare Audi. Stabilt varumärke, bra prestanda men tryggt att åka långt i. Bra andrahandsvärde. Trogna kunder. RS8 (X-41) är cool men inte så praktisk och ganska svårsåld. RS4 (X-35) är diskret men sportig. Svårtyglad. Bäst är de vanliga S-modellerna (X-332/362 Sport).

        ;-)

        Reply

        • F424
          Apr 13, 2012 @ 10:54

          Nej, det var en kass liknelse. Var mest ämnat att åskådliggöra det knäppa i att föreslå järnköl på en “prestandabåt”. Helt tydligt känner man press på kostnadssidan. Och Audi vet jag inte? Beslag och “seglingsgrejerna” i övrigt är på topp, men andas X “down below” verkligen Audi-kvalitet? Där finns det bättre danska Audi-varv:-)

          Reply

        • Mats V
          Apr 13, 2012 @ 12:11

          Svårt det hrä. Som X-332 S ägare valde jag en kompromiss; snabb båt med potential med bra inredning för cruising. Inte superoptimerad för racing – dvs minimal vikt mm – men med god komfort för semesterseglingen med familjen. Med X-99:an hade vi riktigt kul racing men saknade den invändiga komforten och lite gastar på railen när jag semesterseglade. Som inredningen ser ut på Xp33 är den snubblande lik X-99:an. Helt ok om man verkligen premierar racing fullt ut men då skall båten också vara maxad åt det hållet. Vikten och lite andra värden på Xp33 talar inte riktigt för det. Tiden då man kunde göra den perfekta kompromissen till acceptablt pris som kan säljas till bägge kategorierna av seglare kanske är förbi.
          Men den ser helt ok ut och det skall bli intressant att se den live. Järnköl/bulb är däremot ett taffligt försök att visa ett lägre pris inte riktigt “X-Yachts-mässigt”… ;-)

          Reply

          • SilverSurfer
            Apr 13, 2012 @ 15:35

            Men måske ganske fornuftigt at have jernkøl.
            Korriger mig hvis jeg tager fejl, men har First 35 ikke jernkøl ? Det kan jo tilsyneladende godt virke til (handi)kapsejlads.
            For en typisk bulb omkring 1000 kg vil overfladen være omkring 0.4 M2 afvigende mellem bulb/jern. Måske kan 60.000 kr. anvendes bedre end til at reducere den våde overflade med 0,4 M2 ?
            Jeg ser det største problem i at begge alternativer findes. Formodentlig vil de sædvanlige fabriksbåde som sendes på kapsejladsbanerne være top-udrustede med kulfibermast, bly-køl og 3di, mens illusionen om at man kan få en vinder til den lave pris forsøges holdt i live i kraft af det billigere alternativ. Marketing……

    • Anders B
      Apr 13, 2012 @ 18:56

      SRS 1,33 är uppskattat ur det polardiagram som är presenterat. Jag har räknat med kryss/länsbana och tagit VMG medelvärdet för 4/6/8 m/s. Hur SRS egentligen räknas ut har jag ingen aning om. På samma sätt kan man beräkna SRS för Sun Fast 3200, som hamnar på ca 1,26! Beroende på att den båten seglar långsamt på lätt kryss och att det krävs >10 m/s för dom fantastiska slöregenskaperna (som därför inte alls märks i min uppskattning). Man ska förstås ta dom här uppskattningarna med en stor nypa salt (polardiagrammen är ju marknadsföringsmaterial). Det är väl naturligt att man för en kappseglingsbåt mer satsar på låg/mellan vindregistret istället för att kunna halvplana/plana i hårdvind (i ett ganska smalt vindriktningsintervall). Fast det är roligare att tuta och köra. (SRS ska gälla för en rundbana säger någon – det betyder att SRS för en slörflyer blir högre än uppskattningen för kryss/läns banan).

      Reply

  25. Sture Smith
    Apr 13, 2012 @ 16:49

    SRS på 1,33 !??
    Om jag minns rätt hade den blåa Göteborgs X332 sport med kolpipa Lys på 1,26. Som den faktiskt seglade upp till, OK med mkt bra besättning.
    7 % upp alltså och då pratar vi X 332 en av de snabbaste och mest väldesignade båtarna X-Yahts byggt.
    Men Jeppesen har överträffat sig själv flera gånger i 10 m storleken som är ett adelsmärke för X Yachts.
    Men det kan bli tufft prismässigt denna gången oxå (X34) då det är många som vill vara med och smörja kråset med mkt läckra båtar.

    Sture Smith
    Dehler 39SQ
    “Sjöglans”

    Reply

  26. alex Ekberg
    Apr 13, 2012 @ 18:46

    En L-bulb och en layout som 223an så hade detta varit en drömbåt.

    Reply

    • Sam V
      Apr 13, 2012 @ 20:18

      Om du menar 332:an så är det exakt vad jag också tycker.

      Reply

      • alex Ekberg
        Apr 13, 2012 @ 20:26

        332an ja! Trött…..

        Reply

    • Large
      Apr 13, 2012 @ 21:21

      och ett ton lättare…….

      Reply

      • Mats V
        Apr 14, 2012 @ 09:35

        Vilket precis är problemet. Omöjlig ekvation att uppnå till rimligt pris.

        Reply

        • Erik Barkefors
          Apr 14, 2012 @ 10:09

          Finns här!
          http://segelochpaddel.blogspot.se/2012/04/columbia-c-32-carbon-seglar.html
          Men då får man släppa spis med ugn, dubbla diskhoar och en massa annat…

          Reply

          • Mats V
            Apr 14, 2012 @ 10:22

            Vilket precis är problemet…

        • Sam V
          Apr 14, 2012 @ 10:34

          Pacer 310: Något mindre, mer än ett ton lättare, vettig inredning, uppskattad kostnad ca en miljon ink segel. Kan nog segla riktigt bra också.
          http://www.paceryachts.co.za/view_boat.php?id=1284525600

          Reply

          • Sam V
            Apr 14, 2012 @ 10:39

            Dessutom tänkt som entyp!

          • Peter K
            Dec 12, 2012 @ 23:08

            A31 oxå något mindre men mer än 1 ton lättare.
            …så Xp33 är för tung hur mna än vänder på det.

        • andreas i HP
          Apr 14, 2012 @ 13:26

          Vi upplever vår båt uppfyller alla kriterier :-)
          Semesterbåt med goa utrymmen, varmvatten, diskhoar o dusch…
          Nu har Malö yacht tagit över byggnationen så kvalitetsintrycket under däck har nog ökat.
          Dessutom numer med kolmast.
          Jag tror på de sista båtarna har den verkliga vikten legat runt 3,8 t
          Kolmast o ingen stålram mm har sänkt vikten.
          10,30 x3,28 o ca 3,8 t är inte så illa!

          Hyfsad snabb o väldigt rolig att segla både på semester, shorthanded o fully crewed.
          En allroundbåt enl oss

          Ewa o Andreas

          Reply

        • Large
          Apr 14, 2012 @ 20:02

          Jag tror att det är möjligt, den layout som ritningarna visar borde gå att göra lättare……
          En nedskalad J 111 med rorkult……..nice!

          Reply

  27. Dan Turesson
    Apr 14, 2012 @ 01:21

    Jättefin båt, troligen välseglande och en fin utvändig layout. Inredningen är säkert jättebra vid kappsegling…. men. Vad jag uppskattar med 332:an är att en så rolig segelbåt funkar lika bra att bo i som vilken criusingbåt som helst. När man börjar gubba till sig är det faktiskt skönt med aktersalong med dörr mm. Tror att det hade varit smart att ta med litet av dessa kvaliteter även i denna. Känns svårt att förlora detta vid ett byte. Söker man bara sportigheten finns det ju en del annat att välja bland.

    Reply

  28. Peter Gustafsson
    Apr 14, 2012 @ 12:33

    Det finns massor av tillverkare som säger sig kunna lösa den “magiska ekvationen” men väldigt få lyckas. Att många av exemplen ovan är båtar som inte finns är väl bevis nog. Ofta blir det både tyngre och mycket dyrare än vad man hade tänkt sig.

    Jag tror X-yachts nya skulle kunna attrahera nya seglare som accepterar lite mindre inredning. Att få befintliga kunder att “byta ner sig” är nog svårare när man vant sig vid en bra kombination av prestanda och komfort. För att ta den smällen (att sälja en X-40 på dagens marknad) så måste man nog erbjuda något lite extra? Men jag kanske underskattar kraften i varumärket…

    Reply

  29. Large
    Apr 15, 2012 @ 06:01

    Likheterna med Maxi 11 är ganska många, hoppas X-yachts kan inspireras av inredning och byggnation i övrigt för att nå en lägre vikt. En annan inspiration skulle kunna vara Pogo 10.50 som trots ett mycket bredare skrov och en liknande layout lyckas hålla vikten vid 3.6 ton.

    Reply

  30. Fc
    Apr 27, 2012 @ 14:57

    Reply

  31. Fc
    Apr 27, 2012 @ 14:59

    Reply

  32. jonas
    Dec 12, 2012 @ 18:07

    25 sålda idag. 3st till Sverige….

    Reply

    • Pelle P
      Dec 13, 2012 @ 12:37

      Imponerande, utgår från att det är fakta.

      Reply

    • Jonas
      Dec 13, 2012 @ 17:57

      Allt enligt x-yacht själva, var där igår och pratade med dom….

      Reply

      • Pelle P
        Dec 13, 2012 @ 18:21

        :) och la du en order??!

        Reply

        • Jonas
          Dec 13, 2012 @ 18:33

          Nej

          Reply

  33. Henrik
    Dec 12, 2012 @ 19:44

    Det tror jag inte det minsta på. För €105.000 ex moms. Ha Ha

    Reply

    • Erik Barkefors
      Dec 12, 2012 @ 20:01

      Kan man sälja 5-6 st First 30 i Sverige så är väl inte 3 st Xp 33 otroligt?

      Reply

      • Rickard3
        Dec 13, 2012 @ 10:15

        Eller kanske just därför…
        First 30 ägarna är nog sugna på något snabbare!

        Reply

        • Martin Fredin
          Dec 13, 2012 @ 14:46

          Hm 3 st till Sverige möjligt ! Men 25 st sålda redan låter väl otroligt eller … kul i så fall , hur många har X-Yachts kapacitet för ?

          Reply

  34. Petter Nor
    Dec 16, 2012 @ 09:23

    Xp-33 vs. Evosion 35 Race ?

    Reply

  35. Jussi
    Dec 17, 2012 @ 09:49

    Sorry for not writing in Swedish … I took the opportunity to check out the Xp-33 in Helsinki last Friday. On the deck it is nice, I like the tiller steering very much etc. and most likely it is a very fast boat. But, it is full of cost cutting solutions: e.g. self tailing jib winches and forward led backstay controls are extra, the water tank opening is below decks next to the sink instead on deck, no opening windows/hatches in the saloon etc. etc. So one has to pay de luxe price for an 80’s family cruiser setup. Rather disappointing. Excellent performance of course compensates a little …

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.