J/105 #530 till salu [SOLD]

Båten finns kvar och jag är så klart sugen på att
sälja den innan det blir dags för upptagning.

j105blogpics-3.jpg
Den perfekta shorthandedbåten?

I samband med mina båtbyten så har jag blivit ägare till J/105 #530 från 2001 (long story). Båten, som är i kanonbra skick med 3DL-garderob, ligger i Stockholm. Jag har inte tid eller möjlighet att ha kvar den även om det hade varit en perfekt båt för W2S eller de andra shorthandedracen på ostkusten.

YouTube Preview Image


j105blogpics-1.jpg

j105blogpics-2.jpg

j105blogpics-4.jpg

Om ni undrar hur kul man kan ha i en J/105…
YouTube Preview Image

More from our site

33 Comments

  1. Mikael Johansson May 7, 2012 Reply

    Årets “by the way…”

  2. Erik Falk May 7, 2012 Reply

    J….r vad det går undan i det sista filmklippet!

  3. Stefan Kolmodin May 7, 2012 Reply

    Kan vara intressant tills man har råd med drömbåten, skall bara sälja min SK55 SWE-7 Tesla först…

  4. Joakim May 7, 2012 Reply

    Intresant att det syns bubblor vid rodret även om det är klart under vattenytan.

    • Erik Barkefors May 7, 2012 Reply

      Hjärtstocken lutar aningen akterut och det kan vara den vägen luften kommer.

  5. Sebastian May 7, 2012 Reply

    Enligt bilderna ett av de finare expemplaren i nyskick. Genialiska ryggstödsdynor! Då skall du väl inte dumpa priserna på detta vis! Den var 200,000 upp i höstas såg jag :)

  6. Hasse May 30, 2012 Reply

    Nice båt men dynor i galon?! Näe, blir nog en Tarrac istället…

    • Author
      Peter Gustafsson May 30, 2012 Reply

      Skall man segla offshore så är de här faktiskt ganska ok. Köper du den så lägger jag med nya cruisingdynor i vilket material du vill ;-)

    • Oscar May 30, 2012 Reply

      Klä om dom då om det är enda problemet….

    • Stefan Kolmodin May 30, 2012 Reply

      Jag fixar dynorna själv och har hugg på min SK55 hör av mig om ev. provsegling.

    • Niklas May 30, 2012 Reply

      Apropå Tarac, så skulle jag inte bli så glad om jag köpt en helny och det första som händer är att transportgubbarna surrar ner masten på detta sätt: http://www.x79.nu/tarac_krokmast.jpg

      • Oscar May 30, 2012 Reply

        Hur många graders nedböjning tål en mast innan deformation?

        • Anders B May 31, 2012 Reply

          0,25 m pilhöjd, motsvarar 1 m förskjutning av masttoppen för en 15 m Al mast med tvärsnitt 15 x 9 cm är helt ofarligt. Bilden visar mindre förskjutning.

  7. Anders May 30, 2012 Reply

    Helrätt båt och spec! Tyvärr köpte vi en annan 105a i höstas, annars hade den här legat ruggigt bra till :-)

    • Author
      Peter Gustafsson May 30, 2012 Reply

      Senaste J/båten till Sverige blir en J/92S som skall seglas från Hamble till Helsingborg om 4 veckor. Stort grattis!

  8. Andrè May 30, 2012 Reply

    Er det noen som vet hvor i Sverige J/105 båtene er lokalisert (øst/vest) ?
    Hadde det vært mulig og nok båter til å samle alle til Hankø Big Boat Race Week 2013 ?

    • Dannibig May 30, 2012 Reply

      Det finns en i Halmstad.

    • Author
      Peter Gustafsson May 30, 2012 Reply

      De jag har koill på är: Halmstad, Trelleborg, Västervik? och 4-5 i Stockholm.

      • JonasJ May 30, 2012 Reply

        Det ligger en blå 105:a i Råå

  9. Johan O May 30, 2012 Reply

    Såg en J/145 på blocket, bara att slå till

    • T-son May 30, 2012 Reply

      Dock har den kålfibermast. Är lite skeptisk till kål i masten är den förvälld tro?

  10. Svenne May 31, 2012 Reply

    Riktigt snygg, utan staket redna drömmen. Men varför har man ställt in masten på muggen ?

    • Author
      Peter Gustafsson May 31, 2012 Reply

      Jag tror J/boats ritar dit masten först för att båten skall segla bra, och sedan hamnar muggen där. Verkar dessutom bra att hålla sig i när det gungar?

    • Sebastian May 31, 2012 Reply

      Skottets kompromisslösa mittplacering ger båten kolfiberlik styvhet! Enligt John Rodstone.

  11. sillstryparn May 31, 2012 Reply

    Otroligt fräsch och välskött!

  12. Author
    Peter Gustafsson Jul 31, 2012 Reply

    Senaste snackisen – Dennis Connor har skaffat en J/105.

    25.Jul.12 – Welcome Dennis! Dennis Conner, the four-time winner of the America’s Cup and recent winner of US Sailing’s Greatest American Sailor award, is now a J/105 owner. He purchased Pholly hull #3 and will rename it Dennis’s Pholly. His plan is to race out of San Diego YC in the local Fleet 8 events. Although he has never sailed on a J/105 before, he is hopeful of being competitive in time for the North American Championship in San Diego starting October 17.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>