Dehler 35 SQ | på vattnet

Dehler35SQ_1468.jpg
Objektiva kommentarer från Ralf Tapken, Head of Sales Hanse Group… men jag vet att det finns många Dehlerfantaster där ute.

The first touch to the wheel gave a perfect feel – the height was perfect – even for me with 1.9 m – turning the wheels surprisingly nearly no resistant is to feel – and 1 turn hard to hard promise a very direct steering.

Saling out on a 10 – 12 knot breeze in the Greifswald Bodden was an important part – does everything fit?

Yes – is did. The V-shaped backstay left for my size enough room to move comfortable without touching the backstay, steering in stand or sitting position is very relaxing and the yacht steers like a sportscar – direct – no resistance – smooth – just perfect.

The new arrangement of the traveller on the cockpit floor makes to cockpit so much bigger – free to walk from companionway right through the stern –  great! The traveler was also under pressure gliding smooth from side to side and easy to control. The Main winches made it very easy to control the trim of the sail without having the mainsheet running all the way on the deck.

Dehler35SQ_1476.jpg


Dehler35SQ_1465.jpg

Dehler35SQ_1466.jpg

Dehler35SQ_1473.jpg

Dehler35SQ029.jpg

Dehler35SQ030.jpg

21 Comments

  1. Erik Falk Jun 13, 2012 Reply

    Tycker Dehler är jättefina båtar, men varför ska de envisas med den där stållisten?

    • Stållisten fyller två funktioner.
      1. Skydda friborden då man kör in mellan stolpar och att hänga fendern mot. Ing repor eller gnuggskador.
      2. Täcka skarven mellan skrov och däck. Dehler har däck och skrov hoplaminerade så du får en styv och läcksäkerbåt. Dehler 44SV hade ingen list från början men det tog 45timmar att få upp finnishen i skarven. Det togs bort och det spar friborden att ha den.

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 13, 2012 Reply

      Förr hade man lister på bilar av samma anledning. Nästa steg är att hänga en stor tross längs sidan :-)

      Just avsaknaden av fula lister i trä eller aluminium är det som gör min båt snygg. Är lätt värt en timme med rubbingen varje vår. Dessutom är gelcoat lättare att laga än en bucklig list.

      • F424 Jun 13, 2012 Reply

        På J/111 hade en fet list nog passat rätt illa, men själv är jag grymt tacksam för den diskreta teaklist Faurby monterat under relingen och jag tycker inte den vanpryder. I synnerhet när vår hemmaplats är mellan stolpar med några centimeters frigång. Trots att båten blir tonåring i år är skrovfinishen fortfarande i nyskick. Det hade krävts mååånga timmar med rubbing för att komma i närheten.

      • Det är ju klart att det är snyggare utan men mer praktiskt med.

  2. Ulven Jun 13, 2012 Reply

    varför betala så mkt mer för en Dehler än en Hanse?

  3. Per Jun 13, 2012 Reply

    Har själv en dehler 34 sv och är grymt nöjd:). Ser dock inte behovet av winchar för storen, stållisten är dock bra:).

    • Lars Jun 13, 2012 Reply

      Tysk skotning är perfekt >40 m2
      Skotskenan i golvet ser bra ut men två rattar är minst en för mycket……

    • Vi kör 6×4 utväxling och det funkar fint. Tysk skotning och dubbla rattar fönster i sidorn – njä. det hade inte jag valt.

      • Björn Jun 16, 2012 Reply

        Den diskreta stållisten skämmer inte båten tycker jag och den potentiella nyttan överväger. Kommer från Smaragd med just denna typ av fönster i sidorna. Utformade som här ger de ett schysst intryck och underbart inifrån båten – ljusare inne i båten och trevligt att se omgivningen.

  4. Martin F Jun 13, 2012 Reply

    Hm om man titta på dehler och sedan en Hanse så förstår man …

    Bättre hantverk ihop laminerad över/underdel i stället för tonvis av sikaflex

    • srsseglaren Jun 13, 2012 Reply

      Räcker inte det så kappsegla en Dehler sedan en Hanse : )

      • Per L Jun 13, 2012 Reply

        +1

    • Andreas i HP Jun 18, 2012 Reply

      Är det så?
      JAg kollade Dehler 41an, nog är det sikaflex o spår för skotten mot däcket?
      Svaret jag fick var att skottet skulle egentligen knappt behövas då byggmetoden är så styv ändå! (reflektion på vad tror en försäljare man går på:-) ?)
      Detta var på Öppet varv i höstas.
      Sedan har väl även Dehlern gått o skalat bort all waste sista 2-3 åren?
      Mindre lister på snickerier osv? (minimalistiskt?)

      Så jag har intryck av att sista årens dehlerbåtarna har tappat i kvalitet mot tidigare. Men kanske bara jag som upplever det? Men fortfarande fina båtar som upplevs bättre än Hanse tycker jag. Men jag gillar Hanse oxå:-)

      Är väl inte det enda varvet som jobbar mot effektiviseringar osv så det kanske inte är ett problem.

      MVH Andreas

  5. johan O Jun 14, 2012 Reply

    Dehler är byggd med balsa baserad sandwich konstruktion, Hanse är enkel laminat.
    Skillnaderna kommer utjämnas med tiden iochmed samma ägare men skillnader kommer alltid finnas.

    • Mats A Jun 14, 2012 Reply

      Finns väl inget varv som modernt varv som använder enkellaminat!?
      Kollade Hanse 400. Balsasandwich i överbyggnad och foam (typ divinycell) i skrov. Vinylester ytter, annars polyester. En del modeller går väl även att få i epoxi.

  6. Johan O Jun 14, 2012 Reply

    Nuvarande Hanse 325, 355, 385 är enkellaminat, även de flesta Franskbyggen somBeneteau, och Jeanneau är enkellaminat.

    Moderna varv med billiga byggmetoder, därav priset. Kolla gärna via bryggan.net

    • Johan O Jun 18, 2012 Reply

      Hanse 341.342 är sandwich konstruktioner men ej efterföljaren 350,355 som idag är enkellaminat. Märkligt…

  7. Johan O Jun 14, 2012 Reply
  8. Sture Smith Jun 18, 2012 Reply

    Enkellaminat ger lägre kostnader och kortare livslängd för högprestanda båtar +35 fot.
    Vid tidig vår och sen höst eller segling på Nordligare bredd grader eller tex Skotland dryper skrovet av fukt och värmaren måste gå konstant. Jag har provat båda skrovarianterna.
    Vidare ger sandwich speciellt balsa tystare och mer dämpat ljud inne i båten.
    Skrovlist är en gudagåva, sparar så mkt arbete. Tilläggning mellan stolpar blir plötsligt möjligt.
    Hanse vs Dehler, man får vad man betalar för.
    Tyskeskottning absolut att föredra för stor + 40m2. Det är väl därför båtar med lite större segel har just Tyskskotning. Storsegel på 9/10 riggade båtar kräver ordentligt ansatt stor, läs plan stor. Väl hemtagen stor stabiliserar även masten på denna riggtyp.
    Två eller en ratt kan väl till viss del vara en smaksak.

    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39SQ

  9. Sture Smith Jun 18, 2012 Reply

    Kommentar till HP Andreas.

    Båtar med riktigt bra designade o byggda sandwich skrov och däck försedda med stringers och kraftiga balkkonstruktioner. Behöver i princip inte inplastade bärande skott av strukurella skäl, som våra nordiska 80, 90 tals båtar hade och till viss fortsatt haft.
    Man sätter alltså skottet i en recess och sikaflexar in det endast för ta inredningens laster och inte de seglande lasterna från köl, skrov, roder, mast, däck osv.
    Med 9/10 dels riggens intåg föll i princip bärande skott då masten av inredningsmässiga skäl ej hamnade direkt vid ett skott samt att rigglasterna ökade dramatiskt.
    Flera tillverkare som nämnts har fortsatt med enkel laminat (betydligt billigare) och behöver då vanligtvis i tillägg till ovan nämnda skott, balk och stringers konstruktion, förse inredningen med bärande innerliner för att ta upp de seglande krafterna.
    Här skiljer sig då Dehler och Hanse åt och får då oxå en pris och prestanda differentiering, de skiljer sig även både rent tekniskt och image mässigt.
    Flera tillverkare arbetar oxå mkt med att effektivisera laminatmixen, polyester, vinylester, epoxi, balsa, divinycell, twaron/kewlar, kol osv. Alltså en separat djungel.
    Efter en weekends racande på Marstrandsfjorden i hyggligt stark vind märker jag på båten hur viktigt dessa frågor är. En modern 40 fotare med 90 m2 segelyta och kolfiber, kevlar, vinylester, dynema, spectra, rod osv där ingenting ger sig.
    Då måste båten vara riktigt byggd strukturellt för att klara lasterna.

    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39 SQ

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.