Skip to content

36 Comments

  1. schvidja
    Jun 26, 2012 @ 10:08

    Seriös besiktning av kunnig person, men vad mycket prylar som behövs och hårda krav på att de uppfyller vissa krav. Jag tycker kraven verkar överdrivna och för specifika mer fokus på kompetens-handhavande istället. Det känns som ett rätt stort projekt att fixa en båt inför ÅF.

    Reply

    • Gustaf Dyrssen
      Jun 26, 2012 @ 10:31

      Agree, Skulle också vilja se mindre fokus på prylar och mer fokus på handhavande och tillbuds kunskap.

      MVH

      Reply

    • Anders
      Jun 26, 2012 @ 11:08

      Det är väldigt mycket att fixa måste jag säga inför ett Gotland, även om båten gått tidigare. Återförsäljare av båtprylar är nog nöjda :-)

      Reply

    • Spirit
      Jun 26, 2012 @ 13:09

      Håller med 100%! Hur vore det att ha krav på att minst två personer ombord skall kunna hantera båten ordentligt, t.ex. om skepparen går överbord.

      Sannolikt betydligt viktigare än prylar för minst 50 kkr som kommer till användning ytterst sällan.

      Reply

  2. Per
    Jun 26, 2012 @ 10:45

    Måste inte stormfocken vara floruserande färg?

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jun 26, 2012 @ 12:31

      Det är än så länge en rekommendation med minst 50% av ytan på bägge sidor i färg med extra hög synbarhet. Segel som köps efter januari 2014 måste vara tillverkade av material (färg) med extra hög synbarhet. Så ska ni beställa segel nu så välj helfärgat så blir det inga frågor längre fram. Ett stormsegel har förmodligen mycket lång livslängd…

      Reply

    • Dagseglare
      Jun 26, 2012 @ 13:07

      Är “stormsegel” ett krav? Tidigare har det varit ok med “hårdvindssegel”.
      Är det nån som nångonsin fått kontroll på 40% av mastliket?

      Reply

      • Hans Broman
        Jun 26, 2012 @ 14:24

        Hej dagseglare. I år står det i seglingsföreskrifterna att du skall kunna reva mastliket med 25%. Det är ett av undantagen man gör för Cat 3. Förra året vet jag att KSSS gjorde en undersökning bland deltagarna där man fick svara på´hur många rev man har i storen.

        Reply

      • Erik Barkefors
        Jun 26, 2012 @ 15:21

        Har inte sett seglingsföreskrifterna utan bara inbjudan till ÅFOR Gotland Runt.

        25% låter lite för rev 2 men kanske är en eftergift för Seldéns singelrev som max klarar E-X (X=450, 600, 650 eller 750 mm) beroende på boprofil. Fast de nya Seldénbommarna har förberett för ett “vanligt” rev 3.

        Nu är vi tillbaka till det som varit uppe tidigare med arrangörernas “egna” regler istället för att köra Cat2, Cat3, Cat4 osv…

        De flesta som seglade Watski2StarBaltic (jag var inte med) var nog inte ledsna att kunna reva bort 40% av E. Då handlade det om att minska farten för att stå ut med sjön på kryssen.

        Reply

        • Dagseglare
          Jun 26, 2012 @ 16:24

          Eller för att det helt enkelt inte går att reva så mycket om man har skena med vagnar isf travare? En känd segelmakare sa för inte länge sedan lite halvt på skoj/halvt allvar att “minst 40 % är lätt att åstadkomma genom att ta ned hela seglet och bara hissa toppskäddan”

          Reply

        • srsseglaren
          Jun 26, 2012 @ 18:17

          Vet inte om jag missförstod ? var det 40% av P ? (finns ju många rullmaster idag).
          Tidigare räckte ompackning av livflotte vartannat år är det varje år nu ?
          Lite tvecksam till uppblåsbara livvästar, var det inte en olycka på GR där ngn åkte ur helikopterselen och försvann ? efter att man kopplat bort den uppblåsbara västen innan lyftet ?
          En vanlig väst är betydligt varmare, kanske bra i år då vattnet fortfarande är relativt kallt?

          Reply

          • Dagseglare
            Jun 26, 2012 @ 19:39

            Angående flytvästar, livlinor och hur man lyfter någon ur vattnet så vill jag rekommendera Juninumret av YachtingWorld där man utifrån denna undersökning: http://www.maib.gov.uk/cms_resources.cfm?file=/Part3_SmallCraft12012.pdf
            går igenom ovan.

            Varje tragisk händelse medför anpassningar i säkerhetsreglerna, därför har har vi nu tex krav på grenband.
            Köp tidningen eller läs på nätet – Det är bra läsning för alla.
            /Mauritz

  3. schvidja
    Jun 26, 2012 @ 11:28

    Nya flytvästar, nya 3 krokar, stormfock, nya raketer, hyra av flotte, en massa band och krokar, reflektor, bärbar vhf mm så 20-30k + startavgifter + kurs mm. Jag har funderat på att delta men nu känns det som ett lite mer långsiktigt projekt.

    Reply

  4. anders svensson
    Jun 26, 2012 @ 11:37

    När det gäller krokarna. Finns det krav på hur dom skall vara?

    Skulle man få göra sina egna krokar med dynema tamp och klätterkarbiner?
    Som bergsklättrare litar jag mer på dessa prylar än de som visades på filmen.

    Reply

  5. Fred
    Jun 26, 2012 @ 11:56

    O att inte förglömma nytt för i år installera AIS Transponder med allt vad det innebär…

    Reply

  6. Lars
    Jun 26, 2012 @ 12:08

    Behöver man ha dubbla ankare?

    Reply

    • Johan
      Jun 26, 2012 @ 12:22

      Inte om du har kort båt.
      OSR CAT3, 4.06.1 a i):
      For yachts of 8.5 m LOA (28 ft) and over there shall be 2 anchors together with a suitable combination of chain and rope, all ready for immediate use

      Reply

      • Anders Svensson
        Jun 26, 2012 @ 20:19

        Varför behöver man dubbla ankare?

        I vilken situation behöver man detta?

        Reply

        • Fredrik Lönegren
          Jun 26, 2012 @ 20:24

          Man måste kunna droppa/ släppa/ lämna sitt ankare och fortfarande ha ett kvar.

          Reply

          • Anders Svensson
            Jun 26, 2012 @ 21:24

            och när måste man göra det?

            om man nu måste ha ett extra ifall man måste släppa det, vad är det som säger att man inte kommer behöva släppa det andra?

          • Fredrik Lönegren
            Jun 27, 2012 @ 18:25

            finns många senarios
            -vanligast är nog att man inte kan eller har krafter nog ta upp ankaret (vid riktigt bus väder)
            – kanske att man måste lägga dubbla för att inte dragga
            osv

  7. Per
    Jun 26, 2012 @ 13:57

    Borde det inte räcka med lite enklare flotte som på 2star,Baltic? Stor pris skillnad och det är någorlunda varmt i vattnet vid gotlandrunt.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 26, 2012 @ 14:01

      Det är också kontrollerna som kostar. Om jag köper en ny flotte i väska som ligger i ett specialbyggt snustorrt fack ombord, så håller den rimligtvis så länge som tillverkaren garanterar? Att då kräva att den skall inspekteras varje år är ju bara fånigt.

      Reply

  8. Sailors´Shop
    Jun 26, 2012 @ 20:15

    Hej alla.

    Skulle “besiktningsnörden” slå till och kommentera att något saknas till båten innan ÅFOR, så ryktas det att BENNS laddat ett tält fult med anpassade tillbehör och säkerhetsprylar, på skeppdholmen.

    Reply

  9. Johan
    Jun 26, 2012 @ 21:28

    Checklista för årets säkerhetsbesiktning uppe på KSSS nu: http://www.ksss.se/Documents/2012/AFOR_2012/Checklista.pdf

    Reply

    • srsseglaren
      Jun 26, 2012 @ 22:26

      Ngn som är med på A2 : MANTÅGSLINOR: Mantåg får inte vara överklädda av tättslutande hylsa. ISAF OSR
      3.14
      m.a.o ren rostfri vajer eller ? Hur många har det ?

      Enl. ISAF OSR 3.14.6 f) så får en del av mantågslinan max 10 mm vara syntetisk lina om den byts årligen.
      Var det inte tidigare ett skall krav? för att underlätta vid man över bord kunde man kapa denna lina ?

      Reply

  10. SED
    Jun 26, 2012 @ 22:13

    NÖDSTYRNING: Alternativ metod att styra båten vid förlust av rodret ska kunna
    förevisas. ISAF OSR 4.15

    Kan nån ge exempel på hur man fixar detta.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jun 26, 2012 @ 22:28

      Jonas Claesson kan ge kurser i det ;-)
      Murarhinkar (kraftiga med metallhandtag) och så linor via block på akterhörnen till vinschar.

      Reply

      • Patrick L
        Jun 26, 2012 @ 23:28

        Eller bordsskiva med förborrade hål att lashas fast på spinnbom som i sin tur lashas antingen i häckstagsinfästningen eller i pushpit för att användas som nödstyrning.

        Reply

        • Erik Barkefors
          Jun 27, 2012 @ 09:59

          Jag testade den varianten på en OE36:a som jag gastade på under Salvorev Race. Där hade vi en kojbotten som var förborrad och tre stora slangklämmor runt spinnbommen. Det var svårt att nå ner till vattnet om vi hade tillräckligt lång bit att hålla i och hade vi längre ut så orkade vi inte styra. Vi löste det med linor från spinnbomsänden till vinschar (som det fanns gott om på den tiden…).

          Reply

        • Tomas
          Jun 27, 2012 @ 11:05

          Lashas är det bara svengelska eller en seglingsterm som används? Aldrig hört det. Jag antar i alla fall att betydelsen är surras fast i de pre-drillade hålen:-)?

          Reply

          • Patrick L
            Jun 27, 2012 @ 11:09

            Sorry…Svengelska för “surra fast” :)

  11. Stefan P
    Jun 27, 2012 @ 08:01

    Igår gick jag igenom utrustning inför årets ÅF och även jag förvånades över hur lite detta ändrats under de år jag seglat. Navigationen, väderhantering och segelslag har revolutionerats men här flyter tiden still. En förnyelse och annat synsätt inom säkerhetsarrangemangen skulle göra mycket för att öka deltagandet i Gotland runt.

    Reply

    • Pelle P
      Jun 27, 2012 @ 08:28

      +1

      Reply

    • SED
      Jun 27, 2012 @ 08:29

      På vilket sätt har du löst detta?

      NÖDSTYRNING: Alternativ metod att styra båten vid förlust av rodret ska kunna
      förevisas. ISAF OSR 4.15

      Reply

      • daniel
        Jun 27, 2012 @ 13:16

        Vi kör samma som Erik testat ovan. Alltså en av britsbottnarna (som är i trä) med borrade hål genom där det sitter stora slangklämmor. På så sätt kan britsbotten sättas fast i spinbommen och sen surrar (lashar) man bommen mot puschpit. Det blir alltså som en styråra på en gammal vikingabåt.

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.