Skip to content

13 Comments

  1. Anders
    Jul 6, 2012 @ 11:03

    Det är inte lätt att få ihop en stor besättning trots hypen i klassen, Team Harken har väl också lagt ner sin VM satsning hörde jag på omvägar. Om inte VM på hemmaplan drar tillräckligt med folk och intresse att segla vad ska då till för att få ihop det?

    Reply

    • Pär Johansson
      Jul 6, 2012 @ 21:06

      Det problemet är generellt för all segling om man inte seglar jolle och bara har sig själv att tänka på. Vet inte vad du menar med att VM inte lockar tillräckligt med folk. + 20 båtar måste nog räknas som en succé!

      Reply

      • Calle
        Jul 8, 2012 @ 21:40

        Men om det är så, borde inte 2-3 mannabåtarna växa då? De senaste båttyperna som har vuxit i Sverige är Farr30 och X35 vilka båda kräver 6-6 personer för att segla runt.
        Skillnaden i besättningsplaneringen och koordinering för träning/tävling är väldigt stor om man jämför med tex Express.
        I Stockholm har ju tex 606 blivit en stor klass, kanske pga kombon enkel och kan seglas på 2!?? Dock börjar den ju kännas väl gammal?
        Skall bli intresant att se om tex Melges 20 eller J/70 lyckas etablera sig som klass i Skandinavien!? Just pga av de är enlkla och Max kräver 3man.

        Reply

  2. Henrik Sund
    Jul 6, 2012 @ 12:04

    Nä lätt är det inte.
    I just det här fallet var det sjukdom av det allvarliga slaget inom familjer, och det är svårt att parera.
    Har inte hört ngt om Harken gänget och hoppas se dem på linjen i Båstad!!!

    Har haft kontakt med ägarna till Sissabella och transport till och från Båstad kan de hjälpa till med. Eventuellt finns det också en boendebokning att ta över. Så får man ihop ett gäng första veckan i augusti och som väger in på 525kg, kan betala chartern – så vågar vi lova en kul vecka med tajt segling!

    Reply

  3. CB
    Jul 10, 2012 @ 10:21

    Nämn någon annan kölbåtsklass som samlar +20 likadana båtar, från 7 nationer och 3 världsdelar (Turkiet=Asien :-) i Nordiska vatten till ett mästerskap? Ja, Melges 24 förstås. Hatten av till en annan grym båt även om det inte är mycket att ta ut på ett Gotland Runt… :-)

    Men framför allt så skulle jag vilja ta upp det faktum att det på bara ett par år samlats 15 st riktiga Grand Prix racers i lilla Sverige och som lockat några av våra absolut bästa seglare till klassen. Och det verkar på inget sätt som tillväxten är på väg att stanna upp. I varje fall inte om jag utgår från alla de jag pratat med som är sugna på att köpa en Farr 30. Efter VM i Båstad 2012 så kommer ett EM 2013 med största sannolikhet även det i Sverige och 2014 är det dags för VM igen. Och med tanke på klassens tillväxt i norra Europa så tror jag inte Svenska båtar kommer behöva åka allt för långt för att vara med där…

    Så, är du sugen på att segla en fantastiskt kul båt, möta några av världens bästa seglare och komma i kontakt med en klass som satsar väldigt mycket även på de sociala bitarna utanför kappseglingsbanan? Hyr Sissabella!

    Men gör det bara om du har ca 300-400.000 till som ligger och skräpar. För du kommer garanterat vilja köpa en egen båt efter det…

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Jul 10, 2012 @ 10:40

      J-24 VM 2010 i Malmö hade 56 båtar från samtliga världsdelar utom Afrika. ca 275 seglare från 14 länder.

      Reply

      • CB
        Jul 10, 2012 @ 10:48

        Det är grymt! Riktigt coolt :-) Men även det en båt som inte gör sig så bra runt Gotland… Som ju för mig är ett av de tyngsta argumenten för Farr 30:n, att den är så perfekt både för banracing och för långa havskör. Undanvinden från Visby till Alma på årets GR i 10-12 m/sek var helt enkelt fantastisk och något jag önskar varje seglare att få uppleva.

        Reply

        • Pelle P
          Jul 10, 2012 @ 11:12

          Kan man reva storen? Revlinor? Isydda rev i storen?

          Reply

          • CB
            Jul 10, 2012 @ 14:41

            Enligt klassregeln skall storen ha ett rev isytt. Sen finns det dom som syr i ytterligare rev i storen för havskappsegling. Men erfarenheten från Tour de France är att Farr 30:n seglas med full stor upp till ca 30+ knop för att sen ta ner storen helt och seglas enbart på fock. Dock har jag ingen egen erfarenhet här då vi aldrig kommit i vägen för vindar där revning varit aktuellt.

    • Peter Gustafsson
      Jul 10, 2012 @ 10:44

      Eller VM i Stare. Men 2012? 2013?

      Reply

      • CB
        Jul 10, 2012 @ 15:23

        Hur menar du nu Peter? (BTW, sorry att jag missade Staren, men den räknas mer in hos jollarna i min värld…) Vad som händer 2012 och 2013? Och om trenden har peakat? Jag tror inte det. Som jag skrev ovan har vi fler stora mästerskap som kommer seglas i vår närhet under de kommande åren, så det tar absolut inte slut med Båstad 2012. Och tillväxten i klassen är mycket bra. Så här har den sett ut fram till idag i Sverige:
        2009: 2 båtar
        2010: 6 båtar
        2011: 10 båtar
        2012: 15 båtar
        Utöver detta så har det tillkommit aktiva båtar i Tyskland, Norge och Ryssland men jag har inte koll på hur många exakt. Utanför Nordeuropa så växer klassen i USA igen samt i Mellanöstern med “Sailing Arabia the Tour” http://www.sailingarabiathetour.com/

        Jag har ju gjort mitt val av båttyp och är mer än galet nöjd :) och det står var och en fritt att göra sitt val baserat på sina preferenser och önskemål om vilken typ av segling man föredrar. IMHO

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jul 10, 2012 @ 15:44

          Jag menade i andra internationella kölbåtsklasser.

          Ett internationellt mästerskap blir ju lätt ett “one-time-shot”. Men tricket är att bygga ett lokalt moment som räcker även mellan mästerskapen. Med en lokal circus som Magic Cup även nästa år så tror jag inte det är några problem.

          Reply

  4. Feffe
    Jul 10, 2012 @ 11:11

    EM i Starbåt 2013 kommer seglas på Marstrand. Borde kunna samla 60-70 båtar om det blir ett öppet mästerskap. Till SM 2012 är det i dagsläget 19 båtar anmälda vilket är lite tunnt men det kommer nog in ett par båtar till de närmaste dagarna. Vi är nu 9 Starbåtar som tränar nere i Lerkil och ytterligare båtar på väg. Om någon vill prova på att segla Starbåt så skicka ett mail på:

    Kattegattfleet@yahoo.se

    Det finns flera fina båtar tillsalu för mellan 40-80 000 SEK. Svårt att hitta mera segling för de pengarna…bl.a. 7712 som är en ruskigt snabb Mader.

    Peter, du kanske skulle komma ner och testa någon kväll ? Sedan är du fast… :-)

    Läs mera om SM på http://www.nhss.se

    // F

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.