Inte alls socialt

Jag hade egentligen inte tänkt att lägga tid på det här, men det är ändå ett lysande exempel på hur man inte skall använda sociala medier!

Först så bombarderas man av mail och inbjudningar för att man skall “gilla” och “följa” någon för att man skall få koll på vad som händer. Och som engagerad seglare så känns det bra att ha en relation med sin klubb, viktiga arrangemang och klassförbund med lite drag.

Och intentionerna är ju helt rätt.

Men precis som i vilken relation som helst så ställer detta också krav. På engagemang. På dialog. På respekt för de fans som man har skaffat sig. Och vi som accepterat en inbjudan har ju förväntningar på att vi skall få någonting tillbaka. Detta är inga konstigheter, utan är man det minsta intresserad av sociala medier och kommunikation så förstår man ganska snabbt spelreglerna.

Och man hade förhoppningsvis någon idé om vad man ville uppnå när man drog igång sitt Facebook- eller Twitterkonto?

Så när man nu ordnar en av årets viktigaste regattor så är det ju anmärkningsvärt att det är helt tyst?

notsocial-facebook-marstrandsregattan.jpg
Har man en Facebooksida för Marstrandsregattan, så är det väl nu man skall använda dem? Senaste inlägget är från 2011. Det är ändå 250 personer som på något sätt är intresserade?

notsocial-twitter-regattan.jpg
Samma sak på Twitter @regattan. Fast där har det varit tyst ända sedan 2010. Spöklikt.

notsocial-facebook-gkss.jpg
På den officiella Facebooksidan för GKSS har man i alla fall konstaterat att regattan har startat. 15 personer gillar det och man kan ju anta att de är sugna på att veta mer?

notsocial-web-marstrandsregattan.jpg
Men på den officiella websidan för arrangemanget då? Resultaten är uppdaterade, men varför har man en flik som heter “News” om man inte tänker publicera några nyheter?

notsocial-twitter-gkssinfo.jpg
GKSS officiella Twitter @gkssinfo verkar ha tröttnat efter VM i Matchracing som genererade 100-tals tweets? Inte ett knyst.

notsocial-facebook-x99.jpg
Men räddningen borde vara X-99:ornas egen Facebooksida? De har ju jobbat hårt för att promota klassen och nu har man fått prestigefyllda Gold Cup (den enda vettiga regattan i klassen) till Marstrand. Men inte en bild. Inte ens en kort liten rapport.

Och på förbundets hemsida så manar man seglarna att boka sitt boende i tid.

Jag tycker ju att detta är ett utmärkt tillfälle att göra lite PR för klassen och den fantastiska entypssegling som det alltid tjatas om. Några enstaka bilder bara? Men uppenbarligen verkar ingen ha tid.

Det är ganska många i publiken som är ute och fotar. Problemet är få samlat in materialet och få tid till att göra något med det. Man skall ju också hinna med karate yachting och öl efter racen.

Hade man varit intresserad så hade man bett någon hos arrangören att fixa det? Eller någon fotointresserad polare som kunde åkt med bojbåten ut. Och så kunde man lagt 5 minuter på att skriva en vettig statusuppdatering…

Whatever…

Jag är väl bara frustrerad för att det inte finns några nyheter eller bilder från något som på pappret såg ut som en intressant regatta.

Men inblandade parter behöver fundera på varför man finns på sociala medier över huvud taget. Detta är en viktig del av kommunikationen kring ett varumärke och det enda man kommunicerar nu är att man inte bryr sig särskilt mycket.

Och så måste man lova att aldrig mer gnälla på att media inte bryr sig om segling som sport. Orkar man inte anstränga sig mer än så här så är det inte konstigt att man inte får någon uppmärksamhet.

22 Comments

  1. p Jul 28, 2012 Reply

    Lysande inlägg, väntar med spänning på svar. Fast jag undrar, har GKSS sånt där internet?

  2. Per Dyberg Jul 28, 2012 Reply

    Express-SM är ytterligare ett lysande exempel. Har en facebook sida där man skall kunna följa SM men fortfarande ingen resultatlista efter första dagen och ingen som helst löpande rapportering. Riktigt trist!

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 28, 2012 Reply

      Veckans läsarfråga:

      En gammal, grånande farbror undrar stillsamt hur man ska kunna följa SM för Expresser i Varberg. Med stolthet klickar man in sig både här och där men ickesanicke…

      Har du en bra väg?

      OK, arrangerande klubb, Varberg SS, har ingen info.

      Expresseglare.nu har en SM-sida utan info.

      Man hänvisar till en Facebooksida där man tagit en suddig bild av en halv resultatlista.

      OK. Så här får det inte gå till. Alla har inte, och vill inte ha, Facebook.

      Publicera en resultatlista i vettigt format på hemsidan senast en timme efter varje race. Det är 2012. Ni skall föreställa Sveriges största entrypsklass??

      • Misilen Jul 28, 2012 Reply

        Lugn, det är ju Varberg vi pratar om. Där finns det erfarna gubbar med platser i både arrangörs- och regelkommitten! De vet hur man gör bra arrangemang. Så seglarna är nog mer än nöjda, och det måste väl vara prio 1? För ingen tror väl att annan media är intresserad eller har plats i skuggan av OS?

      • Author
        Peter Gustafsson Jul 28, 2012 Reply

        Nej, du har rätt. Vem bryr sig om vad Collberg, Edman, Österberg och de andra håller på med. Vi får säkert läsa om det i septembernumret av Segling.

        Search Magazine har lite bilder. Faktiskt en med hela resultatlistan :-)

        http://www.searchmagazine.se/segling/news/view/2487

      • Dannibig Jul 28, 2012 Reply

        Express-SM från första dagen ur SWE 595:s synvinkel finns på http://www.swe595.se. Imorgon har SWE 595 dessutom egen fotobåt ute på havet för ännu bättre bilder, då det är lite lätt stressigt att hinna fota samtidigt som man seglar…

        • Per D Jul 29, 2012 Reply

          Kul läsning! Kör hårt i idag!

        • Göran Säwensten Jul 29, 2012 Reply

          Strålande reportage med bilder och allt! Ser fram mot söndagens läsning, heja på!

      • Fille Jul 29, 2012 Reply

        Vem bryr sig? Bara gnäll!

    • sillstryparn Jul 28, 2012 Reply

      Varför klaga: på FB finns nu ett foto på 1/3 av dagens resultatlista he he.
      Verkligen proffsigt: NOT.
      Mitt förslag: kör vanliga upplägget med en klassisk regattahemsida utan att
      fjanta runt på fejan.
      PS: Collberg leder

  3. Misilen Jul 28, 2012 Reply

    GKSS har inga egna resurser att arrangera eller hålla en bra dialog med media, undantaget var VM i MR för damer, “Målet är att locka 30-40 000 åskådare till en publikvänlig seglingsfest” sa Peter Klock, VD för GKSS. I verkligheten var det knappt 50 åskådare på finalen. Här la man allt sitt krut, och givetvis tävlingen i MR i Marstrand.

    GKSS ser inte en regatta som en inkomstmöjlighet, i budgeten finns den angiven som en förlust.

  4. Mikael Jul 29, 2012 Reply

    Vill man va med får man väl åka dit!

    • Richard D. Jul 29, 2012 Reply

      Utmärkt!
      Vi åker till – och kanske även deltar i (?) – all segling som intresserar oss..
      Stäng av media och Internet också när vi ändå är igång.

  5. Desirée Jul 30, 2012 Reply

    Hej Peter!
    Vilken utförlig undersökning du har gjort, jag visste inte ens att GKSS hade en Marstrandsregatta-sida på FB, förrän nu!
    Det är jättetråkigt att vi inte har hunnit uppdatera någon av våra sidor alls under MReg, jag håller fullständigt med om att vi har gjort ett dåligt jobb på den fronten. Jag som seglingsledare på CB66-banan under årets Marstrandsregatta gjorde det enda inlägget på GKSS FB-sida angående just denna regatta och har sedan tyvärr inte haft tid, jag satsade på att de som tävlade och arrangerade regattan skulle få det bra.
    Som en tidigare person har skrivit här, så har vi inte budget för att sköta media på det sätt som du själv gör (vilket är grymt, riktigt bra blogg!), jag (med hjälp av ett fåtal personer) var den som gjorde dem där hundratals uppdateringarna på twitter och facebook under VM, då la jag massor med tid på det för att folk från hela världen skulle kunna följa oss. Det var ett nästan konstant flöde på dessa medier och det var sannerligen jobbigt att hela tiden uppdatera. Jag la ner mycket tid innan på att förbereda och om jag skulle gjort likadant med de hittils 10 regattor (som inte heller har synts något i medierna) jag har arrangerat i år för klubben, då skulle jag dels vilja ha betalt för det och dels hade det blivit en heltidssysselsättning. Tror ingen skulle vilja göra det utan ersättning… där har vi ett problem!
    GKSS har i år producerat mer tävlingar, med ett fruktansvärt bra resultat(!), än någonsin tidigare och har inte i första hand satsat på de sociala medierna, dock är det något vi är mycket intresserade av att jobba på!
    Med det sagt – Du, Peter, kanske är intresserad av att hjälpa oss? Vi behöver någon som har tid och ork att uppdatera, då vi måste bli bättre på just det!

    /En som tar åt sig av de skrivna orden och kommer försöka att bättra situationen på de sociala medierna för GKSS, Desirée Ernestad, Kappseglingskommittén GKSS och nationell seglingsledare

    • niclas Jul 30, 2012 Reply

      Fan vad bra! Ta med dig detta till nästa års/medlems/planerings-möte…

      Lycka till!!

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 31, 2012 Reply

      Hej Desirée,

      jag förstår att det känns frustrerande att ni inte har resurser för att kommunicera kring era arrangemang. Men det handlar inte om “tid och ork” utan det är ett strategiskt beslut om hur och varför man skall jobba med kommunikation.

      En organisation som bygger på engagemang från medlemmar, seglare, funktionärer, föräldrar och sponsorer måste ha en tydlig idé om hur man kommunicerar och skapar ytterligare engagemang och värde för alla inblandade. Där kan sociala medier vara en komponent (eller inte).

      För Facebook, Twitter eller hemsidan är bara verktyg.

      Men jag tror ju att en löpande dialog, med hjälp av sociala medier, är klockrent för er. Och det funkar både för Volvo Ocean Race, America’s Cup och många mindre arrangemang som Bohusracet eller Harken Solo Challenge. Utan budget lockar man 100-tals seglare till arrangemang som inte fanns för ett par år sedan.

      I ljuset av detta så är det synd att Marstrandsregattan, som lockar allt färre seglare (i år fanns bara 27 svenska båtar på plats), inte anstränger sig hårdare.

      Eftersom jag försörjer mig på att ge råd i dessa frågor så vet jag att det kan vara en svår diskussion att ta internt. Även i ett företag som har tydliga mål och interna strukturer.

      Lyft frågan. Detta är strategiskt för en organisation. Skall ni få effekt så måste det bidra till viktiga mål eller utmaningar. Som att få fler att kappsegla, locka fler medlemmar eller attrahera sponsorer. Allra bäst är att hitta en “champion” som är beredd att fightas för frågorna på ledningsnivå. Ni har ju massor av bra kompetens både i kommittéer och i styrelsen.

      Sedan kan man hitta goda exempel internt och externt. GKSS Match Racing Center är ett lysande case. Där är det ingen som tycker att det är jobbigt att uppdatera Facebook, utan det är en förutsättning för att få verksamheten att fungera och växa.

      Prioritera. Kör inte igång massor av kanaler för att ni känner att ni måste. Välj några få och gör dem bra. Sätt upp tydliga mål, gör en plan och se till att det finns resurser.

      PS. Det är ju lite humor att ni har en ansvarig för “Digital Media” som dessutom driver ett bolag som heter “Be Better Online”. Kanske du skall börja där :-)

      • Claes Jul 31, 2012 Reply

        Lysande Peter, men mycket “betong” att flytta på – även om det nu inte är Seglarförbundet eller OS-trojkan.

        Inte ens säker på att man förstår vad du skriver

      • Dannibig Jul 31, 2012 Reply

        Man behöver ju funktionärer till det mesta. Sätta banan, fixa käket efteråt osv, och alltså även någon som har ansvar för media. Sätt någon som ansvarig för endast detta, så blir det ju inte något jobbigt som någon som har tio andra uppgifter också måste hinna med. Ta någon ung förmåga i klubben, det finns säkert någon som har som yrke att jobba med webben eller liknande, och som gillar att skriva och plåta och sätt den som mediaansvarig att uppdatera Facebook, Twitter, hemsidan osv. Bilder är alltid uppskattat, och varför inte även video. Sätt någon ute på startfartyget och kör lite Bambuser. En vanlig iPhone räcker ju idag för att livesända på nätet… Se det inte alltså inte som något jobbigt, utan ta det som en självklarhet att även ha någon person som sköter om den biten. Det är trots allt 2012 idag…

  6. Author
    Peter Gustafsson Jul 31, 2012 Reply

    För att sätta detta i perspektiv kan vi jämföra med Farr 30 och Sailing Båstad. Jämförbara race (X-99 Gold Cup lockade 26 båtar, Farr 30 Worlds har 19 på listan).

    http://sailingbastad.se/seglarveckan-2012/

    I helgen mailade Anna Zetterholm från Seglarveckan och undrade om jag behövde något speciellt. I mailet fanns länkar och ett mobilnummer som jag kunde ringa om det var något. Anna är projektledarassistent och pluggar normalt turism och service vid Akademi Båstad Yrkeshögskola.

    Jag svarade att 5-10 bilder efter varje dag vore kul.

    Idag 18.04 landade ett mail med 9 bilder från dagens för-VM och en länk till flickr där det fanns 230 bilder i ett galleri som alla kan komma åt (inte kopplat till Facebook eller Dropbox).

    Samtidigt har både Sailing Båstad, Farr 30-förbundet och ett antal team pumpat på med bilder och rapporter från förberedelser och annat. Framförallt på Facebook där hälften av alla inlägg verkar handla om Farr 30 :-)

    Så klart att detta påverkar klassförbund, seglare och sponsorer när de väljer mellan Marstrandsregattan och Seglarveckan i Båstad 2013.

  7. Fredrik Lönegren Aug 12, 2012 Reply

    Hur går det på 606SM ?
    Går man in på 606 förbundets sida finns bara info från första dagen. Någon annan information hittar jag inte typ länkar, officiell SM sida eller liknande. Någon som vet var man hittar info och resultat ???

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.