Harken Solo Challenge | trash talk

Till helgen är det dags för första upplagan av Harken Solo Challenge. Helt sjukt att man kan gå från noll till 89 båtar första året. För ett solorace. En stor eloge till gänhet bakom racet (släng dem i sjön).

Nu finns preliminär startlistor, så då kan vi ju börja spekulera. Många namnkunniga seglare, men det är inte så ofta vi har sett dem “in action” utan sina besättningar. Någon som vågar ge sig på att tippa?

Enskrov Bana 20M
Curt Gelin Nodisk Folkbåt Antigua 0,970
Sahra Lindgren Helmsman 23 Kookaburra 0,978
Nina Hedström IF G.McFly 0,993
Mikael Robell Laser Standard Gammal är älst 1,000
Maria Widstrand Sk 15 Lilla Spjut 1,001
Tomas Brandvold Maxi 77 Silanah 1,009
Niklas Litoft 606 Rautsalinen Rautakanki 1,010
Charlotte Friman IF Nerthus 1,017
Sam Victorin 606 Luna Bianca 1,035
Jonas Serrander Albin Accent 26 Aquawith 1,040
Erik Barkefors Maxi 777 Nogarlic 1,048
Leif Asplund Shipman 28 Camaro 1,052
Ulf Myrin Mälar 22 Pyret 1,059
Kaj Möller Campus 6.3 1,063
Patrik Norling Albin Delta Jippha 1,089
Johan Tempelman Alerion Express 28 1,100
Jonas Björklund X-79 Elixir 1,105
Henrik Widstrand Sk 55 Trio 1,116
Anders Bergström X-95 1,124
Bengt Pettersson Tiger22 Cirdan 1,125
Joakim Rodebäck Sveakryssare special Olympia 1,140
Mathias Almstedt X-95 Alma 1,145
Magnus Ahnmé RS Elite 1,160

Enskrov, Bana 40M
Ola Barthelson NF Kölbåten 1,050
Björn Wennerström Express Carmen 1,081
Nils Virving NF Borta med Vinden 1,104
Per Hansson Scampi Jubilee Scampi Jubilee 1,109
Roger Hellström NF Magda från Uppsala 1,119
Michael Österdahl Albin Nova Stjärnglans 1,130
Henrik Hydén Wasa 31 CR Espresso 1,138
Anders Pers Elvström 717 Jane Doe 1,138
Jesper Hoffstedt Pogo 6,50 Alizé II 1,154
Per Blommegård BB10m Betty Boop 1,159
Mats Söderberg First 31.7 LR Sonic Boom 1,194
Pontus Holmberg Elan 333 Ting 1,200
Johan Granath Omega 10 metre Amalia 1,200
Peter Lindström Passad Special Galatea 1,210
Emil Alm X-332 Seaweed III 1,212
Peter Skoglund PassadGT Jenny 1,219
Anders Sjöberg Omega 36 Angeline 1,220
Lars Karlöf Comfortina 38 Adeline 1,223
Johan Söderström Dynamic 3000 Cloud Nine 1,224
Lars Rönnberg Arcona 340 GRYM 1,224
Ola Danielson Elliott 770 Mary Lou 1,224
Mikael Ryking X-332 Net1 1,226
Erik Mårtén Two Star 36 Tora 1,229
Johan Lindskog First 36,7 Mia-T 1,230
Per Geijer Scanner 391 Abalone 1,236
Harald Axling X-332 Axile 1,236
Stephan Engström Swedestar 370 High Five 1,237
Hans Lingqvist Elan 310 Ankan III 1,240
Per Svanberg Omega 36 Maja-Lisa 1,250
Johan Eriksson LIFE 7.5 Circe 1,255
Håkan Södergren Tarac 33 Södergren group 1,257
Ulf Brändström Pacer27 Sport Paxton 1,260
Tomas Forsberg Linjett 37 Anjetta 1,261
Staffan Larsson Arcona 340 Imbruglia 1,266
Fredrik Wallenberg H15 Refanut 1,276
Lars Stendius Dehler 39 Kottika 1,280
Peter Witt First 36.7 Giselle 1,281
Peter Ask SwedeStar 370 Embla 1,293
Jonas Grandér J/109 Matador 1,300
Olle Bengtson Bavaria 47 Sanuk 1,310
Mats Runström Elan 350 Max Matthiessen 1,310
Olle Lindström One Off Elixir 1,312
Bernt Nisse Nilsson First 40.7 Shimaera 1,330
Magnus Woxén Farr 30 Solsidan 1,340
Johan Tuvstedt X-43 Esox 1,368
Patrick Lindblom Grand Soleil 43 Grand Cru 1,380
Per Levin Swan 48 Galatea 1,380
Håkan Karlsson Aspect 40 Respect 1,392
Jimmy Hellberg B&R 38 PAC-MAN 1,401
Petter Holmberg Swan 65 Who Valley 1,403
Jonas Sandberg First 50 Mix Megapol 1,408
Noel Barkelius Aspect 40 Effect 1,430
Erik Lindgren Baltic 50 Spirit 1,570

Flerskrov, Bana 40M
Anders Andermo Dragonfly 800 Ester Williams 1,470
Robert Gerling Dragonfly 800 Trimaran sense 1,480
Magnus Johansson Dragonfly 920R FLYT 1,500
Johan Björklund Dragonfly 920 Inga grund 1,500
Christer Rygaard Dragonfly 800 Racing Gunpowder II 1,580
Jonas Davidson Vitell Corsair F-27 1,590
Johannes Holmberg Dragonfly 25 Smultronbris 1,680
Pia Lobry Multi 23 1,820
Måns Collner CDK Formula 28 katamaran 2,000
Calle Hennix SeaCart 26 www.seacart26.com 2,150

65 Comments

  1. JIMMY Aug 15, 2012 Reply

    Vi har några sena avhopp så det finns platser över om någon är sugen.
    Meddela oss i så fall via meddelande-fliken “Kontakta oss” på http://www.no-crew.se

  2. Gasten Aug 15, 2012 Reply

    Att segla en Laser är väl knappast “Solo Challenge”? Nästan lite skymf mot de som kör en flermansbåt solo Ta med två gubbar till ombord, att segla en Laser på tre är en riktig utmaning.

    Kred till de som ställer upp med riktigt stora båtar som tex First 50, Firt 36.7 och Swan 65. Det är verkligen modigt och utmanande.

    • JIMMY Aug 15, 2012 Reply

      Detta race handlar mer om att ALLA ska kunna vara med oavsett flytetyg.

      Jag håller med om att det normalt inte är en utmaning att hantera en Laser på en person, men att segla 20dist i en Laser kan mycket väl vara det.

      Att segla 20 distans solo på en skärgårdsbana med en mer vanlig kölbåt kanske inte heller är en så stor utmaning för vissa rutinerade seglare medans andra tycker att det ska bli jättespännande att segla båten helt själv. Utmaningen är på ett personligt plan och det blir kul att träffa alla andra efter racet på regattamiddagen och dela med sig av äventyret.

      Jag tycker vi fått ihop en underbar mix av mäniskor och båtar!

      • Gasten Aug 15, 2012 Reply

        Jag tycker initiativet är kanonbra, fantastiskt att ni lyckats få ihop så många deltagare, det visar ju att intresset för att utveckla kappseglingsformatet är stort. Jättebra idé att alla ska känna sig välkomna oavsett flytetyg, så är det inte alltid idag på svenska kappseglingar.
        Mitt inlägg handlade mer om vart gränsen går för vad som är att segla “Solo”. I teorin är ju alla enmansjollar, windsurfing och kite också solosegling.

        • JIMMY Aug 15, 2012 Reply

          Du har rätt, det kan man ju debattera. Vårt ställningstagande var klart redan från dag ett, prioritera enkelhet och gemenskap framför prestation, prestige och resultat men kryddat med lite utmaning och adrenalin. Hittills verkar det som att detta är vad folk vill ha men racet har ju inte ens vart än så vi får utvärdera efteråt vad som kan göras bättre utan att tappa grundfilosofin.

  3. classe Aug 15, 2012 Reply

    Håller en slant på Harald Axling i X-332 och Håkan Karlssoni aspect40. Båda har kört doublehanded flera gånger på W2S

  4. Göran Säwensten Aug 15, 2012 Reply

    Omöjligt att tippa! En hel hög med jätteduktiga seglare. Lycka till!

  5. Mats V Aug 15, 2012 Reply

    Harald Axling – där har ni en man som seglat många distans på egen hand och kan sin båt utan och innan. Go Harald!

    • Peter Aug 15, 2012 Reply

      +1
      kom väl även bra på fastnet för ett antal år…duktig seglare.

      • Niklas/Tangosailing Aug 15, 2012 Reply

        Japp. Harald vann Fastnet 1997. Då hade han ju iof besättning med sig. Men han är en mycket van shorthanded-seglare. Förutom alla W2s så vann han Trosa BKs Höstseglingen förra året som körs doublehanded. Han har även turseglat singlehanded runt nordens kuster för några år sedan då han seglade hela vägen från Trosa, runt Skåne, via Danmark upp längs Norska kusten till Narvik där båten sedan transporterades på tåg till Svenska kusten för att segla vidare ner till Trosa.

  6. Per Svanberg Aug 15, 2012 Reply

    Tror på Jimmy om det blir lite mer vind än prognosen säger nu. 750 liter vatten i lovart vid behov är ju allas (våta) dröm. Fast det kanske vore synd med vinst. Ser redan nu framför mig “gnället” här på blur. “PAC-MAN optimerade banor”. “Arrangören partisk vid banläggning”
    ;)

    Vid lättare vind håller jag med ovan…då finns det massor av favoriter. Omöjligt att välja

    • JIMMY Aug 15, 2012 Reply

      Ja jag hoppas ju på PAC-MAN ska käka upp allihop! Men just nu ser det väl ut som lätta vindar och då är det en annan femma. Tror på någon av NF:arna, både Virving och Barthelson är supervassa och blir det inte mer vind än 3-4 m/s så tror jag på Woxén, Farr 30 utan 6 man låter som superlätt i mina öron.

  7. Lars Aug 15, 2012 Reply

    Jag sätter jag min peng på Arcona 340 Imbrugglia, Staffan hade en enorm speed på Roslagen Sea Race där han seglade skjortan av alla utom de minsta båtarna (som seglade mer i hård vind). En 340 går fort i 5 m/s utan besättning…….

  8. Micke Aug 15, 2012 Reply

    Kanske Expressen kan gå bra, Wennerström har ju seglat ett antal varv runt Gotland med sin nu sålda J80 dessutom two handed.. Om starttiden stämmer så tror jag dock att det blir svårt, brukar inte vara mycket vind den startiden vid högtryck vilket det verkar bli.

    • Björn Wennerström Aug 15, 2012 Reply

      Haha, ja det var ju smickrande. Men innan nån satsar pengar på mig kan jag nämna att jag ställer upp med en cruising-express med segel från förra årtusendet och vattenlinjetejpen fortfarande kvar…

      Men om Express blir singlehanded onedesign klass blir det andra bullar, då blir jag den förste som bygger gennakerpeke

  9. sillstryparn Aug 15, 2012 Reply

    Tippar NF: “Borta med vinden”
    Bra båt för solosegling
    Bra skipper.

  10. Johan Aug 15, 2012 Reply

    Är det mätbrev på Aquawith? SRS-talet är lägre.

  11. Per Aug 15, 2012 Reply

    Uffe Myrin på korta banan supersnabb i M22:an själv ska jag göra allt vad som går för att göra en bra segling på långa banan i Scampi Jubilee

  12. Johan S Aug 16, 2012 Reply

    Precis som Peter kommenterar är det fantastiskt hur det som började som en idé i en bloggdiskussion nu har tagit fast form och förhoppningsvis blir precis den blandning av äventyr, utmaning, race och social samvaro som var avsikten från början. Jag är superimponerad av hur Jimmy&Co med bra idéer, små resurser, god kommunikationsförmåga och smart användning av internet (virtuellt skepparmöte, briljant!) har tagit idén hela vägen hit. Högsta betyg!

    Mitt stalltips är således att det blir braksuccé. Blandningen av båtar är fantastisk. Personligen hoppas jag nästan på att det blir 30nm banan, då den bör ge goda möjligheter att se stora delar av fältet en stor del av seglingen (för visst är det väl roligare att kolla på andra båtar än att stirra sig blind på några ulltrådar i fockens förlik…). Om SRS-talen är rättvisande, vindarna håller sig enligt antaganden för starttidberäkning, kommer det att bli galet kul att gå imål. I teorin 55 solobåtar skall då samtidigt korsa mållinjen strax utanför Sandhamn.

    Vem som vinner? Inte en susning. Personligen kommer jag som vanligt att vara nöjd om jag kan hålla Johan Granath i sin Omega 10 i sikte, mest för att jag inbillar mig att våra båtar har liknande karaktär och att det då kan bli bra sparring (och lite för att han kanske kan ta en fin bild på mitt ekipage om jag håller mig i närheten).

    Johan S

    • Gustaf Dyrssen Aug 18, 2012 Reply

      Japp, superimponerad av Jimmy och Co.

    • Tompa Ö Aug 18, 2012 Reply

      +1.
      Virtuellt skepparmöte, hur smart som helst. Och så enkelt!
      Attans att man inte anmälde sig.

  13. Jesper Hoffstedt Aug 16, 2012 Reply

    +1. Det är en riktig bragd Jimmy & Co gör. Konceptet är ju helt underbart med sin enkelhet och sitt moderna upplägg. Enkelt för oss som deltar men jag vet hur ni sliter där bakom! Nu får vi alla deltagare se till att tillsammans göra detta till årets största seglingssuccé efter Lööf, Salminen och Myrgren. Chears!

  14. nils virving Aug 16, 2012 Reply

    Dark horse Passad spec Peter Skoglund SSK

    • Roger H NF Magda Aug 16, 2012 Reply

      Jag håller med..Passaden flyger förbi!

    • Staffan Larsson Aug 16, 2012 Reply

      Är det verkligen en dark horse? Mycket halvvind passar väl Passaden som hand i handske även om den kanske skulle vilja ha lite mer vind? Kommer nog gå bra tror jag. Själv hade jag hoppats på mer kryss/läns än vad det verkar bli.

      Ses snart!

      S

      • JIMMY Aug 16, 2012 Reply

        Jag tycker jämt att det är kryss vart man än ska, vore ju kanon om man fick slippa det denna gång… (Men så lär det nog inte bli, möjligtvis lång-kort).

  15. Ove Hägg Aug 16, 2012 Reply

    Jag håller på Micke på Net 1 han harseglat mycket shorthanded och har byggt om sin 332:a i år med peke, Får han chansen att rulla ut sin code så blir han livsfarlig :-)

  16. JIMMY Aug 17, 2012 Reply

    Sent om sider anmälde sig nu Per Lindstedt med Fingulf 33:an La Dolce Vita och då åker ju han upp på min lista som en av storfavoriterna! :)

  17. Solidtango Aug 17, 2012 Reply

    Nu börjar det hända saker på http://blurlive.solidtango.com/ Net 1 ligger i Sandhamn och sänder live, på positioneringssidan kan man se båtar som är på väg till Sandhamn och på videosidan har det börjat komma in en del filmer. Kul!

  18. Stefan Kolmodin Aug 17, 2012 Reply

    Henkan på Trio blir livsfarlig bara det blåser över 4 m/s, nya gaffelstoren levererar.

  19. Lasse Bergkvist Aug 17, 2012 Reply

    Väldigt imponerad över att det är så många som ska köra helt solo – tänk att dra runt en 50-fotare själv – starkt!
    Tror att M22:an blir vass i lilla klassen och Arcona 340 blir nog stark i stora klassen.
    Oavsett vem som vinner ser jag alla som kommer i mål som vinnare – skulle vara roligt att vara där och se båthanteringen!

  20. Stefan Melander Aug 18, 2012 Reply

    Borta med Vinden, Virving och Ola Bartelsson Kölbåten blir farliga :-)

  21. ErikG Aug 18, 2012 Reply

    Refanut går i mål som vinnare strax på långa banan. Jimmy kämpade hårt men lyckades inte komma ikapp men går i mål som tvåa.
    Undras om vinden har hållit sig inom begränsningarna så att målordning gäller eller om de kommer räkna om?

  22. Stefan A Aug 18, 2012 Reply

    Någon som vet var resultaten publiceras?

  23. Birgitta FH Aug 18, 2012 Reply

    Undrar också var man hittar resultat?

  24. Per Svanberg Aug 20, 2012 Reply

    Stort tack till hela NO-CREW gänget med Jimmy i spetsen för den bästa kappseglingen i mannaminne!!

    Konceptet!
    Arrangemanget!
    Banan!
    Regattamiddagen!
    Bildspelet/videos!
    Vänligheten mellan båtarna före/under/efter räjset!
    Partyt!

    Världsklass! Hoppas verkligen ni orkar göra detta igen nästa år!

    Stort tack!
    /Per

  25. Kåre Aug 20, 2012 Reply

    Man får gratulera Jinmy och Jonas.
    Jimmy med Pacman som blev snabbaste enskrovaren, inte illa för en nästan 20år gammal konstruktion :) samt Jonas som vann flerskrovsbåtsklassen och snabbast av alla.

    • Kalle Aug 20, 2012 Reply

      PAC-MAN 38 fot har kortare seglat tid än 50 fot Spirit!??!! öööhhh!?

      • JIMMY Aug 20, 2012 Reply

        Det handlar inte bara om vem som har längst… ;)

    • Kalle Aug 20, 2012 Reply

      Å designen är väl ännu äldre? Är inte PAC-MAN en nedskalning/kopia på “Thursdays Child” från början på 80-talet?

      • Kåre Aug 20, 2012 Reply

        I princip, förskeppet är lite justerad och båten är bredare i förhållande till sin längd.

        • Kalle Aug 20, 2012 Reply

          Dvs (nästan) alla fick stryk av en 30 år gammal design….å den enda som inte fick stryk av PAC-MAN hade en ännu äldre design
          :)

          • Kåre Aug 20, 2012

            Jag funderar på att skaffa mig en vikingabåt och ställa upp. Åldersavdraget i SRS för en över 1000år gammal konstruktion måste vara gigantiskt :) Så länge som ingen annan kommer på samma ide’ så är segern nästa år i det närmaste säkrad.

  26. Lars Rönnberg Aug 20, 2012 Reply

    Bästa tävlingen i år! Jag tror att potentialen att utveckla tävlingen till något ännu större finns.
    Banan är perfekt, permanenta den, vinklarna mellan märkena gör att man får in alla typer av bogar. Vi seglare slipper vara vakna till kl 01 på natten för att ta del av beslutad bana.

    Nästa år ska jag ha en Autopilot och då blir Grym farlig…….; )

    • kim Aug 20, 2012 Reply

      Jag noterar att det är viktigt att speca om man kör undanvindsegel eller ej. Men aldrig något om autopilot.
      Från åskådarbänken kan man tycka ett det ger större utslag resultatmässigt(?)
      Framförallt vore det kul att få veta vilka som kör som kör barbacka och vilka som kör med AP.

      Stor eloge till Jimmy som konstant matade med muntlig och pedagogisk info precis hela racet! Fyllning/tömning av ballast, trix vid sättning och nedtagning av segel, hur han låg till mot omgivande båtar, hur vrid och vinklar ligger, ja allt! Mycket underhållande!

      Vem vill backa till svartvit TV nu liksom.

      • Stefan A Aug 20, 2012 Reply

        +1

    • Patrick L Aug 20, 2012 Reply

      Lars, hur gippar du utan autopilot?

      • Lars Aug 20, 2012 Reply

        Jag körde bara med fock.

        • Patrick L Aug 20, 2012 Reply

          Ok, då förstår jag. Fick ångest där ett tag, har försökt lura lite på hur jag kan gippa bättre under semestern men utan AP skulle jag nog stå mig slätt känns det som… :)

          • Kalle Aug 21, 2012

            Med hackbräda går det bra…eller sådan däringa tamp som låser rodret i önskat läge. Men man måste vara snabb. Med AP kan man ta det lite lugnare…

          • Patrick L Aug 21, 2012

            Jo, det funkar kanske med friktionsbroms på rodret i rätt läge också. Åtminstone om det inte är för mycket vind. Får testa det, det är mycket segel att dra runt och måste man fram på fördäck så finns ju inga marginaler.

          • Lars Aug 21, 2012

            På min båt går det inte med friktionsbromsen!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.