SCA deltar i Volvo Ocean Race 2014-2015

Way to go!

SCA deltar i Volvo Ocean Race 2014-2015

Cirka 80 procent av SCAs konsumenter globalt är kvinnor. Det är ett tungt skäl till att SCA väljer att mönstra en helt kvinnlig besättning i ett av världens mest krävande sportevenemang. SCA deltar med en båt i nästa omgång av jorden runtkappseglingen Volvo Ocean Race 2014-2015.

SCAs deltagande i Volvo Ocean Race är viktigt i vår fortsatta förändringsresa. Som koncern satsar vi på global tillväxt, i synnerhet inom hygienområdet. VOR kommer att öka kännedomen om SCA samt skapa starkare kopplingar till produktvarumärken som TENA, Tork, Lotus, Tempo, Saba och Libero. Vi vill även lyfta fram hur våra produkter förbättrar våra konsumenters livskvalitet, säger Kersti Strandqvist, kommunikationsdirektör på SCA.

SCAs deltagande organiseras av ett team som leds av Richard Brisius, en av grundarna av Atlant Ocean Racing som har stor erfarenhet från framgångsrika Volvo Ocean Raceprojekt. Atlant har organiserat och drivit fem VOR-projekt och har vunnit två gånger; 1998 med EF Language och 2009 med Ericsson Racing Team.

– SCAs satsning på en kvinnlig besättning är unik. Att under nio månader tävla i världens tuffaste havskappsegling är en respektingivande utmaning. Den nya båtdesignen möjliggör för en kvinnlig besättning, och vårt mål är att bygga ett starkt team som får bästa möjliga förutsättningar för att ta sig an utmaningen, säger Richard Brisius, Atlant.

SCA är världens näst största hygienföretag och Europas största privata skogsägare med försäljning i över 100 länder.

53 Comments

  1. Joachim Aug 21, 2012 Reply

    Kul på riktigt!

  2. Joachim Aug 21, 2012 Reply

    Men det här dumsnack från Knut Frostad:

    “I’m very pleased to see a women’s team back in the race,” said Volvo Ocean Race CEO Knut Frostad. “The lack of women in the last few editions of the race has meant we haven’t been representing half the population of the human race.

    http://www.volvooceanrace.com/en/news/6799_Welcome-back-girls-All-women-s-team-first-to-enter-2014-15-Race.html

    Hade man velat på riktigt hade man löst det regelvägen.

    • Sture Smith Aug 21, 2012 Reply

      VOR regeln ger en hel kvinnlig besättning möjlighet att använda ytterligare två besättnings meddlemmar.

      Sture Smith
      Dehler 39SQ
      “Sjöglans”

      • Joachim Aug 21, 2012 Reply

        Jag vet Sture.

        Vad jag menar är att om VOR hade varit seriösa med att vilja ha kvinnor med hade man i regeln stipulerat ett visst antal kvinnor på varje båt på samma sätt som man satt ålderskrav för att få med yngre seglare.

        Riktigt progressiva hade de varit om de hade satt kravet till 50/50 män och kvinnor.

        • Sture Smith Aug 22, 2012 Reply

          Kvinnor och män på samma båt i VOR har diskuterats men har egentligen väldigt lite stöd från de flesta intressenterna. Men detta kanske kan ändra sig.
          Att hitta en helsvensk besättning blir nog väldigt svårt plus att det kanske inte är så smart rent kommersiellt.

        • Ylva Aug 22, 2012 Reply

          Joachim, jag instämmer helt med dig!

  3. Anders Dahlsjö Aug 21, 2012 Reply

    Kul med tjejbåt och antagligen under svensk flagg. Hoppas det finns några svenska seglartjejer som kan platsa.
    Jag har aldrig funderat på könsbyte förut, fast vid närmare eftertanke!
    Då blir det ju i minst 1 båt till start, hoppas det blir många fler.

    • JIMMY Aug 21, 2012 Reply

      Könsbyte, nä där går gränsen… Men man kanske skulle hoppa på att vara shore crew igen och kanske besättning på sparringbåten!?

    • Joachim Aug 21, 2012 Reply

      Vilka är tänkbara namn enligt dig Anders?

  4. Max Aug 21, 2012 Reply

    Kunde inte låta bli……”Tamponglåda=båt som har ett eller flera skot släpande i vattnet (oftast spinnskot).” kopierat från en annan tråd.

    • JIMMY Aug 21, 2012 Reply

      Inte undra på att det är en mansdominerad sport…

      • Göran Säwensten Aug 21, 2012 Reply

        Hurmenardunu?

        • JIMMY Aug 21, 2012 Reply

          Om en tjej läser kommentaren från Max så tror jag inte hon blir skitimponerad.

          • Markus Aug 21, 2012

            Det finns som tur är killar som inte heller blir skitimponerade av liknande kommentarer.

  5. Joachim Aug 21, 2012 Reply

    En del av kommentarerna så här långt hade inte skrivits om det hade varit satsning med manlig besättning. Fascinernade.

  6. Lars Rönnberg Aug 21, 2012 Reply

    Kul, SCA!!

  7. Johan SWE256 Aug 21, 2012 Reply

    Det finska OS-medaljörerna och matchracing teamet skulle splittras för att segla på olika båtar och lite annan civilkarriär för ett tag, men de hoppades på att återse varandra i en gemensam båt igen. Det kanske går fortfare än vad befarat…!

  8. Pelle P Aug 21, 2012 Reply

    Mer sånt här!!! Underbart!

  9. Kåre Aug 21, 2012 Reply

    Roligt med en svensk båt och hoppas att en kvinnlig besättning kan få fler tjejer att segla även efter de har fyllt 16. Svensk segling skulle må bra av fler kvinnor som seglar aktivt. Titta på Tjörn runt endast ca 4% av skepparna är kvinnor och än värre på ÅF Offshore “Gotland runt” där jag tror att det bara fanns en kvinnlig skeppare.

  10. Lars M Aug 21, 2012 Reply

    Riktigt Kul !!!

  11. Micke G Aug 21, 2012 Reply

    Riktigt kul. Starkt SCA, payback kommer som ett brev på posten.

  12. Anders Aug 21, 2012 Reply

    Volvo Ocean Race:s publik är nog 98% män (fokus på tenknik, strapatser och lastbilar). Jag hade nog inte satsat på detta om mina kunder var till 80% kvinnor.

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 21, 2012 Reply

      Nu är ju sponsring av det här slaget lite mer komplext än så. Ericsson, Berg Propulsion eller ABN Amro har inte heller “publiken” som målgrupp.

      Atlant vet hur man levererar mervärde till sina uppdragsgivare, samtidigt som man presterar sportsligt, och jag är säker på att de har gjort sin hemläxa denna gång också.

      Eftersom man annonserar detta så tidigt så skulle det kunna vara så att själva urvals och rekryteringsprocessen är en del i paketet, och en lysande möjlighet att kommunicera med kunderna under lång tid.

      • Joachim Aug 21, 2012 Reply

        +1

      • Anders Aug 21, 2012 Reply

        Fast SCA har publiken som målgrupp! Vilken binda man skall välja är inte ett beslut man tar på koncerntoppsnivå…

        Nog känns det ändå som en uppförsbacke för SCA. Hur stor andel kvinnliga läsare har exempelvis Blur?

        • Ylva Aug 22, 2012 Reply

          Visst är marknadsföring till hushåll/privatpersoner nödvändigt för SCA men de har definitivt B2B också. SCA har 60 olika varumärken, och vissa av deras produkter köps in i stora mängder av varje arbetsplats..

          Vård, omsorg och hotell/restaurangbranschen skulle jag gissa är viktiga kunder till SCA förutom detaljhandeln. Gissar även att det är affärer på riktigt stora belopp när en stor kedja eller ett landsting upphandlar pappersprodukter.

      • Author
        Peter Gustafsson Aug 21, 2012 Reply

        Jo, fast det finna massor av bra vinklingar i det här, som inte måste vara den stereotypt “manliga” som vi förknippar med racet.

        Titta på Ellen MacArthur. Tror du hon har 80% manliga fans – eller nådde hon utanför gruppen “franska gubbar som dyrkar Eric Tabarly” som traditionellt följde Vendee Globe :-)

        Dessutom så är SCA också i Business-to-Business och skall hålla varuhuskedjor och andra kunder happy. Och att sätta inköparen på WalMart i en VO65 kommer att göra skillnad. Plus att man har 37.000 anställda, många av dem kvinnor, så det kommer att hjälpa dem att driva interna förändringsprojekt på samma gång.

        Jag har inte alls svårt att se logiken rent affärsmässigt.

        • Nickepicke Aug 21, 2012 Reply

          +1

          Inte bara förstå. Det är dundersmart.
          Snarare förvånansvärt få företag som inte tar efter. Spons av seglingssport erbjuder unika värden, billigare jämfört med mången annan sportspons och ypperligt lite konkurrens från andra varumärken på vattnet.

      • Tomas Östling Aug 21, 2012 Reply

        +1

    • Ylva Aug 22, 2012 Reply

      Alltså vi pratar halva jordens befolkning här. Det är ganska många personer, typ lika många som antalet män ;) (t.o.m. fler). Bland alla dessa miljarder med människor finns nog en och annan som är intresserad av äventyr, prestationer, strapatser, naturelementen, teknik, hav, båtar, meteorologi, samarbete, psykologi, mentala utmaningar, fysiska utmaningar.

      Lätt att glömma kanske.. ;)

      I min mening sopar detta banan med det mesta av den marknadsföring som riktar sig till kvinnor!

  13. Micke G Aug 21, 2012 Reply

    Stereotyper är till för att brytas, underskatta aldrig det oväntade.

  14. Jorre Aug 21, 2012 Reply

    Riktigt bra för sporten,får upp ögonen på kvinnorna som egentligen gillar segling o kappsegling men tycker det är jä….mansdominerat.Då ser dom att “vi kan” oxå.
    Försöker få frugan att vara mer aktiv i seglingen,det här kan få henne att gilla race o få hjältinnor eller idoler på kuppen.

  15. Calle Aug 21, 2012 Reply

    Någon som har tips på vem som kan tänkas bli skeppare?
    Skeppare och navigatör med tillräcklig erfarenhet för VOR känns det ju inte direkt att det finns så många av!

    • Erik Barkefors Aug 21, 2012 Reply

      Samantha Davies eller Dee Caffari har erfarenheten som krävs. Sen går det att fylla på med duktiga seglartjejer som lär sig.

      • Calle P Aug 22, 2012 Reply

        Det är skillnad på och vara bra seglare och en bra skipper.
        Det är nog inte helt lätt att hitta en kvinna som fyller rollen som skeppare. Extra svårt om besättningen består av soloseglare…

        • p Aug 22, 2012 Reply

          För att?

        • Pelle P Aug 22, 2012 Reply

          Håller med dig Calle; samtidigt måste man nog säga att kompetensen finns där. En annan aspekt som är viktig här är att projektet tas på allvar i branschen. Med det menar jag att dom jobbar med bästa segeldesigners osv.

  16. Johan Aug 21, 2012 Reply

    Bra med SCA som sponsor. Tänk vad mycket toapapper det kommer gå åt på den båten ;-)

  17. Lasse Bergkvist Aug 21, 2012 Reply

    Riktigt, riktigt skoj att SCA gör denna satsning – det blir en helt annan grej för oss svenskar att följa VOR med en hel svenskbåt – eller kanske fler?
    Det finns självklart möjligheten att fylla båten med enbart svenska tjejer – det finns många som är duktiga, Anna Drougge är väl ett namn jag tänker på direkt och jag har kappseglat med flera duktiga tjejer som kan kämpa om en plats. Sedan kan det marknadsmässigt vara så att SCA vill ha flera nationaliteter ombord från sina största marknader för att dessa marknader ska känna att man är med och därigenom följa racet så att det blir maximal utdelning på sponsoringen- Skoj för Sverige – bra för seglingen – först framgångarna i OS och sedan det här – go-go-go!

  18. Stefan A Aug 22, 2012 Reply

    Way to go SCA!

    Blir det till att gå över till Libro-blöjor igen då så att man ger lite support.

  19. Lisa Aug 22, 2012 Reply

    Way to go!

    Som ung tjej (25) i en extremt mansdominerad sport är det här helt rätt väg att gå! SCA tar genom detta ett stort ansvar som förebild och sätter press på andra världsomspännande företag. Det ska bli mycket intressant att följa rekryteringsprocessen och se vilka nyckelpositioner som plockas upp av den kvinnliga världseliten.

    Intressant är dock kommentarerna här på Blur. Gubbigheten i sporten lyser tyvärr igenom även i de sociala medierna. Jag tänker ofta på jargongen under kappseglingstävlingar, lilla-gumman-snacket (inte ombord, men väl på bryggan/prisutdelningen/efterhänget). Hur tusan ska seglingssporten och då främst den mer “folkliga” delen (SRS) locka fler kvinnor att delta om det inte sker en attitydsförändring bland en stor del av männen? Och det är inte bara kvinnor som lyser med sin frånvaro, även yngre seglare har en tendens att fasas ut. Hur ska sporten föryngras till en generation som är betydligt mer jämnlik och genus-neutral än sina föregångare? Går det när det är främst medelålders män som har ekonomin att driva ett kappseglingsprojekt? Hur tänker sponsorer och seglingsarrangörer?
    Det vore intressant att föra en diskussion om kvinnor ombord, om gubbighet till sjöss, om unga seglare i SRS. Kanske något för Peter på Blur att ta tag i?

    Och ni, SCA må vara ett hygienföretag med produkter främst riktade mot kvinnor men är också ett av världens största skogsföretag, som nog får anses vara en mansdominerad marknad. Tror inte att ledningen på SCA skulle benämna sin satsning som “tamponglåda”. Typisk gubbkommentar.

    • Hans Aug 22, 2012 Reply

      Som fd SCA-anställd så kan jag bara grautulera mina fd kollegor till ett bra val av spons-aktivitet.
      Och det är som sagt endast delar av produktutbudet som riktar sig till kvinnor.
      50% av alla blöjanvändare är ju pojkar respektive män (inkontinensprodukter är något som de flesta av oss tyvärr kommer att behöva använda förr eller senare).
      Samma sak med toapapper – används av alla, åtminstone i västvärlden.
      Så skippa tjafset om menstruationsprodukterna – SCA är så mycket mer!

    • Fredrik Lönegren Aug 22, 2012 Reply

      Grattis SCA, Brisius, och alla andra i Sverige som kommer bli inblandade.
      Jag blir jätte glad att vi från lilla Swe får ett nytt deltagande i VOR. Impad av SCA som vågar se potentialen att marknadsföra sig via VOR seglingen. (Hoppas det blir flera svenska seglare ombord)

  20. Björn Henriksson Aug 22, 2012 Reply

    Vad hjälper det oss vanliga svenska konsumenter i Sverige att ställa upp med hur många lag som helst när vi inte får möjlighet att i Svensk TV se vad som händer där ute? Varför betalar vi vår licens?
    Hur styvmoderligt behandlas dessa evenemang utomlands?
    Hur tror ni att alla utländska konsumenter kommer att få reda på vad SCA står för?
    Lycka till, men vi i Sverige får nöja oss med att veta att vi deltar.
    Missnöjd TV-konsument

    • Fredrik Lönegren Aug 22, 2012 Reply

      Kommer nog bara att sändas via Internet då, Glöm tvingas

    • Joachim Aug 22, 2012 Reply

      Släng ut TV-n och sluta betala licens. Vill du segling finns det på internet så att du tröttnar till slut.

  21. Author
    Peter Gustafsson Aug 22, 2012 Reply

    Nu med en liten filmsnutt ovan om tidigare tjejbåtar.

    • Joachim Aug 22, 2012 Reply

      Och filmsnutten finns inte på TV;)

  22. Martin Bursell Apr 2, 2015 Reply

    SCA tjejerna seglar klokt och bra ! Två båtar med manliga besättningar , är borta. En gick fatalt på grund en annan bröt masten.
    Till slut är det nog bara SCA båten kvar, då vinner dom !
    Martin

    • Raketen Apr 2, 2015 Reply

      :)
      Precis som i motorsport. Den som är långsammast är den som kör av!
      Men att Dongfeng körde av masten. Känns inte lika bra pga svenskintresset på den skutan.

    • Jonas Apr 2, 2015 Reply

      De körde omkull så hårt att det som verkar ha varit det absolut viktigaste seglet det här benet gick sönder så att det inte går att reparera.
      De orkar, enligt egen utsago, inte driva båten tillräckligt hårt och har därför varit tvungna att sänka tempot. De är 700 Nm efter täten…
      Om målet är att inte vara sist så kan man alltid köra safe och hoppas att de andra krashar, vilket Vestas gjorde.
      Men att de skulle bli bättre än näst sist är väl ganska otroligt, men Vestas är efter det här benet bara 6 poäng efter så det är inte ens säkert att de slår dom i totalen.
      Sen får väl var och en göra sin egen bedömning om det är bra eller inte…

  23. Jan Apr 2, 2015 Reply

    Heja på tjejer!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.