Erfarenhet av M60?

Veckans läsarfråga.

De kör ganska seriöst i en lite större båt och leter efter något att köra med under vintern. De har hitta en M60 och undrar om någon har erfarenhet av den båttypen?

Syftet med vinterträningsprojektet att lära upp en ny besättning så att alla är insatta i vad deras positioner innebär samt att alla blir insatta i seglingens komplexitet gällande båthantering, båtfart, taktik, strategi, regler och meterologi. Båten skall rymma 3-4 personer och kosta så lite att man inte blir ägd eller tar mer än nödvändigt med pengar från huvudprojektet. Dessutom måste den vara underhållande att segla, en 606:a eller liknande kommer inte att vara så rolig att man orkar trotsa kyla, väder och vind.

Grundparametrar
3-4 mans besättning
Kölbåt
Möjlig att lyfta med hamnkranen som max klarar 1000 kg
Srs tal +1,15
Inte för komplicerad i sin konstruktion
Pris max 35 ksek

Och med dessa parametrar är det inte direkt lätt att hitta något bättre än M60:an som jag väldigt gärna skulle vilja ha all information om. Just nu hittar jag knappt någon fakta på nätet.

48 Comments

  1. niclas Aug 23, 2012 Reply

    Seglade Match med M60 för läääänge sen, kul, snabb, känslig båt med extrema köl/roder designer. Det var längesen, men jag var väldigt impad över hur vass och rolig den var. Båten skall stå upp så man får hika den, med krängband, så magmusklerna får jobba.

    Med reservation för att det var längesen så var det något av det roligaste jag seglat, och för pengarna går det nog fan inte segla extremare båt.

  2. Classe Aug 24, 2012 Reply

    Det var en till salu tidigare i veckan på Blocket. Såg okej ut.

  3. Johan O Aug 24, 2012 Reply

    Eller en Express, Björn Österberg på North Sails tränar och tävlar i Express i kombinatination med storbåt. Se hela intervjun här > http://professional.player.qbrick.com/player.aspx?mid=4C6C0EE7

    • Pelle P Aug 24, 2012 Reply

      Nu var det max 35000:-

      • Erik Barkefors Aug 24, 2012 Reply

        Finns inte många båtar för 35′ som har hyfsade segel. Köp M60 om den finns kvar annars kanske en Maxi 77:a kan vara ett hyfsat säkert kort. Nöjer man sig med 3 personer så H-båt eller IF.

  4. kalle Aug 24, 2012 Reply

    Jag seglade M60 vid ett tillfälle när det inte blåste så mycket, tyckte inte den kändes särskilt snabb då. Kanske bättre i mer vind. Visst är den extrem med avseende på köl och roder, det går inte att ligga still på kryssbog, skota hem och tro att man ska komma framåt, den går då på tvären. Man får falla av till nästan halvvind och ta fart innan man kan lova, liksom andra båtar med liknande profiler. Inget akterstag, storskotningen ger förstagsspänningen.
    För en aning mer pengar, kan en CB66 vara något? J/80 är väl fortfarande ganska dyr om man inte köper ett vrak.

  5. kalle Aug 24, 2012 Reply

    717? Fatheadstor, peke och gennaker borde kunna göra båten extra kul.

    • greg Aug 24, 2012 Reply

      Japp, det finns en på blocket med den beskrivning och i rätt prisklass. Men jag tror 717 är lite över 1000 kg gräns.

  6. Marcus Sylvin Aug 24, 2012 Reply

    Jag har en hel del erfarenhet av båten, tycker att den är rolig och segla samtidigt snabb, man måste dock vara på sin vakt när de kommer till trim, då den är känslig.
    Köl och roderprofiler kräver att man har fart i båten hela tiden.

    Båten gör sig bäst med gennacker.

    Jag vet att de finns att prov segla på Grötö (Göteborg)

    • Tommy Nov 1, 2017 Reply

      Hej Marcus!

      Vet du något skrov till M 60 som ska finnas på västkusten?

  7. Lars T Olsen Aug 24, 2012 Reply

    Hejsa venner.
    Det er os (Danish Marine Design), som har designet denne båd til Semcon/WR i 1996. Den var reklambåt for Whitbread Round the World i 1997. Der er bygget 12 – 14 af disse både, som nu kan købes på markedet for begangne båtar. Andre af vort i Sverige kendte designs: Maxi 1300, Hp 1030, Z31, Elida (140 fod), DS 37 matchracer etc..
    Den er tænkt som en snap og let seglad ungdomsbåd, og som et træningsbåd til både drenge og piger. Den blev dog også seglad af voksne.
    Formene fins fortfarende i Sverige og der kan bygges flere om dette et ønskemålet. Ritningsunterlaget ligger os os i København.

  8. Hultgren Jan 27, 2015 Reply

    Gör ett försök att väcka liv i ett gammalt inlägg.
    Det har kommit ut en M60 på blocket nu igen.

    Nu till min fråga:
    Om man skulle köpa en M60. Vad skulle man då uppdatera på den?

    Verkar som roder och köl ej kan göras mycket extremare?
    Peke med genaker?
    Bytta ut riggen helt kanske och slänga upp fathead?

    • JIMMY Jan 28, 2015 Reply

      Tror det är svårt att göra en extrem båt bättre utan att först segla den och lära sig dess starka och svaga sidor. Spontant tror jag inte på fathead, i alla fall inte för att få mer segel. Båten har massor av segelyta som det är så att det eventuellt redan nu blir svårt att tillgodogöra sig all segelyta. Behöver man trava ner och/eller tvista i redan måttliga vindar så är det sällan effektivt om man ämnar att kappsegla på handikapp.

      Tror säkert att det är en grymt rolig båt men det kommer nog ta lite tid och jobb att hitta alla växlar.

      • Mikael Håkansson Jan 28, 2015 Reply

        Hittade mätbrev E4540 med 1.227. Nu vet jag inte hur en standardbåt är konfigurerad, hittade ingen i tabellen. Men som Jimmy skriver så verkar den redan ha nog med segelyta att bemästra, och ytterligare yta skulle göra det redan tuffa SRS-talet ännu tuffare. Instämmer med Jimmy på samtliga punkter. Men jag har absolut inga egna erfarenheter av båten ska tilläggas.

    • Dan Jan 28, 2015 Reply

      Efter +30 båtrenoveringar är jag helt säker…på att det är billigare och mindre tidskrävande att köpa något som är ok direkt. 26000 blir lätt 130000 och en jäkla massa jobb.

      Men sedan handlar det om vem man är och vad målet är. Är målet bara att guppa rundor på havet och acceptera saker som lossnar när man drar i dem så kan det vara helt rätt att köpa billigt. Det hörs dock inte som ditt mål är budget varianten.

      Det såldes en RS K6 för ca 35 000 SEK för något år sedan, nytt fräscht och modernt. Dessutom kommer nog snart en Viper 640 ut på blocket, kostar mer men inte mer än när du är klar med M60:an.

      (Så…nu när förnuftiga lilla jag berättat hur det ligger till… skall jag ner i hamnen och slipa klart mitt renoveringsobjekt till Dominant Race, den kostade 29 ksek i inköp för några månader sedan och är snart uppe i 100 000 SEK, precis som vanligt. Ett par tre bottenslip om året håller doktorn borta. Här fattas ingen brist på självinsikt :-) )

  9. Peter Jan 28, 2015 Reply

    SRS på närmare 1,23 verkar mycket för en så liten båt. det snackades för ett antal år sedan att de inte segla upp till dåvarande LYS på 1.21.
    Jag har seglad mot en av dessa under 90-talet. verkade trevliga båtar men var i lättvind relative tröga jämfört med båtar som hade dåvarande LYS.

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 28, 2015 Reply

      Jag vet ingen som har försökt segla en M60 seriöst (3 år med samma gäng och bra prylar). Den har väl mest varit event- och kul-och-skojbåt? Utifrån det så tror jag inte man kan göra några bedömningar om SRS-tal.

      Men man kan nog vara säker på att det är en krävande båt som inte går att “mecka” enkel :-)

      Jag tror kanske att man kan hitta alternativ som ger mer segling i förhållande till frustration?

      • Jonas Jan 28, 2015 Reply

        HAHA! Nu lärde jag mig en ny parameter att lägga till när båttyp, segel eller annat ska väljas.
        Segling – Frustration är naturligtvis mycket viktigt att väga in!

        • Author
          Peter Gustafsson Jan 28, 2015 Reply

          Haha, men det är ju så.

          Man köper en båt som man tycker är störtcool. Nya fina segel. Meckar som en galning. Och inte fan går det bra. Eller fort. Eller högt. Man provar allt. Det måste ju vara SRS det är fel på.

          Frustration.

          http://sv.wikipedia.org/wiki/Frustration

          Jag skulle nog haft kvar min gamla båt. Den gick ju fort. Och mätte bra.

          Så efter ett par år av slit på vattnet – så där lite lagom frustrerad – så funkar det igen.

      • Peter Jan 29, 2015 Reply

        det är ju en fråga vad man är ut efter när man köpa båt.
        I och med M60 reagerar snabbt så får man snabbt feedback på bra och dålig båthandling och det är utvecklande. Samtidgt är det ju svårare att bemästra men även det är positivt om man vill bli en batter seglare. vill man vinna kappseglingar kan det vara lättare med en annan båttyp.
        hur som är SRS talet högt för en så liten båt. om det är rätt eller fel är en hel annan diskusion.
        Högt SRS innebär ju även att man seglar mot betydligt store båtar vilket inte presis är en fördel i starten.

        • Author
          Peter Gustafsson Jan 29, 2015 Reply

          Problemet är att det är omöjligt att tolka den feedbacken. Min uppfattning är att många modernare lite “tweaky” båtar är extremt svåra att känna in.

          Till exempel så känns min båt både roliga och snabb i lägen där den enligt instrumenten är det. Samtidigt känns den riktigt död i lägen där den de facto har bra VMG.

          Jag tror att det är närmast omöjligt för en normalbegåvad seglare att få ut 100% ur en J/111, M60, Melges 24, Mini, HP1030, First 30 eller liknande utan att jobba stenhårt med instrument, eller ännu hellre segla i en tajt klass mot likadana båtar.

          Bägge alternativen är svåra i en M60 med tajt budget. Så man skall köpa den för att man gilla den, utan att man kanske måste kräma ur all prestanda som finns.

          Angående SRS är det inte svårt att göra en lista med båtar som kvalar in under rubriken “högt för en så liten båt”. Både Cheetah 30 och J/111 är omöjliga :-)

          • Dan Jan 29, 2015

            Håller med! Allt beror på vad man har för mål, tid att lägga och hur stor budget.

            Har man relativt höga mål..men har lite tid och låg budget köper man exempelvis en IF. Fixar botten, köper bra segel och skotar hem genuan tills den rör toppvanten. Därefter kryssar man endast 2 tiondelar långsammare än de som harvat på många år. Seglar man på rätt håll blir det bra resultat ganska fort.

            Vill man bara ha roligt och har större budget, köper man exempelvis en HP1030 och går som fasen ibland utan att veta varför och står ibland stilla utan att veta varför. Det skiljer många knop på nästan rätt och helt rätt och det tar tid att lära sig växlarna.

            M60:an tycker jag låter hur fräck somhelst, för små pengar, till och med så att det var jag som skickade läsarfrågan när jag skulle köpa en likadan. Hoppas du får roligt med den, kul med udda båtar!

          • Peter Jan 30, 2015

            Det beror väl på hur båten beter sig och det är lätt eller svårt att tolka feedback. Just små lätta båtar har en stor acceleration men även inbromsning. Den snabba response gör att man kan lära sig lättare en hel del om vad som driver fram och vad som bromsar. Det är något som är svårare att få ut ur en båt som väger 4,5 ton.

        • Rikard I Jan 29, 2015 Reply

          Peter, du ska inte haka upp dig hur SRS sätter mätetal. Regeln bygger inte på VPP tyvärr och mkt segelarea är trolig orsak till att du upplever att mätetalet är högt. Om du vill ha en SRS-skenare så ska du i första hand köpa långt, äldre och lätt. Men om du tycker att en M60 är din båttyp, så ska du fokusera på att ha kul även om det kanske inte leder till några högre placeringar. Även om du seglar 100% :-)

          • Author
            Peter Gustafsson Jan 30, 2015

            Here we go again!

            Det finns inget som säger att en VPP skulle vara bättre på att jämföra em M60 och en vanlig båt. Låt oss ta en Pogo 650 som exempel på en båt med alldeles för mycket segelyta och så jämför vi den med något långsmalt. Säg en Drake.

            I SRS så är Pogon 2-6% snabbare beroende på konfig.
            I DH (VPP-baserat) så är Pogon runt 14% snabbare
            I ORCi (VPP-baserat) så är Pogon 8-19% snabbare

            Så är det någonting som straffar segelyta så är det VPP-baserade mätetal. En snabb titt på en läns i ORCi eller DH bekräftar också detta. Danskarna tropr att jag är dum i huvudet när jag hissar upp 157 m2 spinnaker. Ingen i Danmark skulle komma på idén.

            En annan sak som motbevisar din tes är ju att några av Sveriges främsta “SRS-skenare” har massor av segelyta, men på något sätt har de ju lärt sig att hantera det :-)

          • Rikard I Jan 30, 2015

            Jo, VPP försöker åtminstone uppskatta olika egenskapers påverkan på båtfart och därmed mätetal. SRS är en linjeanpassning till flera olika tabeller, som saknar fartgivande parametrar till bl.a rätande moment och som idag bl.a belönar lågt Depl/L istället för bestraffar. Klassindelningen kan vara ett försök att hantera dessa skillnader i och med att SSF är medvetna om ovanstående.
            Ditt exempel förvirrar som vanligt i och med att SRS i motsats till övriga två inte explicit tar hänsyn till vindhastighet. Så hur många % som skiljer, beror i första hand på det. Allt detta känner du redan till.
            Och J/111 är inte missgynnad på något sätt i SRS om du nu trodde det :-)

          • Erik Barkefors Jan 30, 2015

            Du kan anmäla dig till ORCi på ÅFOR så får du segla efter något som du trivs med ;-)
            http://www.ksss.se/AFOR/Deltagare/EntryFormAFOR2015/

          • Rikard I Feb 1, 2015

            Ja, eller så ser vi gemensamt till att vi får ett SRS som är tillräckligt bra för alla att kappsegla på klubbnivå på jämförbara villkor. Och det betyder att vi gemensamt korrigerar regelns svagheter. Det betyder också Erik att även de som upplever att deras båts mätetal är “rättvist” verkar i samma riktning :-)
            Exempel:
            DLR har nu i SRS en viktning som är positiv; 0,13 resp 0,01. Den bör vara negativ, dvs relativt lättare båttyper får höjt mätetal, inte sänkt.
            För att kompensera får vissa båttyper ett empiriskt tillägg upp till 6%, medan flertalet ULDB slipper helt. Melges 24 och just M60 är några av dessa få undantag. Är det ok?

  10. Thomas Ottosson Jan 28, 2015 Reply

    Min brorsa (Henrik Ottosson på North Sails i Göteborg) hjälpte en gång i tiden en av sina kunder att pimpa upp en M60 ganska rejält. Det var väl främst på segelsidan, men jag har för mig att det även gjordes en del riggförändringar (typ peke och backstag).

  11. Sebastian Jan 28, 2015 Reply

    Kryss/Läns och en J24 :) Då kan man ha överseende med att den “bara” mäter 1,11 och är ful. Den väger ungefär 1000 kg. Mellan tummen och pekfingret, alltså.

  12. Marcus Sylvin Jan 28, 2015 Reply

    Henrik har pimpat en M60 med lite coola segel. Vi har även byggt på peken och lite nya rigglösningar, De är en rolig och snabb båt, men som vissa har påpekat så måste man lära sig växlarna.

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 28, 2015 Reply

      Ingen har lyckats ännu va :-)

      • Marcus Sylvin Jan 28, 2015 Reply

        Tror ingen har gett de en ärlig chans :-)

        • Author
          Peter Gustafsson Jan 28, 2015 Reply

          Nej, så är det nog. Så det är ju en utmaning för någon som har lite extra tålamod :-)

  13. Anders Svensson Jan 28, 2015 Reply

    Hej,

    är det någon som kan förklara varför båten inte är enkel att mecka med och varför den är svårseglad?

    /Anders

    • Marcus Sylvin Jan 28, 2015 Reply

      Båten är lätt meckad.
      Den är som många båtar som har mycket segel, känslig. Man behöver vara aktiv stor och fock trimmet, börjar båten kränga för mycket så tappar rodret sitt fästet i vattnet, här tror jag de är många som självklart känner obehag, därför man måste vara med och släppa på storskotet. Båten är svår att segla på bara storen, den behöver hjälp av focken vilket kan vara trixigt i hamnar, här bör man ha en liten utombordare.
      Annars accelerar den snabbt och är väldigt rolig när man seglar gennacker.

  14. Hultgren Jan 28, 2015 Reply

    Tussen tack för alla utförliga svar!

    Min tanke är att om jag köper båten måste jag nog hursomhelst byta/uppdatera det mesta och då kan man lika gärna lägga till någon tusenlapp och timmar extra på att modifiera. Gillar att mecka båt.

    Verkar som segelytan räcker med råge utefter era svar.
    Då kanske man skall gå åt andra hållet, för att på så sätt göra båten både snällare och få lägre handikapp. Sen kommer ju större delen av tiden i båten vara utanför tävling och då är det kul om båten är rolig att segla.

    Vad jag förstått så är det problem med förstags-spänningen då det brallar på, frågan är hur man löser det på bästa sätt.

  15. Hultgren Jan 28, 2015 Reply

    En av tjusningarna med segling är ju att det inte är lätt ;)
    Som många av er skriver så är det nog timmar på vattnet som kommer avgöra absolut mest.
    Får väl kontakta några gamla juniorlandslagspolare och köra två/tre kvällar i veckan några säsonger så kommer det kanske bli något av detta med…

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 28, 2015 Reply

      Låter som att du gillar båten och då spelar det inget roll vad massa besserwissrar tycker. Go for it!

      • Raketen Jan 29, 2015 Reply

        +100!

    • Raketen Jan 29, 2015 Reply

      Håller med peter.
      Samtidigt har du fått bra input på massa bra saker!
      Mao. Det är bra att ställa frågor på rätt ställen!

    • Dan Jan 29, 2015 Reply

      Undrar om man kan köpa köl och roder separat :-)
      Storseglet kan de behålla. Fräckt att en Dominant Race hittat ner så lång söderut.

  16. Pelle Pedersen Jan 30, 2015 Reply

    Läge för vingar/racks?!

    • Pelle Pedersen Jan 30, 2015 Reply

      Utveckling på detta; en M60 med vingar (+ en del annat godis!) borde bli en kanontvåmanskölbåt!!!
      Nedsänkt rulle för focken, en C0 och en A2/3 hybrid och Bohusracet kan vara inom räckhåll!! Skulle köra med livlina ute vingarna…

  17. Tommy Oct 14, 2017 Reply

    Någon som har eller vet om det finns någon M 60 till salu i Sverige?

    // Tommy

  18. srsseglaren Oct 14, 2017 Reply

    Ser ut som kopia av blocket annons, redan såld ?
    http://www.livetombord.se/batborsen/31882/withbread-m60-1997/

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.