Class E AIS, nästa grej?

AIS_Class_E_early_TSI_presentation-thumb-465x326-6068.jpeg
Alla som har provat AIS vet hur användbart det kan vara, även om det är lite dyrt med alla prylar man behöver. Vi har ju ickså sett AIS snyggt integrerad i olika appar på iPad och liknande, t.ex. Seapilot som varit storsäljare på app store sedan lanseringen.

Nu verkar det vara fler som funderar på hur smartphones och andra enheter anslutna till nätet kan utnyttjas. Elektronikbloggen Panbo frågar sig: Class E AIS, will it be huge?. Som vanligt insiktsfullt och med intressanta diskussioner.

Någon som vill spekulera?

10 Comments

  1. Johan S Sep 3, 2012 Reply

    Efter att kört min navigering på paddan i två säsonger är jag helt såld på möjligheterna det ger. Eftersom jag har kört W2S har jag investerat i en AIS sändare/mottagare, men använder fn bara sändarfunktionen, har ingen display att visa upp AIS-infon på. IPad/Seapilot kör jag som mottagare och plotter. Med mina behov och önskemål i fokus har jag fn följande önskelista (inte helt genomtänkt, men nån måste ju serva i diskussionen) baserad på de möjligheter jag gissar seapilot/stockholm radio bör ha:
    – vattentät padda/tablet (okeyrå, kanske mer upp till hårdvarutillverkarna)
    – möjlighet att i Seapilot lägga in favoritbåtar (ungefär som my fleet hos marinetraffic)
    – abonnemang hos seapilot där mina tracks sparas x dagar/månader på servern så att jag kan tanka hem och analysera i efterhand, alt background recording av track data
    – möjlighet att i Seapilot ta in AIS-signalen från AISen då jag är utanför mobiltäckning, och såklart nmeadata
    – race/fleetfunktioner i Seapilot (tävlingsledning lägger in bana och deltagare, jag kan live se hur jag och de andra ligger till).

    Jag tror och hoppas att allt kommer att gå ihop, vissa saker processas och lagras centralt, vissa saker har dedikerad hw, och annat görs i allt kraftfullare, bättre och billigare terminaler. Det blir spännande att se vilka produkt/tjänstelanseringar som sker under vintern!

    Johan

      • ErikG Sep 4, 2012 Reply

        Nuud case ser ut som om den kommer att införskaffas om inget bättre till ett lika rimligt pris kommer ut innan det blir vår. Kanske blir det en julkapp från tomten?

      • Anders B Sep 4, 2012 Reply

        Länken visar reklam för ett iPad fodral. Som kan användas i regn och rusk. Men fungerar en padda när det regnar på touchskärmen? Är det plastfilmen på min Griffin Survivor som gör att touchfunktionen helt enkelt lägger av när det skvätter eller regnar?

        • Jocke Sep 4, 2012 Reply

          Har kört Lifeproof case hela somaren och den fungerar även när du får regn på touchytan (dock är den inte lika “känslig/responsiv” som utan skyddsfodral)
          Enda nackdelen som jag ser är att fodralet måste tas av för att kunna ladda Ipaden.

          • Ulf Zschüttig Sep 4, 2012

            Nüüd har ingen skyddsfilm därav namnet. Detta ska göra att kontrasten bibehåls ingen film som kan förstöra detta. Fodralen från Lifeproof har en lucka för ladning så skalen behöver ej tas av.
            Är helnöjd med mitt ipadfodral då den inte förvränger talet eller motagningen av ljud.

    • Anders B Sep 4, 2012 Reply

      Efter varje race gör jag skärmdumpar så att spåren sparas. Normalt stänger jag inte ner Sea Pilot efter seglingen utan analyserar hemma i soffan. Paddan med startat Sea Pilot ligger nere i båten, har ännu inte kommit på nåt sätt att kunna ha den skyddad i sittbrunnen. Det vore fint om en hårdvarutillverkare tog fram en plotter i samma storlek. Utan en massa extrainformation som täcker skärmen, maximalt stor kortbild, en plotter som man kan montera stående eller liggande alltefter eget önskemål. Bara som en önskelista alltså. e7:ans kortbild är skrattretande liten.

  2. Patrick L Sep 4, 2012 Reply

    Jag kör SeaPilot på iPad, tycker det är kanon. Men det är som backup – min huvudnavigering sker på mitt Raymarine-nätverk dit min Class C-transponder är kopplad.

    Viktigt att tänka på är att Class E inte dyker upp på bryggan hos de stora fartygen samt inte fungerar alls när man inte har täckning. D.v.s som säkerhetsdetalj är det nästan lika med noll. De som säkerhetsmässigt har nytta av att se en på AIS gör det inte med Class E och när du som mest behöver den själv kan man ge sig den på att man är utanför täckningsområdet för mobilnät.

    Så jag hoppas personligen att alla som är ute på havet och seglar på natten eller i dåligt väder ibland fortsätter skaffa VHF-baserad AIS.

    Med det sagt så är SeaPilot en jättebra app och nätbaserad AIS/Class E är nog kanonbra för att få folk intresserade av tekniken. Och så är det ju kul att kunna se sina kompisar även om de är långt utanför VHF-räckvidden!

  3. Lars Rönnberg Sep 4, 2012 Reply

    En programvara av seapilot typ med visning av vindvektorer skulle vara fint.

    • Johan S Sep 4, 2012 Reply

      Missade det på önskelistan, klart att Seapilot bör kunna visa gribfiler. Appen iNavx har funktioner för gribfiler (och mer avancerade routing och trackfunktioner).

      Johan

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.