SRS-cuperna 2013?

Veckans läsarfråga… I olika sammanhang har vi diskuterat Liros SRS Cup här på västkusten, och hur man skulle kunna boosta den. Se nedan.

I Stockholm har Stockholms Seglarförbund sedan tidigare Liros Stockholm SRS Cup men i år körde Avantime och Havskappseglingsförbundet igång Avantime Cup med lite annan inriktning. Vad är erfarenheterna av detta?

Och i syd har man kört Liros SRS Cup Skåne parallellt med Öresund Cup i DH. Hur ser planerna ut för nästa år?

Jag skulle även vilja lyfta vår SRS Liros Cup! Det kändes tyvärr som den dog i våras.

Hur ska vi få den lyfta ett par snäpp? Idéer?

Vad sägs om:
* Tre regionala grupper Bohuslän / Södra Bohuslän med Gbg / Halland
* Samma tävlingar? Själv saknar jag bl a Nordön Race.
* Samma beräkningssystem, ska platssiffrorna bara räknas inbördes mellan de som deltar tre, fyra eller fem tävlingar.
* Hitta beräkningssystem som innebär att man räknar de fyra bästa resultaten. Hamnar man på samma poäng så räknas inbördes möten.
* Flera avstod tävlingar en helg i våras då en ny tävling dök upp. Det är inga tävlinga som dragit några mängder med båtar, men om man tittar på de som varit med i de tävlingarna så är det många av de som försvann till den nya tävlingen som varit med vid något eller några tillfällen i någon av dessa tre tävlingar. Alla fick inte vara med den nya tävlingen och de dök inte heller upp i de andra tävlingarna. Jag gissar att dessa helt enkelt valde bort den då de visste att flera inte skulle dyka upp i tävlingen på grund av den nya tävlingen.

Jag tycker det är synd om vi kölbåtkappseglare längs kusten inte värnar om Cupen och gör Cupen till något prestigefyllt och roligt när det dessutom finns en bra sponsor.

32 Comments

  1. Anders B Sep 7, 2012 Reply

    Fanns det en LIROS SRS Skåne CUP! Hade jag inte en aning om. Den har levt väldigt i skymundan, har det funnits information i papparen har jag helt missat den (var med i 3 delseglingar av 4). Kullaseglingen var med i SRS cupen. Där seglade hälften av båtarna i SRS cupens mellanklass den korta banan, hälften seglade den långa. I slutresultaten för cupen räknade man seglade tider oavsett bana!?
    En stark uppmaning till ansvariga för seglingar i Öresund: koncentrera er, samla er, se till att information kommer fram till seglarna, informera klubbarna om vad som gäller, gaffla inte om DH eller SRS, fixa till nåt bra (jag förstår inte varför DH ska blandas in överhuvudtaget, danska båtar kommer ändå och hämtar SRS tal ur svenska SRS tabellen)!

  2. Fredrik Sep 7, 2012 Reply

    Jag tycker man ska se över och se vilka race folk egentligen vill segla, och vilka seglingar som har pontential… Nordön Race och Orust Inshore Race är exempel på två trevliga seglingar som har potential att dra ihop 20-30+ båtar.
    Sen tycker jag att man alltid ska räkna om tiden vid omvänt srs, för personligen så tycker jag det är mer rättvist iallafall…

    För att öka intresset för Liros SRS cup på västkusten så tror jag att färre seglingar behöver ingå i cupen, det är tyvärr få som har tid och ork att offra 8+ helger under sommarhalvåret… 5 stycken seglingar per cup, varav 3/4 bästa räknas tycker jag känns lagom?

    alternativt en separat “west side cup” för de “långsamma” båtarna också?

  3. Krister Gustafson Sep 7, 2012 Reply

    Ang Westside cup ,tycker det funkar bra
    ända tävlingen som är svårt att få ihop
    folk till är Hermanö runt , (vilket var iår en
    Riktigt trevlig segling ) Sen tycker jag
    att Typ Marstrands Big Boat race ska
    ingå i cupen , om den blir permanent
    Det kanske ska vara några mera race
    efter semester-tider ?? Hur vi ska få mer
    båtar aktiva är nog inte lätt , när många
    skaffar större båtar !! Även om det är få
    båtar med , så är det värt att segla ,

    • Carl Fjällman Sep 7, 2012 Reply

      +1

      Hade varit kul med något offshore race också(i cupen) men 7 totalt kanske blir för mycket ?

    • Johan Sep 9, 2012 Reply

      Blir det inte konstigt att inkludera en segling (Marstrand Big Bot) som exkluderar många båtar (SRS < 1.22)? Ger ju helt klart ett unfair advantage att ha en båt som kan segla MBB…

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 9, 2012 Reply

      Nu gällde det så klart bara West Side Cup. Som ju också inkluderar Tjörn Runt som är exkluderad i de vanliga Liros-cuperna.

  4. Anders Nilsson Sep 7, 2012 Reply

    Angående Liros SRS Cup i Öresund så kände inte jag till den heller. Detta fast jag satt i Skånes Seglarförbunds styrelse och vi varit överens om att utvidga Öresund Cupen med Danska seglingar. Det står till och med i avsiktsförklaringen i SkSF att man ska verka för ett samarbete med Danmark.
    En av anledningarna till att jag lämnade styrelsen i Skånes Seglarförbund efter 4månader. Ingen diskussion har förts med klubbarna från SkSf hur en Cup sponsor ska hanteras. Mycket illa skött. Det finns ingen kommitté och det finns ingen ambition att få ihop en kölbåtskommitté iheller.
    Vi var flera klubbar som menade att just sponsrade Liros Öresund Cup 2011 misskötts och att vem som fått priserna inte kunnat redovisas. Missnöje bland seglarna som undrade var deras priser tog vägen.

  5. Sir Sep 7, 2012 Reply

    Nyttig och viktig tråd det här – bra initiativ Johan SWE256

  6. Anders B Sep 7, 2012 Reply

    Om LIROS SRS Cup Skåne. Om denna Cups existens finns överhuvudtaget inte antytt i inbjudan till 3 av de 4 delseglingarna. Jag anar en motsättning mellan Nord och Syd i Öresund där den södra falangens satsning på DH inte passat den norra falangen (HYC i Helsingborg har hängt på den södra falangen). Jag skriver detta för att visa hur snett det kan gå när man gräver ner sig i sina egna uppfattningar och inte satsar på en helhet. Det är en pedagogisk utmaning att övertyga och locka arrangörer och seglare att samlas kring ett gemensamt arrangemang. Marknadsföring och bloggande är viktigt, nytänkande måste till. Jag tror risken med att satsa på evanemang med enbart storbåtssegling är stor. Småbåtssegling (< SRS 1,25) konkureras ut. Man orkar inte segla hur många helger som helst. När storbåtsseglarna seglat rommen av sig kommer vi att stå där med ganska taniga startfält om några år. Och behöva börja om från början. Anders N på sundetregatta.blogspot.com gör ett jättejobb för seglingen i Öresund. Jag hoppas du orkar fortsätta! Förstås hoppas jag att ni Malmöseglare inser att man lika gärna kan segla SRS, då kan vi binda ihop hela sundet igen.

    • Sir Sep 7, 2012 Reply

      +

    • Anders Nilsson Sep 8, 2012 Reply

      Gammeldags och tramsigt att göra det till en nord-syd fråga. Jag trodde generationen som skapade Sundscupen och Örekatten och drömmer sig tillbaka till 80-talet hade lagt av och gett upp. Utbytet har en öst-väst dimension också. Viktigt att jobba i den också. Vi har inte råd att utesluta danska seglare. Hur gör vi då?
      Se det som är positivt och som har hänt istället. Arrangemangen har lyft sig massor och vi som kör runt på racen har kul ihop.
      Våra transportsträckor är så korta så det finns ingen anledning att göra det till en sak.

  7. Peter Sep 7, 2012 Reply

    även om det finns ett större antal seglingar i de flesta cuper så räknas bort närmare hälften som jag kan se det. Mao. så handlar det inte om så många seglingar. Vi har haft likande diskussioner i västra Mälar-regionen. Detta slutade med att Mälar-Cup seglas inte längre. flera seglingar har också försvunnit mestadels pga minskat deltagandet.
    Jag ser ingen direkt koppling mellan större antal seglingar och minskad deltagande utan vill se att det finns andra faktorer. viss regelbundenhet och de sociala omgängen åretom bidrar troligvis bättre till ökat kappseglandet. Cuper eller rankingsserier får ses som en kul grej, en ny dimension somkan bidra till ökat kappseglandet samt förbättra även samorganisation i området (förutsatt att seglarna och arrangörer vet att deras seglingar inår i cupen).

    det är i princip endast två (kanske tre) av 7 tävlingar kvar i regionen som dra lite fler deltagare. I slutet är det ändå seglarna som väljer hur mycket vi vill ha och hur vi vill kappsegla.

  8. Hansen Sep 8, 2012 Reply

    För vår del har det inte spelat någon roll vilken respitregel som det seglas efter utan det har varit fokus på en gemensam Öresund Cup på längs och tvärs i Öresund. Öresund Cup 2012 är en utveckling av Cupen som seglades 2011. Cupen är ett samarbete mellan både Svenska och Danska klubbar. Gemensamt beslut togs 2011 att Dansk Handikap skulle användas för att det var den dominerande regeln för den gemensamma flottan. Tyvärr har det Danska seglarnas deltagandet varit bedrövligt dåligt. Hur Cupen kommer att se ut 2013 kommer att diskuteras inom det närmsta, Det filas på en kallelse till möte.

    Det är väldigt olyckligt är att det funnits krafter som smygit in ytterligare en cup i Sundet i hemlighet den sk. Liros SRS Öresund Cup trots beslut. Tråkigt för sponsorn då den inte marknadsförts över huvud taget av dess upprättare.

    62 båtar har anmält sig så här långt till Öresund Cup 2012
    31 Svenska båtar
    31 Danska båtar

    Av dessa båtar har 18 båtar deltagit i 2 eller fler seglingar i serien.
    15 Svenska båtar och 3 Danska

    En mycket positivt del av Öresund Cup 2012 är att vi fått igång seriesegling för flerskrov.

    Nästa race i Öresund Cup 2012 är Mumm Stelton Cup i Danska Vedbaek.

    • Peter Sep 8, 2012 Reply

      @Hansen, bra med en förklaring. saker och ting ser många gånger annorlunda ut än de är. Och det har väl varit en och annan myt som skapades och lyftes här på forum som sanning.

  9. Martin Sep 8, 2012 Reply

    Vem vilka ligge bakom Liros srs cup öresund?

  10. Anders B Sep 8, 2012 Reply

    Såvitt jag förstår, så finns det en kölbåtskommite inom Skånes Seglarförbund, iallafall ngt som heter så. http://www.svensksegling.se/Distrikt/SkanesSeglarforbund/Kolbatssegling/Avdelningenfor/LIROSSRSCupSkane/
    Det är klart att det pannkaka av hela skiten om en grupp utanför SkSf diskuterar med danskarna och bestämmer hur Öresund Cup ska organiseras, samtidigt som en grupp inom SKSf anser att dom äger Liros SRS Skåne Cupen och organiserar den efter sina huven. På gott eller på ont Anders, din blogg har – iallafall för mig – så “officiell” status så jag anade inte att det fanns motsättningar i SkSf ( du avgick efter 4 månader) eller olika uppfattning om hur seglingar i Sundet ska organiseras. Av tomten önskar jag mig att ni som bestämmer över segling i Öresund sansar er och inser att det är oss seglare ni ska jobba för. Det gäller absolut inte bara er två Anders nere i Malmö, men nåt strå till stacken kan ni väl komma med. Och tro inte nåt annat än att jag tycker seglingsarrangemangen och seglingssäsongen har varit fin. Tyvärr bor jag längst i norr, vilket gör att transportsträckan till Mö trots allt inte är försumbar.

    • Anders B Sep 8, 2012 Reply

      Här måste jag svara mig själv och då också vara kritisk. Är det några som bidragit till att seglingen i Sundet går åt rätt håll är det Anders N med stor draghjälp av Anders H. Men frågan kvarstår: hur får man alla i Sundet att dra åt samma håll?

      • Undrande Sep 8, 2012 Reply

        Hur många av racen i Örensundscuppen deltog du själv i?

        • Anders B Sep 8, 2012 Reply

          Kullaseglingen och Ven Runt, men jag seglade inte DH, så därför deltog jag inte i ngt race överhuvudtaget

    • Anders Nilsson Sep 8, 2012 Reply

      Tack Anders B.
      Jag tycker att det ska dras åt samma håll.
      Jonas Jemts tilltag med Liros Cup slår ju bara sönder det vi vill och tog initiativ till. Både du och jag och många andra vill ha fler på vattnet.
      SkSF uppdrag är att driva skånsk segling framåt. Det anser inte jag att man gör med en kölbåtskommitté som består av en man.
      Varför inte bara lägga upp länkar till de olika Cuperna. SydOst Cup, Öresund Cup och stötta klubbarnas initiativ.
      Nä, istället hittar kölbåtskommitténs ordförande på en Cup med ungdomskommitténs sponsor som varken är förankrad i SkSf styrelse eller kommunicerad med klubbarna och seglarna.
      Ska SkSF stå för en Cup så ska det vara en skånsk. Inte en Viken – Råå Cup. SkSF ska ju representera alla skånes klubbar.
      Jag anser att det ska vara seglarna som bestämmer vilka arrangemang som ska ingå i en Cup inte SkSF enmanskölbåtskommitté. Jag anser också att det är arrangörerna som bäst vet hur de utvecklar sina regattor. Jag anser också att det måste kommuniceras så seglarna får reda på det. Återkommer till hur på Öresund regatta.
      Vi ses på vattnet. Två race kvar – vill ha fokus på det.

      • JonasJ Sep 8, 2012 Reply

        Ett svar till Anders Nilsson, jag ville att du skulle ta ansvaret för Kölbåtsseglingen i SkSf´styrelse, men du ville hellra vara v.ordförande. Du har ju varit med med många styrelsemöten i SkSF.

        Men detta skall inte tas på ett forum utan ring mig om du har en fis på tvären.
        Jonas Jemt

        • Anders Nilsson Sep 9, 2012 Reply

          Jag ringer dig – innan det eskalerar till något som ingen vill.

  11. Johan SWE256 Sep 8, 2012 Reply

    Vi hamnade i Skåne – där blåser det bra! :)

    Har inga idéer i Bohuslän / Göteborg / Halland?

  12. Sam V Sep 8, 2012 Reply

    Erfarenheten av SRS Liros Cup i Stockholm är att den är dåligt marknadsförd men med ökat medvetande ett fint initiativ. Dessutom uppdaterad webb med snabb resultatsammanställning.

    Erfarenheten av Avantime Cup är en ambitiös satsning som drabbats av punka. Storstilad hemsida som plötsligt slutar uppdateras. Och SHF:s webbs senaste uppdatering är ett nyhetsbrev från början av maj.

    Bra med satsning på cuper men man måste fullfölja. Sköts det rätt, utan revirpinkande, borde det dra fler båtar till kappseglingarna. Och det är väl det vi vill?

  13. Peter Sep 9, 2012 Reply

    På västkusten är Liros lika mycket transportsegling som tävling. Varför inte köra ett färre antal seglingar i cupen men istället med race både lördag och söndag när båtar och besättning är på plats och helgen vikt för segling. Gärna med både distans och bansegling.

    • Peter Sep 9, 2012 Reply

      jag tror inte på detta koncept. det med transportsegling gäller för den enskilde men är endast en av många faktorer att seglare väljer att avstår från en segling. Vi har haft det med tävling på lördag och söndag under många år. Det som var mycket påtagligt var att arrangören på söndag fick betydligt färre delatagre. Jag tolkar det att en del seglare får inte vara borta hela helgen från familjen utan en dag räcker.
      Färre tillfällen minska endast utbud och jag tror inte att överutbud är ett problem. Har någon förhinder så spelar det väldig liten roll om det är få andra tillfällen. Lagom utbud med en viss regelbundenhet samt social omgänge av seglare även under vinterhalvåret tror jag nog påverkar betydligt mer antal deltagare.

      • jonas w Sep 9, 2012 Reply

        Kan endast tala för min egen uppfattning och då stämmer detta med hela helger, lägger helst inte fredag-söndag på en tävling. Är det möjligt att transportera båten på någon eftermiddag dagarna innan tävling, tävla lördagen och sen hinna segla hem båten efter tävlingen samma dag så är det en faktor som avgör med vår ambitionsnivå om vi kommer ställa upp eller inte. Detta med socialt festande på kvällen är helt ointressant, vi ställer upp för utmaningen att tävla mot andra båtar inte för att mingla (det kan vi göra i massa andra sammanhang). Däremot hade jag gärna gått på aktiviteterna på vinterhalvåret som typ bohusracets träffar för att lära sig mer helt enkelt. Tyvärr är kostnader/avstånd och tid något som för oss brukar väga lite för tungt när det gäller träffarna, nackdelen med att bo utanför storstäderna.
        Så vilka är viktigaste faktorerna för oss när vi försöker hitta de tävlingar/serier vi vill delta i,
        Bra arrangerade tävlingar
        Duktiga seglare som tävlar på lika villkor (att inspireras av och känna utmaning från)
        Närhet/ej behöva lägga tre dagar på en tävling
        Möjlighet att utvecklas som tävlingsseglare

        • Peter Sep 9, 2012 Reply

          det med socialt omgänge avser egentligen mer att man träffas, regel- eller oregelbundet på tävling och utanför. Jag syftar inte på festande för även det har testats i vårt område med rätt blandad framgång. Jag tror nog att ett mer aktivt klubbliv har större inflyttande och det är inte bara bonus om det finns gediget kappseglingsintresse i klubben.

  14. Mikael Vesala Sep 9, 2012 Reply

    Har lite svåt att förstå varför inte Liros cup nord ( eller syd) rar fler. Iliros cup får vi ju den plattform vi behöver egentligen,en arrangör som fixar en tävling under rätt gemytliga former som borde atrahera bredden inom srs. Personligen tror jag att det mest handlar om att folk har lite problem med statusen runt de gamla tävlingarna som gått i decennier och som ibland bara drar en handfull båtar, men det blir et moment 22 om folk bara sitter hemma for att det NOG inte kommer så många båtar, eller sitter hemma för att en viss kappsegling känns avslagen. Vad blir egentligen bättre för att en gammal anrk segling läggs ner och en ny i grannviken startas? enda skillnaden är ju att det är nytt… Är det erkligen så trivialt att man måste starta en ny segling för att det ska dra båtar? Egentligen borde det vara lättare att blåsa liv i en gammal segling än att starta en ny i grannviken, ja menar plattformen finns ju redan iden gamla och folk vet vad som krävs för att genomföra det. Slutfrågan blir, vad krävs för att blåsa liv i en gamal avsomnad segling?

  15. Andreas i HP Sep 9, 2012 Reply

    Hejsan
    I styrelsen för SSVÄ har vi diskuterat följande; vore kul med er feedback.

    fram tom i år har vi arrangerat Orust runt och Uddevallaregattan. (detta utöver Bohusracet), Båda har varit med i SRS cup nord, men med väldigt få deltagare.

    Det vi funderar på är att till nästa år arrangera enbart Uddevallaregattan, men att där försöka göra tävlingen antingen till flera race på samma dag eller en 2dagars tävling.
    Detta + att börja marknadsföra tävlingen och aktivt försöka gå ut till klubbar med information. Vi ser att bättre göra 1 bra race med bra fokus.

    Frågan är egentligen vad ni seglare vill ha?
    1) köra enbart med uddevalla regattan o ha 3st banrace på en dag, (kanske 2 kryss-läns o en kortare djungelbana)
    2) som idag både Orust runt och Uddevalla regattan kvar oförändrat.
    3) göra uddevallaregattan till ett 2dagars race med 2-3 kryss-länsbanor på lördagen o en distanssegling på Söndagen.

    Allt för att visa upp fina vattnen i Uddevalla!
    Men grunden är ju att det skall bli roligt för seglarna!

    Maila mig gärna feedback på eva.andreas@telia.com

    Självklart önskar vi uddevallaregattan som en del i Liros SRS nord cup.
    MVH Andreas

  16. Author
    Peter Gustafsson Sep 9, 2012 Reply

    Der här med cuper är svårt.

    Det är inte “one size fits all”. Några av oss transporterar gladeligen 150 distans för ett bra race, vill gärna segla hela helgen och dessutom ha ett bra kalas. Andra vill inte transportera så långt, bara segla lite på lördagen och sedan dra hem direkt.

    Jag tror cuper är “grädde på moset”. Det kan locka en handfull båtar att segla ytterligare ett eller ett par race, men väldigt få har cupen som det stora målet för säsongen. Sedan är det en kul grej för många av oss som ändå är aktiva.

    I vissa lägen verkar de ha en “regionalpolitisk” prägel där man vill stötta race som har svårt att få deltagare. I West Side Cup var vi noga med att ha en dialog tidigt där vi också kunde framföra önskemål på vad vi som seglare ville ha. Jag tycker väl att man borde kunna göra samma sak i Liros Cup? Det skall finnas inbjudan, deltagarlista och resultat online. Man skall ha en idé om var bårarna skall ligga. Osv. Och det skall finnas en idé om hur man når kritisk massa (>30 båtar)?

  17. Peter Sep 10, 2012 Reply

    jag tycker att det finns en dimension till med cuper. även om det inte blir så många som åker på alla tävlingar så blir det ändå en samorganisation/bra plattform för både klassindelning, tävlingsdatumen samt rätt kompott av olika tävlingsformeri en viss region. sen finns tusend varianter för upplägg.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.