Kappseglingsdeltagare 2012
Dags för årets siffror från de största racen. Jag har en lista med 33 race men de som kommer med här är de som har över 50 startande. Antalet är de som de facto kom till start (alltså rensat för DNS och DNC).
De långsiktiga trenderna står sig, men man kan notera några saker:
- Færder har stabiliserats efter förra årets stora fall, som eventuellt berodde på licenskrav och skärpta säkerhetsregler.
- Skagen Race kördes på 17 maj, och då får man inga deltagare i Norge.
- ÅF Offshore Race tappade rejält. Beror det på skärgårdsbanan eller något annat?
- Tjörn Runt har stabiliserats runt 400-strecket. Skall en rejäl satsning inför jubileumet nästa år kunna locka 450 eller 500?
- Ett antal helt nya race finns på listan. Harken Solo Challenge och Nordic Yachts Open. Även Datacom Cup lyfte rejält i år liksom Höstkroken som visade att man kan dubblera deltagandet med ett bra koncept och lite marknadsföring.
Tittar jag över alla mina Svenska race (exklusive de nya) så är det en liten marginell på 2% eller -48 startande båtar. Men räknar man bort t.ex. ÅF Offshore Race som tappar 56 båtar så är det en nettoökning.
Tar jag med de nya racen så blir det en ökning med drygt 5% eller 130 båtar i min lista. Till detta kommer massor av andra race och kvällsseglingar runt om i landet.
Så jag tror vi kan lägga ner diskussionen om breddkappseglingens nära förestående död, även om det finns mycket att arbeta med.
Större båtar på västkusten
Eftersom jag försöker samla ägarna av de större/snabbare båtarna (SRS >1.22) här på västkusten, så är jag så klart extra nyfiken på hur trenden ser ut där.
Tittar vi på de race som ingår i West Side Cup (Stora Oset, Pater Noster, Hermanö Runt, Tjörn Runt och Sista Chansen) så hade vi 2012 199 starter vilket är 28 fler än 2011. 16% upp alltså.
Tar vi med mindre race (Framnäsvalsen, Kostervalsen, Lysekil Race, Väderöarna Runt, Uddevallaregattan, Höstknalten), Bohusracet och nya Marstrand Big Boat Race så har vi gjort 331 starter vilket är 76 fler än 2011. 30% ökning av antalet starter för denna kategori av båtar.
Anders Nilsson
Oct 7, 2012 @ 21:33
Attans vi hade 49 på Saltholm Runt i år. Hade Pelle Borgström inte missat märke 6 i chikanen så hade Saltholm Runt kommit med på listan.
Peter Gustafsson
Oct 7, 2012 @ 21:48
DNF räknas med så Saltholm Runt skall vara med på listan. Uppdaterar. Stämmer nedanstående?
2012 = 50
2011 = 39
2010 = 40
2009 = 35
Anders Nilsson
Oct 7, 2012 @ 22:30
Jo, det ser ut att stämma.
Raketen
Oct 8, 2012 @ 16:32
Snyggt jobbat!
När deltagarantalet ökar, så är man på rätt spår, med hur man jobbar
för seglarna.
Anders Nilsson
Oct 9, 2012 @ 07:44
Medgång är lättare.
Särskilt kul var att det var en del nytillskott till regattaseglandet.
Många hjälpte till att puscha folk. Gransegel, Sydsegel, North sails, Marine center syd och Limhamns skeppshandeln sa till kunderna. Bra hjälp.
Limhamns Köpmannaförening kontaktade oss inför 2013 för att eventuellt ordna en hamnfest i 4 dagar samtidigt. De kör redan allsång med kändisar på sommarens onsdagar. Har varit otroligt lyckat för att dra ner folk till hamnen. Viktigt så den inte blir en båtparkering vilket är en stor risk med stora marinor.
Raketen
Oct 9, 2012 @ 21:56
I medgång är det alltid lättare att växla uppåt.
Kul att ni fått med närliggande i branchen. Det behöver inte vara mycket, för att det ska få effekt. Att snacket går, är nog den bästa marknadsföringen.
Att köpmannaföreningen är på, låter helt fantastisk.
Ett sådant arr, kan dra mycket folk från alla håll och kanter.
Är det fest, så är det fest! :)
Peter
Oct 8, 2012 @ 00:06
Höstkroken startades 2009 även då med en stark marknadsföring. Då startade 49 båtar.
2010 var det 28 startande. sen finns ovan resten.
http://wss.se/arkiv/resultat-hostkroken
Anders Österborg
Oct 8, 2012 @ 19:10
Denna fråga tangerar den tidigare om återväxt bland unga kappseglingsaktiva, där många uttyckt oro över den ökande medelåldern i vår sport. Man får inte samma oro om man bevistat Olympic Class Regatta i Saltis den gångna helgen, mer än 400 jollar på fjärden trots oktober och 500+ ungdomar på sjön. Att aktivt börja ta med dessa entusiaster även på kölbåtsrace och fasa över dem dit på lång sikt borde vara vårt gemensamma ansvar, vi gubbar och gummor som mest kappseglar med våra jämnåriga seniorer.
Peter, hur ser åldersfördelningen ut bland de som hänger på Blur? Når vi ungdomarna genom att även rapportera från deras regattor? Notabelt är att inget finns på Blur för det som kanske var årets största regatta för ungdomarna nu i helgen. Når vi dem på denna site så ökar den kanske
högst avservärt i antalet besökare?
Peter Gustafsson
Oct 8, 2012 @ 19:57
Många bra frågor :-)
Blur.se skall inte vara svensksegling.se. Både SSF och de kungliga klubbarna lägger massor av tid, energi och pengar på ungdoms- och elitsegling och då är det naturligt att de bevakar och rapporterar från dessa event. Jag gör det ibland, men de vanliga pressreleaserna är inte så inspirerande (jag lade med den senaste nedan så får vi se om du går igång på den).
Unga seglare hänger definitivt på blur.se, men inte för att läsa om senaste regionkvalet. Utan för att de älskar segling och drömmer om att segla stora båtar, ÅF Offshore Race, Volvo Ocean Race, vendee Globe eller America’s Cup. Här kan de bli inspirerade utan pekpinnar om den optimala jollekarriären.
Sedan är det en utmaning att skapa kontaktytor mellan juniorer och större kölbåtar. Det lyckas ganska bra att locka med studenter på olika båtar här på kusten, men det stora arbetet måste göras där de seglar aktivt idag: i klubbarna.
Jag har haft en dialog med GKSS och matchracingcentrat om samarbete mellan oss, Expresserna och de som seglar matchracing. Men när inte intresset från klubben finns, så byggs det inget moment.
Anders Österborg
Oct 8, 2012 @ 20:23
Det är en klok synpunkt, att Blur ska vara lite annorlunda. Och fångar du upp de ungas intresse via drömmen om att få vara med på en stor snabb kölbåt så har vi en perfekt ingångsport få dem att prova på och succ lotsa över dem. Att lyckas med det ligger mycket på klubbarna (och kölbåtsägarna) som du skriver, men kanske också arrangörerna kan bidra. Eftersom mera vikt på railen i regel önskas och de unga är bättre på att hänga som fällknivar, så kunde man t ex på många race införa att utöver maxvikt/maxantal ombord så uppmuntras man aktivt ta med ytterligare en person som måste vara under t ex 20 år. Det behövs nog en del kreativt nytänkande för att det ska bli platser ombord på de flesta båtar för dem, och detta kanske är en av flera möjligheter. Fritt fram för kreativa förslag här för hur vi ska få med och skapa plats åt ungdomarna ombord på kölbåtarna!
Skoglund
Oct 9, 2012 @ 22:07
Skulle vara kul att se hur antalet deltagare (personer) har förändrats. Får en känsla av att det blir fler och fler på varje båt. Finns 33 fotare som åker omkring med 9 personer.
Peter Gustafsson
Nov 3, 2012 @ 17:53
Mer statistik från Sörmland. Kul att siffrorna är positiva på många håll.
http://www.tangosailing.nu/2012/11/02/•-statistik-deltagarantal-i-sormland/
Båtarna har ju blivit så mycket större? | BLUR
Sep 13, 2013 @ 22:40
[…] kring varför vissa race ökar, samtidigt som anda minskar,. Jag har ju försökt hålla lite koll på alla race med mer än 50 deltagare över åren för att försöka dra lite slutsatser utifrån […]