Mumm Stelton Cup 2012 | filmerna


Lite sköna klipp från helgens Mumm Stelton i Danmark. Vi får se hur det blir nu till helgen när jag skall ner och fota Race RigTig i Rungsted (någon som vill köra fotobåt)? Först ut Centerline 40 Breaking Wind.


Och så ett klipp från en X-34: X-46 Stoney och en Farr 40 i 13 m/s.


Och till sist First 35 Maria, där Mattias Dahlström sammanfattade vad man gjorde annorlunda jämfört med förra året.

Förbättringar

First 35 Maria var med på Mumm Stelton Cup 2011. Vi vann inte ens löpet och var ungefär i mitten i startgruppen. DH räknar som bekant inte någon total.

Vi ville bättre och 2012 lyckades vi vinna både löpet och i startgruppen. Vår grupp bestod av ca 30 båtar, mer än hälften X båtar och många danska seglare som vi har stor repsekt för. Vad vi gjorde annorlunda sedan förra året kan enklast beskrivas i 5 punkter.

1. Trim och uppmärkning. Maxfarten finns där men växlingarna tog för lång tid. Med en bra uppmärkning på tampar, skenor och rigg så sitter allting direkt vid manövrar och växlingar.

2. Navigation. Efter förra årets Mumm Stelton i tät dimma var det uppenbart att vi behövde bli bättre på att använda hjälpmedel och mjukvara som finns ombord. Lite kvällskurser löste den biten.

3. Besättningsvikt. Som många båtar av den här typen är den extremt känslig för folk på railen. Även i lätta vindar talar siffrorna sitt tydliga språk. DH har ingen maxvikt för besättningen. Skillnaden mot att slösitta och att verkligen vika sig över mantåget är mer än 0.2 knop. Har numera Melges 24 seglare ombord som vet hur det ska hängas. Förra året var vi åtta personer men seglade nu med tio. Förutom vikten var en stor fördel att de två extra kunde ägna sig hundra procent åt navigation, taktik och strategi.

4. Segel. North stället har varit en bra trotjänare men efter tre säsonger med mycket segling var det slut. Ett nytt krysställ från One och en Spinnaker från Lind skuren för att gå djupare var nödvändigt för att hålla targetspeeden.

5. Botten. Särskilt i slutet på säsongen blir det ofta en del slem. I år togs båten upp och tvättades dagarna innan seglingen, och ja, det var beväxning trots en gedigen bottenmålning.

Förutom de fem punkterna ovan så har vi naturligtvis en säsong till i båten. Det gör skillnad. Vi kinesade två gånger under länsen detta år. Det tog mindre än 30 sekunder att reda ut det och ha full fart igen. Det finns videobevis på att vi är flitiga på att träna broachar. Vi hade 15 meter i byarna och körde stora spinnakern i övre fallet, något som vi inte hade gjort förra säsongen. Prylsport eller inte så är det superviktigt att ha ett sammansvetsat team som seglat tillsammans länge.

Besättningen var Kjell Widmark, Filip Manninge, Markus Svensson, Mathias Lantz ,Lennart Garney, Berne Andersson, Henrik Garney, Niklas Emond, Henric Manninge och Mattias Dahlström.
end