Skip to content

90 Comments

  1. Finngulf
    Oct 11, 2012 @ 09:41

    Webasto är utmärkt går på diesel.

    Reply

  2. Per
    Oct 11, 2012 @ 09:44

    Efter att ha haft mycket problem med en Eberspächer D4:a så rev jag ut den och bytte till en Wallas 30Dt och är nöjd med det.

    Har en 36-fotare och fick av serviceverkstan (när jag servade min D4:a andra gången) höra att den gått nästan 90 % av sin tid på lågeffektläget. Följaktligen var en D4:a för stor för en (min) 36:a. En värmare mår bra av att gå hårt ibland så att den inte koxar igen.

    Men klart att om man sätter in en vattenburen värmare så får man ju även varmvatten om man kör värmaren; något som kan vara en fördel. Men luftburen värmare värmer klart upp salongen snabbare.

    Reply

    • Joakim
      Oct 11, 2012 @ 16:12

      Hej, lite märkligt att den skulle vara för stor för din 36 fotare, jag har en D4 s i min Albin Nova sedan 3 år och den har fungerat jätte bra.
      Det känns inte som det va storleken på båten som var problemet med din värmare.
      Jag sätter på min värmar på fredagskvällen nu när vi åker ut på höstarna och stänger av på söndag kväll när vi packat ur båten.
      termostaten håller en jämn och fin temp hela helgen.
      Mvh Joakim // Dinova

      Reply

      • Per
        Oct 11, 2012 @ 17:59

        Det var exakt det som El & Diesel (verkstan) säger att man inte ska göra. Orsaken är att om värmaren går enbart på “låg-effekt” så koxar brännaren igen med dyr service som följd.

        Min värmare hade c:a 600 timmars drift, varav 90 % hade skett i lågeffekt. Han var helt övertygad om att värmaren var på tok för stor för båten.

        Verkstans rekommendation är att INTE slå på fredag och av söndag. Låt värmaren jobba hårdare under intervaller så lever den längre, de som servat en Eber vet att dessa delar kostar en bra slant.

        Reply

        • klas
          Oct 11, 2012 @ 21:29

          Vilka symtom observerade du för din värmare?

          Reply

          • Per
            Oct 12, 2012 @ 08:32

            I mitt fall så var det styrenheten ECU:n som dog 2 gånger. Första gången så brände den säkringen direkt på uppstart, redan när man slog på strömmen. Andra gången så blåste den bara kall luft och pumpen “tickade aldrig”.

            Båda gångerna sa Eber att det var styrenheten, första gången att den är mycket bättre och andra gången att det var ett helt nytt fabrikat. (En styrenhet kostar dock 4000-ish att byta)

            När man då berättar att en D4 är på tok för stor och troligen måste byta brännar-komponenter till följd av att den gått så mycket på låg-effekt så valde jag istället att riva ut den då den kostar mer i service än i inköp ;(

            Men budskapet var klart, det inte är bra att köra värmaren på “låg-effekt” hela tiden. Den sotar igen.

            Om detta sedan bara var ett “måndagsexemplar” vill jag låta vara osagt, det var i vart fall jag som förväntades stå för servicefakturorna. Så uppenbarligen ansåg inte Eber att det var ett måndagsexemplar.

          • Joakim
            Oct 12, 2012 @ 10:14

            Att ECU dör har väl ingeting att göra med mycket körning på låg effekt.

            Jag har också bytt ECU en gång. Det kostade 225 € och var mycket lätt att byta själv. Det var ett internt fel i ECU. Tyvärr hände dettä under påsken (2011) när vi seglade båten hem från Tyskland. Det blev kalt före vi var i Finland!

          • Carl Fjällman
            Oct 12, 2012 @ 10:32

            Vi bytte ECU i Norge då värmaren dog påväg upp till HH Skagen race. 7k norska gick detta på, styrenhet+leverans till hamnen. Men om man har seglat den seglingen innan så vet man vad en fungerande värmare är värd.

  3. Patrick L
    Oct 11, 2012 @ 09:50

    Jag kör Webasto Air Top och är supernöjd med det. Den har aldrig strulat utan fungerar perfekt även under segling med krängning etc. Ett utblås på toaletten blir ett utmärkt torkskåp och frivakten vilar mycket bättre om man inte fryser. Dessutom förlänger det cruisingsäsongen rejält.

    Reply

  4. Gunnar Klintarp
    Oct 11, 2012 @ 10:13

    Värmare är ett stort problem anser jag, de drar ström och låter otroligt mycket.

    Eberspracher, Webasto och Vallas (någon modell) har en fördel att de är går på Diesel men det är ju inga tekniska superlösningar precis. Pumpen på ebersprächer är samma som den som satt i WV på 60 talet, inget har hänt där verkar det som.

    Det bästa värmare som jag någonsin ägt är den gamla vattenkokar gasol AGA pannan, ingen el utan driftsäker piezotändare med pilotlåga. Gasolen har sina nackdelar förståss med högt pris och explosionsrisker men man har den ombord. Finns fortfarande att köpa som Gastherm, Vattenburen värme är ju trotts allt det som är tystast men också trögt.

    Det jag tycker är viktigt är att man inte behöver flera drivmendel än de man redan har i båten, att funktionen är bra och låg elförrbukning så klart.
    Fotogen däremot känns som helt förlegat.

    /Gunnar

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 11, 2012 @ 12:50

      Vi hade vattenburen värme och en Aga i Novan. Båten hade ju seglat i Luleå så man förstår att det behövdes. Det funkade jättebra men den gav upp till slut. Om jag skaffar mig en cruiser så skall den ha vedkamin :-)

      På en sportig båt som J/111 så blir vikten ett problem och då går det inte att köra vattenburet. De dieselvärmare som finns verkar ligga på 2.5 kg + installation vilket är hanterbart.

      Reply

      • Patrik A
        Oct 11, 2012 @ 18:20

        Webasto Airtop 2000
        Diesel, Driftsäker, Enkel att installera, Låg vikt. tillräckligt med värme för 36fot och några minusgrader ute då du fortfarande kan gå i strumplästen på morgonen.
        Tror det passar din seglarprofil perfekt :-)

        Reply

      • Team Dehlerdoris
        Oct 11, 2012 @ 18:39

        Peter, vattenburet är till för husvagnar, bussar o husbilar… :-) I båtar är det luftvärmare som gäller, ger en överlägsen luftväxling. Förtåss viktigt att både inluft o förbränningsluften tas utifrån.
        Eberspächer D4 skulle nog vara mitt självklara val till en J-111.
        Nya värmare går väldigt tyst och med bra stegreglering. Det är framförallt viktigt att montera en ljuddämpare även på inluftsidan. Ett av problemen med Eberspächer, Webasto, Mikuni m.fl. är att doserpumpen tickar rätt högt. Doserpumpen sitter i en gummikonsol, men man bör också “linda in” den i en riktigt bra ljuddämpmatta.
        Stefan K
        http://www.dehlerdoris.blogspot.com

        Reply

        • Patrik A
          Oct 11, 2012 @ 20:29

          Jag har monterat massor med doserpumpar och provat allt från isolerade lådor kring pumpen till inlindade i såväl mjuka isoleringar som mototrumsisolering med blymatta, men det bästa sättet var ett se till att den var så neutralt upphängd som möjligt och då talar vi om såväl pumpen som slangarna till/från.
          Tickljudet fortplantar sig genom upphängningen ut i hela båten så den neutrala upphängningen med långt avstånd till närmaste slangklämma är bästa sättet.

          Reply

          • /HenrikB
            Oct 12, 2012 @ 07:29

            Dessutom “piskar” plastslangen vid varje pumptag, byt ut mot gummi gör susen för ljudnivån!

        • Fredrik Lönegren
          Oct 12, 2012 @ 13:32

          Håller nästan med om allt, tycker det är bra när den tar en viss del av luften från kabinen. Luftväxlingen blir lite för stor mkt om luftvärmaren tar allt från uteluft. Brukar gå att reglera med en justerbar ventil mellan utrymmet där värmaren sitter och kabinen.

          Reply

    • cris
      Nov 16, 2020 @ 19:40

      Gastherm kan man inte ha i båt för brännkammaren är punktsvetsad och tätäd med värmebeständig silicon. Min panna nästan sprack i svetsarna då gastillförsel var för stor. Näten på munstyckerna saknades som fanns på AGA pannan. AGAn var den bästa gaspanna någonsin, synd att tillverkning lades ner.

      Reply

  5. Ove Hägg
    Oct 11, 2012 @ 10:15

    Har precis köpt en luftavfuktare på Biltema för ca 1200kr. Den har fungerat jätte bra som ett komplement när man varit ute och kappseglat i regn och blött ner båten ordentligt. Den fungerar överförväntan. Jag var lite osäker då man kanske egentligen borde satsa på dyrare varianter som fungerar bättre i lägre temperaturer.

    Jag skall ha den som ett komplement när man kommer hem till bryggan med en blöt båt och alla bara vill åka hem. Man tar med sig de blöta seglen hem men båten är fortfarande rätt fuktig.

    Annars har jag en Ebersprächer som fungerat klockrent för mig i 5 år.

    Ove

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 11, 2012 @ 10:17

      Luftavfuktare kör vi och det är kanon, men det är sällan den får åka med när man skall iväg på race….

      Reply

  6. Anders
    Oct 11, 2012 @ 10:20

    Monterade en Ebersprakare D2 i J/105an i våras, vilken höjdare! Båten är ju hyggligt blöt även när det är sol :-)

    Värmaren har gått massor både på rejs och cruising, helt klart en pre-req från familjen för att de ens skall följa med några nätter. Försökte hitta en liten värmare som inte väger apa men ändå gör sitt jobb, någorlunda. Tycker såhär efter en kall sommar att det har funkat helt OK.

    Reply

    • Sebastian
      Oct 12, 2012 @ 09:19

      Monterade samma D2värmare i J105 inför året. Mer än tillräcklig och monteras därför gärna med termostat. Tänk på att den från fabrik endast går 1 timme i taget. Krävdes att jag kopplade förbi timern i kontrollpanelen. Löste det genom att dra en kabeln till timerfunktionen genom en “3-pols”-kontakt så att jag själv kan slå av och på timern. Känns bra att kunna lämna båten med värmaren påslagen efter segling.

      Reply

  7. F424
    Oct 11, 2012 @ 10:38

    Har en Eberspächer D5 luftburen i Faurbyn som är inne på sitt 13 år. Hade vattenburen Aga i OE:n.
    För ditt behov klar fördel med luftburen. Enklare installation, torkar blöta segel och värmer seglare fortare. Installerad effekt lite lurigt, värmarna mår bäst av att gå på hög last. Å andra sidan vill man ju ha bra tryck i grejerna när man skall torka ut fukten. Jag tror att de mår bra av att gå så ofta som möjligt så jag startar den för en kvarts drifttid dåochdå även när det inte behövs. Har funkar bra hittills.
    Ljud: Viktigt att installera “ljuddämparslag” på framför allt avgassidan (i vårt fall en 2 meter lång slang med isolering runt som vi lagt i en loop). Innan denna kom ombord satt det ett reaplan på akterspegenln, nu susar det bara om utloppet. Även på ruffsidan av värmaren bör man ha en ljuddämparslang för att få ner nivån. Kan man få den tickande bränslepumpen placerad en bit från huvudkudden är det inte heller någon nackdel..
    På J/111:an kan jag tänka mig en del blöta segel i förpiken och att värmaren hamnar bak. Viktigt då att få väl dimensionerade slangat till förpiken och att du sätter strypningsbara utsläpp till resten av båten om du skall få fram tillräckligt med luft. Ett utlopp måste dock vara ostängbart av säkerhetsskäl så det tål kanske att fundera på vilket det bör vara.

    Reply

  8. Johan
    Oct 11, 2012 @ 10:41

    Mitt tips är att skaffa en liten värmare som därför bara får gå på full fart, och kanske ganska länge… 2KW Sprakare eller Webasto, raka fina slangar och inte för många böjar eller utblås.
    De mindre värmarna är ganska snälla på elförbrukningen och ofta så små att man kan gömma dem rätt väl och därför inte lida så mycket av ljud / bränslepumpsljud.
    Hade tidigare Ardic fr Volvo Flygmotor, som lät därefter, och i samband med service fick jag tips att bara köra på full fart då förbänningen annars blir sämre och genererar mer koks i brännkammaren.
    Så jag som numer har en 5KW sprakare kör den sällan, men alltid minst 30 min och alltid på full fart. det blir fort varmt men det vore bättre med en mindre och tystare värmare… Funkat klockrent i 8 säsonger nu, peppar-peppar… behöver den i morgon och lördag kväll…

    Reply

    • Johan
      Mar 24, 2013 @ 19:44

      Hur stor båt har du?

      Reply

  9. Tomas
    Oct 11, 2012 @ 10:42

    Racigast, lättaste och mest strömsnåla måste ju vara: http://www.pan2000.se För kök har du väl i alla fall?
    Nackdel skulle väl vara att man inte så enkelt kan göra ett “torkskåp” av ex. toan. Men i övrigt, den är lätt, billig och effktiv.

    Reply

    • Team Dehlerdoris
      Oct 11, 2012 @ 11:06

      Basic: En båtvärmare ska ta förbränningsluften utifrån(samma i husvagnar/husbilar). Att köra en spis med öppen låga som förbrukar massor av syre, samtidigt som luckor är stängda till en ruff där människor ska sova verkar inte riktigt klokt. Fungerar nog med öppna luckor, men det blir nog rätt kallt i ruffen då..
      Stefan K
      http://www.dehlerdoris.blogspot.com

      Reply

      • Johan O
        Oct 11, 2012 @ 12:00

        Att elda på med gasol inne i båten avger dessutom vattenånga, inte smart om om kläder, segel ska torkas båten .

        Reply

        • Gunnar Klintarp
          Oct 11, 2012 @ 13:11

          Har för mig att den har ett rör för förbränningen så man inte får in ångan i båten

          Reply

        • Tomas
          Oct 11, 2012 @ 17:55

          Den leder så klart ut avgaser och därmed ånga….

          Reply

      • Tomas
        Oct 11, 2012 @ 17:59

        Kör man med stängda ventiler och stängda luckor och värmare som tar syre inne i båten, ja då är man inte så smart.

        Gör man däremot som man ska, leder ut avgaserna och dimensionerar ventilationen efter behover så har du en säker och väl fungerande lösning på 1,5-2kg som drar 0,6A. Men var och en blir ju salig på sin fason. Fast monterad dieselvärmare med 2-10 meter gummislang är ju också ett alternativ, men inte lika racigt….

        Reply

    • Ted Lundberg
      Oct 11, 2012 @ 22:22

      Ja har en Pan2000 som funkar kanon. Lägger i land den under racen. Står på spisen med avgasrör (tanklock + slang) genom taket. Fukten försvinner fort och det blir varmt. Jag har en M30, vet ej hur det funkar på större båt.
      Har man tillgång till ström kan man ju montera kupevärmare model bil också.

      Reply

  10. Krister Gustafson
    Oct 11, 2012 @ 10:45

    Hej
    vi har en Ebersprächer D4S funkar kanon ! hög lufthastigt med 75mm rör
    i vår First 35, viktigt att montera dom rätt bara , ingen problem alls med denna
    modell

    Reply

  11. Team Dehlerdoris
    Oct 11, 2012 @ 10:47

    Hej, jag har jobbat som produktchef inom fordonsindustrin (SAAB-Scania) med både Webasto och Eberspächer:s luft och vattenvärmare tidigare. Har haft Webasto AirTop 2000 i min f.d. Contrast samt Eberspächer i min f.d. NF samt nu Eberspächer Airtronic D4 i Dehlern. Har inte haft något som helst problem med varken Eberspächer eller Webasto i några av båtarna o då i ett tidsperspektiv från 1988-. Inte en start-miss hittills som jag kan minnas.
    En liten skillnad som finns mellan Webasto AirTop och Eberspächer D4 är att jag tycker att Eberspächer har en bättre monteringskonsol, där det heta avgasröret är bättre isolerat, samt att också avgasröret är dubbelmantlat på EB:n. Värmaren sitter ju ofta i ett stuvfack o det är ju inte kul om fendrar, segel m.m. skulle komma ens i närheten av avgasröret som blir otroligt varmt.
    På Webaston så måste hela avgasröret isoleras med typ “stenull” som “lindas” runt röret. Webastos avgasutsläpp ser lite knepig ut och tidigare var den iallafall inte dubbelmantlat. Avgasutsläppet ska helst monteras på ett av båtens “bakre hörn”, där man inte hänger fendrar och det bör vara minst 1 meter bort från ev. tankventilation.
    Anser i övrigt att Webasto o Eberspächer är helt likvärdiga värmare och båda med keramiska lågströms glödstift, vilket är viktigt då temperaturregleringen innebär att värmaren jobbar effektmässigt stegvis, vilket också kan innebära ett antal omstarter under t.ex. en natt.
    Ett av problemen med värmare generellt i båtar är att man ofta har alldeles för klena ledningar relativt längden. Ibland också “kontaktproblem”. Vid glödning så drar äldre värmare med gammaldags glödstift/glödtråd typ Wallas 1800 kanske 15-17 Ampere (drygt 200W) vid start o då är det jätteviktigt att det verkligen kommer fram spänning till glödtråden. Under drift så drar en modern värmare på 2/4kW betydligt mindre runt 0,5-1,5 Ampere.
    Seglarhälsningar
    Stefan
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  12. JIMMY
    Oct 11, 2012 @ 10:52

    Har hört att Wallas drar mindre ström än motsvarande Webasto och Eberspächer?

    Reply

  13. Jocke
    Oct 11, 2012 @ 10:57

    Jag har en ardic som är inne på sitt 12 år. Har aldrig haft problem med den aldrig gjort något annat än att trycka på knappen nere i båten.

    Jag har planer på att ställa in en luftavfuktare till våren för att torka ur båten ordentligt. Vad har ni för några, vad skall man ha?

    Jocke

    Reply

    • F424
      Oct 11, 2012 @ 11:42

      Köpte en för 799 på Jula för ett par veckor sedan. Funkar bra, hyggligt kompakt, kan låta vattnet landa i den inbygda byttan eller med slang dra till avlopp för kontinuerlig dränering.
      http://www.jula.se/luftavfuktare-8-l-dygn-220-w-417039

      Reply

    • Ove Hägg
      Oct 11, 2012 @ 11:49

      Jag tror man skall investera i en SorptionsAvfuktare som kostar ca 3000Kr

      tex den här
      http://teknikhamstern.se/index.php/elektrisk-luftavfuktare/maeco-dd8l-avfuktare.html

      Den tekniken fungerar bra i låga temperaturer.

      Jag köpte den här från Biltema. Den verkar funka bra i 10 graders tem så sög den upp 2 liter på ett dygn.
      http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Maskiner/Luftavfuktare-84083/

      Jag kunde ingenting om detta när jag köpte min luftavfuktare men har nu läst på och det är säkert värt att lägga lite mer pengar

      Ove

      Reply

      • Johan
        Oct 11, 2012 @ 12:38

        Googla på Meaco DD8L Junior Dehumidifier så får du signifikant lägre priser fr UK, typ £130 plus lite frakt…

        Reply

      • viktor
        Oct 14, 2012 @ 18:46

        Man kan i princip inte använda en normal “billig” avfuktare i temperaturer under 15 grader!!! Eftersom tekniken bygger på en kompressor och nedkylning av luften som i ett kylskåp får man samma effekt som när du lämnar kylskåpet öppet…nämligen FROST på aggregatet. Det betyder att en billig avfuktare kommer att köra ett tag ..sen får den gå in i defroster mode innan den kan fortsätta – det här kan i värsta fall ske flera gånger per dag. Resultatet är inte så effektivt eller speciellt tyst.

        En absortionsavfuktare är lösningen precis som du säger!
        Och vill man komma undan lite billigare kan man skippa luftreningsfunktionen och gå på en aningen mindre modell
        http://teknikhamstern.se/index.php/elektrisk-luftavfuktare/maeco-dd8ljunior-avfuktare.html

        Reply

  14. Leif Arild Åsheim
    Oct 11, 2012 @ 11:23

    Jeg har hatt både Webasto (0-3 år) og Eberspacher (2-7 år), og er definitivt mest fornøyd med sistnevnte. Webastoen sluttet å virke fra tid til annen og måtte på service. Eberspacher har alltid fungert på tross av broacher og påfølgende vannfylling av eksosrør.

    Reply

  15. Gunnar Klintarp
    Oct 11, 2012 @ 11:29

    Isolering av avgasslangar är ett måste om man kan komma åt dem.

    Den ebersparacher som sitter i min båt blir avgaslangen riktigt varm även fram till utblåset, brände hål på en flyväst som kom i vägen för slangen.
    Waterline Design AB har precis tagit fram ett nytt värmeskydd som är enkelt och smidigt att installera. Produkten är under test och utvärdeing, den kommer att kunna levereras när testerna är klara. Skyddet bygger på kolfiber vilket kan falla en seglare smaken. Hör gäna av er om ni är intreserade så får ni förhandinfo på info@waterlinedesign.se.

    Reply

  16. Johan O
    Oct 11, 2012 @ 12:11

    Skulle satsa på en dieselvärmare, Ebersprächer eller Webasto är de knda märkena, har själv bara erfarenhet av Eberspächer och den funkar bra.

    Utsläppet är viktigt att det ej kommer in vatten genom och ej sitter där fendrar hängs upp, dom smälter (egen erfarenhet).

    Ska kläder torkas ska utrymmet vara litet och ventilerat. i en J111 finns bara förpiken att välja, sätt första utblåset här, det som ej går att stänga. Utblås 2 skulle jag sätta i salongen, fler behövs ej till båten. så akterns utrymmen är öppna.

    Reply

  17. Kristoffer
    Oct 11, 2012 @ 14:31

    Vad är er erfarenhet med att köra dieselvärmare (Ebersprächer mer specifikt) under gång. Hur mycket lutning och sjögång tål de egentligen?

    Reply

    • Marcus Österberg
      Oct 11, 2012 @ 17:14

      Har kört Eber… sedan 2001. Bytte pump 2010 (dyr som attan), låter som ett jetplan (pga avsaknad av ljuddämpare) annars funkar det utmärkt även i tuffa förhållanden. Den står normalt på i en dryg vecka på Watski2star och har blivit en mycket god vän när det är kyligt på sjön.

      Reply

  18. Johan
    Oct 11, 2012 @ 15:06

    Har installerat Ebersprächer D4 i min IMX 40, och den funkar utmärkt (än så länge). Ett litet tips är att inte sätta utblåset i aktern på samma sida som man har flaggan, har fått köpa en ny flagga…

    Reply

  19. Jonas S
    Oct 11, 2012 @ 15:09

    Jag installerade Mikuni i min Dehler 29 för mer än 10 år sedan, funkar felfritt fortfarande (enligt uppgift…).
    Harald A. monterade Mikuni samtidigt i sin båt, är mycket nöjd.

    I min nuvarande Dehler36 sitter det någon skit ifrån Webasto, in på service vartannat år a 3-5.000 sek. BLÄ!

    Ett alternativ/komplement kan vara att montetra en defroster, väger lite över 1kg, kan monteras lågt och centrerat i båten, ger mycket värme så länge motorn går.

    Reply

    • srsseglaren
      Oct 11, 2012 @ 15:16

      Fler som gillar Mikuni verkar det som ? har hitintills bara hört bra erfarenheter om den ?

      Reply

      • Jonas K
        Oct 11, 2012 @ 17:44

        Äntligen !!!
        Hade Mikuni i min förra båt under 10 år.
        Funkade felfritt, inte en grej bytt.
        Dock ett ganska högt “turbin ljud” som störde.
        En annan störgrej ,den var “digital”, antingen på eller av. När termostat temp uppnås så stänger den helt sonika av = går på fullvarv tills den svalnat. Sedan fullvarv när den startar igen.
        EB och WB har ju en gradvis minskning av vartal/värme när term temp uppnås. Har WB Airtop 3500 i nya båten, mycket tystare men har redan bytt glöd och brännare i den.

        Reply

  20. Larsa
    Oct 11, 2012 @ 15:35

    Dax att tänka klimatsmart, annars blir det landsegling för våra barnbarn!
    Nada, null, noll, zero CO utsläpp :)
    Reformtech Heater
    http://reformtech.se/index.php/products/clean-heaters

    •higher efficiency (+90%)
    •zero dangerous emissions (no CO, no NOx and reduced CO2)
    •multi-fuel solution that operates also on gasoline or diesel (most prior attempts with catalytic heaters runs only on propane gas)
    •directionally controllable heat radiation
    •low cost and robust performance

    Reply

  21. Simon
    Oct 11, 2012 @ 17:51

    Jag använder en Webasto Airtop 3500. Funkar bra, men bränslepumpen tickar fruktansvärt.

    Någon som vet om man kan byta bränslepump till någon annan modell, alt. annan bra lösning på problemet?

    Reply

    • Richard
      Oct 11, 2012 @ 22:04

      Jag hade samma problem, men det försvann nästan helt när jag hängde upp pumpen och klädde in den tunna plastiga bränsleledningen i en tjockare gummislang, typ billig oljeslang. Den tunna plastslangen funkade ungefär som strängen på en gitarr. Efter det var det tyst och skönt även om man sov i kojen närmast värmaren.

      Reply

  22. Blade 2
    Oct 11, 2012 @ 19:52

    Hallå
    Monterade en D4 ev i vintras i Blade 2 (First35) funkar kanon
    Värmaren monterade under skandäck längst bak så man får lite sitt värme för rorsman på styrbordsbog
    Ljuddämpare på både tillluft 75, varmluft 90mm, och förbräningsluften
    Fyra utblås toa förpik akterkoj och salong.
    Monterade pumpen långt bak och byggde in i motorrums isolering, drog slangen mellan pump och dukrör i en gummi slang och tät med fästen
    Nästan helt tyst både värmare och pump måste känna vid utblåsen om den är igång
    Nackdelar jobbigt att montera 90 slangen dolt till första utblås ( lättare med D4S 75 slang men mer fläkt = mer ljud och ström)
    Vikt 4,5kg + tillbehör
    Hade D2 i gamla Blade också helt ok men med mer ljud
    Effekten i D2an räcker nog för dej Peter så sparar du 2kg
    Köp i Tyskland kan löna sig
    Mats

    Reply

  23. Gillan
    Oct 11, 2012 @ 21:20

    Har man upplevt en knäpptyst vik och uppskattar det sakll man inte ha en fläktdriven värmare.
    Jag hade en Wallas 30D som utlovades att vara tyst utan ljuddämpare men blev det aldrig ens med ljuddämpare och gummiupphängning av värmaren. Jag hade en man från importören i båten som sade att den skall låta så och att inget var fel, ändå kom dom året efter ut med en som skulle vara ännu “tystare”….. varför då? Nä, ut åkte den efter en säsong, bortkastade pengar. Hade tyvärr köpt den dyra lyxiga displayen alla tänkbara inställningsmöjligheter men då gick det helt plötsligt inte köra med en valfritt placerad termostat, den satt i displayen!? (ingenjörkonst på högsta nivå, bah!), nä fläktstyrt lastbilsskräp hör inte hemma i en båt där man vill ha frid.

    Nästa värmare blir definitivt en POD eller Glembring med strålningsvärme och inbyggd slinga att ev koppla till vattenburet om inte strålningsvärmen räcker.
    Den kan dock vara lite känslig för mycket krängning.

    Alternativt kan en POD värmare som bara går med vattenburet bli aktuell då den är okänslig för krängning.

    Vattenburet väger inte mer än luftslangar och ljuddämpare osv…
    Fläktfritt=livskvalitet

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 11, 2012 @ 21:42

      Jag har slitit ut ett vattenburet system så jag vet vad det väger :-)

      Men för en cruiser där man skall bo länge och ligga i tysta naturhamnar så är det som du säger.

      I en lätt båt blir det aldrig tyst och jag tror att den kommer att gå mest i busväder och till havs. Så jag har inget problem med varmluftsvarianterna även om man vill slippa tickandet.

      Reply

  24. Fredde
    Oct 11, 2012 @ 22:04

    Monterade en Trumatic gasolvärmare i gamla båten. Supertyst, strömsnål och helt problemfri i 18år. Nackdelen är att man måste ha stora/a gastuber, minst P6.

    Nuvarnde båt har en webasto airtop 5000. Har funkat kanon i sex år tills nu…. har sannolikt koksat igen pga för mkt lågeffekt.
    Har haft Wallas i tidigare båtar och kan tyvärr demontera dem i sömnen. Sämsta industriprodukt någonsin efter min gamal Ford Scorpio

    Reply

  25. johan
    Oct 11, 2012 @ 22:17

    Monterade en D4 i Camilla (Cookson50) förra vintern.
    Gjorde en enkel installation med bara 2st utblås högt monterade i var akterkabin.
    D4an räcker bra för att värma upp båten på 5min.
    Vad jag tänkte på i monteringen var hur den praktiskt funkar bäst under segling.
    Högt monterade utblås så de inte blockeras av segel och korta slangar för bäst flås i luften.
    Har några gånger varit i Tromsö och seglat och där kan dom värmare. En värmare mår bäst av att gå på fullt tryck, bättre att öppna upp lite och låta den gå några timmar när den väl startas.
    Cruising eller inte, riktigt gött när det är lite blött och kallt.
    /Johan

    Reply

  26. srsseglaren
    Oct 11, 2012 @ 22:27

    En variant på skotthängd dieselvärmare utan elförbrukning.
    Taylors 079D
    http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/taylors_079d.htm

    Cruiser värmare golvplacerade:
    En variant på glembring
    Refleks 66M
    http://www.vikingyachting.se/refleks/refleks2.php

    Tiny Tot:
    ved och kol
    http://www.fatscostoves.com/images/StovePictures/TTNoRail.jpg
    http://www.fatscostoves.com/

    Reply

    • Gillan
      Oct 13, 2012 @ 13:49

      Hade en koleldad TinyTot tidigare men den fick askas ur för ofta och det dammade gärna för mycket, annars var det hög mysfaktor.

      Reply

      • Pelle P
        Oct 14, 2012 @ 18:51

        Ja, mysfaktor måste vi ha på BLUR, in med en TinyTot!
        Eller hur Jonas K?

        Reply

        • Erik Barkefors
          Oct 14, 2012 @ 19:20

          Sen köra den glödande som tältkaminerna i lumpen ;-)

          Reply

  27. harald
    Oct 11, 2012 @ 22:59

    Jag är en varm anhängare av webasto. Orsaken varför jag valde webasto i tiderna var att jag så som en tidigare sade så kunde ja demontera och skruva ihop vår wallas på två minuter 20 sekunder. Droppen över i-et var när wallasens fläkt stannade och fyllde båten med vit petroleumrök när ettåringen sov i båten.

    En annan orsak var att webasto-värmarna har diagnostik, som i vårt skede har varit en blinkande LED. När jag hoppade på VAG-koncernes bilar märkte jag att diagnostik-adaptern går att använda för att diagnostisera värmaren med en PC. Jag älskar när företag vet vad deras produkt är, och vad som är service. Webastos diagonstikprogram får man ladda ner gratis från deras websida. Där kan man justera CO2-värden, läsa fel-loggar och sånt. Ultranerdigt :)

    Precis som många tidigare sagt skall man inte välja en alltför stor värmare. En AT2000 är mer än tillräckligt för de flesta båtar, och det är minimieffekten jag tycker man skall gå på. Jag tror en värmare koksar igen p.g.a. många omstarter, men om värmaren är dimensionerad så att den kan gå på minimieffekt så länge som möjligt sparar man ström.

    Vi har monterat vår i det enda ljudisolerade utrymmet i båten. Det hjälper också vår Yanmar 1GM som inte har glödstift att starta om det är kallt. Pumpen monterar vi på en bygel gjord av sånt där hålband. Många har monterat pumpen i en hylsa gjord av neopren eller annat mjukt material. Vår pump är relativt tyst, och eftersom det lilla ljud den ger ifrån sig är rytmiskt och med lämplig takt är det nästan sövande. Utblåset flåsar litet som luft-utsläppen i ett flygplan, men det kan jag leva med när jag vet att det är varmt.

    Det som inte kommit fram här är att jag varmt rekommenderar att man drar insuget av färskluft utifrån. Det är en jättestor skillnad på tork-effekten om du värmer upp kall luft utifrån, eller värmer redan värmd och fuktig luft från båten. Största skillnaden mot wallas, safire och de andra är just blås-effekten. Om man då har en webasto som blåser 100m³/h eller så och dessutom tar luft med låg absolut fuktighet (kall) utifrån och värmer upp den så torkar båten upp på nolltid.

    Vår webasto är från 2002, så den går på elfte året. Hoppas det inte är samma som elfte timmen, men den har aldrig klickat (ta i trä). Jag har sovit ytterom sovsäcken i t-skjorta med -6°C ytterom, däcket var isigt på morgonen kan jag lova.

    http://www.fe83.org/gallery/view_album.php?set_albumName=album17

    Reply

    • Joakim
      Oct 12, 2012 @ 07:41

      Minsta effekt
      AT2000 900 W/14 W
      D4 900 W/ 7 W

      4 kW värmare är för stor för en 27 fot båt, men inte alls för en 36 fot. Större är också tystare på samma effekt.

      Reply

  28. /HenrikB
    Oct 12, 2012 @ 07:49

    Jag har en Eber D4 i Mithril, den har suttit i 8 år nu och (ta i trä) funkar helt perfekt. Anledningen till att jag valde den större D4 istf D2 var att den drar betydligt mindre ström och går betydligt tystare.

    Som nämnts måste man montera ljuddämpare både på insug och utblås. Jag har lite problem att få värmen ända fram i förpiken, men jag har totalt 5 utblås i båten (det inne på dass är extra skönt…). Viktigt oxå med ventilation, så att luften som blåser in har någonstans att ta sig ut.
    Pumpen tickar, men värre är plastslangen som sitter mellan pump och brännare, den kan man byta mot gummi eller trä in i en gummislang för att få tyst på klickljudet!

    Värmaren står på under hela W2s och i somras var den nog på hela semestern. drar ca 0.6A i “normal-läget”.

    Viktigt oxå att koppla värmaren så att man inte av misstag bryter matningsspänningen, det mår inte värmaren bra av (tror det är en avslutande avbränning av glödstiftet som uteblir). Jag har kopplat min direkt via säkring till batteribanken.

    Reply

  29. Stefan P
    Oct 12, 2012 @ 07:54

    Oj nästan SRS nivå på detta. Efter mycken vånda köpte jag en webasto, lät den sedan ligga omonterad i några år. Skruvade dit värmaren och fick ånyo ångest det är ju onödiga kilon. Fick för några år sedan hjälp av besättningen som frusit någon gång att göra färdigt. Nu måste jag erkänna inte en båt igen utan riktig värmare. Det är en Webasto och på tok överdimensionerad men det var på inrådan från KG Knutsson inte ljud om inkoxning eller vad som nämnts här. Men det är klart vi kör den ite så ofta.

    Reply

  30. Lars Rönnberg
    Oct 12, 2012 @ 08:00

    För cruising tidig vår och höst kör vi sovsäckar i stället för täcken, värmaren på låg effekt under natten. Fullt drag när vi behöver torka grejer och innan frukost.
    Familjen är härdade i tält och tycker båten är rena lyxen…….. ; )
    http://hilleberg.se/sv/product/keron-4-gt

    Reply

  31. Ulf Jacobsson
    Oct 12, 2012 @ 09:14

    Hej Peter!
    Har haft flera värmare av typ Ebersprecher i olika båtar och varit mycket nöjd. I vår nuvarande J/97 sitter en Ebersprecher D21 med tre utblås. Den har fungerat riktigt bra även vid tuff vintersegling. Bra med diesel tycker jag eftersom det redan finns i båten.
    Med välsignad hälsning
    Ulf Jacobsson

    Reply

  32. gurra
    Oct 12, 2012 @ 10:58

    Reply

  33. Per Svanberg
    Oct 12, 2012 @ 11:06

    Är det någon som installerat prylar så man kan ringa till värmaren och starta upp den remote. Funkar det bra? Är det värt pengarna?

    Reply

    • SED
      Oct 12, 2012 @ 11:29

      Har så i bilen till Webaston funkar kanon.

      Reply

  34. Göran
    Oct 12, 2012 @ 16:05

    Har Eberspächer D4 i min 37-fotare, funkar kanoners.
    Har fått tipset från Eber själva att att dra på full effekt ett par gånger per säsong för att “blåsa” ur den.

    Reply

  35. Team Dehlerdoris
    Oct 12, 2012 @ 16:19

    Kärt barn har många namn.
    Eberspächer har flest:
    – Ebersprecher
    – Ebersprächer
    – Ebersprakare
    – Sprakare
    – Eber
    Webasto har bara ett?:
    -Vedbastu

    Reply

    • Peter
      Oct 12, 2012 @ 21:52

      …och då betyder Eber galt, översatt från tyska till svenska. var det i tanken när Eberspächer kallas Eber????

      Reply

  36. Hans Johansson
    Oct 12, 2012 @ 21:39

    Ring Svante Arvidsson, glad gast på BlueS. Svante är teknisk chef på Eberspächer i Trollhättan. Kan och vet allt om varmare.

    Reply

  37. Henrik H
    Oct 12, 2012 @ 23:38

    Troligen för klen för en J/111 men i min blivande 28-fotare sitter det en Wallas Ceramic häll med fläktvärmelock. Är det någon som har erfarenhet av en sådan? Ser om inte annat snyggt och ‘clean’ ut.

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Oct 13, 2012 @ 22:16

      super bra, kan inte bli enklare, se till att det finns bra ventilaion i båten så all fuktig varm luft kan komma ut på högsta punkt. Enkel lösning för mindre kabiner. Min erfarenhet är från en trimmaran Seaon 96.

      Reply

    • Jeppe
      Oct 13, 2012 @ 23:18

      Har haft en Yamarin 68DC som jag satte in Wallas 800 + värmelock. Spisen var klockren men värmaren tveksam. Den har ingen tilluft utan samma luft cirkulerar. Dessutom låter den som en kupévärmare för bilbruk. Duger till att dra ut värsta fukten och ger en del värme men går inte att jämföra med en “riktig” som diskuterats här.

      Reply

  38. viktor
    Oct 14, 2012 @ 18:38

    Nackdelen med vattenburet är att vattnet väger en del …10-20kg hamnar man nog på. Det är också krångligare och dyrare för inköp montering.

    Det fina med vattenburet är dock att man kan värma båten från 3 källor (motorn, varmvattenberedaren och värmaren)- antingen från flera samtidigt eller en i taget.
    Det är också lättare att dra en EPDM slang till konstiga ställen i trånga utrymmen jämfört med ett stort papprör.

    Den här killen var min inspiration för mitt första vattenburna system
    http://fhm.mine.nu/WhitePearl/lang/se-sv/2007/05/13/installation-av-vattenburet-varmesystem-baserat-pa-en-eberspacher-d5w/

    Reply

  39. Clifford
    Oct 19, 2012 @ 17:12

    Reply

    • Erik Barkefors
      Oct 19, 2012 @ 18:52

      Kaklet barkom rökröret är bra för det ackumulerar värme ;-)

      Reply

    • Raketen
      Oct 19, 2012 @ 21:36

      Skulle i såfall välja en rejält stor täljstenskamin.
      Akumulerar massor med värme. Elda upp under dagen. Njut av värmen under natten. Utan risk för kolmoxid förgiftning mm.

      Tipset är väl att ställa den ungefär på kölen..

      Vedkamin i kolfiber någon?

      Reply

  40. Arcona 400
    Mar 24, 2013 @ 21:09

    Har haft olika värmare i båtarna men Ebersprächer D4 är den bästa hitills. Liten och lätt men effektiv. Borde passa i storlek.

    Reply

    • Team Dehlerdoris
      Mar 24, 2013 @ 22:40

      Arcona 400, Eberspächer D4 ska de nog va´.. ;-)
      Stefan K (alias Messerschmitt)

      Reply

      • jol
        Mar 25, 2013 @ 08:28

        Ska det vara noga så har du glömt Airtronic i benämningen.

        Eberspächer Aitronic D4+ har 75mm slang genom hela systemet.
        Klart lättare att eftermontera än med 90mm som D4 modellen har.

        Reply

        • Team Dehlerdoris
          Mar 25, 2013 @ 18:39

          Nja jag tänkte nog mer på de olika efternamns-stavningarna som förekommer på den gamle bleck o plåtslagaren Jakob Eberspächer som startade firman på 1800-talet. Har själv varit massor i fabriken i Esslingen av olika orsaker. Lite miljöskadad alltså… :-))
          Kan rekommendera Esslingen, ligger mitt i vindistriktet!
          Har också en D4 i Dehler 34:an o är helnöjd. D4 med 90 slang är faktiskt mer strömsnål än minstingen D2.
          Stefan K
          http://www.dehlerdoris.blogspot.com

          Reply

  41. Per J
    May 19, 2013 @ 14:12

    Är någon fortfarande PÅ denna tråd?

    Luft eller vatten? Betydelsen av viktskillnaden går inte att argumentera emot – den är som den är. Men tro inte att man måste ha in buss-radiatorer och ack-tank för vattenburet…tvärtom – det ska man undvika.

    Är man nöjd att det blir varmt i akterhytter där crew har sin vila på frivakt, och kanske i toan för att torka, ja då är det svårt att argumentera mot luftvärmare. Men om man semesterseglar och uppskattar komfort så är det tvärtom.

    Så här fungerar ett luftburet system:
    Man lägger sig vid 23-tiden. Framåt midnatt är det väl varmt (22) i akterhytten men salongen är fortfarande sval (17) och förpiken iskall (14 grader) såklart – allt beroende på slanglängderna. I akterhytten petar man då igen spjället med foten och en timme senare har man somnat i en ungefär lagom temperatur. Då blir såklart salongen varmare. Salongen har i regel ingen möjlighet att strypa luftflödet för man MÅSTE ha ett utblås som alltid är öppet. Nu har värmen i salongen blivit så pass (22 grader) att termostaten nu slår ifrån. Förpiken hade ökat från 13 till 15 grader men går nu neråt igen.. Säg inte att naturlagarna är annorlunda i just din båt…

    I en båt med vattenburen värme är det lite annorlunda. Rumtermostat i varje hytt så den som vill ha 16 grader får det och den som vill ha 22 grader kan få det. Dessutom handdukstork i toan.. Att man sen klarar sig med halva strömförbrukningen är bonus. Kanske skillnaden i strömförbrukning gör att du kan lyfta ut ett batteri – ja då är viktskillnaden bortraderad… Sen kan dieselvärmaren också värma vattnet i varmvattenberedaren som ju fort är tömd efter disk o dusch. Otaliga är tillfällena då jag i naturhamnar har utnyttjat möjligheten att värma vatten genom att starta dieselvärmaren i ställt för att dra igång volvo pentan.

    Men allt handlar väl om vad man menar då man tänker “komfort”.

    Sen kan man dessutom välja vattensystem som integrerar el-värme som gör att båten värms via landströmsanslutningen. Då är det riktigt bra! Det kompletta, helt oslagbara konceptet MPC hittar du på http://www.bilmarintrim.se. Själv står jag i begrepp att installera det i båt nummer två. Ja, det funkar så bra att jag faktiskt haft som krav vid de senaste båtköpen att det ska gå att installera ett MPC-system. Så bra är dom. Men nej, det är inget för en slank 30-fotare. Kommer således ha en begagnad felfri webasto luftvärmare till salu senare i höst då den bytts ut mot ytterligare ett MPC-system :-)
    webasto eller eber – aftonbladet eller expressen? Webasto 9 kW är kanon men på mindre värmare typ 5 kW tror jag eber har smartare regleringsnivåer?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.