Spaningar från METS 2012


METS i Amsterdam är världens största mässa för marinbranschen. Här möts alla och gör business under tre intensiva dagar och kvällar. Kör man på i rask takt kan man nästan se allt på en enda dag.

Skall man lansera något nytt så så gör man det på METS, så det är ett bra tillfälle att snappa upp nyheter. Man brukar också kunna se trenderna på ett bra sätt. Här är det som gjorde lite intryck på mig i år.


B&G Zeus Touch är en ny version av deras plotter. Sedan tidigare så har man haft funktioner för prestanda, polardiagram, laylines, väder-filer och annat i själva plottern, men det har kostat rejält. Nu har man hittat nya sätt att pedagogiskt presentera avancerad data, något man kallar SailSteer, och har fått till en snygg integration med iPad. Definitivt på rätt spår.


Sailmon är ett annat exempel på samma sak, även om jag inte alls i säker på att det är rätt att trycka in all denna information i en enda display?


Även franska NKE lanserade en ny bredare multifunktions-display.


Förutom mer data kan man få upp AIS från NMEA och även trendgrafer från vilken data som helst. Tydligen har man även uppdaterat en del annan funktionaltitet kring autopiloten, men de var lite hemliga kring vad det var.


Små coola säkerhetsprylar fortsätter att utvecklas. Vad sägs om lilla PLB1 från Ocean Signal?


En liten trend var vita däckstillbehör. Här har vi Lewmarblock…


och vita winschar från Harken. Snyggt men kanske inte så praktiskt?


Spinlock är innovativa och brukar alltid lansera något nytt. I år var det väl deras nya XTR Reactor Clutch som skall vara anpassad för lite tunnare avancerade linor som alltid glider lite innan de fastnar i vanliga avlastade. Och de där millimetrarna gör stor skillnad för moderna segel och linor.

Spinlock’s new XTR Reactor Clutch could be the greatest step forward in mid-load rope holding technology since the original Spinlock XT clutch.

Development of the XTR has ensured consistent high load holding on modern performance 10mm lines with the Reactive Clutching principle meaning that the XTR base and cam both work together, in reaction, in a self-contained module. As a result clutching is quicker across the line diameter range and is smooth and effortless to release, with just enough handle resistance to indicate the amount of load.

Alloy/composite construction reduces weight by 35% – whilst retaining load holding on 12mm line to 1000kg. XTR on-deck aftercare and servicing is simple and fast: a single screw releases the whole ‘Reactor Module’ from the body for a quick wash and visual check, whilst the XTR is still in place, even if banked.

Features
// Reactor Cam Module – linked base and cam react together in one self contained module
// With ‘reactive clutching’ the holding is consistent across the full diameter range – release
is smooth and progressive
// Offers significant rope holding improvement on the latest small diameter rope types
// Optimised for 10mm line
// Ultra lightweight alloy/composite body
// Handle moves freely to ergonomic position, ready for release
// Reactor cam module is easily removed for on-deck cleaning and servicing
// Fastener locator allows one person installation
// Identical foot print to XTS/XCS up to /3’s
// Available in black, white, silver or citrus


Man vann också en Dame Award i kategorin “Deck equipment, sails & rigging” med T25, ett litet brytblock som man kan bygga modulärt.


Apropå Spinlock så vann svenske distributören Jonny Källman “the Golden Clutch”. Grattis. Det blir någonting att visa för familjen när han kommer hem :-)


Franska Profurl har haft sjyssta rullar för code och andra försegel med kabel i förliket. Nu hänger man på trenden med rullar för vanliga djupa gennakers. Många har varit lite avvaktande, men det är kanske dags att göra en riktig test av de olika varianterna till sommaren?


De hade också en livlina med riktigt bra hakar.


Harken hade en del nyheter. Här är en ny design av Black Magic AirBlocks som är ett av mina favoritblock (vi kör det på spinnskot bl.a.).


Behöver man piedestaler till sin AC72 så vill man ju ha något utan för mycket luftmotstånd. Då är “Air piedestal” ett bra alternativ :-)


Apropå winchar så hade franska Pontos en fyrväxlad winsch med utbytbara moduler, där man kunde anpassa utväxlingen till snabbare eller tyngre applikationer.


Även Rutgerson var med i fighten om Dame Award med sin nya Batten Receptacle för att enkelt justera lattspänningen.


Wichard MXL, soft blocks, var väl nya förra året men nominerade för Dame Award i år. En annan trend är väl att alla tenderar att ha samma saker. Nu fanns det liknande lösningar från Antal, samtidigt som både Tylaska och Wichard har börjat göra “Antal-ringar”. Båttillverkarna vill väl ha ett komplett utbud från så få leverantörer som möjligt, och kopiering är väl den främsta formen av smicker?


Dyneema var på plats och lanserade Dyneema Max Technology. Det är en nya variant av Dyneema som skall “eliminera” creep över längre tid, och alltså fungera i stående rigg. På bilden ovan så visar man att ett häckstag som laddas med 20% av brottlasten knappt töjer sig alls över 15 år.

Fibrerna är säkert bra, men nu blir utmaningen att omsätta det i praktiken. Antingen måste det flätas på ett bra sätt, eller så måste raka fibrer paketeras på ett snyggt sätt – men då blir avslutningen i ändstycken ett problem. Vi får se vad reptillverkarna kommer fram till.

As the yachting world strives for maximum performance from boats large and small, reducing weight is of huge importance.

Dyneema® Max Technology is not only lightweight, strong and reliable but it withstands high static loads with only very limited permanent elongation – even inthe most extreme environments and for long periods of time.

We’ve simply taken the best of what Dyneema® offers… and made it safer and more durable.

So how does our material perform long term? To measure the elongation over time we conducted accelerated tests, which showed a rate up to just 0.3% permanent elongation over 25 years.

It means the material is ideal for long-term static use in standing rigging applications; but also in the world’s largest yacht races where running rigging is exposed to long, continuous loads.

Disclaimer: jag är engagerad i Happy Yachting, som
kan ha intresse av produkter som nämns i artikeln.

5 Comments

  1. Kalle Petersson Nov 16, 2012 Reply

    Pontos winchhandtag skulle ju inte skämmas för sig ens hemma på väggen.

  2. Pelle P Nov 16, 2012 Reply

    Vita winchar! Va ballt!! Dags att byta på 111:an!

  3. Johan O Nov 16, 2012 Reply

    Vita winchar kräfva vita block.

    Ang. B&G Zeus touch som jag inte funnit pris på nätet än är vääääldigt lik Simrad NSS plottrarna, skalet är identiskt men inkromet kanske skiljer sig åt.

    Sailmon ser intressant ut, verkar vara en mobil enhet, om inte så kanske den kan ersätter alla de små dyra displayerna med fart, djup, vind som ofta placeras ovan ruffnedgången.

  4. Jonas F Nov 17, 2012 Reply

    Hej Peter,
    Du som är klok och insatt. Undar om det fanns några smarta nya produkter som liknade Panasonic Toughbook CF-08 men som inte är så stor och dyr? Våra båtar blir allt snabbare. Då måste man kunna zooma in och ut oftare för att skifta fokus. Få av oss åker runt i snipor i fem knop längre eller står torra sittbrunnar med badtofflor. Pekskärmar har då uppenbara svagheter.

    Tycker att det finns flera stora bekymmer med Ipad och Iphone oavsett om man kör dem i hardcase (från HappyYachting) eller softcase. För det första är det mycket svårt att zooma in och ut med precision i en båt som stampar i sjön eller i allmänhet rör sig mycket. Särskilt om du ibland måste skota och behöver handskar på händerna (även om man klipper upp topparna funkar det sådär). För det andra blir skärmen mycket svår att hantera när man får vattendroppar på den, för att inte säga helt omöjlig om ambitionen är att inte är att gå på grund.

    Garmin har t o m lagt ner produktionen av handburna enheter som går att scrolla för hand så de verkar ju inte ha fattat någonting (i kategorin handheld).

    Jag hoppas att jag missförstått allting eller att du såg en julklapp? Borde ju rimligen finnas någon av Raymarine m fl som fattat att de måste konkurrera med Apple?

    Jonas

    DS En tanke är att styra om kommandot på ipaden så att volymknappen styr zoom då hade man ju i vart fall sluppit ett problem. DS

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.