40-fotare med seglingsglädje?

Ännu en läsarfråga. Ni brukar ju bara bra på att hjälpa folk att reda ut sådana här frågor…

Jag står i begrepp att handla begagnad familjebåt i 40-fots-klassen. Huvudsyfte är familjesegling men som gammal inbiten kappseglare vill jag ha en hel del, som på BMW-språk skulle kallas, körglädje. Vill ha alla dörrar öppna om jag skulle vilja börja kappsegla igen.

Skallkrav: tre hytter, max 10 år gammal, max 1.5 MSEK.

Har tittat på följande båtar med LYS/SRS-tal enligt nedan:

Dufour 40 hög rigg – 1,318
Arcona 400 – 1,335
Dehler 39 – 1,316
Elan 40 – 1,315
First 40.7 – 1,299 (1,90 köl) 1,339 (2,40 köl) – för djup
Linjett 40 – 1,299
Sun Fast 40.3 – 1,28
Sun Odyssey 39i Perf – 1,32
Sun Odyssey 409 – 1,31

Kvalitet och atmosfär, och värde ur svenska ögon sett, ligger Arcona 400 bäst till (jo jag vet att Arcona 400-ägare tänker att jag är fel ute, men vi ska veta att det glappar 15-20% mellan annons och kontraktspriser idag).

Layoutmässigt ligger SF 40.3 bäst till med två rattar, stort bad med separat dusch etc? Men 1.28 – speglar det en rättvis verklighet?

Dufour 40 hög rigg får positiva omdömen, men sticker den ut nåt?

Har jag missat något alternativ?

Jag hoppas den båt jag väljer är OK att kryssa med – kryssfock. Troligen inte självslående. Till det har jag idén om code 0 (på rulle) och en rejält djup slör o länsgennaker. Gissar att den är i strumpa då jag inte satt mig in i hur de nya rullarna funkar. Stor med rätt akterrunda som inte är för jobbig att ”få förbi akterstaget”. G1 väntar jag med till jag vet att jag behöver en sån för racing.

Har BLUR lust att ”debattera”?

144 Comments

  1. Jonas Nov 18, 2012 Reply

    Luffe 4004?

  2. Peter Jocic´ Nov 18, 2012 Reply

    SALONA 40 med den djupa kölen. Tre hytter och bra segelegenskaper. Inte så vanlig men om man kan tänka sig att plocka hem en från medelhavet finns det en del att välja på…

  3. Peter Nov 18, 2012 Reply

    IMX40 ohotad å överlägsen i detta sällskap om du vill ha körglädje
    ju mer optimerad båten är för kappsegling ju lättare är det å semestersegla
    rent allmänt tycker jag

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 18, 2012 Reply

      Och om 2.40 ansågs för djupt ovan så tror jag inte 2.45 gör livet enklare. Sedan har jag hört att alla familjer inte tycker att IMX-40 är den perfekta semesterbåten :-)

    • Pelle Lindell Nov 18, 2012 Reply

      Jag håller med. IMX-40 är överlägsen när det gäller “pang för pengarna” seglingsmässigt och jag tycker inredningen är helt OK

      • Pelle Lindell Nov 18, 2012 Reply

        Dom är dessutom så billiga nu att det utanvidare skulle vara värt att låta designa och tillverka en ny lite grundare köl.

      • Author
        Peter Gustafsson Nov 18, 2012 Reply

        Bra idé!

        Grundare köl och gennaker på peke ger IMX-40L (L står så klart för Lindell). Ett prisvärt konverteringskit och vips har vi en ny 40-fotsklass :-)

        • Erik Barkefors Nov 18, 2012 Reply

          Gärna då ett grundare roder också så man inte “lodar” med rodret…

        • Sture Smith Nov 18, 2012 Reply

          Hade det som alternativ när jag “köpte fotare sist”. Då jag tycker det är en fantastiskt fin båt.
          Och det finns IMX med grundare köl framtagen för Bodensjön. Tror den landar på ca 2.20 men på min teknisk direkta fråga så fick jag mkt svepande svar på rätande moment RM.
          Med 2,45 hamnar IMX 40 runt 170-175 och med med 2,20 fick jag inget klart svar men min gissning är runt 155. Det gick inte att öka vikten på kölen enligt varvet då det hade klart negativa hydrodynamsika effekter. Inre barlast ja , blev väl lite för komplicerat.
          Jag fick känslan av att båten blev för vek och barlasta upp den var inget alternativ enligt X. Så jag fick droppa det alternativet vilket jag tyckte var synd.
          Toa fram och trång förpik, och väldigt enkelt pentry kan vara nackdel för långcruising men en underbar och välbyggd segel båt med väldigt stöddigt skrov, kolpipa osv.

          Sture SMith
          Dehler 39SQ
          “Sjöglans”

  4. Peter K Nov 18, 2012 Reply

    Pruta på denna är nog inte omöjligt..

    http://www.theyachtmarket.com/boats_for_sale/359565/

  5. Erik Barkefors Nov 18, 2012 Reply

    Dehler 39 ger massor för pengarna! OBS – inte den gamla CWS utan den nyare som kallas J/V eller SQ.
    http://www.boat24.com/?loc=src_results&lan=se&whr=SEK&src=Dehler+39&cat=&cou=&prs_min=&prs_max=&search=S%F6k

  6. Carl Fjällman Nov 18, 2012 Reply

    Arconan eller 40.7(är lite partisk) är mina val. Enligt mig får du en extremt fin 40.7:a med nya segel osv för ca 1.2 mer skall du inte betala. Men som du skriver så har luften minst sagt gått ur marknaden, men det speglar inte annonspriserna än.

    Lycka till

  7. Feffe Nov 18, 2012 Reply

    Jag lägger mina röster på IMX40 och 40.7. Fina båtar som seglar bra båda två. Det finns säkert fina exemplar med mycket segel för under millen idag. Då finns ju pengar över till en fin semester till frugan också :-)

    • Eivind Nov 19, 2012 Reply

      Som tidligere IMX-40 eier så er det en fantastisk fin båt som nå er ett veldig godt kjøp i dag. Vi byttet til rulleforstag med en 105% kryssfokk til familieseiling, og rigget opp lazy jacks. Eneste problemet kan være dyptgående.

    • Johan Nov 19, 2012 Reply

      Som nuvarande IMX 40 ägare kan jag bara hålla med, en fantastisk båt att segla och fullt tillräckligt med komfort innuti. Min båt är en dem som för tillfället är till salu, så lite partisk är man :-) Ska man ligga i gästhamn kan det t.o.m. vara en fördel att sticka 2.45 då man ofta kan reservera en plats i förväg på grund av djupgåendet. I övrigt har det inte varit några större problem för oss med djupgåendet. De IMX 40 besättningar som dessutom tränar lyckas ju riktigt bra på kappseglingarna i år.

      http://www.batagent.se/1415

  8. Johan Nov 18, 2012 Reply

    Family Cruising i First 40.7 …
    En engelsk Najadsäljare uttlade sig en gång om deras kollega i Ellös (dom med blå rand) om WC i förpiken: “You will be airborne 50% of the time when you are at the toilet”.
    2.40 djup är för mycket för stockholmsskärgården – och räcker verkligen 1,90 för att inte behöva reva vid 4-5 m/s?
    Varför får inte Sun Fast 40.3 fler votes? Är det LYS 1.28 som är orsaken?

    • Ulf Nov 19, 2012 Reply

      Johan: “2.40 djup är för mycket för stockholmsskärgården”

      Jeg vil frygtelig gerne næste år en tur til den stockholmske skærgård, men bliver nu betænkelig efter ovenstående udsagn.
      Men et kig i søkortet giver ikke umiddelbart anledning til bekymringer ved dybgang på 2,4m. Hvor er det man ikke kan sejle med en dybgang på 2,4m? Hvilke dele af skærgården bliver jeg afskåret fra?

      Hej fra Ulf

  9. Peter K Nov 18, 2012 Reply

    Hade nog efter denna. En hel del “Bang for the buck”
    X-41 €150k
    http://www.theyachtmarket.com/boats_for_sale/412755/

    • Johan Nov 18, 2012 Reply

      Men visst är denna från racing line – inte performance cruiser (som X-37 o X-40)?

      • Peter K Nov 19, 2012 Reply

        Jämfört med IMX-40 så är X-41 en dröm för familjen. Tillräckligt mycket “regnskog” och bekvämligheter för att upplevas bebolig under längre tid.
        Seglas med fock och är en en-typsklass. Vad den har för SRS-tal vet jag inte men högre än de andra du tänkt på här ovan.

        http://www.x-yachts.com/seeems/17834.asp#17835

        • Hans Broman Nov 22, 2012 Reply

          Det är mer trä i inredningen på en IMX 40 än vad det är på X-41:an och på semestern seglar man med fock. Tror nog att du tänker på IMX-38 som är lite racigare/plastigare inredning.
          Hälsningar från Nemo som trivs utmärkt som sommarstuga i skärgården också. http://nemosailingteam.wordpress.com/

  10. Ulf brändström Nov 18, 2012 Reply

    A40? Nu billiga i frankrike.

    • Johan Nov 18, 2012 Reply

      Family Cruising … alla är inte uppväxta med sin familj om fyra personer i en minitonnare :-)

  11. Andreas Nov 18, 2012 Reply

    40.7, du får grymt fina i England med racinggrejer för 800-950 kr, dessutom funkar den perfekt för både racinggrejer och crusing…

    • Erik Barkefors Nov 18, 2012 Reply

      Båtarna i England är ofta väldigt hårt seglade och slitna. Inte alls samma puts och aktsamhet som i Sverige.

      • Carl Fjällman Nov 18, 2012 Reply

        +1, finns kanske fina alternativ men man får leta, speciellt om man skall ha grund köl.

  12. Swe Nov 18, 2012 Reply

    Arcona&Dehler&X känns spontant
    De bäst strukturellt byggda båtarna

    • Sture Smith Nov 18, 2012 Reply

      Tror att man skall vara lite ödmjuk inför dom krafterna en båt av denna storleken utsätts för. En strukturellt väldesignad och välbyggd båt har helt enkelt längre livslängd.
      Listan som frågeställaren har tillsänt oss är lite blanda och ge när det gäller den frågan. Detta återspeglar sig oxå på de priserna som marknaden betalar för båtarna.
      Flera inlägg handlar om 40,7 bla även från England där dels båtarna används mycket och generellt sett servas mindre än vad vi är vana vid i Norden.
      40,7 är en fantastisk succe som sålt väldigt bra men glöm inte att det är en enkellaminat båt med ganska stort segelplan och om den har seglats hårt uppstår viss bananeffekt med åren. Detta är ett välkänt faktum och något man bör vara uppmärksam på.

      Sture Smith

  13. Johan R Nov 18, 2012 Reply

    För runt miljonen tycker jag att alternativen är First 40.7, en fin familjebåt med goda seglingegenskaper eller om jag vill ha mer kappsegling så är IMX-40 valet.
    Gå upp till 1,5 Mkr så är en X-40 en bra kompromiss, den finns med två kölalternativ (1,80 eller 2,40).

  14. Mathias Nov 18, 2012 Reply

    Scanner 391, Svenskt kvalitetsbygge som seglar bra och har snygga klassiska linjer.

    • Johan Nov 18, 2012 Reply

      Känns som om “Bäst före datum” är passerat för Scannern, även om de klassiska linjerna fortfarande tilltalar många. 80-talskonstruktionerna lär vara de som står näst på tur att se raset komma då det gäller andrahandsvärdet…

  15. srsseglaren Nov 18, 2012 Reply

    Dehler 39, blir en slant över till racesegel:
    http://www.theyachtmarket.com/boats_for_sale/430825/

    Nyare, ngt snabbare men djupet ?
    Dehler 38:
    http://www.theyachtmarket.com/boats_for_sale/430807/

    • Erik Barkefors Nov 18, 2012 Reply

      Dehler 38 från 2009 är ett av de få exemplar av Pacer 376 som “dekalades om”. Den var lite för tung för skrovformen med den stora aktern och gick inte så bra. Som Pacer 376 och i lättaste versionen var den nog OK men de hittar man nog bara i Sydafrika…

  16. Urban Nov 18, 2012 Reply

    Vår Bavaria 38 match 2004 med SRS 1.34 och djupgående 2.15 kan vara ett alternativ. Rätt storlek för segling med familjen.

  17. Bo Bäversjö Nov 18, 2012 Reply

    Om man prutar 2 fot samt lägger till 65 TSEK så får man en Dehler 38 2013 års modell! Segel tillkommer visserligen, men då är allt nytt på båten med senaste designen. Kanske kan vara ett alternativ?!

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 18, 2012 Reply

      Mmm… då tror jag inte den är specad så att man kan ta den på semester :-)

      Skulle bli mycket förvånad om en välutrustad Dehler 38 landade under 2 Mkr innan man kommer i väg.

      Skicka gärna över prislistan.

  18. Author
    Peter Gustafsson Nov 18, 2012 Reply

    Elan 410 borde kanske vara på listan? Borde kunna prutas ner i rätt nivå + seglar riktigt bra.

    • Johan Nov 19, 2012 Reply

      Bra idé – vassare än Elan 40 men inte alltför extrem som den nya 400…

  19. MeaDiva Nov 18, 2012 Reply

    Diva 38 kan vara ett alternativ, bra layout(kräver att man kikar ordentligt på den för att fatta dess förträfflighet) och seglar bättre än jag fattat…
    Svåra att hitta begagnade dock!
    /Tobias

    • F424 Nov 19, 2012 Reply

      Diva38 skulle jag vara försiktig med pga ojämn byggkvalitet. Det finns exemplar där man varit tvungen att byta köl. Vid besiktning befanns götet kring kölbultarna vara så dåligt att skruvmejseln kunde tryckas rakt igenom kölen.

      • Adrian Nov 19, 2012 Reply

        Hemma hos mig serveras det popcorn :D

  20. Dson Nov 18, 2012 Reply

    Seglade Dufour 40 under 5 år och var mycket nöjd.
    Modern konstruktion och riktigt snygg båt enligt mig.
    Ståhöjd i alla utrymmen var uppskattat av långa bestättningsmedlemmar.
    Föredrar nog gamla 40 framför 40 E med 2 rattar. Troligen lite bättre känsla med en ratt.

    • Fredde Nov 19, 2012 Reply

      Apropå styrkänsla… Bytte min originalratt på d40 mot en betydligt större kompositvariant från carbonautica. Styrkänslan blev fantastisk och dessutom når man ratten från sidan utan ha armar som en schimpans. Inte avskräckande dyrt. Gillar INTE två rattar, man får sån skum känsla av vridmomentet och glappet som alltid uppstår i länkaget.

  21. kalle Nov 19, 2012 Reply

    Jag har kappseglat mkt med diverse prestandabåtar, men semesterseglar numera en Bavaria Cruiser på ca 40 fot. Det satt långt inne att köpa en “mördarsnigel”, men jag kan så här i efterhand konstatera att det ni beskriver som seglingsglädje och prestanda mest är en fråga om fräcka detaljer och några grader bättre kryssvinkel. Min båt seglar i stort sett lika fort som båtarna ni nämner ovan om det inte är fråga om ren kryss. Då blir skillnaden ganska stor men inte på farten utan bara vinkeln. (detta förklarar skilnaden på SRS-talet ca 8%) En 40 fotare som väger närmare runt 7 ton kommer ändå aldrig att plana, hur mkt kolfiberrattar o dyl. man än plockar på.

    • Sture Smith Nov 19, 2012 Reply

      Hold the horses.
      En 40 fotare på på 7 ton planar, fråga dom som seglar IMX 40.
      Min Dehler 39SQ väger strax över 8 ton och den planar, rekordet hitills är 17,3 knop.
      Har kappseglat mot Bavaria 40 S med Mange Olsson och toppfolk från US Bruce Farr samt väldigt fina segel från Elvström. Den gick bra men inte så att jag blev imponerad. Och seglade inte ifrån en amatörbesättning med Dehler 39 SQ.
      Under årets Tjörn Runt seglade Bengt Falkenberg skiten av alla med sin First 40 på hakefjorden och jag tror inte en Bavaria Cuiser har så mkt att sätta emot oavsett SRS tal. Bengt kramar ut ca 6-7 % mer än mätetalet och för att göra det krävs naturligtvis en bra besättning men oxå en mkt snabb båt.

      Sture Smith
      Dehler 39 SQ
      “Sjöglans”

      • Feffe Nov 20, 2012 Reply

        Collberg kom väl ganska bra med en Bavaria på Tjörn Runt för ett par år sedan ? Draklunne är ju en annan Bavaria som gått bra på Västkusten.

        • Hannu Nov 20, 2012 Reply

          Ge Collberg ett badkar och han placerar sig bra…..

        • Sture Smith Nov 20, 2012 Reply

          Vi pratar Bavaria Cruising och inte supermekade holkar som den norska Baviarian Collberg seglade eller Wilsons Match.
          Jag har seglat mot båda båtarna och dom är inte Crusing plus att både Collberg och Wilson har “rätt bra koll” på grejerna. Seglade ett Faerder mot Collberg han vann klassen och totalen och vi amatörer (Wasa 38) kom trea i klassen och nia totalt med samma Lys som Collberg.
          Men det är bara lyfta på hatten dom seglade fruktansvärt bra och utnyttjade varje vindkåre som kom. Fartmässigt var dom inte snabbare än en 22 år gammal Wasa 38.

          Sture Smith

      • kalle Nov 20, 2012 Reply

        Det är skillnad på att plana på platt vatten och surfa i vågor. Om jag skrev om vilken toppfart vi haft uppe Bavarian i skulle ändå ingen tro mig…

        • Hannu Nov 20, 2012 Reply

          Digitalkamera = inget snack…..

      • kalle Nov 20, 2012 Reply

        Bengt Falkenberg? Han har ju inte ens lyckats vinna ett SM he he

  22. Fredde Nov 19, 2012 Reply

    Stod inför samma val för fyra år sedan och köpte en Dufour 40HR med tre kabiner o två WC. Valde mellan Arcona o D40 o fann den senare klart större och billigare. Har skaffat kolfibersegel från Gran, stor akterrunda (+4kvm)och kör bara med gliderfock och Code Zero på rulle. Har lämnat spinnen hemma till förmån för en max-stor Gennaker med strumpa (132kvm). Har även tysk skotning och tycker att konfigurationen är perfekt för shorthanded segling. Har avverkat 8000 sjömil och är kanonnöjd med båten, kvaliteten är överraskande bra. Enda svagheten är kryss i lättvind. För mkt vikt och för lite segel

    • Sture Smith Nov 19, 2012 Reply

      Skaffa Infucker till Din fock, vilket ökar Din lättvindsperfomance på kryss betydligt. Du verkar ha bra grejer, och lägre skotvinkel gör susen, ca 3 grader på kryssen och din apperent vind ökar direkt.

      Lycka till.

      Sture Smith
      Dehler 39SQ
      “Sjöglans”

      • Fredde Nov 20, 2012 Reply

        Hej Sture,
        Har skaffat infuckers o det hjälper enormt. Det är under 3m/s som jag är parkerad på kryss i förhållande till mer racebetonade båtar med SRS 1.30+. Det är här jag behöver genua. När det öppnar upp o jag kan föra Code går det undan. Mina dryga 8 ton o förhållande vis korta mast(P 14,75m) är ett handikapp.Skepparen skulle dessutom raca mer o matcha boatspeed mot de vassaste. Men va f, det är en performance cruiser snarare än racer, som en BMW 525D, inte M5:-)

        • Sture Smith Nov 20, 2012 Reply

          Då prövar vi med windseeker, en fock i spinnaker duk för ultralätta vindar skall vara mkt effektiv. Har sett det komma fram på natten under Faerder Race. Detta finns i arsenalen hos de mer bemedlade kappseglarna.
          Kan kanske vara ett cruising alternativ då en G1 ligth är ett bökigt segel. Jag har G1L men bara för racing då jag tycker det inte är alternativ för cruising.

          Sture Smith

          • Fredde Nov 20, 2012

            Eller falla av o rulla ute coden:-)

  23. Per Nov 19, 2012 Reply

    Hade satsat på en X-41. Jag har seglat IMX och X40 vilket är fina båtar men X-41 är helt outstanding och seglar med fock. Hade korn på en för 180K EUR men nu blev det en ngt mindre båt för mig.

    • Oscar Nov 19, 2012 Reply

      SRS på en Class40?

      • Sam V Nov 19, 2012 Reply

        Den Pogo 40 som hette Datscha och seglade i Sverige för några år sedan tror jag hade 1,55 i lys. Seglade inte upp till det, blåste nog för lite.

        Röstar på X-41, riktig fin seglare och med bra utrymmen. Vill man ha billigare en 40.7. Alla ex från UK är inte sönderseglade, utbudet är stort så det går nog att hitta en fin.

        • Peter Nov 19, 2012 Reply

          nja, inte helt rätt det med Datscha. Datcha hade 20081,55 men sänktes 2009 ner till 1,50 (då med namn “La Dame de Veillon”). SRS gav 2011 1,47 vilket troligtvis bedöms av några här på bloggen som låg för en class 40.

    • Erik barkeforrs Nov 19, 2012 Reply

      En Class 40 går 3 meter djupt…
      … men är klart häftig. Kanske inte en Pogo av den första modellen men de flesta andra!
      Däremot finns Pogo’s nya Class 40 i en “cruisingversion” med fällköl och heter då Pogo 12.50 men det är helt andra pengar.

    • Johan O Nov 19, 2012 Reply

      Diskussionen börjar spåra ur.

      Vilken Class 40 båt har kring 2 m djupgående och 3 separata sovhytter, om alla läser inledningen så är det en familjebåt med bra seglingsegenskaper som söks.

      Skulle satsa på kvalitetsbåtar som Dehler 39 eller Arcona 400, två välseglande båtar med andrahandsvärde. Inget är lätt att sälja idag men tyska och franska massproduktionsbåtar finns det gott om och det påverkar andrahandsvärdet negativt. För en del Arcona 400 begärs fantastiskt höga priser men ligger också osålda.

      • Johan Nov 19, 2012 Reply

        Är inte Dehler en tysk massproduktionsbåt? Eller är det så bara sedan Hanse tog över? Eller inte alls?

        • Team Dehlerdoris Nov 19, 2012 Reply

          Serieproduktion är en av förutsättningarna för att få jämn/hög kvalitet, det är betydligt svårare med små serier och kvalitetsförbättringar/uppföljning. Jämför bilindustrin där de första 500-1000 bilarna är s.k. test-förserie som inte säljs. Dehler o Arcona har nog rätt lika produktionstakt skulle jag tro. Dehler har byggt c:a 140 båtar/år när det var lite snurr för några år sedan. Nå´n på Selden sa att dom levererade över 50 master i veckan till Bavaria för några år sedan så det var kanske ungefär produktionstakten, c:a 2500 båtar/år.
          Stefan K
          http://www.dehlerdoris.blogspot.com

          • Johan O Nov 19, 2012

            En enkel test är att söka på Bavaria eller Hanse eller andra massproducerade båtar på blocket.
            Sök sedan på Arcona eller Dehler.
            Jämför antal träffar per tillverkare.

            Samma test kan även utföras på http://se.yachtworld.com/

          • Patrik A Nov 24, 2012

            Med ditt begynnande resonemang så är Bavaria en bättre båt än Dehler för att de bygger/byggde fler båtar i veckan..?! Stort engagemang och duktig personal är viktigare än hur många enheter man producerar.

          • Johan Nov 24, 2012

            Det kan vara på sin plats att skilja på “kvalitet” och “utförande”. Kvalitet är “mycket” en fråga om jämnhet. Utförande är ett val av standardnivå. Emellanåt har framförts synpunkter på ful basinrede i plast i ex vis maxibåtar förr. Det har mindre med kvalitet att göra. utan är ett val av utförande. Att Bavaria saknar kölsvin (förr i alla fall) är inte dålig kvalitet – det är utförande. Att däremot två Linjetter kan ha växelvire monterad på helt olika sätt där den ena har för tvär böj – det är en kvalitetsbrist. Det finns dem som kört en reklamationsprocess mot Hanse, med måttlig framgång, där management på Hanse till sista svarade nåt i stil med att: Du måste vara medveten om att det är en Hanse du köpt och det är det utförande du får. Att sedan andra tillverkare väljer en annan nivå (oftast bättre) på utförande gör inte att man som Hanseköoare kan reklamera.

      • Fredde Nov 20, 2012 Reply

        Tyckte han pratade BMW medan diskussionen är mer GT3:-)

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 19, 2012 Reply

      +1

      Class 40 är antagligen den sämsta båt man kan ha i skärgården under semestersäsong. Dessutom så skall det slöras eller halvvindas i +10 m/s för att det skall bli lite seglingskänsla.

      Jag tycker det är viktigt att den berömda “seglingsglädjen” uppstår i typiskt svensk sommarväder. Man får inte hur många dagar som helst på vattnet och då känns det viktigt att de man får blir kul.

  24. Aitutaki Nov 19, 2012 Reply

    Wasa 41 IMS den optimala shorthanded båten.
    Totalvinnare watski two star 2012
    Ett lys tal på 1.338 och med full komfort.

  25. Lars Ronnberg Nov 20, 2012 Reply

    Finngulf 41, är förmodligen lite för dyr men jag har hört rykten om att den sista som såldes i Sverige gick för en spottstyver. Fin båt!

  26. Jocke Nov 20, 2012 Reply

    Glöm inte bort X-412 med SRS på ca 1,32. Jag har haft nöjet att äga en in 5 år. Bra kombination av klassiska linjer, rimligt djupgående och snabb segling. Cruising med fock & storsegel fungerar bra och vid kappsegling kompletterar man med genua. Här är en till salu http://www.x-yachts.se/uploads/Beg_X-412(2).pdf

    • Johan Nov 20, 2012 Reply

      När upphörde de att produceras?

      • JanO Nov 20, 2012 Reply

        2004

        • Sture Smith Nov 21, 2012 Reply

          Går Du på GYM i vinter för att klara Bohusracekryssarna……Sture

          • JanO Nov 21, 2012

            Jag har ju Björn med mig :)

            / JanO

  27. Os Nov 20, 2012 Reply

    Tycker man ska titta på Hanse 400 & 430, bra seglae med rätt segel.
    Kappseglas relativt framgångsrikt i Norge.

    Dessutom snygga med moderna linjer.

    • Sture Smith Nov 20, 2012 Reply

      Vet ej om det är framgångsrikt att segla av riggen inte bara en gång utan flera gånger som hänt Hanse 400 på Skagerack Two Star.
      Dom kanske läste blandaren innan, “spara spara kosta vad det kosta vill”. I alla fall vad det gäller riggen, fråga Selden.

      Sture Smith
      Dehler 39 SQ
      “Sjöglans”

      • SWE Nov 20, 2012 Reply

        Så kanske det är, men det tyder ju inte på att båten är kass.
        Hur många 400:or har inte tillverkats, och hur många har seglat av riggen?

        Dehler 34:or har ju tappat riggen i 12m/s, även fast Dehler är en bra båt?

        • Sture Smith Nov 21, 2012 Reply

          Det kan ju finnas många skäl till varför riggen trillar ner.
          Men i fallet Hanse så kan ju snåltarmen varit framme för skriva det mer i klartext.
          Notera att jag skriver inte att båten är kass.
          Men att en inte helt oväsentlig del för att framgångsrikt kappsegla bör vara riggen kan vi ju konstatera. Detta gäller ju Hanse, Dehler och VOR 70.

          Sture Smith
          Dehler 39SQ
          “Sjöglans”

  28. Fredde Nov 20, 2012 Reply

    Budgeten är viktig om man tar steget till en 40-fotare. Räkna med rätt stora kostnader för komplettering av segel, instrument, beslag, täckställning vagga etc. Om 1,5 är budget bör man ha rätt stor marginal för kompletteringar. Tvivlar på att man får loss tex en Arcona med marginal om det inte handlar om en rishög. Inom den här budgeten får man i.a.f en 40.7:a med topputrustning OCH marginal för kompletteringar, t.o.m en slant över på banken. Om utomlands, köp i Tyskland istället för UK. Helt annan puts på grejorna

    • Hannu Nov 20, 2012 Reply

      Varför köpa i utlandet? Legat ute länge så det finns nog prutmån med!

      http://www.batagent.se/1261 (ägs i bolagsform)

      http://www.batagent.se/1265

      • Fredde Nov 20, 2012 Reply

        Du har rätt men OM utomlands, var försiktig med UK.

    • Sture Smith Nov 21, 2012 Reply

      Helt enig.
      Precis det du beskriver hände en seglar kompis som nyligen köpte en Dehler 39 till ett bra pris, helt klart mkt båt för pengarna. Och han behövde kompletera “lite grann” och det blev ju lätt 200.000.-
      En Arcona eller Dehler är inte helt lätt att få loss för dom pengarna om den skall vara i segelbart skick för seriös cruising.
      Det är lite farligt att dra alla båtar över en kamm det är stor skillnad på design, komfort, utförande och möjlig livslängd av nämnda båtar.
      Segla en enkellaminat båt typ 40,7 till västkusten på Norge eller Skottland och det kommer att drypa av fukt utefter skrovsidorna.
      Har själv sett detta i verkligenheten. Den tyske skepparen menade att denna typ av båt inte är ett realistiskt alternativ för charterfirman han arbetade för som bedrev charter i dessa områden. Som nu bytte alla båtar till sandwichkonstruktioner.

      Sture Smith
      Dehler 39SQ
      “Sjöglans”

      • Fredde Nov 21, 2012 Reply

        Känner igen mig. Min tre år gamla 40-fotare från tyskland behövde:
        Peke, Sprayhood, akterankare, radar, AIS, Plotter, Code-stor-fock i kol, gennaker, täckställning, specialpressar,solcell, extra batterier.
        “Den som köper billigt köper ofta 2ggr…”
        Nåväl, det var inte priset som avgjorde mitt Tysklandsval, det var rätt grundbåt i bra skick. Problemet är att ägaren till en större båt som skall användas även till cruising har rätt stora individuella krav och det är aldrig gratis…

      • Joakim Axelsson Nov 21, 2012 Reply

        Är de moderna konstruktionerna bättre mot vattensjuka i sandwichlaminatet än äldre?
        Behöver man inte oroa sig för rutten balsa eller oasisliknande divinycell i nyare båtar?
        I min kravspec står enkellaminatskrov pga rädsla för vatteninträngning. Kan den punkten strykas?
        Mvh Joakim

        • Sture Smith Nov 21, 2012 Reply

          Min Wasa 38 med balsa laminat byggdes -83 och den sålde jag 2006, allstå 23 år och nästa 40.000nm och vid besiktningsmannens fukt mättning var den kruttorr. Men man skall var vaken på delamineringsrisken och jag misstänker att handupplagda skrov med mattor är att föredra. Samt om du får en skada i skrovet måste det lagas direkt.
          Om äldre är sämre eller bätte än nya är jag kanske inte rätt man att svara på. Men båten måste välbyggd och underhållas. Boende komforten och skrovstyvhet är överlägsen med sandwich.
          Vidare har ju plast och gelcoat kvaliteen ökat, men varven kanske sparar mer på materialet idag……
          När jag köpte nytt blev det vinylester och balsa laminat i skrov och däck och vips är osmosis risken borta, väldigt styft och hårt material. Men det finns många skolor.

          Sture Smith
          Dehler 39 SQ
          “Sjöglans”

  29. Tormod Nov 21, 2012 Reply

    Hmmm,
    Kjøp en Elan 37 og legg resten av pengene i seil & utstyr som må til for å få en “Ny” båt.

    Tormod

  30. Martin Nov 21, 2012 Reply

    Om vi pratar 37 fot med 3 hytter så vet jag en bra snabb allround båt.
    http://www.comfortbatar.se/3750
    Båten ligger nog kvar i Helsingfors efter VM.

  31. Peter K Nov 21, 2012 Reply

    Några förslag utanför det vanliga:

    Sly 42R
    Ligger över i pris men som marknaden är idag, så går det att pruta stort.
    http://se.yachtworld.com/baatar/2007/Sly-42-Race-2354383/country.italien
    http://www.sly-yachts.com/en/sailing-yachts/sailboat-sly-42

    RM1200
    http://se.yachtworld.com/baatar/2008/Rm-Yachts-RM1200-2481413/country.spanien
    Vilket även passar för att ta sig riktigt långt :)

    • Johan Nov 22, 2012 Reply

      Med tre hytter hade RM varit kanonspännande…

  32. Claes Nov 22, 2012 Reply

    Om du nu vill ha riktig feeling och vill lyfta dig över ett hemma-perspektiv

    http://www.boat24.com/se/Segelbatar/Grand+Soleil/detail/86859/

    Finns många fler alternativ till salu, för en båtmodell med mycket känsla och prestanda

    • Per J Feb 20, 2013 Reply

      vicken GS-modell syftar du på? Länken finns inte kvar. 40? Generation? Hur är 37an (B&C)?

  33. godman Nov 22, 2012 Reply

    BMV i all är, men AUDI regerar……och havets audi är tex en luffe 40.04…inte överdrivit snabb…men otroligt vacker och välbyggd…(haft en gammal trotjänare från hallberg-rassy ombord…som uttryckte sig emellanåt…det där skulle vi aldrig ha haft tid att göra så noga, och pekade på olika inredningsdetaljer)
    min luffe är till salu men har inte tre cabiner….men vem vill egentligen ha det…var tänker du lägga segel ?? var tänker du lägga sittbrunnsbord ?? ( låter som du vill semestersegla )
    har du dessutom seglat med 2 plus, 2 plus, 2 i en segelbåt……..köbricka till toa…kö till frukostbord…..ingen hittar sina tillhörigheter….etc…
    en 40´fotare är avsedd för max 4 personer i taget…..basta
    kom med ett bud..precis som många kloka här har sagt så är priserna väldigt rörliga och då krafikt nedåt.

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 22, 2012 Reply

      Audi. WTF. Bara för att man sätter ett S på bakluckan så blir det väl ingen sportbil. Hästar är nog bra Gunnar, men du skall ju få ner dem i backen också ;-)

    • Axel Nov 12, 2014 Reply

      Hej – hvilke Luffe har du til salu..?

      • gunnar Nov 13, 2014 Reply

        luffe 4004….nr 1….med lite specialgrejor….mkt segel…

        hör av dej/G

  34. Peter K Nov 22, 2012 Reply

    Vismara 43
    5,5 t
    Lyftköl 3,6/2,1 med 2t i kölen
    3-cabiner
    http://www.vismaramarine.it/images/usato_vismara/v43_sheliak_eng.pdf
    Eller
    Vismara 45
    http://www.vismaramarine.it/images/usato_vismara/v45_margherita_eng.pdf

    Två seglings maskiner med komfort, som ligger inom räckhåll.
    Seglings glädje :)

    • Johan Nov 22, 2012 Reply

      Snygga båtar, snygga prospect. Family cruiser? Nja…

      • Peter K Nov 23, 2012 Reply

        Intressant reflektion….vad är en family cruiser?
        …kanske en annan tråd?

        Men en egen refletion om design under däck…
        Idag tror jag få av oss bor i hem som är som “ciggarr lådor” (klädda i trä). Trotts det verkar merparten av båt branschen fortfarande övertygade om att klä insidan av en plastbåt med trä är en smart ide’. Säger inte att de två Vismara är 100% rätt under däck men ljusare än de flesta cigarrlådor.

        Inom “design” under däck finns mycket kvar att utveckla.

        • Jonas Nov 23, 2012 Reply

          Och vill man att det inne i båten skall se ut som hemma…?

    • Mr G Nov 24, 2012 Reply

      Fräckast hittills, vill ha! Finns det någon sådan i Sverige?

    • Lars Rönnberg Nov 24, 2012 Reply

      45′ an va ju jättecool men vem behöver en så stor båt……..?
      Snygg inredning.
      Har själv tre barn och sambo, vi övervägde länge en 37-40 fots båt, men efter att ha mätt storleken på akterkojer på att stort antal båtar och funderat igenom var alla extra segel och jollen skulle ligga bestämde vi oss för en två kabiners båt med ett stort stuvfack, Arcona 340. Fördelarna med en mindre båt är uppenbara speciellt vid segelhantering och i hamn. Barnen kan vara delaktiga vid seglingen, att vi orkar segla båten aktivt gör att vi alltid seglar fortare än våra kompisar med stora båtar, vi kör alltid Gennacker eller Code när det är läge. I år och förra året semestrade vi fyra veckor i sträck i båten. Less is more!

      • Peter Keerberg Nov 24, 2012 Reply

        Håller med…

        Less is more!

        Låter som ni skulle titta på en LIFE 10, när den kommer :)
        Om allt går enl plan, segling våren 2014.

      • Dan Nov 24, 2012 Reply

        Håller fullständigt med, har haft båtar mellan 26-40 fot och bredder mellan 2.20-4,0 meter. En av dem hade t.o.m verkstad, tvättmaskin och aircondition…

        Vi är 2 vuxna och 3 barn mellan 8-13 år. Efter att tillbringat en hel dag på havet, kommit in sent och haft ett helsicke att hitta tillräckligt stora hamnplatser, samt slitigt med stora dyra segel och polerat onödigt stora fribord under många år blev kriterierna annorlunda.

        5 kojer (3 kabiner) utan att salongen behövde användas
        Maxbredd 3,20m
        Längd inte så avgörande men helst runt 10 m.
        1,8 meters ståhöjd
        Låg vikt => behändig segelyta => utan av ge avkall på farten..
        Separat toa
        Maxdjup 1,9m
        Srs över 1,20
        Kvalitetsbygge utan överdrifter och trevlig för ögat
        Inte för jäkla dyr så man mår illa om den inte används på ett tag

        Båten som passade kravspecen dök upp en mörk höstkväll för ett år sedan och efter att ha farit rundor med familjen några veckor i ett blåsigt kattegat/skagerack är familjen mer nöjd än någonsin förr och det trots att båten bara är 10×3 meter. Och när det vankas kappsegling klarar vi det på 2 man om det inte dyker upp fler. Vi sjösättning och upptagning klarar jag det enkelt ensam.

        Ofta är det så att större och mer komplicerat är vad som behövs bara genererar mer jobb och mindre gläjde, att man har råd til stort innebär inte att man borde köpa stort. Mitt motto har blivit:

        “köp aldrig större än vad som är nödvändigt”

        Dyrköpt erfarenhet bör tilläggas…

        • Johan Nov 24, 2012 Reply

          Och vad blev resultatet av dessa kriterier? 10 meter o tre hytter är inte vanligt bland välseglande båtar…

        • Erik Barkefors Nov 24, 2012 Reply

          Vad är det för modell?

        • Dan Nov 24, 2012 Reply

          Ville helst undvika nämna modellen eftersom alla förknippar det med att man hela tiden vill hävda att “egen båt är den bästa”. För min del är det så att jag tvärtom är ganska kritisk mot det jag själv äger eftersom det känns lite “B” att vara omvänt.

          Båtmodellen jag hittade som passar in på alla kriterier och mer därtill är en Dehler CR-2000. Jag fick beställa en dyna till SB akterkoj eftersom förra ägaren använt den till stuv, nu har dottern en 2 meters koj att sträcka ut sig i. Det som kan förbättras är stuvmöjligjeterna, det blir lätt rörigt i båten om man inte är diciplinerad. Och placeringen på utblåset till värmaren kunde varit bättre. Annars måste jag tillstå att de lyckats få till en makalöst bra modell.

          Det finns garanterat fler båtar som är likvädiga så snöa inte in på själva modellen eller märket, det viktiga är att inte köpa större än man behöver. I och med att jag har ett teflon minne slutar det säkert med att jag själv köper en större igen om några år men isåfall gör jag det för att jag glömt eller botrser från vad som är rätt. Har hänt förr :-)

          Plockade upp båten i förrgår, ensam och utan problem, några minuter med högtryckstvätten så är den klar för vintervilan…

          Känns bra!

          • Erik Barkefors Nov 24, 2012

            Dehler 33:an är en klart fin båt så den behöver du inte skämmas över. Fast du lurade mig genom att kalla stickkojen i stuven bakom toan för akterkabin ;-)

          • Dan Nov 24, 2012

            Som sagt, definitionsfråga :-)

            Där finns en dörr att stänga och plats att stå innan man lägger sig. En stickkoj brukar ju vara ett hål man kryper in i.

          • Henrik Nov 24, 2012

            Dan, samma kriterier hade vi med barn på då 3, 11 och 13. Fastnade också för 33:an en novemberdag i Tyskland. Vilka alternativ finns till de premisserna?

          • Dan Nov 24, 2012

            Henrik,

            Vet inte vilka alternativ som finns, jag hade flertalet båtar under tiden jag letade efter en lämplig D33:a till salu. När den dök upp klapp jag till direkt.

            Men är dock övertygad om att det finns andra modeller som passar in på kriterierna, eventullt med lite ombyggnad invändigt. Hade en Ravage 36:a för något år sedan, dilemmat med den var backstagen och att det stickkojer istället för separata hytter med dörr. Annars var det mycket båt för pengarna. Sedan var den 1 meter längre och 30 cm bredare utan att båten invändigt var större.

          • srsseglaren Nov 25, 2012

            Nånting sånt här kanske:
            http://www.nettivene.com/purjevene/j/492311
            En akterruff och mer än tio år?

            Det gick att beställa en för mindre än tio år sedan med högre fribord typ:
            http://www.scanboat.com/uk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=8064297

          • Dan Nov 25, 2012

            Den nya Ravagen var jag och kollade på i Köpenhamn för många år sedan. Tyckte den var för dyr med tanke på att designen kändes lite omodern trots förnyelsen. Tyckte den gamla designen var lite råare och den nya lite för alldaglig. Smaken är som baken. Däremot är det riktigt snyggt när fören ligger en bit ovan vattenytan, inte så vanligt förr.

            Den blev nog ingen hit försäljningsmässigt.

  35. godman Nov 22, 2012 Reply

    o
    k, ska vi börja strida om en skramlig bmw mot en performance racer som audi….
    hur gick det på de tre senaste åren på 24-timmarsloppeti les mans….en helt otrimmad audi vann STORT !!
    dessutom är dom lika snygga som en luffe…..basta

    • Hans Gunnarsson Nov 24, 2012 Reply

      OT, men kan inte låta bli.

      Varför köra Audi när man lika gärna kan köra Skoda? Det är ju samma bil.

      ;)

    • Oscar Nov 22, 2012 Reply

      Köp den då…

      • Dan Nov 22, 2012 Reply

        Nja…jag menade som förslag till frågeställaren, alltså sälja in till hans fru, inte min :-)

        Pesonligen har jag efter att ägt 31 kölbåtar äntligen hittat den perfekta båten för min familj och mig själv. Frun sa till mig att hon hellre säljer huset än båten, det hör nog inte till vanligheterna…

        • Oscar Nov 22, 2012 Reply

          Ungefär som alla andra då, har man en båt så är det den som är den bästa. Blir inte direkt någon nyanserad diskussion…

          • Dan Nov 22, 2012

            Jo jag vet vad du menar, har reagerat på detta fenomen själv. Men du missförstod mig, jag säger inte att min båt är den bästa för frågeställaren, för det var väl det allt handlade om?

            Alla har olika kriterier och krav. Dessa kriterier ändras dessutom med tiden och familjebilden. Ett bra exempel är att de som ägde min båt tidigare bytte in den för att den var för liten för hans familj på totalt 4 personer. Vår familj är 5 och vi behöver inte mer plats..

  36. Erik Barkefors Nov 23, 2012 Reply

    Här finns en billig 41-fotare med “tre” kabiner…
    http://www.cruiser-racer.com/comu/vaixell.php?ship_id=0000000473&lang=

    • Johan Nov 23, 2012 Reply

      Urspårning igen. Cruiser med comfort – om duschen inne innebär att toarummet blir blött är vi på gränsen… bara som ett försök att vrida om mot ursprungsfrågan igen.

  37. srsseglaren Nov 24, 2012 Reply

    Frågan är om beställaren till denna poll gör samma prioritering av vad som är körglädje som flertalet besökare på denna sight ?
    Om man ser till röstningen så skulle förmodligen ganska få av röstarna överväga en Jeanneau Sun oavsett vilken ? Inte tillräcklig körglädje ? allt är relativt ?

    Ett kreativt förslag kanske mer i läsarnas riktning ? Ny Dehler 41:
    http://www.theyachtmarket.com/boats_for_sale/382221/
    Obs VAT tillkommer enl. säljaren 9 % vid Malta registrering, det kreativa blir om det är intressant att ha båt i Medelhavet ett år ?

    En Dehler ngt mer åt cruising(mindre körglädje?) är kanske dessa 41:or
    http://www.theyachtmarket.com/boats_for_sale/482656/
    http://www.theyachtmarket.com/boats_for_sale/532375/
    Dock äldre än tio år.

  38. Kim Jensne Nov 25, 2012 Reply

    Hej – vi har en Elan 410 med alt i komfort & kapsejlings udstyr til salg der vil kunne opfylde dine krav til sejlads – kontakt os hvis du er interesseret i en specifikation – med venlig hilsen Kim Jensen

    • Ulf Ingerslev Nov 27, 2012 Reply

      Hej Kim
      Jeg vil gerne have info om din båd til salg.
      Mvh Ulf

  39. Johan O Nov 26, 2012 Reply

    Ingen har nämnt Aspect 40, crusing båten som togs fram för seglaren.
    Inredningen kan anpassas efter behov men kan möjligen uppfattas som trång jämfört med alternativen. Som snabbseglare är den oslagbar, SRS +1,4.
    Djup 2,14 är överkommligt.
    Att få tag i en för 1,5 milj. kanske är värre.
    Mer finns här http://aspect40.se/

    • Alex Oct 6, 2013 Reply

      Shit, togs den fram för seglaren? ;);) game changing..

  40. srsseglaren Nov 26, 2012 Reply

    Och kanske Centerline 40 om körglädjen prioriteras och man kan finna ngn ?

  41. Nisse Oct 6, 2013 Reply

    Åh vilka idi… det finns som skriver skit och hänger ut andra med namn.

  42. Sebastian Nov 13, 2014 Reply

    http://www.yachtworld.com/boats/2007/J-Boats-J-122-2759240/Hamble/United-Kingdom#.VGSYZOJXtcY

    160´ Pund annonspris
    3 hytter, fock, mm
    Djupgående 2,20
    Borde även funka bra shorthanded.
    Som en IMX40 prestandamässigt runt 1,40
    Det är även en snygg båt kan tyckas

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.