That was pretty fast!

VESTAS Sailrocket 2 Outright
world speed sailing record holder*

On the 16/11/12 VESTAS Sailrocket 2 set out on it’s 13th run for this session Walvis Bay Namibia. In moderate conditions with around 25 knots of wind average… VSR2 smashed the previous Outright world record by the biggest margin in the records history*. Paul Larsen averaged 59.23 knots over the record 500 meter course and peaked at over 63 knots. The waters of Walvis Bay became speed sailing holy turf and the home of the Outright record for the first time. This represents the culmination of 10 years hard work. The team promise it still represents the beginning of this boats potential. Africa turned on a spectacular setting and the flamingoes are just the icing. You couldn’t make that stuff up. Happy days.

*) Subject to WSSRC ratification

22 Comments

  1. Kåre Nov 18, 2012 Reply

    Putsade rekordet idag med några tiondelar men missade antagligen drömgränsen 60 knop på 500m med några tiondelar :( men satte nytt rekord på 1nm :)

  2. Author
    Peter Gustafsson Nov 18, 2012 Reply

    60 knop är bara en tidsfråga. Så cool!

    • Peter M Nov 19, 2012 Reply

      +1!

      • Pelle P Nov 20, 2012 Reply

        +1 till!!

  3. Author
    Peter Gustafsson Nov 20, 2012 Reply

    Just in after the most incredible run. A whole nautical mile dipping well into the 60’s on each gust. We peaked near or over 64 knots and beat our previous 500 meter average. I don’t think we cracked 60 knots as a 500 meter average though. But anyway… we smashed the nautical mile record. The TRIMBLE file is big but on the small GT31 we averaged over 55.5 knots

    (Hang on STOP PRESS: Trimble data in now… 55.32 knots for the mile subject to wssrc ratification. That’s it).

    63.98 knots 1 second peak… so definitely over 64 for a spike in there.

    … and just marginally quicker than our previous best 500 meters at 59.38 knots… subject to wssrc stuff!

    It’s not an easy run to do on a course that is only 1.04 nautical miles long. I have to wind the boat up in rough water at the start and launch it out into rough water at full pelt at the end. Bloody interesting sailing in a boat specifically designed for flatter water.

    So that was a big tick on our job list. We didn’t even think we were going sailing today. Our media job list is huge and we had to drop everything to go sailing. The team is getting slick now and we made the switcharoo to sailing mode pretty effectively.

    So it’s Sunday and the town is shut. We’re alone in the container with one paltry bottle of Pol Roger champagne left. Our local Champagne dealer is enroute.

    This boat is wearing us out. We have barely recovered from the first hangover.

    Damn that was good ride. I had the time to look around and just enjoy the sensation that that awesome piece of kit delivers. She was on the edge there a few times.

    Bloody brilliant. Go Team.

    Enjoy all. Cheers, Paul

  4. Erik Hjelmström Nov 20, 2012 Reply

    Jag är imponerad av fruns glädje, tänk om vi kunde mötas det därute! :-)

  5. Per Svanberg Nov 23, 2012 Reply

    Ngn mer än jag som reagerar på att de ser ut att köra “på tvären” med den del av farkosten som killen sitter i (lite osäker på vad delarna kallas i ett sånt häringa fartyg). Kolla in när han faller av och bygger fart vid 1.05-1.15 tex. Ännu tydligare på det klipp som ligger på sailinganarchy.com. Borde ju skapa en hel del vindmotstånd av att köra ett “rör” på tvären jämfört om “röret” var lite vingformat. Om nu denna farkost skall vara så superoptimerad så verkar denna detalj lite märklig för mig iaf.

    • srsseglaren Nov 23, 2012 Reply

      En gissning;
      Har ingen koll på sånt här flytetyg heller, men det verkar som foilern inte bara håller emot trycket från vingen, det verkar som foilern har en sån kraft, mer ju fortare det går, att vid full speed lyfter den hela lä skrovet upp i luften.
      Möjligen behövs det då ngt som gör att foilerkraften inte blir för hög och lä vingen lyfter ohejdat ?
      Om då rorsman med flottör befinner sig på lovartsidan om foilern gör det att vingen hindras från att lyfta för högt ? när vingen lyfter trycks lovarts delen nedåt och stoppar fortsatt rörelse i den riktingen ?
      Raka motsatsen mot vanliga katamaraner och trimaraner.
      Det är verkligen ett udda flytetyg : )

      • srsseglaren Nov 23, 2012 Reply

        Det är nog mer vingen som ger lyft än foilern ?

    • Pelle Lindell Nov 24, 2012 Reply

      “Flygkroppen” eller vad man nu skall kalla det pekar ca 20 grader från färdriktningen för att peka rätt mot den skenbara vinden=minsta luftmotstånd..rätt listigt faktiskt :-)

      • Kalle Nov 24, 2012 Reply

        Ja så är det ju förstås…jösses, den borde jag kunnat lista ut själv. Tack Pelle!

      • srsseglaren Nov 24, 2012 Reply

        Typiskt, ingen konst när man kan ju ?
        Måste göras så enkelt hade föredragit om en behövts en lång komplicerad förklaring.
        Aldrig får amatörer var glada : )

  6. BD Fisken Nov 23, 2012 Reply

    Jo, de har nog missat många självklara saker och massor att lära. Fler tips efterlyses…. ;-)

  7. srsseglaren Nov 23, 2012 Reply

    Medges, blev rätt rörigt : )
    Nytt försök:
    Om vingen lyfter så utgör rorsman med flottör ett hinder, då de befinner sig på lovartsidan om fenan.
    Dom utgör då ett stop så att vingen hindras från att lyfta för högt ?
    När vingen lyfter trycks lovarts delen nedåt och stoppar fortsatt rörelse i den riktingen ?
    Raka motsatsen mot vanliga katamaraner och trimaraner.
    Dvs om lovartsskrovet hade varit rakt som en katamaran hade den vällt åt lovart ?
    Bättre eller värre ?

  8. srsseglaren Nov 24, 2012 Reply

    Den här då vilket är lä och vilket är lovart ?
    http://www.designfax.net/enews/20110111/feature-1.asp

  9. Kåre Nov 24, 2012 Reply

    Äntligen över 60knop is snitt, första rapporten säger 65,37 knop över 500m :)

    • srsseglaren Nov 24, 2012 Reply

      Otroligt “Drömgränsen” passerad :-)

      • Pelle Lindell Nov 24, 2012 Reply

        Krossad vore kanske ett bättre ord. :-)

    • Jonas Nov 24, 2012 Reply

      Gilla

  10. Fredrik Lönegren Nov 24, 2012 Reply

    Häftigt, bra gjort. (dom får akta sig så dom inte blir klassade som segelflyg och tappar rekordet)

  11. Team exilia Nov 24, 2012 Reply

    Nu är rekordet uppe på +65 knop…

  12. Staffan Calluna S-73 Nov 25, 2012 Reply

    Helt jäkla otroligt! Över 65 knop är helt vansinnigt. Inte många snabba motorbåtar som kommer upp i dessa hastighetr. Undrar om
    denna typ av konstruktion även till viss del kan komma oss familjekappseglare tillhanda?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.