Sverigepremiär för Xp 33

Det har varit mycket snack om nya Xp 33 och nu är den på roadshow runt om i Europa. Torsdag-fredag i Oslo sedan landar den på Lidingö på måndag innan den åker till Finland. Hela inbjudan här.

Någon som skall dit? Hade uppskattat lite bra bilder…

Sverigepremiär för X-Yachts nya snabbseglare Xp 33 måndag 10 december

Mitt i vintervädret är det dags för Sverigepremiären för den efterlängtade nya snabbseglaren från X-Yachts – Xp 33. Nu på måndag den 10 december är alla intresserade välkomna till Lidingövarvet utanför Stockholm där den gör ett stopp på sin europeiska road show.

Xp 33an är en helt ny konstruktion och det är det andra exemplaret av modellen som kommer på besök till Lidingövarvet.

Xp 33an tar Xp-konceptet vidare och är en riktig snabbseglare som troligen kommer att dominera såväl kappseglingsbanorna som fritidsseglarnas drömmar. Tanken är att den även ska fungera bra för two handed-segling då den är förhållandevis styv.

På måndag den 10 december är alla intresserade välkomna till Lidingövarvet på Lidingö utanför Stockholm för att få en första titt på den heta båten. Alla som kommer bjuds på glögg, lussebullar och varmkorv.

Båten står i Lidingövarvets inomhushall och det är öppet hus mellan kl 10 och 22.

10 Comments

  1. Arthur A Dec 6, 2012 Reply

    Spännande! Ska lätt dit! Kan maila dig bilder Peter! ;)

  2. HenrikA Dec 10, 2012 Reply

    Någon som varit på plats och kan ge en första feedback på hur XP 33 upplevs “IRL”?

  3. Johan Dec 10, 2012 Reply

    Jag var där idag och vad som slog mig direkt var utrymmet i sittbrunnen, massor av plats (å andra sidan inte så mycket plats att stuva tampar mm). Blir så när man inte har en ratt och öppen häck. Inredningen i detta exemplar var något spartansk, men helt OK med plats för båtstorleken antar jag. Lite ont om stuvurymme även under däck. Båten skapade inte något riktigt habegär hos mig, helt OK båt men inget speciellt.

  4. SilverSurfer Dec 10, 2012 Reply

    Så den i Paris i helgen. Fin båd – på dæk. Under dæk er der flere ting som jeg ikke synes om:
    Generelt er der jo ikke meget nede – og jeg synes at valget af et stående køleskab er mærkværdigt for en kapsejladsbåd (ekstra – jeg ved det.)
    Skottene er afsluttet med plasticlister i imiteret teak. Det er sådan set OK med plastic i en kapsejladsbåd, men vær dog ærlig og brug f.eks. en sort plast. Lige nu minder det om et gammelt Bavariakortbord.
    Jeg er helt OK med at toilettet er nedprioriteret, men p.gr.af ønsket om et skab ved siden af selve toilettet kunne jeg ikke være der i (skulder)bredden og jeg ville slet ikke kunne afslutte et besøg betryggende.
    Endelig synes jeg at den har en lidt speciel volumenfordeling i skroget med meget volumen lige under kistebænkene mens hækken er trukket ganske hurtigt op. Om det virker vil kapsejladsresultaterne jo vise. Synes at den graver et ganske stort hul i vandet på nogle af de videoer jeg har set.

  5. Author
    Peter Gustafsson Dec 10, 2012 Reply

    Tack till Stefan Aaröe som skickade lite bilder.
    Lade dem sist i det här albumet på Facebook.

  6. SilverSurfer Dec 11, 2012 Reply

    Ny rekord. Nu planer Xp33 i 8 m/s og går 7.6 knob på kryds. Så vidt jeg ved er target på X35 maksimalt 7.0 på kryds. WTF……

    http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=2069177&cat=4914

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 11, 2012 Reply

      Haha… säljare i högform!

      • Pelle P Dec 11, 2012 Reply

        Eller lågvattenmärket, pinsamt!

    • Team Dehlerdoris Dec 11, 2012 Reply

      Kul jämförelse med Xp 33 o J-111.. :-))
      7.6 knop på kryss o planing i 8m/s då blir det nog minst SRS 1,42
      Förståss 100% empiriskt korrigerat.
      Tyvärr, vi har sett sådant här förr o det är nog inte sista gången “marknadsavdelningen” snackar en massa pinsamheter. Det brukar bli ett annat minst lika pinsamt snack med SRS/LYS kommitten sedan.
      Xp 33 ser annars ut o vara en skitfin båt i en vettig storleksklass för både shorthand/racing o cruising.
      Stefan K

      Stefan K

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.