Skip to content

31 Comments

  1. D
    Dec 10, 2012 @ 08:39

    Angående fockskotet, Kör med två lopar, då kan man få bort det ena skotet när de andra är under belastning.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 10, 2012 @ 09:12

      Är det inte 50% chans att den ena loopen är låst under den andra?

      Reply

      • Anders Dahlsjö
        Dec 10, 2012 @ 09:49

        50% att man får använda ett 3e skot då (reservskotet). På större båtar kan det vara bra med två loopar.
        1. Vid override kapas loopen istället för skotet.
        2. brister loopen kan man ju slå och segla vidare.
        På Victorychallenge använde vi alltid dubbla loopar. Kanske kan du gå ner i dimension på looparna, eller är du orolig att det skall skära av skotet? Personligen tycker jag T-rings är lite mycket järn på småbåtar.

        Reply

      • Daniel
        Dec 10, 2012 @ 18:17

        Varför kör ni inte bara Equiplite? Eller liknande typ Loop?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 10, 2012 @ 18:26

        Equplite (osäker på vilken av deras modeller du menar) eller soft-schackel tar utrymme mellan ring och segel, precis som när man knyter. T-rings är standardförfarande på lite större båtar och det funkar kanon här också (förutom när man skall byta).

        Sedan bilden togs har vi satt på skydd på sidorna så nu är ringen “gömd” inuti seglet. Supersnyggt.

        Reply

      • D
        Dec 10, 2012 @ 22:44

        50 % är bättre än 100%,

        håller med Dahlsjö,
        Man kan ju i vissa fall räkna ut på viken bog som man troligast kommer att göra ett segelskifte på.

        Reply

  2. Anders
    Dec 10, 2012 @ 09:57

    Hur råddigt är det att smälla fast hållarna i däck för outhaulers och suggor? Fick du det direkt från fabrik på 111an?

    På vår J/105 finns ju liksom som på din båt ingen toerail att fästa grejor i och det blir nog till att borra i däcket i vår. Däcksstöttorna ska man tydligen inte använda har jag läst?!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 10, 2012 @ 12:41

      På J/109 skruvade vi dit dem själva.

      På J/111 så visste jag vad jag villa ha så då fick varvet det stora nöjet att skruva fast dem. Som standard har man pad-eyes för att skota ut focken, men min bedömning var att de som orginal satt för långt bak. Våra sitter framför 2:a stöttan, precis bakom fotlisten vilket har funkat fint både på 109 och 111.

      Reply

      • Anders
        Dec 10, 2012 @ 13:34

        Tack för input, jag får mäta lite mer i vår innan borren kommer fram. Tror framför stöttan blir bra även på J/105 men vill gärna dubbel- och trippelkolla. Alltid läskigt att borra nya hål i båten! :-)

        Reply

        • Pelle P
          Dec 10, 2012 @ 14:24

          Anders, om du inte är 100% säker så vänta tills du har börjat segla!

          Reply

          • Anders
            Dec 10, 2012 @ 14:52

            Hahah jorå jag väntar tills det går att mäta med segel uppe! Jag har kollat och mätt nu under årets säsong men inte vågat börja borra riktigt än… Men vafan hur fel kan det bli, ingen minns en fegis :-) (sa han, sköt upp borrandet och tog en öl istället)

        • Peter Gustafsson
          Dec 10, 2012 @ 14:29

          Det brukar alltid vara gnäll på min besättning när jag spänner upp Dyneema-linor med små loopar på för att testa positionerna innan det skall borras.

          Vadå, vi vill ju testa 5 olika positioner för att halsa stagseglet innan vi bestämmer oss :-)

          Reply

          • Pelle P
            Dec 10, 2012 @ 14:47

            J-la martyr!:) Så mycket gnäller vi inte, allt som gör oss snabbare är bra! + att det är kul och experimentera…

  3. Johan O
    Dec 10, 2012 @ 16:06

    Varför har du en Raymarine T2 istället för T1?

    11 klarar 11-tons båt och så tung är inte J111
    Enda skillnaden är rudder torque som är högre på T2 än T1.

    Reply

    • Johan O
      Dec 10, 2012 @ 16:07

      T1 klarar 11-tons båt och så tung är inte J111
      Ett tecken fel i förra inlägget…

      Reply

    • srsseglaren
      Dec 10, 2012 @ 16:11

      Undrar om Ray. klarar jobbet på halvvind och undanvind med Gennacker uppe ?

      Reply

      • srsseglaren
        Dec 10, 2012 @ 16:24

        My bad, tankarna låg nog på en annan Ray. som tidigare gick under helmut.(har nu uppdaterat Ray. datan : ) )

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 10, 2012 @ 16:52

      Vet inte :-)

      Jag gick helt och hållet på fransmännens rekommendationer, och lät dem designa hela systemet.

      Reply

  4. Peter A
    Dec 10, 2012 @ 22:31

    Hej Peter!
    Många snygga lösningar. En fundering jag har gäller era olika lösningar med Antal-ringarna och hur ni lyckats fästa dem så tight och snyggt i padeys? Är även nyfiken på hur ni fäst Antal-ringen för tackline.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 10, 2012 @ 22:58

      Ringarna är fastknutna (“lashade”) med tunn Dyneema.

      Antal-ringen för tackline passar i den rostfria bygeln. Alltså, man har trätt bygeln öäven en ring så att denna kläms fast. Svårt att förklara, men jag kan ta en bild?

      Reply

      • Peter A
        Dec 11, 2012 @ 20:24

        Jag tror jag förstår men en bild hade ju varit fint förstås.

        Reply

  5. Jonas K
    Dec 11, 2012 @ 10:26

    Lite svårt att se på bilden men utväxlingen för fockinhal, hur har du gjort där ?
    Endast handkraft ?

    Reply

  6. Andreas
    Dec 11, 2012 @ 16:28

    Peter, skotar ni fockinhalet från lovart eller lä? Vad finns det för för och nackdelar med resp. alternativ?

    Själv resonerar jag att focktrimmaren borde kunna trimma inhalet vid vinschen, dvs i lä. Eller är det viktigare för båtfarten att kunna parera byar från kanten i lovart?

    Reply

    • Pelle P
      Dec 11, 2012 @ 17:05

      Alltid mecka/trimma i lovart…

      Reply

      • SilverSurfer
        Dec 11, 2012 @ 18:50

        Men i og for sig er det jo ikke noget problem at koble f.eks. indhalet op på en sådan måde at det kan justere fra både luvart og læ…..

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 11, 2012 @ 23:28

      Normalt kommer dessa på läsidan, just för att trimmern skall kunna köra skot, skotpunkt och infucker från ett och samma ställe.

      Men vi vill behålla vikt på railen samtidigt som vi jobbar med infuckern. Därför sitter den på en PXR-swivel, så att man kan justera den både från lovart eller ta med den ner i lä. Funkar kanon.

      Reply

  7. Simon Rådahl
    Jul 13, 2016 @ 20:24

    Nån som provat button soft shackles? De är tydligen kortare än vanliga soft shackles.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.