Skip to content

107 Comments

  1. Erik Barkefors
    Dec 16, 2012 @ 11:31

    Historiskt sett känns storleken bra med t ex X-332 som ett mycket lyckat exempel i storleksklassen. Priset på segel och utrustning blir överkomlig för tillräckligt många.
    Layouten under däck gillar jag med toa och pentry centralt trots att det finns dubbla akterkabiner. Men gör gärnadubbla mittväggar i samma bredd som motorhuven så slipper man ligga mot ett tråkigt hörn vid krängning.
    Idén med stagsegel är bra och används ofta på franska båtar t ex RM 1060 samt den fina Seascape 27. Rulla in den stora focken och hissa ett inrullat stagsegel när vinden ökar så blir det inte så mycket däcksjobb.
    Om ni riktar er mot shorthanded- och familjesegling så fungerar en V-formad rorkult (två pinnar från en axel) bra.
    Hoppas att Life 10 lyckas att ta sig från idé till produktion på samma snabba sätt som lillasyster!

    Reply

  2. Dan E
    Dec 16, 2012 @ 12:15

    Riktigt intressant skapelse som täcker mångas behov. Och dessutom grymt trevlig för ögat. Ett par tre frågor till Peter K:

    1) Hur är ståhöjden innuti? Viktig parameter för familjebiten..
    2) Varför 2 rattar på en 33 fotare, går det att ha rorkult som alternativ?
    3) Kan man ha kölen delvis uppfälld eller är det ändläge som gäller oavsett vad?

    Mvh/Dan

    Reply

    • Peter K
      Dec 16, 2012 @ 16:26

      Dan E
      1) Kommer försöka hålla min 1,90 i ståhöjd.
      2) Svårt att klara enkel handeting i slag med sigel rorkult och lång krängpinne. Vill egentligen komma från dubbla rattar (pga av att det kostar och ligger på gränsen i denna storlek av båt) men än är det bästa lösningen. Näst bäst är en “V-kult” som Vendee globe båtarna. Någon som segalt men en sån?
      3) Ja, under motor men ej under segel, det förändrar lateralplanet och det rätande momentet som då blir oförutsägbart. Vilker gör det till en risk under segel.

      Reply

      • /HenrikB
        Dec 16, 2012 @ 17:21

        1.90 låter väl tilltaget, är det verkligen nödvändigt på en båt strax över “camping nivå”? Spara 5cm och minska fribordshöjd, vikt, etc etc?

        Reply

        • Erik Barkefors
          Dec 16, 2012 @ 17:39

          Om du kommer ihåg när du var nere i First 30:an så förstår du att det finns några som är glada för de extra centimetrarna ståhöjd ;-)

          Reply

          • /HenrikB
            Dec 16, 2012 @ 19:15

            Jaja, men för mig känns det onödigt med 20cm luft i taket ;)

      • Dan E
        Dec 16, 2012 @ 18:13

        Tack för svaret Peter!

        1,90 räcker mer än väl men jag kan förstå att du vill ha den såpass hög invändigt, idag är folk på tok för långa :-)

        Kanske är det så, jag har rorkult på Dehler 33:an och fast jag ofta seglar ensam går slagen lätt eftersom jag monterat en typ av tillerlock. Man slår relativt sakta men behåller momentet. Förstår annars att 2 rattar ligger närma tillhands.

        Kolmast känns som sagt givet i detta fall.

        Är medveten om att jag är lite konservativ när det gäller kölkonstruktioner, tycker LIFE 10.0 är såpass unik att den inte är “en till” båt. Om det är möjligt kanske det går att bredda kundkretsen genom att ha en fast 1,9 meters bulbköl?

        Frågade frun vad hon ansåg om båten och för första gången tyckte hon det var ett alternativ till den vi har. Frun och jag brukar tänka olika ;-) men även hennes kommentar var “kolfiber mast och fast köl så kan du sätta Dehler 33:an till salu, om priset blir ca 100k€ inkl. ok segel dvs”

        Overhead och marknadsföring kan kosta rejält, om ni via “låg profil” kan hålla er runt angivet pris tror jag ni kan bli giftiga!

        Reply

      • Alexander Berger
        Dec 17, 2012 @ 23:50

        1.90 är för mycket ståhöjd för en båt av det här slaget. Ståhöjd är dessutom kraftigt överskattat… ;)

        1,8 räcker och det ger en bättre, snyggare och lättare båt!

        Reply

        • Stefan A
          Dec 18, 2012 @ 10:05

          +1

          Reply

  3. Kalle Petersson
    Dec 16, 2012 @ 12:36

    Ett kort fast peke för codesegel men främst för att komma iland hade varit uppskattat att få original. Räcker med kanske 20-30 cm och ett stag.

    Reply

    • Henrik N
      Dec 16, 2012 @ 21:39

      á la Aspect 40!

      Reply

  4. Ulf Brändström
    Dec 16, 2012 @ 13:14

    Fathead utan backstag eller förstags sträckare är nog kanske inte så bra?

    Reply

  5. srsseglaren
    Dec 16, 2012 @ 14:14

    Mycket tilltalande alternativ jmf med d:o båtar.
    Sitthöjd under däck samt att kunna segla med kölen uppe, vore två bra egenskaper.

    En fransk båt med vissa likheter ?
    Code 0 (samt Code 1)
    http://blackpepper.fr/code-0/
    http://www.ronstan.com/marine/story.asp?story=2221

    Reply

    • Peter K
      Dec 16, 2012 @ 16:31

      Black Pepper är otroligt fin…men med en prislapp som startar på 250 000€ så är den i mina ögon av kartan för de vanligt dödliga :) Enligt Michael Good på tyska Yacht som seglat både Balck Pepper och LIFE 7.5 så fanns tydliga likheter under segel.

      Dessutom är BlackPepper lite väl liten under däck. LIFE 10.0 blir mer “bo-bar”, vilket gör att man skall kunna ta ett par semesterveckor ToR England osv.

      Reply

  6. Clifford
    Dec 16, 2012 @ 14:58

    Kul projekt, hoppas det går riktigt bra. Några synpunkter.
    Antar kölen ser likadan ut som på 7,5an, vilket väl innebär att man inte seglar med den annat än i fullt nedfällt läge? Eftersom denna båten ändå är för stor för att trailas så blir det lite väl mkt skrik för lite päls. avstå krångliga lösningar och kör på en fast köl alt en upphissbar. ( ger 33% mer rätande moment verkligen 33% fler “hästkrafter”? ) 3 m djupgående innebär att man får vara på helspänn vid ganska många tillfällen i vår skärgård….

    Denna typ av rigg kräver kolfibermast, alu är inget alternativ då den saknar “responsen” hos fibermasten.

    Full ståhöj är inte nödvändigt i denna typen av “glidare”, självklart skall förpiken vara tom.

    Priset , under 100Keur verkar vara lite önsketänkande. Bättre att komma med en realistisk kalkyl från början.

    Reply

    • Peter K
      Dec 16, 2012 @ 16:51

      Clifford,

      Ang. djup det finns nog av båter med kölar kring 2m, i mina ögon behövs inte en till. Att kunna komma in i grunda vikar men maxade seglingsegenskaper är för mig som seglare viktigt. Trailerbarheten är inte eller nästan inte intressant i denna storleken, även om jag har Tyskar som är intresserad av LIFE 10.0 som idag seglar och trailar en Rommel33.

      Att segla med 2 meter som “stress” eller 3 meter spelar i vart fall för mig mindre roll…OM man inte pratar om in och ut ur hamnar där skillnaden är enorm, men då kommer LIFE 10.0 att kunna klara angöring strax över 1 meter.

      Det rätande momentet och total vikt har stor betydelse för presatanda men kan ev straffa sig hårt i SRS och andra mätregler, men båten är inte ritad för att maxa inom någon mätregel utan för att maxa seglingen.

      Håller med att kolmast är nästan nödvändigt…

      Ang. ståhöjd så ritar vi för att nå 1,90 i ståhöjd.

      Ang. pris så finns det båtar i storleken som når detta priset. Life Yachst Group AB jobbar med 100% produktion i Polen, mycket låga overheadkostnader, mycket låga fasta kostnader och i stort sätt ingen marknadsföring. Detta är alla kostnadselement som de “stora” varven måste bygga in höjd för i sina kalkyler. Därför tror jag att den preliminära kalkylen är realistisk, om man dessutom lägger till att t.ex Xp33 har 1,3 ton mer material i båten så blir det hela än mer realistiskt.

      Reply

      • JIMMY
        Dec 16, 2012 @ 18:01

        Lite nyfiken på vad kölvikten beräknas bli på Life 10.0?

        Reply

        • Peter K
          Dec 16, 2012 @ 19:23

          1300-1400 kg

          Reply

          • JIMMY
            Dec 16, 2012 @ 21:02

            Vet du vad rätande momentet beräknas bli vid 30gr och vilken konstruktionsvind siktar ni på?

          • Peter K
            Dec 16, 2012 @ 22:15

            Jimmy, vi har inte RM vid 30′ än, skrovformen är inte satt än. …men konstruktions vinden är satt relativt låg för att få mycket bra presatanda i lätt vind. Det å sin sida betyder att man får reva tidigt…vilket jag inte ser som något problem. Värre är att bli sittande när det mojnar och inte kunna sätt upp mer :)

            Men klart är att 3 meter köl hjälper i att få mycket RM utan att tynga ned båten allt för mycket.

          • JIMMY
            Dec 16, 2012 @ 22:50

            Håller helt med, mycket lättare att reva när man är överriggad än att få till mer segelyta när man är underriggad! :)

            Låter som ett bra koncept som skulle kunna funka som ersättare till Pac-Man när den dagen kommer…

        • Bosse
          Dec 16, 2012 @ 21:16

          Jimmy, vilket moment tycker du skulle vara ok för den segelytan, 75kvm?

          Reply

          • JIMMY
            Dec 16, 2012 @ 21:51

            Uj, bra fråga.. 75kvm på en 10m båt är rätt mycket segel. Men om jag får gissa vilt utan att ha räknat på det så tror jag nog att det bör vara runt 2ton/m för att inte kännas för vek utan besättning. Men det beror som sagt på vad konstruktionsvinden ska vara. Ska den funka i skärgården och det är anledningen till den relativt stora segelytan så klara man sig nog med lägre RM och sedan reva när vinden ökar. Sen gör ju gubbar på kanten massor och båten kanske inte är direkt tänkt för shorthandsegling?

          • Bosse
            Dec 16, 2012 @ 21:59

            2ton/m? En bulb på 1 ton 2 meter ner?

          • JIMMY
            Dec 16, 2012 @ 22:41

            Riktigt så enkelt är det inte. Om du bara räknar momentet för en 1ton tung vikt på en två meter lång horisontell axel (alltså 90 grader krängning) så får ett moment på 2ton/m. Men när den bara kränger 30gr så är momentet “bara” 1ton/m. Men RM är mer komplext än så, båtens bredd, form, totala depl, etc spelar stor roll då flytcentrat flyttas åt lä när båten lutar. Här är en artikel som beskriver det lite mer ingående: http://www.sailinganarchy.com/fringe/2006/yacht%20design%20101%20stability.htm

          • Bosse
            Dec 16, 2012 @ 22:51

            Blev lite förbryllad över ton/m. Moment brukar var i Nm.

          • Anders B
            Dec 16, 2012 @ 23:03

            HP1030: 40 kNm vid 40 grader, Hansson 31 std: 20 kNm vid 30 grader, Piano typ lite mer.

          • spinl
            Dec 17, 2012 @ 16:43

            Borde momentet inte mätas i ton*m i så fall?

          • Kåre
            Dec 17, 2012 @ 17:32

            Det finns många måttenheter för rätandemoment, (RM).
            Olika länder, designkontor och respitregler använder sig av olika måttenheter bla kN*m, N*m, Kg*m, ton*m, lb*ft, short ton*ft,
            long ton*ft, Kg*m/deg@30, lb*ft/deg@20.

            Gångertecknet brukar inte skrivas ut.

            Vilken måttenhet man använder spelar ingen roll eftersom det går alltid att omvandlas till den enhet man vill ha.
            Största problemet är när de angiver ton*ft för då vet man inte om det är short ton, long ton eller metric ton :)

          • spin
            Dec 17, 2012 @ 17:56

            Fast det går ju inte att omvandla ton/m till Nm. Jag antar att det bara var ett stavfel men jag blev lite fundersam.

          • Bosse
            Dec 17, 2012 @ 20:48

            Anders B, räknar väl fel men kan inte se hur en HP1030 kan ha ett rätande moment om 40kNm vid 40 graders krängning.
            Deplacementscentrat flyttas ungefär 700 mm åt lä med en vattenlinjebredd av 2,5 m vilket påverkar momentet gynnsamt, Med 1250 kilo bulb 2 meter ner och 700 mm förskjuten så får jag 22,5kNm i Rm.

          • Anders B
            Dec 17, 2012 @ 21:49

            @Bosse, din siffra visar enbart rätande moment från bulben, tar du också hänsyn till vikten på resten som bidrar med ca (3800-1250)*9,82*0,7*cos40 = 13 700 Nm, dvs totalt ca 36 kNm. Det är mindre än 40 kNm, men jag tror att 700 mm förskjutning av deplacementscentrum är i minsta laget vid krängning 40 grader. Båten tippar ju nästan.

          • Bosse
            Dec 17, 2012 @ 22:33

            Anders B, ja, det missade jag. Förskjutningen är nog närmare 800mm.

    • Peter Gustafsson
      Dec 16, 2012 @ 18:36

      “Låg overhead” i de här sammanhangen brukar innebära att man inte tar ut någon lön för sitt arbete :-)

      Skall man ha en rättvis jämförelse mot konkurrenterna, där alla inblandade får rimligt betalt och där det finns marginaler för långsiktig service, så kommer troligtvis priserna upp.

      Reply

      • Peter K
        Dec 16, 2012 @ 19:22

        …låg overhead kan oxå betyda färre i ledning, minimala fasta kostnader m.m. Branschen lider idag av överkapacitet och prispress, så inversteringar i produktion känns fel och mycket skönt att inte äga.

        Med tanke på att många varv har haft höga fasta kostnader och höga overhead kostander och därmed tvingats att upphöra när volymen sviktat, så är fasta koastander inte alltid en garanti för långsiktig service :)

        Troligtvis är det ändå inte smart att i en startfas dra på sig för mycket fasta kostander och mycket overhead…rättvist eller ej?

        Reply

        • Dan E
          Dec 16, 2012 @ 19:32

          Att växa på ett bra sätt är i många fall en större utmaning än att komma igång. Stort och väletablerat är definitivt inte alltid detsamma som kostnadseffektivt, bra garanti och service. I vår bransch har vi börjat antlita de mindre lokala alternativen istället för att ta de “säkra” dyra alternativen.

          Det är som med båtar, det skall vara så litet det går men med allt som behövs för att fungera :-)

          Reply

        • Clifford
          Dec 18, 2012 @ 08:22

          Glöm inte att de som bygger båten åt dig har fasta kostnader ….vilket oundvikligen ger dig högre rörliga kostnader. Så båten blir faktiskt inte billigare bara för att någon annan bygger den. Däremot kan den bli mkt bättre och du behöver inte ta lika stora risker. Som nämnts tidigare; bättre att ta rätt betalt från början

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 16, 2012 @ 22:59

        Jag tycker du gör helt rätt, och att hålla nere fasta kostnader är rätt för de flesta verksamheter. Det är bara att hoppas att du säljer tillräckligt med båtar för att kunna leva på det.

        Reply

  7. /HenrikB
    Dec 16, 2012 @ 16:00

    Ser fin ut, och kul med nya idéer!
    Jag tror på optimering för shorthand, det går hand i hand med familjesegling, hitta egen nisch och inte tävla med existerande familjeholkar!

    Wincharna ser ut att kapa av rätt mycket volym av sittbrunnen?
    Dubbla rorkultar bättre än 2 rattar enligt mitt tycke, men smart att fälla in i däck! Skotning av fock och stor från rorsmansposition i lovart?

    Gäller att hålla vikten nere med hjälp av minimal inredning och skippa onödiga innerliners samt skippa dörrar till “kabinerna”, det blir ändå inte tillräckligt stort för att kallas kabin i en 33-fotare.

    Hur kommer man åt gigantiska stuven i aktern? Här kommer fendrar, ankare, tampar etc stuvas ner då det är enda stuven.

    Hur fixa nedgångsluckan som måste upp till relingsnivå med öppen akterspegel?

    För semesterseglingen tycker jag det viktigaste komfortprylarna är rymlig kylbox, bra spis, värmare och rejäl batterikapacitet!

    Reply

  8. Jonas Dolk
    Dec 16, 2012 @ 16:10

    Fantastiskt kul med någon som vågar satsa på ett modernt uttryck i formgivningen. Jag gillar 7.5 och denna ser också fin ut. Seglar själv Farr 31 och hade jag inte den skulle denna vara superintressant, dock med rorkult. Jag skulle inte vilja segla en båt i den storleken med ratt, bara ivägen. Framför allt shorthanded. Med pinne kan man nå hela sittbrunnen medan man styr. Vet inte och jag uppfattat ritningen fel, men de båtar jag seglat med skotet bakom rorsman har varit ett gissel att gippa med i hårdvind, där rorsman fått akta sig från att få skotet runt halsen.

    Reply

  9. Erik Barkefors
    Dec 16, 2012 @ 16:20

    Henrik B fick mig att tänka på; Se till att den klarar (minst) ISAF Cat3 redan vid leverans!

    Reply

  10. kim
    Dec 16, 2012 @ 17:43

    Jättefina båtar, Life! Även om jag ännu inte sett någon i verkligheten.
    Snacket 3 m eller 2 m och vinsten med 3 metersvalet.
    Tanken med optimerat för snabb segling, men ändå välkommen in i små naturhamnar är lovvärt. Men några här inne med erfarenhet av kappsegling i skärgårdsmiljö med djupkölade båtar kanske kan kasta sken på fördelar av att kunna gå längre in mot land i slagen. Den vinsten jämfört med mer rätande moment?

    För jag gissar att Life-båtarna har ganska stort fokus på just kustnära och skärgårdsmässig kappsegling.

    Reply

    • Peter K
      Dec 16, 2012 @ 19:30

      Med LIFE 7.5 har du rätt vad det gäller fokus på just kustnära och skärgårdsmässig segling, men LIFE 10.0 kommer vi att klassa CE A och därmed ser jag ett mycket större fokus på offshore seglingar.

      Skulle gäran vilja ta en LIFE 10.0 på en ARC segling samt någon tur till England och Skottland :) Men klart den skall funka i skärgården oxå !!

      Reply

      • JIMMY
        Dec 17, 2012 @ 15:25

        För att nå Cat A är det väl så att depl måste vara över 3ton?

        Reply

        • Erik Barkefors
          Dec 17, 2012 @ 15:40

          Har också läst om 3 ton bl a i samband med att Farr 30 skulle ersättas.
          Rolland-båten Django 770 väger 1.500 kg och är Cat A2/B5.
          http://www.mareehaute.fr/

          Reply

          • srsseglaren
            Dec 17, 2012 @ 15:59

            Där kom en annan liten fördel med fällköl med hjälp av ett stödben på sidan av båten, typ som sitter i aktern på Django 770, underlättas ankringen vid ebb ?

  11. Mr W
    Dec 16, 2012 @ 20:40

    För att kompettera jämförelsen så ligger Pogo 30 på EUR 82.935,00 ex moms (med alumast samt fast köl).

    Reply

  12. Anders
    Dec 16, 2012 @ 23:43

    Äntligen! Ser fantastikt ut på papper.
    Dubbla rorkulter!

    Inredningsmässigt ligger det nära till hands för vad jag länge velat ha.
    Ser hellre att toan flyttas framöver så det blir luftigare i salongen. En centrerad) toa, garderob och segelstuv i fören. Då kan man få till ett rejält utrymme med garderober och även kunna hänga blöta ställ med ordentlig värmare, sen en toa och längst fram segelstuv.

    Kombinerat salongs-/navbord med integrerad stol blir kanon. Jag har alltid tänkt mig instrumenten (läs skärm) i taket på något vis. Så det även kan bli synliga från sittbrunnen.

    Vad beträffar semestersegling så är kondens den största boven tycker jag varför det kan vara värt lite vikt och pengar att få en bra inredning!

    : )

    Reply

    • Sebastian Reiz
      Dec 17, 2012 @ 11:04

      Structures bygger Pogo 30 på under 800 timmar efter att ha jobbat ner sin produktionstid under många år. Tveksamt om Polska varv klarar detta. Priset förefaller illusoriskt lågt. Båten behöver givetvis kolmast. Den kan köpas hos Pauger som tillverkar kolmaster till samma pris som Seldén säljer sina aluminiummaster och har gedigen kompositkunnskap efter sina 25 RC44-or.

      Reply

      • Anders B
        Dec 17, 2012 @ 19:18

        Kolmaster från Pauger är tunga!

        Reply

        • Sebastian Reiz
          Dec 17, 2012 @ 20:54

          32 kg för en 12.5 m vingprofil 240×100 mm inkl storsegelskena i kol är inte tungt. Betalar man litet mer för en bra form blir det 2 kg mindre spackel.

          Reply

      • Peter K
        Dec 17, 2012 @ 19:41

        Med 800 timmar bygger de altså en Pogo 30 för mindre än 18 000€ i arbetskostnad? Då finns 82 000€ kvar till utrustning, material & overhead, det låter som en enkel kalkyl OM 800 timmar stämmer :)

        Varvet i Polen ha byggt båtar sedan 1972 och endast vakum injecerade konstruktioner de senaste 12 åren…så erfarenhet är inget de saknar :) men Structures är ett toppen varv det oxå!

        Reply

  13. Rolle
    Dec 17, 2012 @ 12:26

    Intressant med nya projekt, tyvärr är det väl ett bra sätt att bränna stålar! Fråga till er som hänger här;

    Hur många av er är allvarliga spekulanter till en ny båt 2013? Eller är vi bara drömmare (inget fel i det, men det ger inga svarta siffror)!

    Reply

    • Dan
      Dec 17, 2012 @ 17:45

      Eftersom jag är inne på min 31:a kölbåt sedan 16 års åldern är det alltid stor risk att det blir nytt också 2013 ;-)

      Realistiskt sett siktar jag på 2014/15 och det kan väl passa ganska bra med LIFE 10.0.

      Själv då?

      Reply

      • Peter K
        Dec 17, 2012 @ 19:29

        INGEN av er kommer behöva oroa ef för att köpa en LIFE 10.0 med leverans 2013. Tidigast leverans tidigt våren 2014 :)

        Reply

        • Dan
          Dec 17, 2012 @ 19:36

          Puuuh..

          Vilken jäkla tur, började känna av pressen :-)

          Då hinner vi fixa till så det blir finns en 2 meters fast bulbköl som alternativ ;-)

          Reply

          • Peter K
            Dec 17, 2012 @ 20:40

            …vad är det för fel på lite extra prestanda.

            Vi får se hur det blir med en 2 meters modell…den måste tyvärr bli tyngre, alt. så får man gå ned i rigg också?

          • Dan
            Dec 17, 2012 @ 23:51

            Jo så är det nog, lite mindre krysställ blir det nog…men frågan är om du inte har möjlighet till det 75m2 är ingen lek på en båt i den storleken och vikten. Någon tiondel fortare på kryssen i optimala förhållanden är inte det som ger leenden från öra till öra. Det sker när den överfete gennakern kommer upp. Eller kanske har jag fel?

            Att göra en LIFE 10.0 CR och en RC kanske kan vara ett alternativ som breddar kundkretsen rejält eftersom det är möjligt att många tycker om hela konceptet men inte är fullt så långt framme som designen är i sin nuvarande skepnad. Eventuellt är fällkölen lite före sin tid ännu, inte att konceptet är fel men eventuellt är inte alla mogna för en sådan konstruktion. Iallafall inte riktigt jag :-)

  14. Stefan Kolmodin
    Dec 17, 2012 @ 15:39

    Förstår inte problemet med en rorkult med en bra förlängare? Enkelt, lätt och billigt.

    Reply

  15. Alexander Berger
    Dec 18, 2012 @ 00:09

    Ser härlig ut!

    1. Fällköl klart intressant! Men – 3 meter är ett rätt utmanande djupgående ändå.
    2. Vad är problemet med en rorkult med hängpinne? Vi seglar trimaran idag och har en rorkult med hängpinne. FUnkar bra att slå med, trots att man ska 7 meter över båten. Ratt är inte skön stämning på en 10-metersbåt.
    3. 1,90 i ståhöjd här för högt. Sänk och gör något grundare köl istället, samt sänk rigghöjden något. Ha inte för hög bom, fult och ger för högre rigg. De som seglar en sån här båt klarar att ducka.
    4. Kolmast ett måste!
    5. Varför inte ett kort peke i kolfiber som kan användas för Code-segel och som landgång? Sen ett längre utfällbart för gennaker?

    Reply

  16. Jörgen Lenz
    Dec 18, 2012 @ 09:26

    Hur långa är bänkarna i sittbrunnen? Om man skall kunna ligga bör de vara 2 m!
    Jörgen

    Reply

  17. Mauritz
    Dec 18, 2012 @ 10:26

    Jag uppskattar konceptet med grundgående för att komma in till skärgårdsöarna men undrar jag om det i praktiken funkar pga lång peke och rak hög stäv. Visst iland går det att hoppa, det är värre att hoppa ombord allra helst med grill, grillkol och middag i en korg + dynor och ev annat tex små barn.

    En tanke – kanske helt tokig – går det att samtidigt som man fäller upp de utanpåliggande rodren fälla ned nåt kortare roderblad som fixar att backa in båten i låg fart? Vilken grej isåfall! Ut med landgången bara typ en meter från strand innan de korta bladen når sten. Givetvis skall landgången vara i kol och med text/symbol som ägaren får designa. Kanske kan landgången dubblera som “akterspegel” ?

    Behövs inte en skena till storen? Så mycket storsegel behöver man kunna göra både kraftfullt och kraftlöst.
    /Mauritz

    Reply

    • Mauritz
      Dec 18, 2012 @ 10:54

      …eller att hissa upp bladen är väl ännu enklare – ibland pratar man först och tänker sen…!

      Reply

      • srsseglaren
        Dec 18, 2012 @ 12:23

        Kanske vanlig flerskrovsparkering längst in i viken eller i vikar som tidigare var förbihållna motorbåtar flerskrov och kajaker ? :-)
        Det tillsammans med dom goda segelegenskaperna är kanske dom största fördelarna med Life ?
        Gör inget att den är vackrast i viken också ?

        Blev det grävt ngn rodergrop eller avvaktas det ?
        Läste ngnstans att Cheetah 30 hade liknande problem och monterade “fences” hette det så ?
        Kanske går att få del av gjorda erfarenheter ?
        http://www.cheetah30.se/

        Reply

        • Mauritz
          Dec 18, 2012 @ 15:31

          Jodå, grop är grävd och rodret ligger i garaget för reparation – massor av sprickor i gelcote som skall slippas ned och spacklas. Innan epoxibehandling tänkter jag försöka förlänga rodret en dryg dec i bakkant med en fin båge från rodrets nuvarande lägsta del i framkant och hoppas att det minskar överströmningen – om det nu är det som är problemet. Jag tänker även montera tillbaka rodret lite högre upp – närmare skrovet.

          Grejen är den att jag skulle ju ha grävt gropen ytterligare två dec djupare. Nu krävs det grillkol och spett. Får hoppas på en tidig vår…

          Reply

          • srsseglaren
            Dec 18, 2012 @ 15:53

            Brukar gå med spett, spade och lite j-anamma också : )
            Men kol var smart.
            Bra att inte börja med nytt roder då det skulle kunna bära iväg med kostnaden utan att problemet löstes ?
            Kul att höra andras projekt då blev epoxibehandlingen av hela botten ngt lättare :-)

    • Peter K
      Dec 18, 2012 @ 19:30

      Som sagt peket går in i fören som på LIFE 7.5.

      Har ett antal funderingar som EVENTUELLT kan komma in efter denna tråden:

      1) EV. rorkult istället för rattar. Det avlastar kalkylen och många verkar ogilla rattar…själv tycker jag det både är prakiskt, snyggt, sexigt och med rätt setup har lika mycket kännsla som rorkult…se RC 44 (lite längre båt men ändå)
      2) Storskot skena.
      3) Uppfällbara roder.
      4) Ev som tillbehör ett mini peke/stege kombi för Code 0 segling, och naturhamnar.
      5) Ev. en CR och en RC modell, fast köl och fällbar 3 meter. Detta är mer osäkert eftersom det skapar större formkostnader (högre avskrivningar), fler varianter och därmed dyrare produktion.

      Reply

      • Dagseglare
        Dec 18, 2012 @ 23:46

        1)
        Nån som vet vad som hände med den “vertikala” rorkulten. Före sin tid eller helt oanvändbar i praktiken? På en nytänkande Life kunde det ju vara ett alternativ till ratt för att få mer plats i sittbrunn utan långa förlängare – om teorin funkar i praktiken.

        Reply

  18. Marcus Ask
    Dec 18, 2012 @ 17:59

    Hej,

    Hur kommer man att skota storen? Enligt ovanförande bild ser det ut som att det inte finns någon skena för storskotet därmed utgår mycket möjligthet till trim. Något som skulle vara att föredra mycket då med det stora seglet, att kunna släpa ner vagnen i lä i vindbyarna?
    Annars mycket trevlig båt, med ett ett spekulärt utseende.
    Mvh, M.Ask

    Reply

    • Erik Barkefors
      Dec 18, 2012 @ 21:41

      Kanske finns dubbelkommando för cunningham nära rorsman ;-)
      Har inte seglat riktigt fet fathead men det borde hända massor med akterliket när man drar i cunningham. Någon (läs Jimmy…) som kan ge ett bra svar? Hur mycket luftar man ut storen på det viset?

      Reply

      • Anders Averdal
        Dec 19, 2012 @ 09:36

        Ja, cunningham gör stor skillnad på akterliket på fathead. Jag hade nog saknat skenan, men det är också mycket en vanesak. Lär av de som är duktiga på tex DS37. De jobbar mer med kicken istället.

        Reply

  19. Sebastian
    Dec 18, 2012 @ 17:59

    Är det ingen nackdel med avsaknad storskotsskena?

    Reply

    • Hannu
      Dec 18, 2012 @ 21:34

      Det är ju precis det han skriver att det är!!

      Reply

    • Peter K
      Dec 18, 2012 @ 22:55

      Har ingen storskotskena på LIFE 7.5 inte heller på Viper 640’an som har hanfot liksom 49’ern m.m Kicken är instrumentet att jobba med istället

      Har inte saknat skotskenan, men denna tråden ger mig feedbacken att många inte är redo att släppa skotskenan? Därför överväger jag att göra justeringar.

      Reply

  20. Per S.
    Dec 18, 2012 @ 22:14

    Har ni räknat på sovvinkeln?

    Har seglat Guyline båtar med vikköl och konstaterade att båten satte sig okomfortabelt mycket på häcken när kölen var i uppfällt läge!
    3 meters köl, i drömviken, låter som blodstörtning i förpiken och haslvstående i akterhytterna.
    Men vem behöver sova de ljusa sommarnätterna?
    Per

    Reply

    • Peter K
      Dec 18, 2012 @ 22:57

      Bra poäng! men NEJ…vi är inte där än!
      Dock så är skroven helt olika mellan Guyline och LIFE-båtar, där LIFE har en helt annan bärighet i aktern vilket gör att vinkelpåverkan inte är lika stor.

      Reply

    • Erik Barkefors
      Dec 19, 2012 @ 16:38

      Att båten sätter sig lite på häcken när man fäller upp kölen kan utnyttjas positivt. Bygg kojerna utifrån det trimläget och när man kommer in mot stranden flyter näbben in över de där förargliga stenarna vid strandlinjen.
      Sätt sen på ett peke av samma typ som Heymans Celeste 36. Där är stävstegen hopfällbar och ryms sedan under luckan i peket. Supersnygg lösning som även ger stabilt fäste för enn Code Zero!

      Reply

      • Erik Barkefors
        Dec 19, 2012 @ 16:38

        Reply

        • srsseglaren
          Dec 19, 2012 @ 16:52

          Heyman ritade 24″Constance ser ut som liten trevlig Classic men SRS runt 1.20 är rätt trevligt ?
          Vann visst ngn design tävling var det i Yachting World ?

          Reply

          • Erik Barkefors
            Dec 19, 2012 @ 17:01

            Heymans “Baby Celeste” är nog en utveckling av 24:an som var med i YW-tävlingen. Kul modell med hissköl och Hoytbom mm.

  21. Peter Gustafsson
    Dec 18, 2012 @ 23:12

    Jag tror man skall ha respekt för storleken.

    Att Life 7.5 är livlig när grabbarna drar på dagssegling eller race är bara festligt. Det är en sportbåt med många hästkrafter men den kommer alltid att vara relativt hanterlig. På samma sätt är Vipern nästan en stor jolle,

    Med en fathead på 45 kvadrat på 3 ton båt finns risken att man får en “best” som få vanliga seglare kan tämja, och där man enkelt skrämmer bort familjen efter en broach på kryss i skärgården. Utan häckstag och möjlighet att vagna ner så kommer det att krävas mycket av besättningen redan i 4-5 m/s.

    Jag gillar konceptet skarpt – men det kommer att bli en svår balansgång.

    Reply

    • Peter Kerrberg
      Dec 19, 2012 @ 00:11

      Peter, ev har du rätt…
      …min tanke var att 1:à revet ev redan tas vid ca 4/5 m/s vid familjesegling. Sedan måste jag också lägga till att de dubbla rodren ger en otrolig kontroll som är omöjlig att få med ett roder.
      Har fått kommentaren från samtliga som seglat LIFE 7.5

      Dessutom LIFE är aldrig tänkt att vara en nybörjarbåt..
      …utan för seglare av seglare:)

      Reply

      • Team Dehlerdoris
        Dec 19, 2012 @ 00:41

        Hej Peter(K)! Båten ser otroligt fin ut (synd vi inte snackade mer båt på SAAB-tiden…:-) Konventionell stor o akterstag kanske kunde va option, den här båten kommer att rulla på bra oavsett..
        Hälsningar
        Stefan K

        Reply

  22. Dan
    Dec 19, 2012 @ 00:07

    Håller definitivt med och det är därför jag tog upp CR och RC alternativet. Tycker LIFE 10:an är ett suveränt koncept och för jäkla trevlig att se på. När det brallar på och man sitter där på öppna havet med unga familjen är det dock ingen lek, under 3 ton deplacement och 75m2 kryssyta blir det till att vara mycket fokuserad och snabb att lära ungarna reva segel :-)

    Svår balansgång, å ena sidan vill man ha en rolig, spännande båt å andra sidan vill man helst kunna segla “ensam med familjen” utan att man skrämmer iväg dem för evigt. RC och CR kan vara lösningen, men som Peter K säger kanske priset blir väl högt för dessa alternativ.

    Reply

    • Peter Kerrberg
      Dec 19, 2012 @ 00:32

      Dan & Co. jag hade en tanke med LIFE 10.0, att skapa en nygammal kategori, “sportboat-cruiser”. Nygammal eftersom Pacman, Rommel33 och några få till har gjort det förr. Ny för att få (om några) nya båtar gjorts i denna storleken i denna kategorin. Det finns nya intressanta större så som Wally cento och Nacia 67 (som är än mer extrem).

      Familje racers finns det gott om!
      Målet är inte 100 båtar utan kanske 15-20 över 3-4 år.

      Reply

      • Dan
        Dec 19, 2012 @ 19:18

        Okej, då är jag med, trodde du siktade på att bygga så många båtar det är möjligt att sälja… och därför vore intresserad av att ha så bred kundkrets det är möjligt med rimliga medel.

        15-20 båtar på 3-4 år känns realistiskt, med den planen är det säkert möjligt att sikta på ett relativt smalt klientel och istället hålla kostnaderna nere.

        Tror jag är lite yrkesskadad som alltid tror att alla alltid siktar på max försäljning :-)

        Reply

    • srsseglaren
      Dec 19, 2012 @ 07:06

      Finns många val som behöver vägas av mot andra alt. gillar den rena tanken och är nog för din grundskotning.
      Bäst är kanske att öppna upp för fler kundanpassade alternativ ?

      Det är kanske ändå så att kunder kommer byta winchar och/eller avlastare efter egna preferenser ?
      Att underlätta för annat montage är kanske ett alternativ ?
      Det går kanske att låta göra en fals i akterkant av pedistalen vilken skulle kunna användas för att kundanpassad storskotsskene montage så lågt som möjligt ?

      Ratt eller rorkult är mer en smaksak, ratt blir dyrare, tar lite mer plats ?
      För att få rätt behövs kanske en marknadsudersökning ?
      http://www.mat.com.tr/m-a-t-1010-10-10-m-irc-cruiser-racer-deck
      Det var ngn som tipsade om samma roderlösning som Z 31 tar kanske minst plats i sittbrunn men kan vara lite för innoativ för en del kunder ?

      Ett rakt monterad peke tar mer plats i förpiken vilket spelar mindre roll på
      en sportbåt ? men på en båt med 190cm ståhöjd tänkt för England och ARC så kanske en J-montering ger mer ?

      Vore kul med en testbåt i marinply till 2013 :-)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 19, 2012 @ 08:50

      Kundanpassningar driver priset ganska rejält, så därför måste man nog pricka rätt från början. Det finns en anledning till att en 36-fotare kan kosta allt från 750′ för en Bavaria till 5 miljoner för en kolracer som General Lee :-)

      Sedan är väl inte “sportboat-cruiser”-segmentet helt tomt. Aspect 40 tycker jag är ett alldeles lysande exempel. Kul att ni från ungefär samma kravspec kommer fram till två helt olika koncept.

      HP-1030, Evosion 35, Maestro 345, J/111 är väl andra båtar som adresserar ungefär samma behov.

      Reply

      • srsseglaren
        Dec 19, 2012 @ 12:10

        Håller helt med.
        Tanken var ett alt. i produktion men att förbereda med en falsning i pedistalen som gjuts in samtidigt som däcket gjuts, blir försumbart mer att ändra gjutformen då den inte var klar ännu ?

        Sen kan man eftermontera skenan varsomhelst även på annat varv och få full kostnadstäckning på hela alternativet ?
        Jmf.om man efteråt måste börja med att såga i pedistalen samt plasta då ?

        Vad är uppfattningen om pekemontage föredrages sidmont. eller spelar ingen roll ?

        Reply

        • Anders
          Dec 19, 2012 @ 16:26

          I J/105an gör indraget peke att platsen på SB sida i förpiken blir rätt begränsat i takhöjd. Gör inget när man väl ligger där iofs. Funderar på hur ett centrummonterat peke blir, kanske inte sticker in hela vägen i förpiken? Att dra pekelinan genom grabbräcket inne i båten är smart och fungerar bra tycker jag.

          Tycker personligen att det är sjysstare med rattstyrning. Det där med dubbla rorkultar har jag aldrig riktigt fattat mig på. Stående rorkult som på Z31 känns inte heller hett.

          Intressant båt, ser fram emot mer uppdateringar! :-)

          Reply

  23. Henrik Holm
    Dec 19, 2012 @ 13:01

    Hej!

    Här är lite funderingar / feedback på Life 10.0. En del saker har skrivits i tidigare kommentarer.

    — Bakgrund —
    Jag tittar på 3 båtar just nu, som skulle passa in i vår (familjens) livssituation. Ingen av dem är perfekt, utan det är som alltid kompromisser.
    * Archambault Grand Surprise (GS)
    * J/92s
    * First 27.7
    De är aningen mindre än Life 10.0, men i övrigt åt samma håll i många avseenden.

    — Invändigt —
    * För oss är det krav på att ha en kabin i fören och en i aktern. Detta då vi vill kunna sitta i sittbrunnen på kvällen samtidigt som barnen sover nere i båten. Det är därför bra om barnen sover så långt ifrån sittbrunnen som möjligt, allt för att man ska kunna prata några stycken utan att väcka dem. Helst en “trippel”-koj på tvären i aktern och en lite större toalett/”torkrum”.
    * En annan sak som jag gärna skulle se är två-tre tomma elrör som går hela båtens längd på båda sidor. Detta då eftermontering av elektronik alltid ger upphov till omständiga kabeldragningar. Om det fanns ett par tomma, inplatsade erlrör så skulle man själv kunna dra el utan att det syns. Det går såklart att limma dit egna rör i efterhand, men det vore smidigt om det fanns från början.

    — Utvändigt —
    * Bra placering av vincharna. GS:en har liknande och jag tycker det verkar bra av många anledningar.
    * Rorkult!!
    * Borde det inte vara någon form av backstag för att sträcka förstaget när det blåser ordentligt? Kanske något i stil med de som finns på CB66 Mk2?
    * Bra med fällkölen. Kanske att den är i djupaste laget. Med tanke på att djupkurvorna på sjökortet är 3 meter och att det ibland är lågvatten, så skulle
    det kännas säkrare om den var 2,5 meter djup, så att det finns lite marginal.
    * Skena till storen. Gillar att ha möjligheten att vagna ner travaren, utan att behöva lossa själva skotet.
    * Aktersepegeln. Jag gillar ju Brenta och ser gärna att man kan ligga och sola tvärs båten i aktern. Jämför: http://www.sailinganarchy.com/fringe/2005/images/b%2030.jpg
    * Ta bort pedistalen. De få gånger man måste ha en livbåt så kan man surra den på annat sätt längst bak.

    — Motor —
    * Gillar den lösning som finns på Flying Tiger 10 med en infälld utombordare. Billigt, enkelt att göra service, enkelt att byta etc. Inget dyrt drev som sticker ner och förstör strömmningen. Enkelt att vinterförvara.

    — Segel —
    * Min spontana känsla är att 75 kvm är i mesta laget. Kanske inte på en kappselging med 6 duktiga seglare, men i en semestersituation. Man kan förvisso reva, men jag antar att båten seglas bäst med riktigt hissade segel. För min del hade det inte gjort något om man behöll SA/D genom att sänka både segelytan och vikten något. Att köpa ett nytt 75kvm segelställ kostar ju en slant.

    — Önskelistan —
    * Ett bra, fabriksgjort sittbrunnskapell. Som går ovanpå bommen och med fästen i mantåget och med insydda profiler, så att det blir ordentligt stort och så att man kan sitta ordetligt ute i sidorna.
    * En bra sak som J/109:an har är de rostfria grabrailsen i taket. I dessa går manöverlinan till peket, så de har en dubbel funktion.
    * Semesterlåda. Till J-båtarna finns det en extra semesterlåda som står längst akterut. Lätt att plocka av om det är kappsegling och gör även sittbrunnen lite säkrare för de allra minsta barnen. Bra att ha grillen, extra dragg, och annat som bara används på semesterseglingen. På Life 10 kanske man skulle få ha två stycken, en på var sida om pedistalen som storskotet sitter fast i, om nu inte pedistalen skrotas.

    Hade det varit mitt projekt så hade det nog blivit en Life 9.0 istället. Dels för att jag inte tycker att den extra metern ger så mycket mer än extra
    kostnader, men också för att inte hamna “för nära” alla konkurenter i segmentet 33 – 35 fot. (Det görs nya 9-meters båtar också, men kanske inte lika många)

    Jag kanske framstår som aningen negativ, men punkterna ovan är ju bara det som jag hade ändrat på. De allra mesta ser helt rätt ut. Gillar designen och typen av båt, så på hela taget är det mest saker på plus-sidan.

    ///h

    Reply

    • srsseglaren
      Dec 19, 2012 @ 13:39

      Både GS och 27.7 är öppna fram till förpik=mer ljud ?
      Tre alternativa båtar som kan ligga nära till ?
      X-99
      Dehler 33
      Archambault 98
      Alla har bra förpik, att ha sanitet/toa fram minskar ljudnivå fram: )
      99:an har kojer för fyra i aktern, några få ha dörr i H-skott.

      Reply

      • Henrik Holm
        Dec 19, 2012 @ 15:46

        Hej!

        Jo, visst är de öppna, men om man drar igen nedgångsluckan så blir det ganska tyst. Det är ju skillnad på det och att ha fötter som går ovanför huvudet. Jämför när man ligger innanför en båt där besättningen kommer “hemsmygandes”, det låter ju oftast ganska bra i förpiken.
        Sedan är det kanske inte särskilt vetenskapligt, men min känsla är att det gör skillnad även om det inte finns en dörr till förpiken.

        Angående de andra båtarna så är 99:an för gammal (samtida med Volvo 740-serien). Dehler är för tung. Kan det vara så att du menar Archambault 27? Den ligger nämligen bra till. Eller finns det någon som heter 98?

        ///h

        Reply

        • Erik Barkefors
          Dec 19, 2012 @ 16:12

          Archambault gör fina båtar bl a den årsnya 27:an. Tyvärr gick det ett rykte att de gått i konkurs. Vet inte hur det är med det (någon som vet?) men de har en ny websida nu.
          När det gäller “98” så kanske det är en förväxling mellan Archambault och JPK-varvet som presenterade JPK 998 som ett förslag till ny Tour de France de voile-båt? Arcahambault vann den tävlingen med sin M34.

          Reply

        • srsseglaren
          Dec 19, 2012 @ 16:18

          4ton, allt är relativt ?
          Den seglar rätt bra skäms inte för sig i jmf med föreslagna båtar ?

          Åldern låter som en hookup ? vi har alla våra : )
          Ser man till segling, boende, pris så är den lite av en mall att utgå ifrån ?

          A98 är lite ovanlig med klart intressant:
          http://www.scanboat.com/se/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=0012614
          http://www.annoncesbateau.com/voilier/occasion-annonce-501855.html

          Att kunna stänga till om förpiken gör kanske samma skillnad som att flytta från akterkoj till fören ?

          Reply

          • Henrik Holm
            Dec 19, 2012 @ 17:59

            Ja, X99:an är en mycket bra mall och den är en bra båt på många sätt. Dock är jag mer sugen på något nyare, inte bara i årsmodell utan också när det gäller design. Har tidigare ägt Melges, J/80 och en Elvström 717 och är inne på att även nästa båt ska gennaker. Allt detta framkom ju inte i min post ang. Life, men det finns en hel lista av krav/önskemål kring nästa båt. såsom vikt, storlek m.m m.m.

            A98 har jag aldrig sett innan, så nu är kvällen räddad! :)

            ///h

  24. Johan O
    Dec 19, 2012 @ 13:32

    Finns inte Life 10.0 redan?
    http://www.maestroboats.fi/M345/m345.html

    Reply

    • Dan
      Dec 19, 2012 @ 19:03

      Dyyyr eller?

      Reply

  25. Per
    Dec 19, 2012 @ 14:57

    Riktigt kul projekt. Själv gillar jag lite smalare båtar. Om det nu går att bygga billigt så varför inte piggy backa lite på J-125 stuket men lite anpassning för shorthanded.

    Reply

    • Johan O
      Dec 19, 2012 @ 15:20

      Varför inte introducera självbygge (igen) igen när uppskattade båtar på BLUR ska vara extremt spartanska och lätta, byggtiden kostar pengar.

      Reply

  26. Wrap Up 2012 | BLUR
    Dec 29, 2012 @ 21:20

    […] båtar som det snackades om: Dehler 38, J/70, J/111, Life 7.5 Life 10.0, , Seascape 27 och Xp 33 som nog blev årets snackis på […]

    Reply

  27. Sebastian
    Aug 14, 2013 @ 21:40

    Dessa båtar utan akterstag måste revas alldeles för tidigt och på halvvind tappar rodren greppet. Båten jag vill ha skall kunna kappseglas i alla förhållande, framförallt när det är frisk vind som det så ofta är på sydkusten.
    HP1030, och First 30 seglar fortare i lättvind men förlorar i hårdvind. Det är för mycket av en kompromiss för att inte seglingen skall vara avgjort till båtens fördel/nackdel redan innan start. Kan den djupa kölen hjälpa till att göra Life 10 till en hårdvindsbåt? Då är den intressant.

    Reply

    • Sebastian
      Aug 14, 2013 @ 21:42

      SRS tal 1,298

      Reply

  28. Mikael Ellsinger
    Aug 29, 2020 @ 16:28

    Nån som vet vad som hände med Life Yachts?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.