Sweet… Maestro 345

maestro345-01
Vad sägs om den här då? Första exemplaret av Maestro 345. Enligt Kamu Stråhlmann hamnar man på på GPH 570-575 vilket är ungefär som en J/111. Nice!

Gillar speciellt idén med stort navbord och runt-omsikt inifrån. Lite IMOCA-style i fickformat.

Båten är designad för en kund som önskade få en båt som skulle segla så bra (snabbt) som möjligt. Båten skulle vara beboelig med salong, förkabin, akterkabin, pentry, toalett och någonlunda ståhöjd. En önskan var att från kartbordssittplatsen ha 360gr sikt. Detta ledde till att ruffen fick en framruta.

För att uppnå prestanda kravet var material valet enkelt Carbon o epoxyresin. Tillverkningsmetoden vacum laminering. Kölen blybulb med Duplex stål fena. max djup 2,6 m kan lyftas till 1,5 m. Kölvikt 1450k g. Ger en styvhet på RM 30-3780 kNm. Mast, bom, gennakerpole är Seldens Carbon. Målsättningen uppnått första båten vägdes utan mast till 2680kg.

Vår produktions plan är att nästa sommar ha två kompletta båtar som seglar. Målgruppen är ”Seglare som vill vara först i bastun” med snabb crusingsegling i baktankarn. Båtens CE klass A. Maestro 345 carbon kommer att byggas i små serier 4-8båtar per år. Båtarna kommer att kund anpassas såsom inredning, färg mm. Båtarna målas med AWL-grip epoxy t.ex metallic färg är möjligt

Efter denna stora respons vi har fått tror vi att vår nyfödda prinsessa Maestro 345 carbon kommer att glittra och lysa upp många segelklubbar i Sverige-Norge-Finland.

maestro345-04

Lhull 10,62 m
Beam max 3,50 m
Draft 2,60/1,5 m
Displacement 3500 kg

maestro345-rigplan

MAIN 45 m2
GENOA 31 m2
FORETRI 30 m2
SPIN 105 m2

I 13,8 m
J 4,3 m
p 13,8 m
E 4,9 m

maestro345-05

Designer Kamu Stråhlmann och Maestro Boats i Finland har utvecklat en ny super lätt 10,62 m lång o 3.5m bred segelbåt Maestro 345 Carbon. Båten är i helhet byggt i carbonfiber och epoxy. Kölen är lyftbar maxdjup 2.6m min.djup 1.5m. Bulben är bly och fenan i Duplex stål. Båten har dubbla roderblad i carbon med JP3 axel och flytbara rulllager. Rorkulten i carbon. Seldens mast och bom i carbon med rodrigg. Seldens utdragbara gennakerpole 1.6m i carbon.

Inredningen är byggd i carbon och ytbehandlas efter kundens önskemål. Stor koj i förpiken. Salongen har två soffor. Kartbordstolen upphöjd vilket ger utsikt 360gr. L-pentry. En akterkabin med dubbelkoj. Stor toalett. Stort stuvutrymme från sittbrunn. Motor 8,6kw Oceanvolt elmotor med lithiumbatterier alternative Yanmar 3YM20sd 21hp/16,2kw. I Maestro 345 no 1 sitter en Yanmar motor med tvåbladig Flexofold folding propeller. Båtens vikt är designad till 3000kg. Båt no. 1 väger 2682kg utan mast. Riggen väger komplett 135kg.

maestro345-int1


maestro345-int2

maestro345-int3

maestro345-02

maestro345-vpp1

maestro345-vpp2

57 Comments

  1. Så ska det se ut.

  2. Kalle Petersson Jan 4, 2013 Reply

    Väldigt sweet men ful :)
    Jag gissar att den hamnar på 500.000-1.000.000 mer än t ex j/111? Hoppas såklart att det finns en marknad men är pessimistisk, Maestro verkar ju någorlunda säkra i alla fall.

  3. Pelle Jan 4, 2013 Reply

    Men ibland kan det fula vara snyggt = “fulsnyggt” ;-)

  4. Stefan A Jan 4, 2013 Reply

    Himla snygg båt. Kanske får bli en sådan när man vuxit ur J/105:an..? :)

    //S//

    • Anders Jan 4, 2013 Reply

      +1 :)

  5. Erik Barkefors Jan 4, 2013 Reply

    Kul båt och kul att titta på polarerna. Djup läns vid 8 m/s men rejäl skärning vid 10 m/s tyder på att då börjar den surfa ;-)

  6. Ted Lundberg Jan 4, 2013 Reply
    • henrik Jan 4, 2013 Reply

      Hahaha +1.

  7. Per Jan 4, 2013 Reply

    Om det seglar riktigt grymt så kan nog leva med att överbyggdnaden ser ut att ha hämtats från en Macgregor 26.

    • Bosse RJs Jan 4, 2013 Reply

      Oyster har också kopierat Macgregor, vilket sätt!?

  8. MeaDiva Jan 4, 2013 Reply

    Vågar man säga att jag inte tycker den är speciellt snygg…
    /Tobias

    • Stefan A Jan 5, 2013 Reply

      Det vågar man. Men jag vill ändå kasta in Chris Bangle i diskussionen. Alla tyckte att hans bilar var fula i början men se hur det ser ut nu. Finns ju inte en bil som inte har knäckta plåtar eller omotiverade veck här och där.

      Den kanske är lite ful (eller annorlunda) men man vågar ta en ny väg. Vore ju trist om alla båtar såg ut som X-Yachts och Arconor.

      //S//

  9. Clifford Jan 4, 2013 Reply

    Det är inget fel på överbyggnaden, skrovet däremot……fulaste aktern sedan Runn 37.
    Säkert en mkt snabb båt men visst är både Akilaria 9,5 eller Pogo 30 fräckare

    • Jesper Thomsen Mar 12, 2013 Reply

      ??
      Runn 37 er stadig den smukkeste( vakrest) båd der er bygget!

  10. Pelle Pedersen Jan 4, 2013 Reply

    Gennakerarea på 86m2 känns lite futtigt men djäkligt cool båt. Hoppas vi får en någon gång!

    • Kalle Petersson Jan 4, 2013 Reply

      Det är bara på VPP bladet den har 86 m2 annars verkar den ha 105. Iofs skulle den nog klara 120.

    • Pelle Pedersen Jan 5, 2013 Reply

      Hoppas vi får möta en en gång skulle det stå!

  11. Sam V Jan 5, 2013 Reply

    Grym potential. Att den ser lite ut som en EK-kryssare gör inget, konceptet är klockrent. Högpresterande med sänkköl plus en vettig inredning. Kanske lite trist att fika i salongen med en költrumma i vägen men det kan det vara värt om man kan ta sig in i en naturhamn dit bara småbåtar, flerskrovare och Life 10.0 kommer ligga.

  12. Author
    Peter Gustafsson Jan 5, 2013 Reply

    Jag gillar konceptet och tror att de som har beställt den här båten får lika rolig segling som vi har i J/111.

    Det är dock några saker som jag funderar på:

    – Fathead. Uppenbarligen är båten designad för shorthandedsegling. Med storskotet bakom rorsman och dubbla backstag så kommer det att vara svårt att gippa på ett snyggt sätt i >8 m/s med en stor gennaker uppe?

    – Inredningen. Med centralt navbord och költrumma så blir det väldigt trångt, vilket bara är bra när man seglar solo eller på två. Men man vet också hur det ser ut när det kommer ner två gennakers i ruffen, eller när man skall hantera ett fockbyte. Dessutom ser det svårt ut att ta ner i förpiken vilket är att föredra med full besättning.

    • Sam V Jan 5, 2013 Reply

      Du har definitivt en poäng kring storen. Inredningen gillar jag, två riktiga kabiner, stor toalett och vettigt kök. Sedan lär det bli trångt med full besättning under däck, både under segling och i salongen. Men för fyra performancecruisande pers känns inredningen som en vettig kompromiss. Hoppas den kommer till någon mässa snart så man kan se om det funkar.

  13. srsseglaren Jan 5, 2013 Reply

    Har man kommit över däcksformarna till Hunter 260 ?
    http://www.sailboatlistings.com/view/32016

    Förmodligen är inte kölen hissad på undanvind i VPP ?

  14. Andreas i HP Jan 5, 2013 Reply

    Läser 3 olika vikter…
    2815 mätt vikt,
    3000kg angiven på ritning samt 3500 kg i texten?
    Om de når 2815, varför då ange 3500 kg i texten?
    Gillar kölkonceptet! Vad väger den?

    Stor med fathead är väl inte så svårt att gippa på 2?
    Slacka akterstagen, gippa gennakern, svänga/lova så kommer storen, efter det så tajtar man upp akterstaget.
    Det funkar bra på vår båt.

    • Andreas i HP Jan 5, 2013 Reply

      Kölvikt 1450kg när jag läste 1 gång till…

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 5, 2013 Reply

      Gör ni det där i 10-12 m/s så är jag impad.

      Hukar du dig bara ner för att slippa få storskotet över dig?

      Dessutom skulle jag vara orolig för riggen när spinnakern fyller och jag dånar in i vågen framför. Jag kan inte se att man hinner sträcka upp nya akterstaget förrän man har båten under kontroll igen…

      • Peter Jan 5, 2013 Reply

        är det inte en fråga om hur riggen är designat och vilken funktion då akterstaget har?

      • Andreas i HP Jan 5, 2013 Reply

        Japp
        , vår rigg har ganska så svepta spridare. Akterstaget sitter en bit ner på masten, men ovan förstagsinfästningen.
        Skotet kommer framför mig eller Ewa som styr…men bakom den som kör gennaker så det är ganska safe..
        Hur är layouten i J111 om det kommer på dig vid gipp?
        Tipps Peter är att gippa när din för inte e under vattenytan…sedan så lyckas vi sällan fylla stor o gennaker samtidigt på 2 pers o 10-12m/s, fixar ni det så e jag impad ;-)

        Vi safe:ar nog mera då o tar en sak i taget.

      • Author
        Peter Gustafsson Jan 6, 2013 Reply

        Så klart ser det alltid bra ut när man börjar gippa :-)

        Men plötsligt är det mitt i natten utanför Smögen, 12 m/s och inte alls lika enkelt längre. Timglas, trassel och en stor gennaker som fyller när man minst anar det…

        På 111:an sitter storskotet framför rorsman, så det är inget problem för någon ombord. Men på Maestron sitter det bakom så jag är ganska säker på att man blir fångad om man inte ser upp.

        • Leino Jan 6, 2013 Reply

          Kanske får göra som jag gör med Minin. Gå ner nära platt då farten är på topp, dra över gennakern (lägg inte fast och glöm den sen), sväng över tills storen kommer- ta hem nya backstaget-släpp gamla – styr ner på kurs efter broachen som troligtvis hann komma – skota gennakern. Brukar funka då man är ensam, är vi fler så är det ofta någon som kläms av storskotet, trampar på gennakerskotet så man inte hinner dra över fullt innan farten avtar eller nåt annat som hänger upp sig så det blir problem.

    • Team Exilia Jan 6, 2013 Reply

      Vi kan ibland ta hem det nya backstaget så mycket att riggen inte trillar ner innan gippen. Det ser inte snyggt ut i storen men det hjälper storseglet över på nya bogen.

  15. Dennis Jan 5, 2013 Reply

    Masten står omodernt långt framme..

    • Martin X99 Swe92 Jan 5, 2013 Reply

      Tror snarare att fördäcket är onormalt stort, då de vill kunna se framåt.
      Ser du på inredningen så står masten inte så långt fram.
      Spännande båt!

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 5, 2013 Reply

      Ett J på 4.3 meter får nog anses ganska rejält.

      Det kan vara att storen är större än normalt. Jag gjorde en “overlay” på J/111 och riggen hamnar nästan exakt på samma ställe.

      http://www.blur.se/images/maestro-j111-rig-comparison.jpg

      • Clifford Jan 6, 2013 Reply

        Skulle vara intressant att få se under vattenlinjen också…

      • Author
        Peter Gustafsson Jan 6, 2013 Reply

        Typ så här: http://www.blur.se/images/maestro-j111-hull-comparison.jpg

        Man inser att 2.60 inte är att leka med…

        • Clifford Jan 6, 2013 Reply

          Fasen vad bra du fick till det. Säkert rasande snabb, men man passar sig nog för att gena genom Gluppöbassängen under BR.

        • Patrik Andersson Jan 6, 2013 Reply

          Tack för en fin overlay jämförelse.
          Bara genom att se denna och vetskapen om båtbredderna kan man dra slutsatsen att J-111 är en bättre kryssbåt, men att Maestro har en högre toppfarts kapacitet på undanvinden åtminstone i friskare vind.

          • Bosse Rjs Jan 6, 2013

            Imponerande att man kan dra sådana slutsatser enbart av att se en vy från sidan. kan du utveckla?

          • Patrik Andersson Jan 6, 2013

            Bottenkurva, lateralplan, våt yta, flytläge (vilket sällan blir vad man tänkt), förskepp, bredd över akter, vattenlinjebredd osv, alla parametrar påverkar i olika riktningar och ger olika egenskaper. Detta är ingen Rocketscience ytan något då kan lära dig i både bokform och via nätet, men även genom erfarenhet och genom att studera olika båtars starka resp. svaga sidor.
            Sen hjälper det naturligtvis till att i detta fall sett bilder på båtarna i lite andra vinklar så att även spantrutor finns med i en hyffsat kvalificerad gissning.

          • Bosse Rjs Jan 6, 2013

            Lagt ett antal hundra timmar på att modellera skrovtyper i 3d. Kollat mycket pâ hur en kropp flyter vid krangning, hur den förändras.25 mm på en linjeritnig förändrar väldigt mycket. Blir imponerad av hur en del kan dra slutsatser av en sidovy och lite bilder.

          • Joakim Jan 6, 2013

            Men VPP ger en helt annan åsikt. Enligt den (dock inte samma VPP) är Maestro klart snabbare än J/111 på kryss, speciellt i lätt vind. På läns är de mycket lika tills 20 knop där Maestro är helt överlägsen.

            Jag jämnförde till detta. Blur är troligen snabbare på läns.
            http://noordzeeclub.nl/rating/orc_rms/rms/NEDC8337.PDF

          • Patrik Andersson Jan 6, 2013

            En VO70 är snabbare på frisk undanvind än en AC70 men den senare kryssar bättre iaf. i lätt till medelvind sen går den senare sönder. Vissa saker ser och vet man av erfarenhet och det behövs ingen dator till, huvuddragen på Maestron och J-111 är mycket tydliga och behövs ingen dator för att se. Men för att analysera 25mm förändringar är ett designprogram utmärkt och ger mycket bra output.
            Att analysera varför olika båtar utmärker sig i olika situationer har jag ägnat min hjärna mer tid än vad som kan anses friskt och jag har senaste året verkligen försökt släppa detta för att slippa huvudvärk och ont i magen.
            Tack “Bosse Rejs” för ditt kritiska tänkande det skulle behövas i många områden i vårt samhälle. Ha en bra dag!

        • Author
          Peter Gustafsson Jan 6, 2013 Reply

          Maestron är både form- och viktstabilare, vilket gör den snabbare på brantare bogar. Men för att gå riktigt fort i mycket vind måste du ändå segla TWA 145-150 och då är dessa faktorer inte alls lika viktiga (krängning blir bara långsamt). Undanvindspolarerns vid 20 knop TWS är nästan identiska.

          Om bägge båtarna har snabba linjer och relativt liten våt yta så kommer det väl ner till hästkrafter/kilo.

          Maestro = 150 m2 / 3500 kg = 42.9
          Maestro = 150 m2 / 3100 kg = 48,3
          J/111 OD = 166 / 4300 = 38,6
          J/111 Blur = 193 / 4300 = 44,9
          Xp 33 = 239 / 4300 = 30

          • Bosse Rjs Jan 6, 2013

            3500 är med 500 kilo besättning, packning mm tolkar jag det som. Blir 4800 pâ j111.

          • Patrik Andersson Jan 6, 2013

            Maestron har mer “Open” skrovform och blir därför stabilare i höga surffarter medan J-111 är mer “slippery” och har lättare för att broacha men ger mindre våt yta som fungerar bättre i lätt-mellan vindar.

          • Author
            Peter Gustafsson Jan 6, 2013

            Ändrade till 3100 på Maestron. Antar att det skall in lite dynor, block, löpande rigg och sånt.

            Jag vet inte varför man kört VPP på 3.475 kg. Normalt räknas besättningen inte in i displ.

          • Joakim Jan 6, 2013

            Det står ju DSPM 3000 och DSPS 3475. Antar att M = measurement och S = sailing altså med besättningen.

          • Pelle Lindell Jan 6, 2013

            Det är inte rättvisande att jämföra segelyta/depl på det viset speciellt när båtarna är olika stora. Man bör alltid använda dimensionslösa jämförelsetal, i det fallet SA^1/2/Depl^1/3 och då blir det
            Maestro 8.4
            J/111 OD 7.9
            Blur 8.5
            XP33 7.25 (antar att det skall vara 139 m^2)

          • Author
            Peter Gustafsson Jan 6, 2013

            Såklart. Thx.

            Xp33 har 36 + 93 = 129

      • Team Dehlerdoris Jan 6, 2013 Reply

        Fockbåtar FB % av E
        101 102,9%
        NF 101,5%
        First 30 95,5%
        J-111 95,5%
        Omega 42 94%
        Smaragd 91,9%
        Maestro 345 87,8%
        Dehler 35 87,2%
        Nova 86%
        X-35 85,5%
        First 35 83,3%
        Express 80,3%
        HP 1030 80%
        Arcona 410 78%
        Safir 76,4%
        Starbåt 51,5%
        Genuabåtar
        Contrast 33 105,9%
        Facil 35 102,7%
        Dehler 34SV 87,2%
        Finngulf 33 86,7%
        Dehler 34DD 83,8%
        Linjett 34 80,9%
        X-362 80,9%
        Dehler 29 78,8%
        X-79 78,6%
        Arcona 400 78,2%
        Arcona 340 78%
        X-332 77,7%
        X-99 76,7%
        717 62,5%
        Masthead
        Norlin 37 127,6%
        Scampi 120%
        Comfort 32 112,9%

      • Team Dehlerdoris Jan 6, 2013 Reply

        Gjorde en lite tabell på hur masten står i segelplanet (förra inlägget hoppade in av misstag utan denna text). Nu säger listan inte allt förståss.
        Säkert inte helt fel att en fockbåt har lite rejält FB mått o masten rätt långt bak. Precis som “fockbåtskonfig” i sig är detta inget nytt Elvström&Kjaerulf insåg tydligen detta med 101:an o NF redan på 70-talet.
        Finns ju också nyare fockbåtar t.ex. Arcona 410 som har rätt liten FB. Dom kanske inte ville ha masten mitt i salongsbordet.. :-)
        Seglarhälsningar
        Stefan
        http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  16. Pelle Pedersen Jan 6, 2013 Reply

    Som sagt; det vore kanon/inspirerande att få möta Maestron på ett race! Varför inte PBR?!!

  17. Boris Björkskog Jan 7, 2013 Reply

    Tackar alla som varit med i dessa intressanta diskussioner och beräkningar.
    Vi har tillverkat båtar i 36 år och över 1000 båtar har producerats. Varje båt
    har varit kundandpassad och så kommer det också att forsätta. Maestro 345
    carbon kommer också att vara anpassad efter beställarens önskemål.
    Inrednings lösningar fins flera och däcks beslag/skotsystem är mycket beroende
    på hör olika besättningar vill ha det. Vi önskar att våra kunder besöker oss ofta när
    deras båt är i produktion. Tack vare Blue 1 har vi nu direkt flyg från Stockholm till
    Karleby var varvet ligger. Önskar god fortsättning på debatten.
    Maestro Boats Boris Björkskog

  18. Bosse F Nov 29, 2014 Reply

    Någon som vet hur det gick med den här?

  19. Rob Nov 30, 2014 Reply

    Tyvärr på finska men det finns ju Google translate :)

    http://vene.luelehti.fi/blog/2014/03/12/maestro-345-carbon/

  20. Fredrik Mar 4, 2018 Reply
    • Author
      Peter Gustafsson Mar 4, 2018 Reply

      Vore kul med lite utlåtanden från de som sett båten segla?

  21. Francis Sep 17, 2018 Reply

    Clock ren planerat båt . Funktions combination överträffar de flesta även mycket störa båtar . Tuff – snygg dessutom . Form språk kommer till rätta nu fem år vidare . Passa perfect till en liten besättning .
    Minus i utseende är sido fönster . Ett compromise till att lätta på det fyr kantig form med lite stream linning . Bättre om formen fortsatt compromise lös fram rutans form språk , Enkel , funktional , fyrkantig och igen tuff .

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.