Nya NorLYS baserat på ORC

Snart finns det mer att bita i för er som gillar att vrida och vända på respitregler.

Vanligtvis är det små justeringar från tidigare år, men i Norge så förändrar man nu ganska rejält.

Tidigare var NorLYS ett system baserat på gamla LYS, men med högre krav på inmätning, där man i en kommitté bedömde prestanda på olika båtar. Medan man i Sverige valde att gå till en formel bakom SRS, skall man i Norge byta till ORCs VPP för att räkna ut mätetal. För seglarna kommer detta fortsatt att resultera i entalssystem som kan användas på samma sätt som tidigare, men på sikt kommer man att kunna använda ytterligare funktionalitet.

Nu har Per Bøymo kört ett par gamla race genom maskineriet. Här har vi en onsdagssegling i Asker:

norlys-orcresults

norlys-orcresults-charts
Som vi ser är spridningen på NorLYS/ORC mot en “normaliserad flotta” ganska stor, men resultatet påverkas inte så mycket i praktiken. Frågan är vad det innebär i en tajtare flotta.

Bavaria 38 C 3,69%
11:Metre 3,12%
Sun Fast 37 2,11%
Express 1,54%
Elan 340 1,46%
Arcona 400 1,32%
Elan 333 1,15%
X-34 0,84%
Elan 350 0,81%
First 40.7 0,77%
First 40.7 0,72%
Oceanis 393 Cl 0,60%
First 31.7 LR 0,30%
First 31.7 -0,05%
First 31.7 LR -0,08%
First 31.7 -0,28%
Grand Soleil 40 C -0,55%
Brenta 42 -0,67%
Swedestar 370 -0,92%
Hanse 445 -1,01%
X-50 -1,79%
Luffe 40 MH -1,79%
Hanse 312 -1,85%
Hanse 400 E -2,80%
Albin Nova -2,86%
Krohn 97 -3,09%

Detta är så klart ingen absolut jämförelse, men det ger en bra indikation på hur stora skillnaderna blir.

4 Comments

  1. Peter Jan 27, 2013 Reply

    Jag gjorde en regression för att få fram NORLYS i temer för av ORC CR. Formeln blir då ORC CR = 0,0013+0,773*NORLYS men den kan snabbt ändras med annan population.

    Det är naturligtvis endast ett litet utplock av hela fleeten. Stddev ligger här på ca. 1%. det kan jämföras med 2% som SRS-formeln gav i förhållande till SRS 2010. Men som sagt behövs en större population för att kunna dra pålitliga slutsatser.

    Att vi ser skillnder är väl inte så konstigt. Det finns väl en orsak som ledde till att NORLYS skulle ändras.

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 28, 2013 Reply

      Orsakerna till att man byter är ju framförallt organisatoriska, där man hade svårt att hantera båtbeståndet. Många av frågeställningarna känns ju igen.

      Utfordring med dagens system

      Det ble stilt spørsmål ved både grunnlag, praktisering og dokumentasjon.
      * Høy takt I lansering av nye båtmodeler.
      * Små produksjonsserier.

      Fører til
      * Bruke statistikk for å fastsette båters fartspotensiale blir umulig med nåværende metoder
      * Metodeutvikling har vært fraværende i en lang periode
      * Mangel på troverdig statistikk har medført at alternative tilnærmingsmåter har vært benyttet.
      * Tilnærmingsmåtene har ikke vært nedfelt i klare retningslinjer Resultat
      * Kritikk, fokus på uklarheter og mangler
      * For styret har 2012 vært et utfordrende år

  2. Pelle Pedersen Jan 28, 2013 Reply

    Ska bli spännande att se hur First 30 behandlas; Norlys 1,24 har ju fungerat bra hitills.

    • Raketen Jan 28, 2013 Reply

      First 30 verkar ha blivit en följetång (sån tång som sitter runt kölen ;)

      Ska vi gissa på att man vill ha den till runt 1,000 i motsvarande SRS? ;)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.