Teknova 2012

YouTube Preview Image

This entry was posted in News and tagged , , . Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

39 Comments

  1. Jonas Jemt
    Posted January 28, 2013 at 22:18 | Permalink

    Ett av landets mest proffsigaste team, men de tror de är odödliga. VAR ÄR FLYTVÄSTARNA? Finns på en del i besättningen, men inte på alla!

  2. Pelle Pedersen
    Posted January 28, 2013 at 22:44 | Permalink

    Säkert en bra film… Men inte via mobilen!

    • Anders Averdal
      Posted January 29, 2013 at 06:38 | Permalink

      Den blev spärrad för mobila enheter pga musiken. Tyvärr.

      • Pelle Pedersen
        Posted January 29, 2013 at 07:56 | Permalink

        Nu har jag sett den, NICE/SWEET!!

  3. Raketen
    Posted January 28, 2013 at 23:04 | Permalink

    Det var en schysst rulle!

    Men, var har ni hörselskydden? ;)
    Jag menar, med lite bra musik. Så åker volymen upp av någon anledning. :)

  4. srsseglaren
    Posted January 29, 2013 at 06:14 | Permalink

    Love that, tar gärna en weekly dos av den medicinen :-)

  5. Stefan A
    Posted January 29, 2013 at 08:39 | Permalink

    Jag gillar inte musiken… 

    Men jag tycker att det var en sjukt bra film ändå!!! :D

    Det är något speciellt med att se seglingsfilmer från Sverige. I min bok så slår det dito från Karibien alla dagar i veckan.

    //S//

    • Anders Averdal
      Posted January 29, 2013 at 10:12 | Permalink

      Tack för alla positiva kommentarer. Det ger energi till att göra fler.!

      • ahlback
        Posted January 29, 2013 at 14:07 | Permalink

        Härligt! Bra Averdal!

  6. Tomas
    Posted January 29, 2013 at 17:14 | Permalink

    In Flames och fräck båt, kan inte bli bättre!

    • Posted January 29, 2013 at 17:45 | Permalink

      Den hade varit lite bättre om man hade haft med några fina sekvenser med Blur från Færderseilasen. Men jag antar att Anders hade annat för sig än att filma då ;-)

      • Anders Averdal
        Posted January 29, 2013 at 20:24 | Permalink

        Ja, svårt att styra och filma samtidigt. Plus att det var kolsvart!

      • Posted January 29, 2013 at 20:26 | Permalink

        Helt kolsvart var det inte när vi seglade om er (men du kanske inte talade om ljuset när du skrev “kolsvart” :-)


        http://www.blur.se/2012/06/10/faerderseilasen-2012/

        • Anders Averdal
          Posted January 29, 2013 at 21:38 | Permalink

          Sant. Jag tänkte på tillfället på natten då vi kom ikapp och var förbi en stund. Kommer inte ihåg om det var före eller efter den bilden togs. Då den bilden togs var ni för långt borta. Det är ju nackdelen med vidvinkeln på GoPron. Men om du vill kan jag lägga upp klippet på när vi kör om er i lovart på Tjörn Runt!

          • Sture Smith
            Posted January 29, 2013 at 23:03 | Permalink

            Om Du finner det olustigt att bli omseglad av Bluren är det bara att köra den sekvensen baklänges i Din redigering……..Tror inte redakörn censurerar detta.

            Sture Smith

          • Anders Averdal
            Posted January 30, 2013 at 10:17 | Permalink

            Inge fara Sture. Har inte Blur högre LYS-tal än Teknova? Då borde de segla om oss.

        • SilverSurfer
          Posted January 30, 2013 at 16:50 | Permalink

          Hvornår bliver det muligt at uploade billeder og video direkte til Blur ?

          Eller er det en politik ikke at tillade det +

          Det fungerer jo OK på Sailing Anarchy……

      • Anders Averdal
        Posted January 31, 2013 at 14:26 | Permalink

        Peter. Här har du en fin sekvens på BLUR!
        http://youtu.be/o7nmAEl4ER0

        :-)

        • schvidja
          Posted January 31, 2013 at 17:55 | Permalink

          Skönt att se en riktig pulverisering av Blur

          • Sture Smith
            Posted January 31, 2013 at 22:21 | Permalink

            Riktigt häftigt.
            Vi följde (starten efter) samma spår och det var mkt vägvinnande att gå ute i fjorden, lite mer vind och öppnare vinkel gjorde att man kunde släppa lite på höjden och av och till speeda.
            Nästan som i gamla dar när Rangarök Wasa 40an på liknande bogar körde ifrån resten.
            Bra gjort Bengt & crew, värdiga vinnare.

            Sture Smith
            Dehler 39 SQ
            “Sjöglans”

          • Posted January 31, 2013 at 22:38 | Permalink

            Ja, nu var det ju inte alls vägvinnande ute i fjorden eftersom vi och AlCapOne som gick väster om Brattön var >200 meter före Teknova när vi kom ut för styrbord (där filmen börjar).

            Filmen visar däremot ganska tydligt hur det ser ut när man lägger en 40 fotare bredvid en 36 fotare på en öppen bidevind :-)

            Definitivt värdiga vinnare. Framförallt när de seglar upp sig från en lite sämre förstasträcka. På Færdern var det tvärt om. Vi startade kass men avslutade bra. Kan man se ett mönster?

          • Sture Smith
            Posted February 1, 2013 at 00:20 | Permalink

            Helt enig med 40 vs 36 fot och vattenlinje åka.
            Efter Brattön kommer Du ut snabbare på den västliga vägen för att vägen är kortare vilket vi oxå såg tydligt. Men vinden stod lite mer på väst/syd vilket gjorde att du fick fick en liten öppnare bog ute på fjorden ju längre ut Du kom ju tydligare var det. Norska X 35 gick extremt långt ute och vann helt klart på detta. Vi valde tidigt den yttre vägen där vi kunde sträcka lättare medan båtar som gick närmare tjörnlandet fick slå oftare. För startfältet efter oss (4) var detta ännu tydligare. Dom bästa båtarna kom aldrig i kapp start 3.

          • Posted February 1, 2013 at 06:51 | Permalink

            Ja, du uppfattade säkert läget bättre från din position i starten bakom ;-)

            Vi hade en kanonbra resa bakom Brattön och kunde sedan slå ut mot mitten. Vi kom ut för SB vid Vinterholmen och slog i en position där vi tyckte vi hade koll på Teknova och de andra som var >200 m bakom. Sedan sträckte vi söderut och kunde gå på fart. Här var vi och AlCapOne kungar (en liten stund i alla fall). Titta på första stycket i Anders andra film.

            Vi hade kunnat fortsatt ut för SB och slagit på Teknova, men vad hade vitsen varit med det om vi nu sträckte söderut med marginal.

          • Pelle Pedersen
            Posted February 1, 2013 at 08:03 | Permalink

            Om vi säger så här Sture; hade Teknova gått samma väg som om oss (Blur) hade dom troligen varit 2-4 minuter snabbare…

          • Pelle Pedersen
            Posted February 1, 2013 at 08:08 | Permalink

            Under första halvtimmen då…

          • Sture Smith
            Posted February 1, 2013 at 11:51 | Permalink

            Pelle, det tror jag oxå.
            Som sagt det gäller vara snabbast över mållinjen, inte startlinjen…….
            Efter 34 TR har jag sett detta, “Hakefjordfenomenet” flera gånger, speciellt med svag motström ute på fjorden och när vinden står mot SV/S.
            Vi höll 8-8,5 knop långa stunder när det öppnade upp lite grann.
            Risken är ju uppenbar, motström, längre väg och att försegla sig.

          • Sture Smith
            Posted February 1, 2013 at 12:11 | Permalink

            Peter, er taktiska disposition vid Brattön, Vinterholmarna tycker jag verkar helt rätt. Har själv gått så flera gånger, speciellt vid svag motsröm. En 36 fotare skall hålla sig borta från mkt snabb 40 fotare, på en vattenlinje bog, helt rätt.
            I starten bakom seglade vi med facit och den stooora kikaren. Och det var uppenbart snabbare längre ut och då pratar vi kanske högst några hundra meter. Man såg tydligt hur vind och strömstråken gick. Vet ej om Teknova såg norska X-35 snett bakom sig, men dom gick längst ut (hög risk och snabbt).

          • Anders Averdal
            Posted February 1, 2013 at 15:28 | Permalink

            Jo, vi såg X-35 an och några båtar till däruppe i hörnet och de närmade sig oroväckande. Men de blev sedan giriga och gick ännu mer österut och tänkte inte på hur mycket högersväng det är och hamnade hopplöst efter i ytterkurvan. Det vill till att veta när det är dags att kliva in mot mitten igen och kamma hem vinsten.

          • F424
            Posted February 1, 2013 at 15:49 | Permalink

            Vi (AlCapOne) körde efter Blur väster om Brattön och kom klart bättre ut av det än de som gick öster om. Tyckte vi hade gjorte ett kanonklipp när vi gensköt Blur och gick i gruset väster om vinterholmen. När vi kom ut söder om Vinterholmen var vi före och hade faktiskt till att börja med t.o.m lite slack i skoten när vi pekade fritt öst om soa o galten. Tyvärr blev den glädjen kortvarig för det började vrida emot rejält och småslåendet vid tjörnlandet gav sämre utdelning än det brukar göra. Här jobbade Blurgänget riktigt bra:-( I efterhand bedömer jag att det varit bättre att redan från början gjort ett längre jack ut mot sverigesidan direkt syd vinterholmsgruset.

          • Pelle Pedersen
            Posted February 1, 2013 at 16:43 | Permalink

            “körde”?? hade ni motorn på?:) Trevlig helg Niclas!

          • F424
            Posted February 1, 2013 at 17:20 | Permalink

            Ja, det var enda sättet att hänga på den vita vesslan i starten, men säg det inte till nån…

        • Posted January 31, 2013 at 18:01 | Permalink

          Det bjussar vi på!

          Vi fick i alla fall brutit Teknovas svit på det kombinerade vandringspriset för Færdern och Tjörn Runt. Och 1-1 är helt OK mot kustens dominanter.

          Men i år satsar vi på 2-0. Bengt måste ju fokusera på katamaransegling och då blir ni nog sårbara :-)

          • Anders Averdal
            Posted January 31, 2013 at 19:47 | Permalink

            Förvisso räknas walkover som förlust, men kan knappast kännas som en vinst.

          • Posted January 31, 2013 at 19:50 | Permalink

            WO? Mitt team seglar väl båten även om jag är tvungen att stanna i Oslo och arra katamaranrace?

          • Anders Averdal
            Posted January 31, 2013 at 20:27 | Permalink

            Så blir det nog inte för oss.

          • Posted January 31, 2013 at 21:12 | Permalink

            Jag hoppas vi får chansen att köra mot er ett par gånger i år i alla fall. MBBR? TR? Kanske något mer?

        • Nobbe
          Posted February 1, 2013 at 22:07 | Permalink

          Svårt att säga från denna film. Men för mig ser det ut som att Teknova faller ner på Blur som håller en högre långsammare kurs? men jag var inte där och kan inte bedöma ;-)

  7. F424
    Posted January 29, 2013 at 19:53 | Permalink

    Nice film Anders!

  8. Anders Österborg
    Posted January 31, 2013 at 18:40 | Permalink

    På konventionella kölbåtar tycks det vara väl utprovat att det inte lönar sig att max-hika i fällknivsställning?

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>