Ny Salona 33?

Salona-33b-web

LOA (hull) 9,99 m
LWL 9,04 m
B. max. (deck) 3,35 m
Draft 1,50/1,75/2,00/2,15
DSPL empty 4950 kg
Ballast 1100-1480 kg
I 13,03 m
J 3,84 m
P 12,50 m
E 4,83 m
Mainsail full batten 32,00 m2
Genoa furling 37,50 m2
Sails area total 69,50 m2
Special price Düsseldorf 79.900 € ex vat,ex works

26 Comments

  1. freddy Feb 6, 2013 Reply

    öhh… hur/var sitter rodret om kulten är där?

  2. Lars Feb 6, 2013 Reply

    Som på XP 33…..

    • SilverSurfer Feb 7, 2013 Reply

      Eller som på den danske konstruktion Opus 34 fra 1973………

  3. Jocke_R Feb 6, 2013 Reply

    Det måste vara nåt länkage arr till rodret eller?

  4. Karla Feb 6, 2013 Reply

    Sjukt snygg båt.
    Svårt att låta bli att tänka på XP 33 när man ser den.
    Genua båt känns som en “blekskenare” för ostkust ÅF Race typ.
    Men vatför länka roder? Här på blur.se finns många “konstruktörer” och varför är man rädd att sätta hjärtstocken och roder i rumpan?

    • Lars Feb 6, 2013 Reply

      Röstjärnen sitter nästan ute i skrovsidan…..

      • Team Dehlerdoris Feb 6, 2013 Reply

        Vilken båt tittar du på nu Lars? Express? :-) Har inte sett någon nyare Salona med röstjärnen ute i skrovsidan, men det kanske finns nå´n specialare. Dyrare att bygga som Salona gör men det ger uppenbara fördelar. Båten som är rätt tung får med standardkonfiguration segelmässigt en “bredare prestanda-range” och inte minst att röstjärn intill genuaskenan underlättar framkomligheten på däck avsevärt.
        Likheten med Becker 27:ans ventiler slog mig också, men annars så ser Salona 33 riktigt fin ut. Säkert en hit till det priset. SRS med 2,0 kölen o enbart sym-spinn skulle jag tippa c:a 1,27.
        Stefan K
        http://www.dehlerdoris.blogspot.com

      • Karla Feb 6, 2013 Reply

        Är du helt blind?

        • Os Feb 7, 2013 Reply

          Det är mantågsstöttan som gör att det ser ut som vant sitter i skrovsidan. Det är en Genua båt, därav långa skotskenan.

        • Lars Feb 7, 2013 Reply

          Ni har rätt, mantågsstöttan lurade mig, börjar bli svagsynt…..; )

  5. Per J Feb 6, 2013 Reply

    Snygg design – frågan är vad salig Harry Becker tänker däruppe om att man snott Beceker 27ans överbyggnad rakt av!?

  6. Tänkte också på Becker 27 när jag såg bilderna första gången…

  7. Stefan Kolmodin Feb 7, 2013 Reply

    För mycket jäst i degen för mig och rätt puckad sittbrunnslayout – iofs kanske nice med dansbana :-)

    • Oscar Feb 7, 2013 Reply

      Hur skulle det vara istället? För att inte vara puckat.

      • Stefan Kolmodin Feb 7, 2013 Reply

        Bänkarna ser korta ut helt i onödan och rorsmans sittplats ser inte heller optimerad ut såvitt det nu går att bedöma utifrån denna bilden. Med all den space som finns till hands borde man kunna göra en riktigt bekväm och bra plats att styra från. Såklart är layouten gjord för två rattar vilket ser ut att ge en halvmesyr med rorkult.

      • Dagseglare Feb 7, 2013 Reply

        Som part i målet tycker jag man kan snegla på F31.7.

  8. Anders Eriksson Feb 7, 2013 Reply

    Typ 1 ton övervikt och för lite bly där nere.

  9. Ulf Palm Feb 7, 2013 Reply

    “Säker källa” anger att detta är en kortad 35:a men med enklare inredning och vanten utflyttade till relingen för att spara cost. Det kommer att bli en ren fockbåt. I övrigt samma båt som 35:an. Intropris i Düseldorf låg under 80000€.

    Motivet att bygga den är skatteregler i främst Italien. En 33:a blir tydligen billigare än en 34:a där p.g.a. någon lokal bestämmelse…

    Kolla på http://salonanordic.se/salona-yachts/salona-33r/

    Att få samma prestanda och utrymme som i 35:an men till två tredjedelar av priset kan bli en hit?

    • Ulf Palm Feb 7, 2013 Reply

      Får rätta mig sjäv direkt. På bilden är vanten på däck men enligt det jag hört ska de sitta i listen på färdig båt. Vi får väl se…

  10. Andreas i HP Feb 7, 2013 Reply

    5 ton båt o 1100kg köl, är inte likt XP33 alls! (antar att de grunda kölalternativen är de som väger mer o därmed ökar deplacementet på dessa varianter)
    Känns som vi sett den förut? 2007 typ…
    22% kölvikt var det lägsta jag sett hittils (på en kölbåt)

    • SilverSurfer Feb 7, 2013 Reply

      Enig – slet ikke som Xp33. Men måske kan den alligevel vinde kapsejladser under ORC. Jeg har indtryk af at en båd også kan blive for stabil – til ORC. De andre Salonaer har jo klaret sig meget godt.

  11. Stefan Kolmodin Feb 7, 2013 Reply

    Man får vad man betalar för – som alltid.

    • Pär Johansson Feb 9, 2013 Reply

      precis, om du lägger till 1 miljon kronor så kan du segla 0,3 knop snabbare med en XP 33:a.

      • johan O Feb 9, 2013 Reply

        +1

        Glöm inte att skriva av 1 miljon på X33 på 5 år.
        Se bara vad en X35:a kostar idag.

  12. Per J Feb 7, 2013 Reply

    Inspelet om kapad S35 stärks av samma bredd och identisk rigg!

  13. Michael Berg Feb 8, 2013 Reply

    Får rätta till vikten den kommer att väga 4,5 och kommer att kunnas väljas mellan
    en standard rigg / köl och en racing version med högre rigg & Jason Ker köl.
    Första båten kommer att seglas i Italien under WM och sedan komma hem till GBG.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.