Skip to content

26 Comments

  1. Tore
    Feb 11, 2013 @ 08:30

    Jag kanske såg fel, men var det inte Deneen Demourkas som satt på kanten….?

    Reply

  2. Jonas F
    Feb 11, 2013 @ 10:58

    Vafalls. Roterar man inte masten mer på undanvinden?

    Reply

  3. Dave
    Feb 11, 2013 @ 11:06

    Tore, jag tror hon kallas “Wendy” i audio.

    Reply

  4. Gerhard
    Feb 11, 2013 @ 17:57

    Reply

  5. Andreas i HP
    Feb 11, 2013 @ 22:27

    Det var en ganska boring film tyckte jag, händelselös o tråkig.
    Hoppas verkligen M32cuppen kommer ge mer action o dramatik…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 11, 2013 @ 22:31

      Nej, man blir inte alls sugen på att dra till Miami…

      6 sådana båtar inne i stan. Blir nog action så det räcker och blir över :-)

      Reply

    • Gerhard
      Feb 11, 2013 @ 23:03

      Andreas vet inte vilken båt eller cup du jämför med, men tråkigt och händelselöst blir det inte, M32 är riktigt snabb både uppför och nedför. Och om man inte är vaksam så kan det bli lite för händelserikt ;-)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 11, 2013 @ 23:09

      Jag är ju inte objektiv i frågan eftersom jag är involverad i cupen (och klippte ihop filmen). Men jag gillar känslan av speed när man passerar en Etchell. Ofta ser man ju bara repor där man inte kan bedöma om man gör 10 eller 25 knop.

      Sedan är det kul att höra Ken Reads spontana kommentarer. Han har gjort allt, sett allt och är VD för världens största segelmakare. Men här uttrycker han precis samma saker som gör att jag älskar att dra en repa en solig sommardag “it doesn’t get any better than this”.

      Är man dessutom nördig så spanar man så klart in vingmastens vinkel och den nya gennakerdesignen :-)

      Reply

      • Andreas i HP
        Feb 12, 2013 @ 10:47

        Jag är väl halvnördig bara:-)
        Jag saknade dramatik o action i filmen….o se en snubbe mest hela tiden gav inte mig så mycket…Men bra att det ger er andra mera!

        vad jämnför jag med? Tex AC45 racen har ju varit grymma!!
        O jag hoppas o ser fram emot action o täta fighter mm i M32 cuppen

        Gött det snart e vår för segelsugent gör sig påminnt!
        MVH andreas

        Reply

      • Pelle Pedersen
        Feb 12, 2013 @ 11:09

        OK Peter; du vill att vi ska nörda ner oss i gennaker/code design!!?
        Är det en eller i garderoben?
        Borde nästan vara två för showens skull!!
        #1 som är STOR och ger tidigt lyft!
        #2 som gör att dom vågar dra på när det blåser!

        Reply

        • Andreas i HP
          Feb 12, 2013 @ 16:03

          Svårt att dra slutsatser på gennakerdesignen,
          De skotar den i andra viklar än vi kan göra på en vanlig långsam båt som toppar 18 knop…

          Men Peter vad skiljer den gennakerdesignen mot en traditionell ac45 eller annan motsvarande design?

          MVH Andreas

          Reply

          • Gerhard
            Feb 12, 2013 @ 18:24

            Enligt vanligtvis välunderrättade källor så loggade dom lätt över 30 knop i under 20 knops vind i ganska platt vatten och 25 graders värme! Låter svårslaget på alla sätt tycker jag.
            Bilder lär komma! Saknas bara en bra M32 film så är det tomt i Sverige nästa vinter ;-)
            Då kan man tävla i Starbåt, Melges 20, Viper, Marström 32, Etchell, för Drak gubbarna, Moth, 49:er och Kite, för de som känner för det. Kann knappt vänta till nästa vinter i Miami…!

          • Gustaf Dyrssen
            Feb 17, 2013 @ 21:52

            30 kn….. cool, den går som en AC45a då.

      • Andreas i HP
        Feb 15, 2013 @ 12:11

        Hej Peter, nu har du hållit mig på sträckbänken ett tag, finns det en ny design på gennakersidan Peter?
        Hade varit intressant att se skillnader mot en AC45 eller extreme kattorna?
        Dessa trodde jag var ledande i denna kategori av båtar, men du avslöjade en mycket intressant nyhet , så fram med det!!

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Feb 16, 2013 @ 19:28

          Tidigare var gennakern “normal” med ett högt uppskuret skothorn. Nu har man gått ner och har till och med en liten latta i skothornet för att maxiimera ytan.

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Feb 16, 2013 @ 20:14

            Hmmmm, är det yta dom söker/saknar?

          • Kåre
            Feb 16, 2013 @ 21:43

            Med det lägre skothorne med “latta” har man fått bättre kontroll på shapen. Nya gennakern/code0 klarar mindre TWA utan att tappa kraft eller få för stort inslag i förliket.
            Entyps regeln specificerar endast förlikslängd, skotpunkt, fallingång på masten samt längd på peket.
            Det tar tyvärr lite tid att hitta rätt shape på seglen men den sista gennaker/code0 verkar fungera riktigt bra. Vi alla har underskattat hur liten TWA vi verkligen har på M32:an på undanvinden

          • Kåre
            Feb 17, 2013 @ 09:30

            Det ska självklart vara AWA, apperent wind angle inte TWA :)

  6. Gerhard
    Feb 12, 2013 @ 18:43

    Ett nytt litet brev! Akta er för sol reflexer…!

    blinded by the light
    Dear Mr Clean.

    Thank you for your letter and greetings from snowy Newport (that’s me to the left not sailing while Clean was wreaking havoc) where my North Sails responsibilities are taking over every aspect of my life! My new job was actually great news for the guys at Marstrom Boats because without me there this past weekend they had the opportunity to take friends and potential M-32 Cat owners out on Biscayne Bay to test drive my new toy. Until Saturday afternoon it was all going really well. Heck, I even got down there for a couple days the weekend prior to blast around. But alas, the doomed crew reported that they were enjoying the day immensely until they were all temporarily blinded by a reflection when someone in your powerboat apparently took off their hat. Perhaps easily distracted, the unfortunate group of sailors claim that the blindness, which lead to an inadvertent gybe, caused the boat to flip over on top of them and its lovely rig went into the mud which snapped one of the diamond shrouds and the top section of the mast.

    As you can imagine, I was more than a bit disappointed by this news but it wasn’t until I read your letter in Sailing Anarchy that I really saw the bright side of this. First, the guys on the boat just swam away and besides a bit of embarrassment, nobody was hurt. As you would expect, Marstrom is completely stepping up and replacing the shrouds and the section of the mast that broke. And the rest of the yacht is unscathed and heading north soon by trailer. Therefore all is well and this simply needs to be chalked up to the price of doing business when trying to build a class and helping give the sport a jolt of energy!

    So, lessons learned…In the future I should learn to do my work down south in the winter so I can play on the weekends like everyone else. That will help me protect my assets a bit better. And finally, it should be a lesson for all to cover your eyes or upgrade your Kaenons or Oakleys if Mr. Clean comes by sans sombrero. You never know when temporary blindness could lead to tragic unforeseen consequences.

    Kind regards,
    Kenny Read

    Reply

  7. Peter P
    Feb 12, 2013 @ 20:00

    Blir kul på Riddarfjärden i höst. Hoppas bara det blåser östligt eller västligt

    Reply

  8. Ted Lundberg
    Feb 14, 2013 @ 12:29

    Skön film!
    Lite avskalat och lagom långa klipp.

    Reply

  9. kalle
    Feb 14, 2013 @ 19:59

    Berg propulsion ligger ju på en öde ö… Vilken arena som helst i Gbg området är bättre!

    Reply

    • Gerhard
      Feb 15, 2013 @ 10:58

      Öde Ö? Varför är det då så långa köer till färjan varje sommar?
      Härligt med nya ställen, man tröttnar snart på Långedrag och en annan Ö längre bort!

      Reply

  10. jol
    Jun 11, 2013 @ 21:53

    “På teamsidan är vi fortfarande 4 team som är 100% klara: Fredrik Lööf, Mattias Rahm, Bengt Falkenberg och Marström själva.”

    Vart tog Marström och Falkenberg vägen i M32 cupen?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 11, 2013 @ 21:57

      Falkenberg och Speak@ bestämde sig för att inte köra tillsammans. den båten seglas ju av Nicklas Dakhammar och ett ungt gäng:

      http://m32cup.com/team/dackhammar/

      Marströms styrelse beslutade i något läge att man inte skulle ha någon demobåt. Korkat beslut, men nu ser den ut att dyka upp senare i sommar i alla fall.

      Reply

      • jol
        Jun 11, 2013 @ 22:03

        Bra, bra, ju fler båtar desto bättre.

        //Johan

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.