Oracle back on track

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jUZu7RivhoQ[/youtube] Kolla in nya USA17. VCerkar ju vara en helt annan och mycket stabilare båt. Imponerande. Kul också att man linar upp mot Artemis. Undrar hur snacket gick efteråt i de två teamen.

Andra saker man funderar på… Små fockar. Gör de nytta eller finns de bara där för manövrerbarhet. Framförallt Artemis har ju en pyttefock i slutsekvensen. Och så har gennakern mindre skotvinkel än focken på en normal båt :-)

More from our site

12 Comments

  1. Andreas i HP Feb 16, 2013 Reply

    Mycket foiling, imponerande!
    Men de foilade inte när de linade upp mot Artemis…men filmat så det såg ut som fartskillnad?
    Gennakern är ju inte överlappande, ser mer ut som en fock.

    Tror Artemis kommer få det svårt när de valt en icke foilande optimering.

    Väldigt lite promotionfilmer från Artemis? Har bara sett några få stycken o de har alla varit i lättvind…har ni flera på dem?

    Hoppas att jag har fel!
    //A

  2. Anders Dahlsjö Feb 16, 2013 Reply

    Jag hoppas ju att Artemis kan överraska, man är ju trots allt nationalist! Men jag undrar om 3av 4 har fel?
    En fock borde ju vara bra i manövrar och acceleration från stillasående, något som är viktigt i matchracing. Väl uppe i fart är det väl visat att dessa båtar är snabbare utan. AC i SF blir väl inga dragrace utan högst några minuter på bogarna då kommer nog focken till sin rätta. Men det har nog teamen själva bra koll på skulle jag tro.

  3. Jocke_R Feb 16, 2013 Reply

    De små fockarna har jag också grubblat över. RM är väl en bristvara på dessa båtar, kanske därför man vill hålla den låg. Men med föstaget i masttoppen så ser det märkligt ut med tanke på normal erfarenhet som säger att det är bra om focken har kontakt med storen.

  4. Henrik Feb 16, 2013 Reply

    Dum fråga från en åskådare på läktaren, är det spikat att Artemis inte kommer köra med foils?

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 16, 2013 Reply

      Alla team får bygga två båtar, tre vingar och 5 uppsättningar folls. Jag tror man är på #3 och har alltså två skott till på sig.

      • Andreas i HP Feb 16, 2013 Reply

        Jag antar att geometrin på skroven även skiljer sig om man skall foila eller ej? Inte bara foilsen/rodren?
        Borde ha olika volymfördelninger för att få upp båten snabbare.
        Men kommer en båt till från Artemis?
        Sedan skall man hinna med o träna in sig oxå….

        Någon som vet hur stora fartskillnaderna är på AC72orna?
        Trodde alltid innan att en foilande båt som inte lyft skulle dras med ökat motstånd, men Oracle verkar ju “o-foilat” blåsa om Artemis…
        Men det kan ju vara en filmvinkel…

        Heja Swedes såklart o hoppas de har valt rätt strategi!
        MVH Andreas

        • Oscar Feb 16, 2013 Reply

          Artemis #2 får nog flyga högst och längst av alla, från Valencia till San Francisco någon gång i mars…inuti en Antonov ;)

        • Eivind Feb 18, 2013 Reply

          Grant Dalton i ETNZ er sitert i siste Seahorse på at forskjellen mellom foil eller ikke-foile er opptil 7 knop, og han sier også at de som ikke foiler har et problem. Han er jo selvsagt ikke nøytral, men det er vel merklig om han ikke er i nærheten av sannheten i det han sier.
          Det er også viktig å huske at banene de skal seile har mer lens enn krysslegger, ettersom de starter med en kort slør oppe ved kryssmerket og går i mål ved lensemerket etter en eller flere runder.

        • Author
          Peter Gustafsson Feb 18, 2013 Reply

          Och Paul Cayard och Juan K hävdatr att det är snabbare utan. I alla fall i deras datormodell. Något team kommer att se ut som idioter :-)

          • Eivind Feb 18, 2013

            Ja, det kommer helt klart til å bli store forskjeller med og uten fullt foilende båter.
            Det er vel rimelig å anta at det er datamoddeleringen av farten med foils som er den vanskelige biten, en “ordinær” katamaran må de jo ha mye bedre modeller for.
            Så når ETNZ sin designsjef har sagt at de har nådd sine target speeds med sin første båt, så tror jeg de har en høyere “teoretisk” speed for sitt foil alternativ enn det Juan K har. Men, “time will tell” !

  5. Svea-Jonas Feb 18, 2013 Reply

    När man ser Oracles flexande katta undrar man bara NÄR de kommer att vända på den igen. Hoppa de får ordning på detta med båt 2.

  6. Eivind Feb 21, 2013 Reply

    Intervjuene i den siste videoen til Artemis sier vel i klartekst at de har et fartsproblem (uten at de nevner verken fart eller foils), og at båten nå skal inn for å gjøre modifikasjoner.
    http://youtu.be/fiKvoTwWg04
    Så jeg tror vi ser en foiling Artemis før regattaene starter.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>