Hur man trimmade en entonnare 1976

farrtuningguide
Mer på retrotemat. Kul trimguide för entonnaren Jiminy Cricket (Farr Design 051). Tipstack till Mikael Moge.

25 Comments

  1. Per X Lundqvist Feb 20, 2013 Reply

    Tur man har X-båt så man inte behöver vika ner sig så tidigt…

  2. BD Fisken Feb 21, 2013 Reply

    Var finns Jíminy Cricket idag? Någon som vet?

    • Pelle Pedersen Feb 21, 2013 Reply

      Ja, fanns det inte i Sverige som hette samma, eller är det samma båt?

      • BD Fisken Feb 21, 2013 Reply

        Fanns på Norrlandskusten i mitten / slutet av -90 talet.

        • Göran Jul 29, 2014 Reply

          Finns i Stockholm just nu. Får ny hemmahamn i Åhus snart. Seglas ner på fredag. :-) En jävla cool båt, dessutom med anor. Den är såklart ingen racer längre på samma sätt med tung inredning etc. men fortfarande jävligt snygg.

    • srsseglaren Feb 21, 2013 Reply

      Ett suddigt minne att den fanns i Stockholm i slutet på -80 början på -90 talet ?
      Kan ha annonserats på blocket för ngt år sedan med en rel. ny insatt familjeinredning i teak, fanns då på västkusten ? (Suddigt)

      http://www.freewebs.com/farr1104/apps/photos/photo?photoid=2491321

      • Stefan Feb 21, 2013 Reply

        Man kör inte spinnakern i topp, fallet är släppt ca 1 meter (bild 4 och 5).
        Är det snabbt?
        tillåtet ?

  3. Mats D Feb 21, 2013 Reply

    Hade nog åkt hem före 65 knot…;)

  4. Pelle Lindell Feb 21, 2013 Reply

    2 rev och genua 3 vid 28 knop skenbar vind är ju rätt lite segel med dagens mått. Det är skillnad på mjuk dacron och moderna material :-)

    • Joakim Feb 21, 2013 Reply

      Hurdan mast har båten? 80 tals halftonnare behövde ingen rev vid även 28 knop true wind, eftersom man kunde lätt trimma masten.

      Tog dom verkligen första rev vid 20 knop apparent? Det är ju bara 14 knop true!

      • Andre B. Feb 22, 2013 Reply

        70-talets 1-tonnare och 80-talets 1/2-tonnare är två helt lika båtar prestandamässigt. Masthead mot fractional, glasfiber mot kolfiber/kevlar, dacron mot kevlar. Går inte att jämföra mot varandra. En båt som 1/2-tonnaren Antheor (Andrieu) seglade i åttor runt båtar som Crickett även om de var av Farr…

        • Micke M Feb 23, 2013 Reply

          Jiminy Cricket är fraktionsriggad…

        • Jan Carlander Feb 25, 2013 Reply

          Antheor går fortfarande bra. Numera mäter vi med endast fock. Genuarna har varit mer till besvär än nytta och dom är därför slopade. Väderstatistiken talar för detta och den visar att det blåser mera nu än på 80-talet. De små partialhissade IOR spinnakrarna använder vi bara när det blåser riktigt mycket och istället kör vi med en betydligt större spinnaker hissad från masttoppen. Med dom här ändringarna känns Antheor väldigt modern med fin acceleration och stor känslighet för trim.

          • Andre B. Apr 2, 2013

            Hej!

            Roligt att båten hålls igång. Har sett den blänka till ibland genom åren. Antheor blev tvåa och sexa på VM -85 och -86 om jag inte minns fel. Tror att det är svårt att hitta en livligare, känsligare båt med samma grad av acceleration. 1/2-ton VM lever ju vilket kan vara något att fundera på om man har den båten.

            Intressant det du skriver om genuorna. Är rätt nyfiken på vad Andrieu, Peter Sundelin (som seglat båten liksom även Bengt Jörnstedt tror jag) skulle ha för åsikt om det? Båten ritades ju för ett VM i engelska kanalen med betydligt blåsigare förhållanden än de som råder här hemma.

  5. Andreas Åsviken Feb 21, 2013 Reply

    Jag vet precis vart Jiminy Cricket finns! Eller fanns iaf.. Den har stått på land i Svanesund ute på Orust de senaste åren eftersom ägaren inte fått den såld.. Sist jag träffade ägaren i höstas så sa han att han hade en köpare på gång men jag vet inte om affären gick i lås.

    • Clas Horn Feb 23, 2013 Reply

      Hej på er!
      Såg Jimmen på svaj i Blidösund en gång på väg ner till Sandhamn för havskör. Trodde inte mina ögon, “den var ju från en annan planet”, dvs Nya Zeeland eller möjligen Australien. Men, jag kommer inte ihåg att jag såg den nån gång vid start! Detta var andra halvan av -70-talet.
      Säger det igen, nånstans 1977 – 1978 var det häftigt att se Norlins Agnes, Hollands Imp och Farrs Sweet Okole tampas i SORC. Eller Laurie Davidsons alla tuffa båtar. Vet inte vad som hände….
      …och så Flirt of Paget på Båtmässan…sicka vibbar….
      clash@sailonline

      • Andre Apr 4, 2013 Reply

        Många vackra båtar och berömda namn. Sist jag såg Imp, Moonduster med flera var i samband med Fastnet Race -97. Midnight Sun såg jag i Holland -06.

        Men det finns ju flera vackra båtar även här i Sverige. Brava/Hero från AC -81 ligger väl kvar i Västervik? På västkusten har båtar som Eclipse, Woodpecker och Amanda ibland skymtat förbi ute i skärgården. Sen finns ju Carat, Inispensible Too, Reunion mfl.

        Till de mer modernare hör Indulgense/Intrigue, Antheor/CGI, Full Pelt, 4K och Joint Venture…

  6. Author
    Peter Gustafsson Feb 21, 2013 Reply

    Mycket som är helt annorlunda idag när det gäller trim. Och begrepp. “Tacking downwind” verkar lite nydanande. Och “shooter” var länge sedan man hörde talas om :-)

  7. Michael Putero Apr 2, 2013 Reply

    Mycket riktigt så ligger Jiminy Cricket på land i Svanesund.Hon skall sjösättas nu i April för att sedan seglas upp till Stockholm.Hon har som redan nämnt en nyare inredning som liknar dem från najadvarvens båtar.Kul att se att det finns intresse av denna äldre båt byggd på 70-talet.Båten har fått ett nytt ägarpar.Nämligen jag och min sambo.
    MVH,Michael Putero

  8. Lasse Bergkvist Apr 5, 2013 Reply

    Grattis Michael! Ska bli skoj att se pärlan i sommar!

  9. Tomas Hall Apr 11, 2013 Reply

    Hej

    Kul att båten finns kvar.
    Vi (ja, pappa betalade) ägde båten på andra halvan på 80-talet och en bit in på -90talet.
    Vi köpte båten ett par dagar innan Live Aid galan.
    Lackade om den med Jiminy Cricket på sidan, gjorde rodret lite större med balansyta, sydde upp en massa mylar och kevlarsegel då jag jobbade på Gransegel på den tiden samt seglade Gotland Runt och en del andra kappseglingar med den då.

    Sålde den till Norrland omkring -93 har jag för mig.
    Fantastik kul båt att segla, både undanvind och kryss i hård vind framför allt.

    Grattis Michael, vill du veta något om båtens historia under denna period får du höra av dig. universum@telia.com

    Hälsningar

    Tomas Hall

    • Göran Jul 29, 2014 Reply

      ..och nu går den till Åhus. Börjar haja vad det här är för en båt och kommer såklart att göra vad jag kan för att förvalta den till efterkommande. :-)

  10. Leino Svensson Jul 30, 2014 Reply

    Vill du ha gast/ar till torsdagsrace i Åhus får du höra av dig Göran.

    • Göran Jul 30, 2014 Reply

      Såklart. Har aldrig haft en båt av den här kalibern innan. Både gastar och goda råd emottages tacksamt. :-)

  11. Leino Aug 8, 2014 Reply

    @ Göran leinosvensson”snabela”hotmail.com

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.