M32 – This thing flies!

F18-seglaren Jonas Frii tog sig ner till Garda för att provsegla M32.
Vi var lite oroliga för vädret. Men helt i onödan…

Hey, we have all seen the M32. Reasonably cool boat for sure. But how does it feel? Can it do wind? More importantly, does it fly? As keen and rather lazy F18 sailor I was very glad to be able to spend some time on Lake Garda to try out the M32 with Fredrik Lööf, Martin Strandberg, Lotta Harrysson and Andy. Conditions were wet and sometimes horrendous. The company of the friendly team and the Italian food made it all worth it. And more.

This thing flies. We sailed it in windy conditions with two reefs and accordingly no kite (not that it wasn’t considered the mast simply isn’t up for it with two reefs in the main). The boat feels rock solid and very stiff. It somehow hovers over the chop. Not on any occasion did we experience any diving tendency (not even on two reefs and full bear away).

If you put the daggers down enough on the downwind you can for sure trigger foiling (and only the future will tell what is fast and not. I am sure the crews will have a blast finding out.) One day we sailed the M32 back-to-back with a F18 and never ever have a F18 felt so small and wet. I would say the M32 probably can deliver passion just like something street-legal on four wheels from Italy (and I am not thinking of Fiat save for perhaps their ownership..).

This cat takes a bit more effort (and money) than other rides, but at the end of the day when everything comes together.. Magic, passion and fun.

15 Comments

  1. Tomas Berg Mar 5, 2013 Reply

    Sjukt fräckt!

    Hur fort går det i dessa förhållanden?

  2. gurra Mar 6, 2013 Reply

    Foils helt nere ser ut att ge för mycket lyft –
    Dax för foils även på roder ? för att få mer kontroll….

  3. Martin strandberg Mar 6, 2013 Reply

    Svårt att hitta rätt läge som ger lagom lyft. Visst funderar man vad winglets eller T roder skulle ha för effekt :-)

  4. srsseglaren Mar 7, 2013 Reply

    A-cat seglare som funderar på foiling:
    http://www.a-cat.org/?q=node/193
    http://www.a-cat.org/?q=node/198

    • Tomas Berg Mar 7, 2013 Reply

      Ja, eller för F18, som tidigare publicerats här på blur:
      http://www.blur.se/2012/12/02/foiling-f18-32-1-knots/

      • srsseglaren Mar 8, 2013 Reply

        Hur såg foilerna ut på den testade F18 ? Submurged typ Moth ?

        Vore intressant att se vad som händer på en kryss med ett 1.75 meter sånt i lä samt 0.75M i lovart ? blir lite Mothkryss-lutning ?

  5. Author
    Peter Gustafsson Mar 7, 2013 Reply

    Visst är det lite festligt att M32, som inte skall foila, seglar så här. Men GC32 som marknadsförs som en foilingmaskin inte “får upp den”…

    Der skall bli kul att se hur det ser ut när seglarna lärt sig hantera båten i dessa förhållanden. Jag tror det kommer att bli exakt hur cool som helst.

    Efter att ha seglat Extreme 40 idag så kan jag säga att M32 är bra mycket roligare i 2-3 m/s.

    • Pelle Pedersen Mar 7, 2013 Reply

      Peter! Vad väger M32 och GC32?

    • Pelle Pedersen Mar 7, 2013 Reply

      Never mind; gjorde en snabbkoll och GC:en väger 200 kg mer. Kan det vara hela förklaringen eller spelar centerborden mer roll??

      • Gustaf Dyrssen Mar 7, 2013 Reply

        Båtarna är otroligt olika.
        M32 är mycket bredare (med utriggarna) och som du skriver mycket lättare. GC32 är i princip en uppskalning av Phantom (F18), Martin Fisher design. En otroligt väl designad som vann senaste VM. I F18 klassen ser det ut som vikt är en MYCKET viktig parameter speciellt på undan vinden medan på kryssen är givetvis rätande moment nummer 1. Min gissning (som är värd max 2 pence) är trots detta att M32 skulle ta hem det men att det kommer vara mycket jämt. En bromsande parameter på en M32 är antagligen dom dubbla förstagen som ser ut att ge en icke optimal genacker form och skot vinkel, samtidigt som om jag förstår design statement rätt så sitter en del av vikt besparingen just i det. (Den optimala 32 fots katamaranen är kanske designad av Martin Fischer men byggd av Marström ???).

        Formula 30 klass vore super…….

        • Pelle Pedersen Mar 8, 2013 Reply

          Gustaf, du som är lite insatt i detta; vi pratar aldrig foiling på kryss eller? Inte ens för AC72:orna?
          Du har säkert helt angående förstagens placering = förenklar och lättar konstruktionen tror jag. Skulle vara intresant att höra Kåre´s ideér runt detta! Är det viktbesparing som gör att coden inte hissas i topp?

          • Gustaf Dyrssen Mar 8, 2013

            Pelle, Tyvärr är även min förståelse ytlig.

            Jimmy sa något om att foiling på kryssen bara lönar sig om du kan luta åt lovart. Och det ser ju ut att vara rätt med tanke på Moth jollar som foilar på kryssen medan AC72 inte gör det. JIMMY SNÄLLA FÖRKLARA VARFÖR……

            Annars ser det inte ut som att någon (oavsett vem du är) kan räkna på detta utan det är ganska mycket trial and error som gäller. Se bara prestanda ökningarna hos AC teamen när dom får nya leksaker, eller hur fel Juan K ser ut att ha vandrat iväg. Jag tror att alla gissar mer eller mindre men att vissa saker är med nuvarande byggnads tekniska nivå, tillgängliga material och alla otroliga prover som är gjorda ganska tydliga.

          • Kåre Mar 8, 2013

            När man tar fram en båt så är det viktigt att ha en helhets syn på vad man vill med projektet.

            Med Marström M32 var tanken att ta fram en båt som snabb, stark, lätt, enkel och One Design med låga driftkostnader. För att konstruera en båt med dessa egenskaper så jobbar vi med filosofin att i första hand ta bort saker som bromsar båten istället för att lägga till saker och mer segel för att försöka få fart på båten.

            Exempel på detta är avsaknaden av focken som kostar vikt pga. ökade laster på båten samt bromsar båten på kryssen när man har fått upp farten.

            En Code 0 för undanvinden som inte hissas i topp samt är designad för mer sagg i förliken än vad många andra katamaraner har. Detta spar ca 30-40kg på riggen samt över 100kg på plattformen tillsammans med avsaknaden av focken.

            Detaljlösningar som att roderaxlarna är halvt infällda i akterspeglarna, kolfiberstag som har en korslagd spiralformad struktur för att minska vindmotståndet osv.

            Det är sant att vår Code 0 skulle må bra om den skotades 0,5m längre in men GS32, SL33 osv har samma problem eftersom vanten är i vägen vid ungefär samma skotvinkel som vi har på M32:an. Detta är en kompromiss för att hålla ner vikten samt att göra båten enkel.

            Angående foiling så är det så att M32:an är designad från början för att kunna vara full foilande med en annan uppsättning foils, men vi har valt att göra M32 semifoilande eftersom vi tycker det passar bättre med vår helhets koncept som One Design.

            Om vi hade gjort M32:an full foilande skulle priset ökat men framför allt skulle driftkostnaderna ökat pga. fler och dyrare reparationer, (foilsen blir känsligare för att köra på saker), problem med att få bort sjögräs och annat som fastnar när man seglar nära kusten samt att det blir jobbigare att hantera båten vid transporter.

            Än så länge vet vi inte om dagens foilande katamaraner är snabbare runt en bana i normala vindförhållanden, 3-9m/s.

            Gustaf, svaret på din fråga varför Moth jollarna bör luta åt lovart när de foilar är: När man lutar foilen 20-25grader från horisontalplanet så blir det jämnvikt mellan lyftkraft och sidokraft och då minskar motståndet på T-foilen rejält kontra att segla båten upprätt.

          • Pelle Pedersen Mar 8, 2013

            Tackar Kåre!

          • Raketen Mar 8, 2013

            Kåre is King! :)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.