Peter Norlin | minnesutställning på Sjöhistoriska
Senaste året har många av våra stora seglare och designers gått bort. Någon trodde att det kanske var en stor regatta på gång i himlen? Ett bra sätt att hedra Peter är att besöka utställningen “Rena linjer, ren segling” på Sjöhistoriska. Ett annat är att segla hans båtar. Det ryktas också om en memorial-regatta i 2.4 i samband med Oslo Race Week i juni.
Peter Norlin – En minnesutställning på Sjöhistoriska Museet
När Peter Norlin gick bort i december 2012 innebar det slutet på ett enastående kapitel inom svensk yachtkonstruktion. I sommar kommer hans livsverk att uppmärksammas med utställningen Rena linjer, ren segling på Sjöhistoriska Museet. En rik kavalkad av ”N”-märkta ritningar, halvmodeller och foton sammanfattar en produktion vars bredd och internationella toppar saknar motstycke inom svensk yacht design. Under några dagar ges också en unik chans att se legendariska ”ur”-Scampi, hembygget bakom Peter Norlins genombrott 1969.
Många seglare bär på sina egna intryck och erfarenheter av Peter Norlins båtar, som byggts i omkring 10 000 exemplar. Men det är först i samlad form – en utställning – som man kan få en uppfattning om helheten i hans arbete och förundras över rikedomen och variationerna. Som yacht designer och seglare var Peter Norlin öppen för alla slags segelbåtar. Inget var honom främmande. Arbetet vid ritbordet bottnade i hans intuitiva känsla för de linjer som får en segelbåt att löpa.
På sommarens utställning visas Peter Norlins hela spektrum av segelbåtar: Det uppseendeväckande genombrottet med Scampi 1969; den långa raden av hans internationellt segerrika havskryssare; alla 6:or som under ett par decennier utmanade konstruktörens känsla och intellekt med intrikata skrovformer och kölar; 2,4:an som seglas på samma villkor oavsett fysiska förutsättningar och är en egen klass i Paralympics; de stora båtarna i America’s Cup och Whitbread Round The World Race; och många andra.
Utställningen visar även åtskilliga av de familjebåtar som gjorde Peter Norlin populär i breda seglarkretsar. Erfarenheterna från kappseglingen omsattes i goda seglingsegenskaper, den berömda ”Norlin-klangen”. Samtidigt visade Peter Norlin sin respekt för det traditionella båtarvet, bland annat i en tidlös utformning av båtarnas överbyggnad.
Peter Norlin var verksam in i det sista. Med datorn i sjuksängen avslutade han arbetet på en ny skärgårdskryssare av A22-typ. Ritningarna och en halvmodell kommer att visas på Sjöhistoriska Museet.
Cirkeln sluts med Peters allra första skapelse; den 23-27 maj kommer ”ur”-Scampi, prototypen från 1969, att stå uppställd framför Sjöhistoriska Museet. Det blir ett unikt tillfälle att på nära håll få uppleva en av Sveriges – och världens – mest berömda segelbåtar.
Peter Norlin var född i Stockholm 1941.
Sjöhistoriska Museet visar utställningen Rena linjer, ren segling från den 23 maj till oktober 2013. Arrangörer är föreningen Veteranbåten – som värnar, vårdar och visar det svenska båtarvet – tillsamman med Peter Norlins familj, i samarbete med Sjöhistoriska Museet.
Robert G
Apr 26, 2013 @ 07:25
Som ägare av en Norlin-båt är denna utställning ett måste. Får ägna sommarens lata dagar åt att läsa hans bok “Rena linjer, Ren segling” också.
RIP Norlin
Pelle Pedersen
Apr 26, 2013 @ 08:05
Får se till att boka mitt nästa Sthlm-besök med lite luft i kalendern.
Evan Thorsson
Apr 26, 2013 @ 10:32
Samma här . Peter Norlin var fantastisk.
Gambler 38
sillstryparn
Apr 28, 2013 @ 07:14
Den mannen kunde verkligen rita båtar.
Andre B.
Apr 29, 2013 @ 16:31
Tre båtar ritade av Peter som man man inte får glömma ur kappseglingssynpunkt är de tre systrarna Powder, Fast Food Sally och Höstsol. Powder kom sexa på One Ton Cup. Det är nog den bästa placering en svensk besättning och en svensk konstruktion kommit på i OTC-sammanhang. De tre systrarna var även många år konkurenskraftiga på Gotland Runt och i 40-fots cupen. De sista åren var det väl Fast Food Sally som kappseglades flitigast även om Powder i form av Count Duckula och Wasa (då seglad av tjejer) ibland sågs till.
Niklas/Tangosailing
Apr 30, 2013 @ 10:13
Fast Food Sally håller fortfarande i gång, ofta under namnet IT Advisor.
Kristian
Apr 29, 2013 @ 17:31
Märk väl att utställning inte invigs förän 23 maj, försökte komma dit och titta i helgen och det var lite svårt…
Evan Thorsson
Apr 30, 2013 @ 17:11
Lustigt , jag troddde Höstsol var en Gambler 37 SWE9771
Peter norlin vann IOR klassen Gotland Runt på åttitalet ,
jag tror t.o.m. två gånger .
Pelle Pedersen
Apr 30, 2013 @ 17:29
SWE 9171 hette också Höstsol och seglades av Börje Säll, Stefan Winberg o Co.
srsseglaren
Apr 30, 2013 @ 18:14
Samma fundering den fanns kanske i Gambler 37(38) och 40 utförande, fanns fler ?
S 9771 vann IOR klass II samt totalen GR 1984 (då en 37:a).
Har för mig att det senare byggdes en Gambler 38 som gick bra i Fastnet Race, kan den ha hetat “Legend” ,när kan det ha varit ?
Peter
May 1, 2013 @ 00:27
Gambler 38an Legend byggdes i (tror jag) Helsingborg, finns en längre artikel om det projektet i Segling. Höstsol 9771 köpte jag av Sälls i somras och det är pluggen till Gambler 37/38. Hon är ganska eftersatt eller originalskick om man vill kalla det.
Pelle Pedersen
May 2, 2013 @ 08:03
Om det uppstått förvirring; 9771-Höstsol var en 37/38 fotare, senare kom 9171-Höstsol som var en 40-fotare. Båda ritade av Peter. Gissar att 9771 kom ca 82-83 och 9171 kom ca 84-85.