ORCi-EM | trash talk

Nu laddar många inför ORCi-EM i Sandhamn. 60 båtar på linjen är inte dåligt

ORC 1 (>549,9) = 9 båtar
TP 52 Trucknor Wolfpack 448,5
Cookson 50 Camilla 458,5
TP 52 Blixt Pro Sailing 460,3
GP42 L+M Hispaniola 485,7
J/V 49 ONE4ALL 515,5
DK 46 Tutima 524,3
Farr 40 OD Stormtrooper 528,8
Farr 40 OD Mare bos  528,8
Landmark 43 DataCom 535,6
Sydney 40 CRAMO sailing team 537,3

Här får väl Datacom stå som favoriter tillsammans med de två TP52:orna. Osäker på Tyskarna, men har inte sett något track-record på dem. Sydney 40 kan överraska på havet, men borde inte ha någon chans på bana?

ORC 2 (550-604,9) = 18 båtar
FinnFlyer 42 GT Avantime2 553,7
XP44 Xenia 561,9
Grand Soleil 42R Amserv 563,3
Evento 42 Silva Hispaniola 565,8
King 40 Magic 567,3
Mannerberg 38 One Off Pila 571
X-41 Premium 573,2
X-41 Xini 573,5
X-41 Olympic Online 580
First 40 Teknova/Albatross Racing 581,2
First 40 Karukera 584,2
IMX 40 Nemo 586,3
IMX 40 Du Soleil 586,9
IMX-40 FoXy Lady 590,6
Farr 30 Mrs Freckles 591,1
Finn Flyer 36 Blue Café 592,7
MUMM 36 GOOSE II 593,5
Elan 410 Take Off 593,9
First 40.7 Aida 599,6
Salona 37 Satisfaction 603,1

Favoriter är Evento 42 Silva Hispaniola som alltid är i topp. IMX-40 och First 40 är nog bra med. Xp44 kan sticka upp?

ORC 3 (605-699,9) = 30 båtar
Salona 37 Feelgood 605
Salona 38R quattro 610,1
IMX 38 Kind of Magic 610,6
NM 38 Sugar 2 612,6
Salona 38ibc REVAL CAFE 612,7
X-37 MORNING BREEZE 616,3
Arcona 340 Calliope 616,8
Salona 37 LENCO 617,6
Archambault A35 Jigy Jigy SOMI 619,1
Dehler 34S/V Dehlta 620
First 36.7 Team Arken Zoo 620,1
Arcona 340 Imperiet 620,6
X-362 Sport Perfect Excuse 621,3
Grand Soleil 37 Amarone 622,6
Dehler 34SV Grynet 623,1
Dehler 36 Shakira 626,3
Arcona 340 KATARIINA II 633,2
X-332 Sport Boxer 635,1
Finngulf 33 La Dolce Vita 640,8
First 36.7 halbtrocken 641,4
X-34 RelaX 642,1
X332S Varuna Xpress 643,2
First 34,7 Passione 647,9
X-332 Xplorer 649
X-332 Sport Sportsfreund 650,1
Dehler 33 RAMDATA 650,2
X-332 RubiX 651,1
Beneteau First 34,7 ADELE 653,2
Dufour 34 Emira 653,7
First 34.7 KATARINA JEE 654,4

Tuffaste klassen. Salona 37 Feelgood eller First 36.7 Team Arken Zoo borde knipa det. NM38 Sugar 2, X332S Varuna Xpress eller Boxer kan hänga på.

Som vanligt är klassindelning alltid en snackis. Av någon anledning har de kungliga klubbarna alltid svårt att få till det. Det har ju alltid varit en diskussion på ÅF Offshore Race då man gör små snygga klasser för 40-fotarna med buntar ihop mängder av småbåtar.

På VM i Finland förra året fan det mycket kritik mot att de två klasserna var så skevt fördelade; 80 i lilla och endast 40 i stora klassen. Detta rättade man till inför VM i Ancona för några veckor sedan då man hade en helt jämn fördelning; 53 båtar i både stpra och lilla klassen.

Men nu har man tre klasser, och det borde vara ganska enkelt att får tre jämnstora klasser. Så varför har man 50% av fleeten i lilla klassen, när endast 9 båtar seglar i stora klassen (30% av fältet hamnar på pallen).

16 Comments

  1. Classe Jul 9, 2013 Reply

    Håller med dig om klass indelningen. Borde ha lika stora grupper 2 eller 3 st. Vi som körde förra året vet att hispanola gp 42 är vass. Någon av farr 40 blir säkert med i toppen. Hoppas ksss får till det bättre mot förslaget som ligger nu. Att åka på ett EM och segla mot 9båtar är aldrig värt insatsen.

  2. Mats V Jul 10, 2013 Reply

    Trist att det verkar bli en så sned fördelning mellan klasserna. Demotiverande för både oss som tydligen skall behöva vara 3 ggr fler för att få slåss om medaljer och trist för de två andra klasserna som inte kan känna sig särskilt nöjda över att kalla sig EM-mästare bland 10 båtar…

    Hoppas arrangören ändrar detta.

  3. Classe Jul 10, 2013 Reply

    Man kan ju även ta hänsyn till amatörer och proffsbesättningar. De stora båtarna är nog i princip klassade som proffsbåtar. I 2:a och 3:e klass är det mest amatörer.

    • Mats V Jul 10, 2013 Reply

      Arrangören har möjlighet att ta hänsyn till proffs/amatör genom att använda ISAF Sailor Classification Code för eventuell sortering/begränsning. Det skall då stå i NoR. KSSS har valt att inte ta hänsyn till detta (ej i NoR). Att ta hänsyn till det genom en subjektiv bedömning helt utan faktagrund blir ju en aning oproffsigt…

  4. Johan Jul 10, 2013 Reply

    Har det inte med “ORC-talet” att göra? Det skiljer cirkus lite drygt 50 mellan snabbaste och långsammaste båt i varje klass.

    Saknar Blur i startfältet!?

    /”Icke ORC-kunnig”

  5. Sam V Jul 10, 2013 Reply

    Skulle vilja ha en vettig förklaring av arrangörerna till klassindelningen. Inte bara klasser utan även starter kommer ha helt olika förutsättningar. Förra årets VM tog arrangörerna åtminstone konsekvensen av det och delade upp lilla klassen i två starter. Och i Ancona gjorde de klokt nog en rak split. Precis som i Marstrand Big Boat. Vad är anledningen till att storbåtar premieras?

  6. Classe Jul 10, 2013 Reply

    Mats v , så dumenar att arrangören kan bestämma detta med isaf koden? Jag trodde det var ett grundläggande krav som ej gick att välja bort, man har inte koll på allt helt enkelt. Så då är årets em både proffs och amatörer i samma tävling. I vilken annan sport har man denna uppdelning på mästerskaps nivå? Vinner man sin klass över alla så har man rätt att vara lite kaxig efteråt alltså :)

    • Mats V Jul 10, 2013 Reply

      He, he, så är det, Classe. Även VM:et i Ancona – och alla andra VM – var en mix av amatörer och proffs enligt ISAFs klassificering. I Ancona valde man dock att dela upp fältet i två lika stora klasser (53 st + 53 st). Kanske en enkel lösning för KSSS kan vara att slå samman ORC1 och ORC2 till en klass. Då blir det två klasser med 30 i varje. Precis som på VM.

  7. Author
    Peter Gustafsson Jul 29, 2013 Reply

    Dags att ta upp den här diskussionen igen. Snart borde de officiella startlistorna komma?

    • Martin Jul 29, 2013 Reply

      feelgood ligger på svaj i Saltis, det kommer rapporter att hon rycker oroligt i förtöjningarna. Väntar otålig på sin besättning. hon är ivrig att lägga loss…

  8. Lasse Bergkvist Jul 29, 2013 Reply

    Salona 38 R Quattro skall man nog hålla ett öga på också. Då gick bra på för-VM i Helsingfors – men gick på grund i dryga 7 knop och kom aldrig till start på VM. Duktiga killar som förut har kört Grand Soleil 42 Racing Mark II. Håller tummarna för Arken Zoo!

    • Stefan Peterson Jul 30, 2013 Reply

      Även jag tror på Arken Zoo eller Feelgood. Salonan i Helsingfors gick på mycket dryga 7 knop uppåt 12 var det. Vi mötte dem kryssandes ut men såg inte grundstöttningen. Såvitt jag vet var det en besättning från varvet med några Finnar med som lotsar. Gick väl sådär med lotsningen.

      • Martin Jul 30, 2013 Reply

        Även den nya Salona 38 från Estland är snabb, har tydligen piskat den Estniska NM38 i vår och sommar.
        Dom hängde på oss bra med fock i skärgården på ÅF race.

  9. Author
    Peter Gustafsson Aug 5, 2013 Reply

    Resultaten börjar rulla in på http://www.ksss.se/ORCi2013/Leaderboard/

    Snyggt seglat av både Arken Zoo och Feelgood. Så långt verkar mina tips stämma i alla tre klasserna :-)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.