Blir det någon Marstrandsregatta?

Just nu bara 8 båtar anmälda till Marstrandsregattan. Bra kvalitet, men det behöver ju bli runt 20 för att det skall kännas vettigt? Sista anmälningsdag är på onsdag 31/7.

Arcona 410 DAD Sportswear 1.374 Anders Nordström GKSS
Bavaria 38 Match Draklunne 1.312 Mattias Wilson GKSS
Finn Flyer 36 Zlatan 1.319 Lars Wikander GKSS
First 35 Kwanza 1.284 Sten Haeger GKSS
J/111 1.383 Blur Peter Gustafsson SSVÄ
IMX-40 1.371 Gertrud Peter Örtendal GKSS
SwedeStar 370 Stelle 1.247 Stefan Möller KMS Nordön
Xp 33 Coquette IV 1.273 Anders Kuikka GKSS

30 Comments

  1. Author
    Peter Gustafsson Aug 1, 2013 Reply

    Det blev 9 båtar anmälda vilket måste vara någon typ av bottennotering. Framför allt när Hermanö Runt rekordnoterar på +66 båtar.

    Inte en enda Drake, som var den andra klassen som skulle segla förutom SRS.

    En klassisk regatta som går i graven…

    Bästa alla

    Det är tråkigt att konstatera att antalet anmälda båtar blev alldeles för litet för att göra en bra regatta.

    Vi ställer in och inbetalda anmälningsavgifter kommer att betalas tillbaka under dagen.

    Vi tackar för visat intresse och är fortfarande intresserade att arrangera storbåtssegling på bana och vill gärna ha en dialog om ett bättre datum för 2014.

    Vi inser att planeringen för att få ihop så stora besättningar måste göras tidigt. Vi börjar planera nästa års program under augusti och tar gärna emot idéer för att göra ”rätt” arrangemang för framtiden.

    Med Vänlig Hälsning
    Jan Sjögren/Jonas Wilson
    GKSS

  2. Anders Nilsson Aug 1, 2013 Reply

    Augusti är så fullsmockat med bra arrangemang att det är stört omöjligt att trycka in fler.
    Vi, i Team Grynet, måste själva välja bort Ven Runt och Baltic Sea Challange för vi inte får plats i kalendern.
    När gick Marstrandsregattan senast med en SRS-klass? För mig har det varit klassbåtsregatta men dessa regattor finns ju inte mer. Känner bara till MSS-Cup och att några klassförbund som har GP-seglingar som körs nuförtiden. Klassbåtsseglarna kör ju i princip bara SM i Sverige. Inte många klassbåtsregattor att segla. Ska man börja segla klassbåt så finns det klubbseglingar och SM. Ganska stort kliv kan jag tycka.
    För övrigt uppstod Marstrandsregattan i år alldeles för sent som fågeln Fenix(ungefär som den här http://sundetregatta.blogspot.se/2013/08/royal-ocean-cup-kdy-uppskjutet-till-2014.html) och den måste börja i smått så den finns på kartan först. Seglarna som är där måste vara ambassadörer innan andra tar sig dit. Illa att ställa in då är det kört for-ever.

    • Jonas Jemt Aug 1, 2013 Reply

      Anders;
      Entypssegling på riksnivå med nationellserie finns.
      CB66
      Starbåt
      606
      C55
      H-Båt?

      • Anders Nilsson Aug 1, 2013 Reply

        Jo men sen finns det väl typ 39 andra klassförbund som i princip inte har någon serie eller mycket dåligt deltagande i sin?

  3. niclas Aug 1, 2013 Reply

    Synd som bara den, seglat den många gånger tidigare i lys klass, när den togs bort så förlorade man många båtar.

    Sverige är tyvärr ett för litet land för att köra strikt klassbåtar med för många olika båtar… (express v.s. J/24, Melges v.s CB66 osv…)

  4. Author
    Peter Gustafsson Aug 1, 2013 Reply

    I min värld är det flera olika frågeställningar.

    Först entyp. Varför har folk slutat segla? Om man har en fin CB-66, Drake, H-båt eller Express. Varför seglar man inte med den??? Lokala kvällsseglingar samlar 2-3 båtar, regattorna knappt några och SM är också katastrofalt dåligt. CB-66 lockade 11 båtar och Expresserna 26 vilket är halveringar jämfört med för bara några år sedan. Konstigt.

    Så klart blir det ett problem då Marstrandsregattan i första hand har varit ett entypsarr, och när GKSS inte lyckas locka en enda klass eller mästerskap så blir det så klart tunnt.

    Sedan kalendern. Att det inte finns plats för bra seglingar är bara snack. Det fanns inte plats för Marstrand Big Boat Race, Hyundai Cup eller No-crew-arrangemangen heller. Men med rätt format och lite push så går det att locka båtar. Men det kräver engagemang och framförhållning.

    Att Royal Ocean Cup fick ställas in beror enligt mig på att man hade alldeles för hög ambitionsnivå. Det finns inte tillräckligt många team som seglar på “admirals cup”-nivå och kan sätta av en vecka på Borholm i september. Att utveckla något av de Danska höstracen i Sundet hade varit en enklare väg och hade kunnat locka fler. Frågan är nu vad våra landslagsseglare skall sysselsätta sig med :-)

    • Peter Aug 1, 2013 Reply

      finns säkerligen många anledningar varför den ena kappseglingen lyckas att locka till sig medan andra misslyckas. Det går dock ej att avvisa att det finns begränsad antal helger under augusti och då är det val seglarna får göra. åt andra sidan tror jag nog att ett bra utbud gynna snarare än att det bli konkurens i längden. Hur som helst kommer några regattor drar till sig fler seglare.

    • Christer Aug 1, 2013 Reply

      Det var 17st CB66 på SM vilket är en minskning med 1 från 2012.

      Ett av dom största problemen är enligt min mening att det saknas återväxt inom breddseglingen. Själv så började jag vid 18 års ålder med entyp och var då i stort sett yngst av dom som höll på. Nu drygt 10 år senare är det fortfarande inte många som är yngre och en hel del av dom äldre har slutat. Vad detta beror på och vad man skall göra för att förändra den nedåtgående trenden verkar inte vara hel lätt att veta då detta inte är unikt för segling. Dock så säger dom flesta som slutar att man saknar tiden då barn, hus, jobb osv tar för mycket tid.

      Antal CB66 på SM Antal Expresser på SM
      2013 – 17 2013 – 26
      2012 – 18 2012 – 30
      2011 – 26 2011 – 36
      2010 – 18 2010 – 54
      2009 – 27 2009 – 39

      • Jonas Aug 2, 2013 Reply

        11 svenska båtar, 6 danska var det väl..

    • Anders Dahlsjö Aug 1, 2013 Reply

      Surt för Royal Ocean Cup, typiskt att enda stället den infon finns nu, är av dig på din blogg :-), antar att informationen gått andra kanaler än www.

      Hade jag valt mellan Hermanö runt och Martstrandsregattan (det går att köra bägge) så hade det enkelt blivit Marstrandsregattan. I år blir det ORCi-EM istället!

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 1, 2013 Reply

      11 svenska båtar, vilken är 2 färre jämfört med de 13 som seglade 2012. Men det är inte specifikt CB-66 utan i stort sett alla entypsklasser har samma utveckling.

      Tittar man på de klasser som lockade +30 båtar så har deltagandet minskat 20% på 2-3 år.

      SM i kölbåtsklasser 2010 2011 2012 2013
      606 48 48 41 39 anmälda
      Express 56 36 30 26
      C55 42 44 44 36 anmälda
      Drake 33 44 35 39 anmälda

      • Peter Aug 1, 2013 Reply

        … blir det nu någon som säger, segla entyp? ;-)
        håller dock med Christer att det behövs återväxt. tittar jag lokalt så är kunde också återväxten vara bättre.
        CB66 tillhör ju båttyperna som lätt kan fraktas runt och steget från jolle borde inte vara allt för stort (fast prislappen är det ju).

      • Author
        Peter Gustafsson Aug 1, 2013 Reply

        Att det är “enkelt och utan kapitalansats” är ingen garanti för återväxt. Se på matchracingen som ur det perspektivet är den ultimata seglingsdisciplinen? Sista gången (?) SM gick 2010 var man 8 team
        http://www.blur.se/2010/07/18/daligt-intresse-for-matchracing-sm/

        • Peter Aug 1, 2013 Reply

          nja, även matchrace kräver en del kapitalinsats utan att man egentligen äger någonting och då har man ju inte båt utanför arrangemangen heller…

    • Anders Nilsson Aug 1, 2013 Reply

      Angående Royal Ocean Cup
      X-35 klassen är väl upptagen med sina X-yachts gold Cup, Clabbeserien, X-35 VM och att sen introducera ytterliggare ett stort evenemang för dem är överambitiöst. Håller med. Personligen tycker jag formatet med X-35 klassen var en kul idé men finns det ingen förankring med idén så gör 3 ORCi klasser istället. Det går ju att plocka ut X-35 ändå och köra ORCi med en sån. Längre fram kan man kanske få den statusen att ursprungsidén funkar.

      Angående Augusti
      Vad gäller augusti så gick väl MBBR i Juni om jag inte minns fel. Det är lättare i juni.
      Hyundai Cup i slutet på augusti(nästan i september ;-) ) liksom vårt Saltholm Runt och det är en lättare datum. Marstrand regattans datum konkurerar med många mästerskap och semester slut. Plus att det var sent annonserat. Gör om och bestäm att det körs oavsett hur få båtar som anmäls. Ni som kör ut och jaga folk på andra bryggor och hör varför de inte kom. En idé kan ju vara att plocka upp ORCi bollen och hänga på danskarna.

      Entypsklasserna använder ju mer och mer sina mästerskap som regattor. Blir nog ingen tid/pengar över till de traditionella regattorna om man ska köra tyska, danska, svenska och norska mästerskapen plus EM och ett eventuellt VM. Däremallan kanske också något träningsläger.

      • Peter Aug 1, 2013 Reply

        +1

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 1, 2013 Reply

      Man kan säkert hitta massor av ursäkter till att det inte går att arra Marstrandsregattan längre. Eller Göteborg Offshore Race. Eller Trindeln (som ju gick i maj). Eller några race över huvud taget…

      Gällande augusti så går några av Sveriges absolut största race då. Fan, Kan man samla +70 båtar på Vättern och 100 i Råå samma helg så är det väl underligt att man inte kan få ihop 20 båtar på Marstrand ;-)

      • Anders B Aug 1, 2013 Reply

        Hermanö Runt den 3dje Aug, Tjörn Runt 2 veckor senare, vem vill fylla tre Augustihelger i rad med race? I norra Öresund var senaste kappsegling den 8de Juni, klart alla är sugna att segla Ven Runt den 10de Aug. Saltholm Runt går tre veckor senare. Några race i Sept och avslutning första helgen i Oktober. Lagom spridda race, håller formen tack vare tisdagsseglingar. Dessutom finns dom “sociala” racen, med sådär 10 deltagare, Kräftsegling med kräftskiva, till Danmark för att käka spätta (konkurrerar med Saltholm Runt 35 NM söderut) och Höganäs säsongsavslutning Hamnaracet med ärtsoppa. Det handlar om väl inarbetade race som fungerar bra. Svårt få in ytterligare race. Förutsättningen för att lyckas är att det är ett arrangemang med mycket engagemang och att det på något sätt fyller ett socialt behov. Mina erfarenheter av tex Marstrandsregattan (på LYS tiden) är att det inte var något vidare. Vid sidan av MBBR kan man väl säga att Marstrandsregattan (som den var) kan slänga sig i väggen

        • Anders Nilsson Aug 1, 2013 Reply

          Baltic Sea Challange i Helsingör är ett storbåtrace efter ORCi som inte heller ska glömmas bort. Vill man så kan man fylla alla helgerna. ;-)
          Jag tror vi är något mätta på segling efter ORCi EM i Sandhamn men annars är det ett perfekt race att ha i kalendern för de som mätt in.

          • Author
            Peter Gustafsson Aug 1, 2013

            “Invitation only” och “wild cards”. Med 8 båtar anmälda i ORCi så förstår jag att man vill hålla igen :-)

          • Anders Nilsson Aug 1, 2013

            Här har du hela texten, den är väl OK? Med dansk Big Boat definition on top.

            This is an invitational regatta for big boats with valid DH or ORCi rating certificate. Any eligible yacht can
            request an entry with required information’s, see our homepage http://www.balticseachallenge.dk. The
            Race Committee will review interested yachts and issue invitations within the regattas capacity and on
            the basis of the yacht and its rating, its geographic location, its results so far, the crew, other entries and
            order of response. The goal is to end up with a harmonic fleet of entries consisting of boats with a high
            racing potential and a fair close race among boats that are comparable.
            The accepted boats entries will be divided into two classes by the race committee based upon the boats
            physical characteristic.

          • Author
            Peter Gustafsson Aug 1, 2013

            Långa krångliga inbjudningar på engelska och få anmälda båtar är ingen bra kombination…

            Tillochmed Marstrandsregattan hade inbjudan på engelska. Fint skall det vara.

          • Anders Nilsson Aug 1, 2013

            Engelska är ju inte så tokigt jmf med en dansk inbjudan. Kolla den här nu ska jag i säng.
            http://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk

  5. Anders B Aug 1, 2013 Reply

    Hur många race vill man köra en sommar? Hur långa och många transporter? Med början i Maj, kappseglingssugen bränner man av så många som möjligt i Maj/Juni med Pantaenius/Bohusracet som kulmen. Lång semester, sen ska man ladda om. Kraften räcker till ytterligare några lokala race. Besättningen/arna splittras för semestrar i Aug, har seglat av sig på SM/EM/VM. Jag tror det mer handlar om att fyra/fem race under Maj/Juni/Juli/Aug är en normal dos. Dvs ett tidigt race (när man är riktigt kappseglingssugen) prioriteras högre än ett sent. Tidiga bra arrangemang konkurrerar ut sena.

    • Peter Aug 1, 2013 Reply

      …eller september har vi sett fungerar också bra. Jag skulle ändå inte vilja utesluta augusti.
      Det krävs en hel del underlag (som är begränsad) för att många race med stora fält ska få plats i området. mindre race kan också vara roliga men då beror det väl mest på att det sociala också stämmer..

  6. Feffe Aug 1, 2013 Reply

    Vi arrangerade SM i Starbåt i Lerkil i år. 24 båtar på linjen var 2 mer än förra året om jag minns rätt. ( En av dem var dock EST / FIN )

    Vi har lyckats få till två bra baser i Sverige med ca 12-13 aktiva båtar på respektive plats, en i Stocholm och en i Lerkil. Flera båtar på gång in på båda platserna och vi har lagt en GP-serie med tävlingar på båda kusterna. Det roligaste är att bredden är mellan 22 och 82 år men jag har aldrig upplevt en sådan sammanhållning som finns i klassen någonannanstans.

    Jag tror att GKSS var tillfrågade att lägga EM i Starbåt under Marstrandsregattan men valde att tacka nej. Jag känner inte till bakgrunden till varför det beslutet togs men just nu seglas EM i Båstad med 40 Starbåtar på linjen.

    Hör av Er på kattegattfleet@yahoo.se om Ni vill komma ner och provsegla hos oss i Lerkil någon helg. Jag vet att det finns samma möjligheter att prova på ute på Hundudden i Stockholm. Nästa år kanske vi är välkomna på Marstrandsregattan ?

    Vill också slå ett slag för den nya globala serien Star sailors League med fina prispengar.

    http://www.starsailors.com

    //F

  7. None Sense Aug 1, 2013 Reply

    Problemet med GKSS är att de inte har en egen ideell organisation, man måste köpa in funktionärer. GKSS är en av få klubbar som i sin budget har kappseglingsarrangemang som en minuspost. Men man har genomfört stora arrangemang i Långedrag under våren, och man får ju inte glömma MR och RC 44 i Marstrand.

    Personligen tror jag att det dåliga deltagareantalen kan delvis tillskrivas den finansiella krisen. Tusenlapparna fladdrar lätt iväg även för en tvådagarsregatta, dessutom är det kanske inte då kul att köra race med gamla grejer.

    Tidpunkten är också viktig, det är mer sug efter race på våren, sen får man prioritera.

    • Johan Aug 1, 2013 Reply

      RC44 och MR är väl knappast GKSS längre? Det är väl Brandspot som håller i trådarna nu mer?!

  8. Anders Averdal Aug 2, 2013 Reply

    När det gäller oss landslagsseglare så börjar vi med EM som vi är på väg till nu. Vad som händer under hösten? Vi får väl se vart kungen skickar oss i nationens intresse! :-)

    • None Sense Aug 2, 2013 Reply

      Åh, är ni med i SWE Sailing Team i kölbåt? Representationslag tror jag nog att det kallas, bara OS-klasser har rätt att kallas landslag.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.