Det skall vara en gammal S&S?

doradewinningtranspac
Det är ju hur coool som helt att Dorade vann årets Transpac, 2.225 distans från Los Angeles till Hawaii. På bilden vann man samma race 1936 – och 77 år senare gör man om samma bedrift. Många var så klart tveksamma om det var en bra idé att köra ett så här tufft race med “möbel”, men jag tror inte någon tvekar längre. Nu skall man följa upp med Newport Bermuda Race, Transatlantic Race och Fastnet.

Man seglade på 12 dagar och 5 timmar vilket är drygt ett dygn snabbare än 1936, men man lyckades inte slå 24-timmarsrekordet från den tiden.

Här är en bra artikel från NY Times – 77 Years Later, Yacht Repeats Win in Trans-Pacific Race

Jag tycker det är kul när gamla båtar seglas på riktigt, och inte bara ser snygga ut vid kaj. Speciellt när man kör tuffa race mot skarpt motstånd och inte bara classic-regattor med paraplydrinkar. Vi har ju ett svenskt parallellfall i Refanut, som ju har kappseglats flitigt framför allt på shorthandedracen. Och mycket framgångsrikt. All cred till Fredrik Wallenberg som rastar familjeklenoden.

Båda båtarna är klassiska Sparkman & Stephens-konstruktioner, även om det skiljer några år mellan dem. Kul också att båda projekten är duktiga på att kommunicera online med bra bloggar; Dorade & Refanut.

ss-7-Dorade

Sparkman & Stephens – design 7 – Dorade

On July 21, 1931, a sailing yacht named Dorade crossed the finish line a full 2 days ahead of the fleet of larger yachts competing in the Transatlantic Yacht Race of that year. This was obviously a major boost for a young company with a fledgling young designer named Olin Stephens, age 23 at the time.

ss-1104-refanut
Sparkman & Stephens – design 1104 – Refanut

This has to be one of the prettiest S&S boats of all time; Refanut. She was built by the Bengt Plym yacht yard of Sweden and launched in 1955. Her design brief was simple: she was to be the fastest yacht in Sweden.