Tight racing i M32

Om ni undrar hur det är att segla M32 inne i Malmö Hamn så kan man ju se hur Johan Barne har det en dag på jobbet. Ganska intensivt.

Lyssna också på hur han kallar puffarna (pratar om var vinden och trycket är). Extremt viktigt på en båt där man plötsligt kan gå dubbelt så fort som konkurrenterna om man hittar rätt.

12 Comments

  1. kalle Aug 27, 2013 Reply

    Tänk att för några år sedan var det jättecoolt med Go-pro och andra kameror som kunde sättas på hjälmar o. dyl. Nu orkar jag inte kolåla på sna filmer längre…

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 27, 2013 Reply

      När den sitter på min akterpulpit är det inte så kul. Men när en av världens bästa taktiker har den på huvudet så struntar jag i vad det är för kamera :-)

  2. Olle Aug 27, 2013 Reply

    Det verkade dock inte finnas särskilt mycket utrymme eller möjligheter att segla på trycken. Lite som att segla modellbåt i bassängen på båtmässan. Hur var det med publiken, såg lite tomt ut när jag gick förbi.

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 27, 2013 Reply

      Vissa team lyckades i alla fall hitta både tryck och omkörningsmöjligheter.

      Jag var så klart oroligt att duktiga seglare skulle tycka att det var chansartat, men alla tyckte att det var grym racing. Och är Lööf, Wallén, Rahm, Krite, Nylöf, Barne, Strömberg, Strandberg och alla andra happy – då är jag happy!

      Publikmässigt hade man så klart önskat sig tusentals personer längs kajerna. Men det är första året och vi är realistiska kring vad som går att åstadkomma. Fokus ligger på att leverera en bra cup rent sportsligt och visa städerna, sponsorer och potentiella team vad vi kan göra. Vi är långsiktiga i detta och vet att det tar tid. Det var inte fullt på klipporna på Swedish Match Cup 1994 heller :-)

      • Claes Redin Aug 28, 2013 Reply

        Ok reportage i TV4 Sport är inte alla som lyckas få in. Bra kommentator tror jag är mycket viktigt (vilket ni hade på Hönö och enl. andra här också i Malmö). Kringaktiviteter så hela familjen kan få utbyte av dagen även om intresset för M32 inte räcker så länge för alla.

        Största problemet att våga satsa och locka publik delar M32 med övriga utomhustävlingar, väderberoendet…

        Hoppas ni får bra väder och vind i Stockholm. Tror och hoppas att fler kommer och får uppleva hur fort det går och hur nära man kommer som publik. Lycka till.

  3. Lasse Bergkvist Aug 27, 2013 Reply

    Kanonbra! Snyggt teamwork ombord och tajta race – I like!

  4. Gerhard Aug 27, 2013 Reply

    Kan bara hålla med Peter! Det blev täta underhållande race med en mycket bra kommentator som på ett underhållande och pedagogiskt sätt förklarade för publiken vad som hände på banan.
    Även om det inte alltid blev “rättvist” så var det så många korta race varje dag så rätt båt vann ändå. Det fanns inte utrymme att ge bort något då var man körd direkt, så minst antal tabbar vann vilket ofta är det de handlar om!
    Bra jobbat Peter och Co. Detta var bättre än vad jag trodde det skulle vara, klart i nivå med Match Cup första året, och ni gör det fyra ggr. första året! Bra jobbat.
    Lycka till i Stockholm.

  5. Per Aug 27, 2013 Reply

    Helt klart grymma seglare, coola båtar, bra format men det kommer inte i närheten av de race fått se med ac 45orna… Så på nätet ligger de efter. Det är inget lätt projekt.

    • Gerhard Aug 27, 2013 Reply

      Det finns alltid något som är värre! Men detta är grymt lagom och bara till en bråkdel av vad det kostar att driva ett AC 45 projekt. Jag är dessutom tveksam till om dom kunnat matcha M32 i dom lätta vindar som var i Malmö?
      M32 är otroligt lättdriven och accelerations snabb.
      Sedan om du Per har en sponsor som vill lägga motsvarande pengar som Oracle investerat i AC 45 media täckning så skall vi nog komma nära ;-)

      • Per Aug 27, 2013 Reply

        Vi är eniga. Det är grymt kul att det görs något. Men vad vill projektet? lagom coolt blir ju troligen lång tajl på nätet. Jag tror det måste kryddas på nåt vis om det ska bli succe, kanske foils så att det blir riktig F1 istället för STCC. Men jag förstår att det är budgethänsyn etc men gasa kanske är vägen till lönsamhet. Nej har ingen sponsor:).

        • Author
          Peter Gustafsson Aug 27, 2013 Reply

          Jag har varit både på Extreme Sailing Series och sett AC45:orna segla. Detta är precis lika cool. Och när det blåser 2 m/s en svensk sommarkväll så är M32 faktiskt roligare än sina storasystrar. Både att segla och att titta på.

          Foils hade inte gjort båtarna snabbare i de förhållanden vi har här hemma på sommaren. GC32 som har foils har toppat 29 knop, dvs exakt de hastigheter vi såg på Hönö i juni.

          F1 har inga Skandinaviska team. Inga skandinaviska sponsorer. Och det är lång mellan de Skandinaviska förarna. Det är för mycket pengar. STCC däremot, passar både sponsorer publik och Sveriges bästa bilförare bättre.

          På samma sätt så verkar detta format locka de bästa seglarna i Skandinavien. Är det det som är lagom så får det väl vara det :-)

          Storleken på båtarna och det geografiska fokuset gör att budgeten är rimlig både för sponsorer och team. Hade vi siktat mycket högre så hade ingen haft råd. Och vill man spendera 10 Mkr/år så finns ju redan Extreme Sailing Series.

          • Per Aug 27, 2013

            Jo visst nog kan det vara så:). Jag har såklart inte samma koll utan sitter och tycker lite i soffan. Man kan ju vända på det, om nu allt är bra var är publiken? Få inbitna seglare har ju missat arrangemanget. Ex det är ju inge många som går på STCC som inte är intresserade av motorsport. Om det bara är publik som ska fixas kan man göra det genom jippo vid kajen.Min spaning är att det måst till mer krydda ex på med foils. “Båtar som flyger” tror jag hade varit lättare att sälja till media och icke seglingsintresserade. Jag fattar att det inte är lätt hehe.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.